PKO Bank Polski razem z MIT wspiera technologiczne start-upy
Cztery sesje warsztatów, które pomogą stworzyć lub zweryfikować model biznesowy, wsparcie mentorów, porady ekspertów z zakresu pozyskiwania dotacji, przepisów podatkowych i ochrony własności intelektualnej, a dla najlepszych specjalny program edukacyjny w ramach wyjazdu na prestiżowy Massachusetts Institute of Technology i spotkania z inwestorami w USA – to kluczowe elementy programu akceleracyjnego MIT Enterprise Forum Poland skierowanego do technologicznych start-upów. PKO Bank Polski jest Partnerem Głównym programu.
Fot. shutterstock.com
Program akceleracji MIT EF Poland
Nabór do programu trwa do 23 stycznia. Zgłosić się do niego mogą zarówno istniejące, młode polskie firmy z branży technologicznej, jak i zespoły, które dopiero mają pomysł na nowy biznes. Udział w programie daje jego uczestnikom możliwość skorzystania ze wsparcia międzynarodowego zespołu mentorów i doświadczonych ekspertów, współpracę z MIT Technology Review, a także networking w rozległym ekosystemie innowacji skupionym wokół Massachusetts Institute of Technology. Jednym z podstawowych celów projektu jest ułatwienie skutecznej komercjalizacja technologii. Projekt wpisuje się też w szersze działania na rzecz wspierania innowacyjności polskiej gospodarki, których wyrazem jest powołanie w ostatnich dniach międzyresortowej Rady ds. Innowacyjności.
– Połączenie dynamizmu, świeżości i energii młodych firm z doświadczeniem, pozycją rynkową i skalą działania dużej korporacji to doskonała recepta na skuteczną komercjalizację i upowszechnianie innowacyjnych rozwiązań technologicznych, które są kluczowe dla przyspieszenia wzrostu gospodarczego i konsekwentnego podnoszenia jakości życia w Polsce. PKO Bank Polski, który z sukcesem wdraża takie rozwiązania, angażuje się we współpracę ze start-upami, widząc w niej szansę na obopólny rozwój – podkreśla Zbigniew Jagiełło, prezes PKO Banku Polskiego.
W bankowości jednym z najważniejszych wyzwań jest obecnie wdrożenie omnikanałowej strategii sprzedaży, dzięki której „podróż klienta” pomiędzy kanałem naziemnym, internetowym i mobilnym przebiega według spójnych założeń i w sposób dla niego najwygodniejszy. Równie istotne są wyzwania w zakresie rozwiązań dotyczących cyberbezpieczeństwa oraz ochrony danych klientów. Program akceleracji wspierany przez Bank może stać się naturalnym inkubatorem nowatorskich rozwiązań odpowiadających na te wyzwania technologiczne.
Innowacje produktowe
W PKO Banku Polskim innowacją są obecne i wspierane na wielu płaszczyznach. W pierwszej kolejności są to innowacje wewnętrzne. Przełamując schematy, Bank odpowiada na wyzwania nowoczesności i nadaje nowy wymiar nawet najbardziej tradycyjnym produktom, czego przykładem jest przemiana liczących ponad 80 lat Szkolnych Kas Oszczędności w nowoczesną, internetową i interaktywną platformę edukacyjną. Nowe SKO, a w ślad za nim cała oferta Junior, skierowana do najmłodszych dzieci, służą oszczędzaniu, zabawie i nauce pierwszych, ważnych kroków w zarządzaniu finansami osobistymi. Jednocześnie jest to oferta dostosowana w wymiarze technologicznym i wizualnym do wymagań pokolenia wychowanego w świecie mediów społecznościowych i urządzeń mobilnych.
Na koniec 2015 roku w programie SKO uczestniczyło blisko 160 tys. uczniów z 4600 szkół podstawowych. Dzięki wykorzystaniu narzędzi internetowych bogata oferta edukacyjna programu dociera do miliona dzieci i ich rodziców.
Upowszechnianie najlepszych rozwiązań
Flagowym przykładem skutecznego wdrożenia przez Bank innowacji jest aplikacji mobilna IKO, która ma już 435 tysięcy użytkowników i ponad 4,7 mln wykonanych przy jej użyciu operacji. Korzystając ze swojej pozycji w branży finansowej, PKO Bank Polski dąży do upowszechniania najlepszych standardów i innowacji na rynku. Dlatego zaledwie w kilka miesięcy po wprowadzeniu na rynek IKO, z inicjatywy PKO Banku Polskiego, zawiązana została współpraca sześciu wiodących banków działających na polskim rynku, by wspólnie, na bazie IKO, zbudować spółkę Polski Standard Płatności i uruchomić system płatności mobilnych BLIK. Dziś, z półtoramilionową i ciągle rosnącą rzeszą użytkowników, ma on wszelkie atuty, by stać się lokalnym standardem płatniczym. Sukces IKO/BLIK-a przekroczył już granice Polski, zdobywając w ubiegłym roku prestiżową, międzynarodowa nagrodę EFMA za najlepszą innowację w płatnościach na świecie.
