2014.10.06

Miniekonomia w maksiwymiarze

Edukacja finansowa dzieci to jeden z najnowszych trendów w bankowości na całym świecie. Obecna oferta polskich banków nie odbiega od polityki realizowanej w tym zakresie przez wiodące instytucje zagraniczne i stawia nas wśród pionierów rewolucji w myśleniu o finansach najmłodszych. Dlaczego tak się dzieje i na co zwrócić uwagę w przypadku programów edukacyjnych oferowanych przez banki?

Miniekonomia w maksiwymiarze

Inwestycja w przyszłość

Przede wszystkim na proces edukacji finansowej własnego dziecka warto patrzeć jak na inwestycję w jego (a czasem i swoją) przyszłość. Tutaj ze swoją ofertą wychodzą banki, którym jak nikomu innemu zależy na kliencie świadomym ekonomicznie, znającym swoje potrzeby i możliwości. Taki klient szybciej spłaci swoje zobowiązania i lepiej zainwestuje potencjalne zyski.

W Polsce jest 5 milionów dzieci poniżej 13. roku życia – najmłodszych należących do pokolenia, dla którego obcowanie z nowoczesnymi rozwiązaniami i urządzeniami jest czymś zupełnie naturalnym. Często nie zdajemy sobie sprawy z potencjału, który w nich tkwi. Już kilkuletnie dzieci mogą obecnie korzystać z usług bankowości elektronicznej poprzez specjalnie stworzone do tego celu bezpieczne, animowane serwisy internetowe.

Myślę, więc liczę

PKO Junior wykorzystuje ten potencjał i umożliwia młodym klientom, wspólnie z ich rodzicami, naukę przedsiębiorczości, systematyczności i zdobywanie umiejętności związanych z zarządzaniem w praktyce minibudżetem za pośrednictwem nowoczesnego serwisu bankowości elektronicznej www.junior.pkobp.pl. Dzięki atrakcyjnej grafice z efektami dźwiękowymi, dziecko łatwiej uczy się oszczędzania, planowania wydatków i przede wszystkim korzystania z własnego bezpłatnego, bezpiecznego i atrakcyjnie oprocentowanego konta – PKO Konto Dziecka1.

Obecnie z PKO Junior "bankuje" już ponad 110 tysięcy dzieci poniżej 13. roku życia. Dzięki stale rozwijanej dedykowanej ofercie najmłodsi mogą już także dysponować swoim budżetem posługując się kartami przedpłaconymi w formie klasycznego plastyku, naklejek, a nawet maskotek w kształcie żyrafy.

W XXI wieku oferta ta nie byłaby pełna, gdyby dzieci nie mogły też w sklepie zapłacić za pomocą telefonu. W PKO Banku Polskim jest to możliwe dzięki płatnościom mobilnym IKO (dla dzieci poniżej 13. lat - w formie „portmonetki IKO”). Dzięki ofercie PKO Banku Polskiego uczniowie od 6. do 13. roku życia mogą także korzystać z oferty Szkolnych Kas Oszczędności równocześnie zdobywając wiedzę z zakresu finansów zarówno w domu, jak i w szkole.

Siła nawyków

Korzystając z produktów bankowych najmłodsi uczą się tzw. socjalizacji ekonomicznej, która wpływa na ich postawy związane m.in. z wydawaniem i oszczędzaniem pieniędzy, zrozumieniem systemu ekonomicznego. Wiedza ta przekazywana jest także w postaci gier, zabaw czy aplikacji, na przykład mobilnego wydania magazynu „Brawo Bank” oraz za pośrednictwem internetu (materiały przygotowane z myślą o dzieciach i ich rodzicach na portalu www.bankomania.pkobp.pl).

Przede wszystkim jednak najmłodsi nabywają umiejętności planowania, myślenia perspektywicznego. Uczą się odpowiedzialności i szacunku do pieniędzy. Dysponując własnym minibudżetem, zbierając środki na określone cele stają się powoli świadomymi konsumentami, którym łatwiej w przyszłości przyjdzie zarządzanie własnym majątkiem.

  • Uczniowie szkół podstawowych mogą uczyć się podstaw ekonomii pod okiem nauczyciela-opiekuna SKO. Dzięki Szkolnym Kasom Oszczędności prowadzonym przez PKO Bank Polski mogą także korzystać z przystosowanego do ich wieku i gustu serwisu bankowości internetowej oraz oszczędzać na atrakcyjnie oprocentowanych kontach bankowych – SKO Konto dla Ucznia - www.sko.pkobp.pl2.

  • Co trzecia szkoła podstawowa w Polsce uczestniczy w programie SKO (obecnie to ponad 4,6 tys. placówek).
  • W internetowym SKO oszczędza obecnie ponad 150 tysięcy dzieci, a oferta edukacyjna dociera do około miliona uczniów.
  • W serwisie SzkolneBlogi.pl swoje internetowe kroniki prowadzi ponad 500 szkół.
  • Liczba fanów „Szkoły Oszczędzania” na NK.pl to ponad 74 tys.

1. (4,5 proc. w skali roku dla kwot poniżej 2500 zł: oprocentowanie zmienne, w skali roku)

2. (4,5 proc. w skali roku dla kwot poniżej 2500 zł: oprocentowanie zmienne, w skali roku)

Olga Kamionek
Specjalista PKO Banku Polskiego

Czytaj także:

Szansa na zmianę podejścia do edukacji szkolnej

Bankowość dla najmłodszych

Spersonalizowana edukacja przyszłością oświaty?

loaderek.gifoverlay.png