Jak przygotować nieruchomość do sprzedaży?
Kryzys ekonomiczny sprawił, że coraz trudniej sprzedać mieszkanie lub dom. Niektóre nieruchomości miesiącami albo nawet latami czekają na swoich nabywców. Jednak odpowiednie przygotowanie naszego lokalu do sprzedaży i kilka sprawdzonych trików sprawią, że szanse na znalezienie kupca znacznie wzrosną.
Pośrednicy nieruchomości mówią żartem, że z mieszkaniami i domami postępujemy tak samo jak z samochodami: myjemy je dwa razy - zaraz po kupnie, aby przekonać się, jak są ładne, oraz tuż przed sprzedażą, żeby skłonić inną osobą do zawarcia transakcji. Nasze nieruchomości - tak jak samochody - potrzebują swoistego "podrasowania" przed wystawieniem na sprzedaż. Muszą prezentować się jak najlepiej w oczach potencjalnego kupca. Oczywiście mówimy tylko o praktykach zgodnych z prawem, które nie wprowadzają w błąd nabywców co do rzeczywistego stanu rzeczy.
Od czego zacząć?
Przygotowywanie naszego "M" do sprzedaży powinniśmy zacząć od gruntownych porządków, usunięcia zbędnych mebli, urządzeń i bibelotów, które w oczach oglądających mogą zaśmiecać wnętrze. - Chodzi o pozbycie się wrażenia bałaganu i zagracenia. Zbyt dużo rzeczy w pomieszczeniach powoduje, że wydają się one mniejsze niż są w rzeczywistości - tłumaczy Mirosław Chumek, rzeczoznawca majątkowy i pośrednik nieruchomości.
Kolejna sprawa to wyeliminowanie drobnych usterek, do których przez lata mogliśmy przywyknąć i teraz nawet ich nie zauważamy, a które mogą skutecznie utrudnić nam sprzedaż nieruchomości. Skrzypiące drzwi, brakujące uchwyty do szafek, poluzowane zawiasy czy przepalona żarówka w przedpokoju, której od miesięcy nie ma komu wymienić - detale, ale ich usunięcie z pewnością zadecyduje o lepszym pierwszym wrażeniu potencjalnego nabywcy, którego już przecież nie powtórzymy.
Takie drobne naprawy będą mieć duże znaczenie szczególnie dla osób, które mają zamiar wprowadzać się do nowego lokum wkrótce po zakupie. Mogą nie mieć więc ani czasu, ani środków na organizowanie jakichkolwiek remontów. Dlatego odświeżenie mieszkania to podstawa. Także w dosłownym tego słowa znaczeniu. - Przed wizytą zainteresowanych kupnem naszego lokum powinniśmy je wywietrzyć, i pozbyć się ewentualnych zapachów zwierząt domowych lub tytoniu - zaznacza M. Chumek. - O najprostszych zabiegach, takich jak posprzątanie, umycie okien czy zmycie naczyń w zlewie nie trzeba chyba wspominać - dodaje.
Doświadczeni pośrednicy nieruchomości zalecają jednak, aby pokazywać potencjalnym nabywcom jak najwięcej i nie ukrywać niczego. Na kupującym lepsze wrażenie robi bowiem wskazanie drobnych pęknięć w ścianie albo zarysowań na meblach niż sytuacje, kiedy odkryją takie usterki sami.
Home staging coraz popularniejszy
Dla tych, którzy mają nieco zasobniejsze portfele albo są szczególnie zdeterminowani, aby sprzedać swoje lokum, dobrym rozwiązaniem będzie zatrudnienie specjalisty, który przygotuje lokal tak, by wydobyć z niego jak najwięcej zalet. Usługi home stagerów, bo o nich mowa, stają się również w naszym kraju coraz popularniejsze. Specjaliści z tej branży deklarują, że są w stanie podnieść wartość danej nieruchomości nawet o 25 proc. i sprzedać w kilka dni lokal, którym przez wiele miesięcy nikt się nie interesował.
Home stagerzy oferują swoją pomoc na kilku poziomach. Najtańszym rozwiązaniem jest zamówienie raportu, w którym otrzymujemy informację, co warto w nim zrobić i zmienić, aby uzyskać wyższą cenę. Właściciel sam realizuje wytyczne fachowca. Koszt takiej usługi zaczyna się od ok. 350 złotych.
Najszerszą opcją usług home stagera jest całościowe zajęcie się metamorfozą lokalu, która ostatecznie ma doprowadzić do jego sprzedaży. Takie rozwiązanie to już spory wydatek - nawet w przypadku małych mieszkań trzeba liczyć się z kosztami rzędu kilku tys. zł. Przy czym w zależności od powierzchni i standardu lokalu cena może być wyższa nawet kilkukrotnie.
Zrób to sam!
Jeśli nie stać nas na wynajęcie profesjonalnego home stagera - spokojnie, zabiegi przez nich stosowane możemy z powodzeniem zastosować sami. Wystarczy trochę wysiłku, samozaparcia i zmiany punktu widzenia, która pozwoli nam postawić się na miejscu kupującego.
