2015.12.28

Piątka dla naszej Fundacji

Dobroczynność to podstawowy instrument budowania solidarności społecznej. W ciągu 5 lat istnienia Fundacja PKO Banku Polskiego zrealizowała ponad 2 tys. projektów o wartości blisko 45 mln zł. Ale najważniejsza jest trudna do przełożenia na liczby wdzięczność tych, którzy otrzymali pomoc.

Kierując się mottem „Dobro procentuje”, bankowa Fundacja buduje partnerstwo strategiczne z organizacjami społecznymi, a także dopinguje pracowników Banku do angażowania się w działalność społeczną. Wiele podejmowanych przez nią akcji zostało zainicjowanych przez samych pracowników. W imieniu Banku działa na rzecz dobra publicznego, który w ten sposób inspiruje różne środowiska i oddziałuje na społeczności lokalne. Wspiera je finansowo, merytorycznie i motywuje do działania na rzecz rozwoju. Buduje to silne relacje Banku z otoczeniem i wzmacnia wzajemne zaufanie.

Trzy poziomy aktywności…

Fundacja swoje zadania realizuje na trzech poziomach: strategicznym, lokalnym i indywidualnym. Projekty strategiczne zakładają długofalową współpracę w postaci wsparcia finansowego i merytorycznego ze strony Fundacji na zasadach partnerstwa z podmiotami działającym na skalę ogólnopolską. W ramach projektów lokalnych współpracuje z działającymi na danym terenie organizacjami pozarządowymi (fundacjami, stowarzyszeniami), jednostkami samorządu terytorialnego lub placówkami użyteczności publicznej (np. szkołami). Na poziomie indywidualnym angażuje się w Charytatywne Akcje Biegowe dedykowane zarówno dzieciom, jak i osobom dorosłym wymagającym specjalistycznego leczenia lub operacji ratujących życie.

W każdej z wymienionych kategorii jest grupa zadań, które Fundacja realizuje samodzielnie bez konieczności wyboru partnera, tzw. projekty specjalne. Są to inicjatywy pracowników Banku i Grupy. Fundacja umożliwia im angażowanie się w działania na rzecz innych, wspiera potencjalnych wolontariuszy w realizacji projektów zgodnych z ich osobistymi zainteresowaniami. Rozwija to wolontariat i sprzyja uczestnictwu pracowników w budowaniu kultury korporacyjnej PKO Banku Polskiego.

…i siedem kluczowych obszarów

Poprzez Fundację nasz Bank angażuje się w obszary najbardziej istotne dla zrównoważonego rozwoju Polski.

  • Edukacja. Rozwijanie talentów w ramach solidarności społecznej z dziećmi i młodzieżą zagrożonymi wykluczeniem. Między innymi dzięki tej współpracy Stowarzyszenie SIEMACHA tworzy sieć placówek wychowawczych, które pomagają młodzieży z trudnych środowisk – pełnią funkcje edukacyjne, sportowe oraz terapeutyczne. Innym przykładem działań z tego obszaru są stypendia dla uzdolnionych studentów i nauczycieli w dziedzinie matematyki i informatyki czy upowszechnianie bezpłatnego dostępu do wiedzy w oparciu o platformę edukacyjną Khan Academy.
  • Tradycja. Wychowywanie społeczeństwa w duchu patriotycznym oraz promowanie postaw prospołecznych, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży. Popularyzacja połączenia szacunku dla historii i jednocześnie aktywnego udziału we współczesnym życiu społecznym to istota współpracy z „Akademią Nowoczesnego Patriotyzmu”. Wsparcie dotyczy m.in. prowadzenia w szkołach zajęć poświęconych polskiemu systemowi parlamentarnemu i samorządowemu. W 2015 roku w akcjach Akademii wzięło udział ponad 4 tys. uczniów ze 130 szkół. Wspólnie z Klubem Jagiellońskim Fundacja prowadzi projekt Akademia Nowoczesnego Patriotyzmu przeznaczony dla młodzieży licealnej. Bank jest także mecenasem nagrody im. Jana Rodowicza „Anody” przyznawanej przez Muzeum Powstania Warszawskiego i od lat angażuje się w konkurs dla młodzieży „Sprzączki i guziki z orzełkiem ze rdzy...”.
  • Nadzieja. Pomoc społeczna, skierowana w szczególności do osób z niepełnosprawnościami i zagrożonych wykluczeniem. Fundacja, m.in. we współpracy ze Stowarzyszeniem Pomocy Niepełnosprawnym Kierowcom SPiNKa, wspiera osoby z niepełnosprawnościami na trzech płaszczyznach: dofinansowania kursów nauki jazdy, zakupu samochodu i przystosowania go do ich potrzeb. W efekcie tej współpracy kurs prawa jazdy ukończyło blisko 300 osób.
  • Zdrowie. Ochrona zdrowia i profilaktyka. Jednym z efektów zaangażowania w tym obszarze było wsparcie budowy Polskiego Sztucznego Serca przez wybitnych polskich kardiologów (projekt zamknięty).
  • Kultura. Ochrona dziedzictwa narodowego w dziedzinie kultury i sztuki oraz promocja twórczości młodych polskich artystów.
  • Ekologia. Podnoszenie świadomości ekologicznej polskiego społeczeństwa, zwłaszcza uwrażliwienie środowisk lokalnych na kwestie związane z czystością zbiorników wodnych, m.in. projekt „Zaadoptuj rzekę”, którego głównym celem jest doprowadzenie do racjonalnego gospodarowania zasobami wodnymi.
  • Sport. Zachęcanie do aktywności fizycznej, szczególnie dzieci i młodzież.

