2016.06.08

Kim są nowocześni patrioci?

Pamiętają i promują pamięć o urodzonych w swoim mieście artystach, są krwiodawcami i inicjatorami zbiórek krwi dla potrzebujących, dbają i rozwijają lokalne atrakcje, nie tylko turystyczne – to przykłady działań nowoczesnych obywateli. Wielu z nich poznaliśmy podczas finału tegorocznej Akademii Nowoczesnego Patriotyzmu, której partnerem strategicznym jest Fundacja PKO Banku Polskiego.

Akademia Nowoczesnego Patriotyzmu, ANP

Akademia Nowoczesnego Patriotyzmu to projekt edukacji obywatelskiej dla uczniów szkół średnich realizowany przez Klub Jagielloński, od 2012 roku wspierany przez Fundację PKO Banku Polskiego. W tym roku wzięło w nim udział ponad 4,5 tys. uczniów z całej Polski. Podczas wielkiego finału 3 czerwca w Krakowie poznaliśmy najbardziej kreatywne i aktywne drużyny tegorocznej edycji.

Dobry przykład

Przygotowanie pakietu pomysłów na promocję wiedzy o miejscowych artystach, z Józefem Mehofferem na czele, wśród mieszkańców miasta i turystów to akcja uczniów LO im. T. Kościuszki w Ropczycach. Ich projekt o nazwie „Ropczyce – Kultura ON” zdobył tegoroczną nagrodę ekspertów. Ale w gronie wyróżnionych znalazło się więcej projektów uczniowskich – dobrych przykładów godnych naśladowania.

  • Zwycięzcy IV edycji Akademii Nowoczesnego Patriotyzmu

    • LO im. Tadeusza Kościuszki w Ropczycach
    • ZSO nr 1 w Bochni
    • II LO z Oddziałami Dwujęzycznymi w Działdowie
    • I LO w Nowym Targu
    • VI LO im. J. Słowackiego w Kielcach
    • X LO w Toruniu
    • V LO w Szczecinie
    • LO w Płocku
    • LO w Krzyżu Wielkopolskim

    Zdobywca nagrody publiczności: ZS Transportowo-Komunikacyjnych w Lublinie

    Zwycięzca gry miejskiej: grupa z Powiatowego Centrum Edukacji i Kultury w Oleśnicy

    Ulubiony prowadzącym IV edycji ANP: Kamil Sznajder z województwa podkarpackiego

Pamięć historyczna

Istotnym elementem projektów realizowanych przez młodzież szkolną była historia i pamięć o ważnych miejscach i ludziach. I tak na przykład uczniowie Zespołu Szkół nr 2 im. Jana Pawła II i II Liceum Ogólnokształcącego w Działdowie, w porozumieniu z władzami lokalnymi, przeprowadzili akcję sprzątania cmentarza wojskowego. Uczestnicy Akademii Nowoczesnego Patriotyzmu z LO im. Marsz.
S. Małachowskiego w Płocku, chcąc przypomnieć historię swojej szkoły i zwrócić uwagę na ważne jej elementy, ogłosili konkurs na projekt muralu, który pojawi się na murach ich liceum.

Inny pomysł na przypomnienie miejsc związanych z historycznymi wydarzeniami miasta mieli uczniowie VI Liceum Ogólnokształcące im. J. Słowackiego w Kielcach. Na YouTubie stworzyli kanał „Historycy ze Slowaka”, gdzie wyświetlane są zrealizowane przez nich filmy o ważnych miejscach, wydarzeniach i obiektach w mieście. Ciekawą inicjatywę zgłosili uczniowie V LO im. A. Asnyka w Szczecinie, którzy na Facebooku założyli fanpage „NieZapomniane historie Szczecina”, gdzie gromadzą filmiki, zdjęcia oraz relacje i opowieści starszych mieszkańców o tym, jak kiedyś wyglądało życie w ich mieście.

Uczniowie Zespołu Szkół Transportowo-Komunikacyjnych im. T. Kościuszki w Lublinie zaproponowali quiz historyczny i przeprowadzili rozmowę na temat patriotyzmu z finalistką konkursu Miss Polski – Angeliką Majewską. To oni otrzymali nagrodę publiczności, zdobywając najwięcej (4399) głosów w internetowym plebiscycie.

Dla lokalnej społeczności

Znaczenie społeczne to ważny aspekt realizowanych pod auspicjami Akademii Nowoczesnego Patriotyzmu projektów. W wielu widać to było wyjątkowo. Do takich należała akcja krwiodawstwa „Przelej krew”, którą rozpoczęli uczniowie ZSO nr 1 im. S. Staszica w Bochni. Akcja jest realizowana przez internet, a dokładnie na Facebooku, ale wspierana jest także poprzez realną kooperację z innymi szkołami w mieście i regionie. Współpracy z lokalnym samorządem wymagało też zaprojektowanie tras przebiegu dróg rowerowych oraz możliwości zwiększenia atrakcyjności turystycznej regionu przez uczniów z ZSO w Krzyżu Wielkopolskim. Kompleksową akcję promocyjno-renowatorską „Na odsiecz fortom” zaproponowali przedstawiciele X LO w ZS nr 10 im. prof. S. Banacha w Toruniu.

Efekt radości

Zupełnie inną propozycję przygotowała młodzież z I LO im. S. Goszczyńskiego w Nowym Targu, prezentując materiał na temat rosnącego znaczenia polskich firm na rynkach międzynarodowych, zarówno europejskich, jak i światowych.

Wszystkie wyróżnione spośród 159 projektów inicjatywy pokazują, że nowoczesnym patriotom pomysłów ani zapału do działania nie brakuje. Są kreatywni i aktywni, działają interdyscyplinarnie i międzypokoleniowo, komunikują się z władzami i społecznością lokalną, a efekty tych starań i wysiłków cieszą ich i wszystkich wokół.

Zwycięzcy, dzięki darowiźnie Fundacji PKO Banku Polskiego, już we wrześniu wybiorą się na wycieczki edukacyjne w wybrane miejsca Polski, a finaliści na zaproponowane przez siebie wydarzenia kulturalne.

Ewa Maciejewska
Specjalista PKO Banku Polskiego

Czytaj także:

Głosuj na nowoczesnych obywateli

Lubimy pomagać, ale możemy robić to skuteczniej

Pliki do pobrania

loaderek.gifoverlay.png