Współpraca z nauką i start-upami
Poszukując nieszablonowych rozwiązań, PKO Bank Polski podejmuje także bezpośrednią współpracę z polskimi naukowcami. W ubiegłym roku rozpoczęliśmy z Politechniką Gdańską prace nad kompleksowym rozwiązaniem biometrycznym. Celem jest stworzenie systemu identyfikowania i uwierzytelniania klientów na podstawie m.in. układu naczyń krwionośnych dłoni, kształtu twarzy i głosu, bez potrzeby używania haseł i kodów PIN w codziennym korzystaniu z usług bankowych.
Bank jest też otwarty na adaptację i czerpanie z pomysłów innych, szczególnie młodych, firm, których głównym kapitałem jest innowacyjność oferowanych rozwiązań i nieszablonowy sposób myślenia. W grudniu ubiegłego roku był współorganizatorem D-RAFT Corporate Demo Day „FinTech & Mobile”, podczas którego duży biznes i młodzi przedsiębiorcy mogli wzajemnie czerpać ze swoich doświadczeń. Umiejętne połączenie nowatorskich pomysłów i elastyczności młodych firm z know-how korporacji, to skuteczna metoda umacniania budowania pozycji na rynku.
Izabela Świderek-Kowalczyk
Ekspert PKO Banku Polskiego
Czytaj także:
PKO Bank Polski i start-upy przy jednym stole
Ruszył Campus Warsaw − centrum dla start-upów z Europy Środkowo-Wschodniej
Bankofirma
02019.07.04Okna, drzwi i bramy z Białegostoku. W Pafo-Bud stawiają na jakość
więcejKonkretny w rozmowie, skuteczny w biznesie. Taki jest Dariusz Matyszewski, udziałowiec firmy Pafo-Bud z Białegostoku, która od ponad 20 lat produkuje okna, drzwi i bramy. W swoich działaniach spółka stawia na jakość towaru i usługi przy zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych.
Bankofirma
02019.07.04Przejdź płynnie do faktoringu
więcejPo faktoring sięga coraz większa grupa przedsiębiorców. Nie wszyscy jednak jeszcze wiedzą, jakie mogą mieć korzyści z umowy faktoringu. Nie chodzi tylko o płynność finansową firmy – faktoring to również możliwość zabezpieczenia się przed nieuczciwymi partnerami i ich weryfikacja jeszcze przed rozpoczęciem współpracy.
Bankofirma
02019.07.01Maciejowy Sad – kiedy rodzinna pasja, staje się biznesem
więcejMaciejowy Sad to idealny przykład, jak rodzinną pasję przekuwać w rodzinny biznes. Przed laty Jerzy Karczewski na lutyńskiej ziemi w okolicach Wrocławia założył sad. Później opiekę nad gospodarstwem przekazał synowi Maciejowi. W 2010 r. postanowili zwiększyć dostępność tłoczonych soków, żeby szersze grono konsumentów mogło skosztować ich produktów.
Bankofirma
02019.06.28Pizza była mało znana. „Pruszynka” to zmieniła
więcejKiedy Piotr Pruszyński w 1998 r. otworzył swoją pierwszą pizzerię „Pruszynka” w Białymstoku, wielu ludzi w regionie nie wiedziało, czym jest pizza i co po złożeniu zamówienia otrzymają na talerzu. Dziś przedsiębiorca posiada pięć lokali, które z powodzeniem zaspokajają apetyty mieszkańców miasta.
Bankofirma
02019.06.13Pensjonat i hotelik w mazurskim stylu. Goście przyjeżdżają nawet trzy razy w roku
więcejGoście z Europy Zachodniej zamiast dużych hoteli wolą mniejsze i kameralne obiekty, gdzie mają bezpośredni kontakt z właścicielami. Znajdują to u nas w Pensjonaciku Cyklada i Mazurskiej Chacie – przekonuje Jacek Jaworski, który wraz z żoną Izabelą prowadzi obiekty wypoczynkowe na uboczu Mikołajek w okolicach Jeziora Mikołajskiego. Małżeństwo przygotowuje właśnie Pawilon SPA z sauną i jacuzzi, bo ciągle chce rozwijać ofertę dla turystów.
Bankofirma
02019.06.11Let’s Fintech with PKO Bank Polski – rozumiemy potrzeby innowacyjnych firm
więcejPKO Bank Polski rozwija projekt Let’s Fintech, dzięki któremu współpracuje ze startupami i angażuje się w wyszukiwanie najbardziej perspektywicznych rozwiązań technologicznych dostępnych na rynku. O pracy zespołu, wdrożeniach i poszukiwaniu kolejnych projektów mówi Grzegorz Pawlicki, dyrektor Biura Innowacji w PKO Banku Polskim