Wiele projektów Fundacja prowadzi samodzielnie. Są to:

  • Bankowa Akcja Honorowego Krwiodawstwa nastawiona na wychowanie nowego pokolenia dawców krwi. Do tej pory do akcji dołączyło ponad 9 tys. osób, dzięki którym udało się przekazać potrzebującym ponad 4 tys. litrów krwi.
  • Charytatywne Akcje Biegowe dedykowane zarówno dzieciom, jak i osobom dorosłym wymagającym specjalistycznego leczenia lub operacji ratujących życie. Akcje „biegnę dla…”, zainicjowane przez pracowników naszego Banku, są organizowane podczas biegów sponsorowanych przez PKO Bank Polski. Od początku ich trwania pomoc uzyskało około 150 osób, na rzecz których Fundacja przekazała ponad 2 mln zł. W 2015 roku zrealizowaliśmy wyjątkowy projekt PKO Bieg Charytatywny. Ten ogólnopolski bieg sztafetowy pod hasłem „Pomagamy z każdym krokiem” odbył się równolegle na 12 stadionach w całym kraju. Fundacja przekazała ponad 600 tys. zł na posiłki dla najbardziej potrzebujących dzieci.
  • Integracyjne Spotkania Mikołajkowe, których celem jest kultywowanie polskiej tradycji oraz integracja poprzez wspólną zabawę dzieci o różnym statusie społecznym. Uczestniczą w nich podopieczni placówek opiekuńczo-wychowawczych i dzieci pracowników Banku. Każdego roku odbywa się około 40 spotkań w blisko 30 miejscowościach w całej Polsce.
  • Kolekcja Zbiorów Bankowych wspiera edukację oraz promocję twórczości artystycznej uzdolnionych polskich studentów.
  • Kolekcja Jana Webera to wkład w popularyzowanie muzyki klasycznej w oparciu o dorobek intelektualny wybitnego muzykologa Jana Webera.

Dobroczynna karta

Fundacja PKO Banku Polskiego nie tylko angażuje się w pomoc, ale także propaguje ideę pomagania. W 2013 roku Bank wspólnie z Fundacją stworzył kartę dobroczynną Inteligo „Dobro procentuje”, która włącza klientów w działania charytatywne – umożliwia pomaganie innym bez ponoszenia kosztów. Posiadacz karty sam wybiera cel (spośród czterech obszarów: EDUKACJA, ZDROWIE, NADZIEJA i EKOLOGIA), na który zostanie przeznaczona część dochodu Banku z transakcji bezgotówkowych dokonywanych przy użyciu karty. Dzięki tym płatnościom udało się do tej pory przekazać na cele charytatywne ponad 1,7 mln zł.

Karta Inteligo Visa pay-Wave „Dobro procentuje” jest przejawem połączenia technologii, bankowości i dobroczynności, a przede wszystkim aktywizowania interesariuszy, wspólnym działaniem wraz ze społeczeństwem i na jego rzecz. Od momentu powstania w lipcu 2010 roku przez cały rok Fundacja aktywnie uczestniczy w rozwijaniu projektów realizowanych przez jej partnerów, zarówno poprzez ich współfinansowanie, jak i zaangażowanie w nie wiedzy i kompetencji pracowników Banku. Dzięki temu możemy pomagać konkretnym wspólnotom, wykorzystując współpracę międzysektorową, model partnerstwa publiczno-prywatnego. Wsparcie udzielane przez Fundację ogólnopolskim i lokalnym organizacjom społecznym sprzyja rozwojowi społeczeństwa obywatelskiego. Przyczynia się także do wzmacniania wizerunku PKO Banku Polskiego jako instytucji godnej społecznego zaufania.

Lidia Sosnowska
Ekspert PKO Banku Polskiego

Czytaj także:

Magiczne spotkania dla najmłodszych

BAHK w Lublinie

Gratulujemy młodym mistrzom w programowaniu zespołowym

PKO Bank Polski w finale konkursu "Strażnik Pamięci"

Więcej słońca w naszym Banku

Pliki do pobrania

loaderek.gifoverlay.png