Przy sprzedaży mieszkania czy domu warto pamiętać, że spora część nabywców decyduje się na zakup, ponieważ szuka większego metrażu. Dlatego powinniśmy uwypuklić przestronność naszej nieruchomości. Wystarczy w tym celu usunąć z niej niektóre meble. Ten prosty trik sprawi, że pokoje będą wydawać się większe, a nasz lokal zyska w oczach oglądającego kilka metrów kwadratowych. Home stagerzy doradzają także schowanie bardzo osobistych elementów wystroju mieszkania, czyli zdjęć, nagród, plakatów, jak również ubrań czy pamiątek. Dzięki temu potencjalny kupiec nie będzie czuł się u nas jak gość lub - w skrajnych przypadkach - jak intruz.
Odwrotnie powinniśmy się zachować, gdy sprzedajemy mieszkanie, w którym nikt nie mieszka (np. dostaliśmy w spadku pusty lokal). Aby zrobić dobre wrażenie na oglądających, należy zadbać o wprowadzenie domowej atmosfery. Najłatwiej zrobić to przez zakup lub wypożyczenie (nie brakuje firm, które specjalizują się w takich usługach) kilku mebli, np. fotela i stolika do salonu, oraz zamontowanie dekoracji, firanek a także wstawienie roślin.
Sprzedaż tkwi w szczegółach
Przygotowane do sprzedaży mieszkanie powinno być zaprezentowane w możliwie najbardziej uniwersalnej formie. Postawmy na jasne kolory ścian - są nie tylko bardziej "przyjazne" dla oka, ale też optycznie powiększają pomieszczenie.
Skoro o optyce mowa - częstym zabiegiem jest… wieszanie luster, które nadają głębi pomieszczeniom.
Sprytnym sposobem na nadanie przytulnej, domowej atmosfery, jest włączenie piekarnika i rozlanie na blasze kilku kropel aromatu waniliowego. W całym domu zacznie unosić się subtelny, "ciepły" zapach, który z pewnością zrobi świetne wrażenie na kupujących.
Wiele uwagi należy poświęcić łazience. Profesjonaliści w branży nieruchomości twierdzą, że to łazienki sprzedają mieszkania. Aby to pomieszczenie zrobiło korzystne wrażenie, należy skontrolować i naprawić wszystkie uszkodzenia, usunąć zacieki w umywalkach, wannach i kabinach prysznicowych. Krany i prysznice nie mają prawa cieknąć! Odgłos kapiącej wody może doprowadzić przebywających w mieszkaniu do szału. Na czas wizyty klientów warto też wywiesić w łazience świeże ręczniki i zasłony prysznicowe.
Istotny jest także czas demonstrowania mieszkania. Prezentacje powinno się organizować w dzień, tak by w pokojach było jak najwięcej światła (z tego też powodu koniecznie powinniśmy rozsunąć wszystkie zasłony i zwinąć żaluzje). A jeśli musimy już pokazać komuś lokal wieczorem, włączmy w nim wszystkie światła, tak by sprawiał wrażenie przytulnego i komfortowego.
I jeszcze bardzo ważna rada na koniec: po zrobieniu porządków w domu, nie zapominajmy o porządkach w dokumentacji nieruchomości. - Wykreślmy z hipoteki stary, spłacony kredyt, a w przypadku mieszkań spadkowych zadbajmy o to, abyśmy to my, a nie nasi rodzice czy inni krewni, od których otrzymaliśmy nieruchomość, widnieli w hipotece jako właściciele nieruchomości. Tak przygotowana dokumentacja upraszcza procedury transakcji, a bałagan może skutecznie zniechęcić kupującego - wyjaśnia Chumek.
Marcin Prusak
Czytaj także:
Rynek nieruchomości - prognoza na 2014 rok
PKO Bank Polski w programie "Mieszkanie dla Młodych"
Poradnik przyszłego najemcy
Bankofinanse
02019.07.15Dziś Dzień bez Telefonu Komórkowego! Jak go przeżyć?
więcej15 lipca obchodzimy Światowy Dzień bez Telefonu Komórkowego. Co to znaczy dla klientów Banku? Nasze IKO będzie działać, jak zawsze, bez zarzutu.
Bankofinanse
02019.07.11Polacy robią zakupy w internecie. Dołącz do nich i płać z IKO
więcejAż 62 proc. wszystkich polskich internautów dokonuje internetowych zakupów. Oznacza to wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, gdy w sieci zaopatrywało się 56 proc. ankietowanych – wynika z najnowszego raportu Gemius. Zestawienie pokazuje, że zakupy online to dla nas codzienność i wygoda – także pod względem płatności.
Bankofinanse
02019.07.11e-Paragon – cyfrowe potwierdzenie płatności
więcejTradycyjne dowody płatności wkrótce nie będą nam już potrzebne. Ich cyfrowym odpowiednikiem zostanie e-Paragon, powiązany z naszym kontem bankowym oraz debetową kartą płatniczą. Usługa jest już dostępna w bankowości elektronicznej PKO Banku Polskiego. Aby z niej korzystać, wystarczy zalogować się do konta i uruchomić odpowiednią usługę.
Bankofinanse
02019.07.11Czym się różni kantor internetowy od kantoru stacjonarnego?
więcejMusisz sprzedać lub kupić walutę obcą – co robisz? Jeśli pierwsze, co przychodzi ci do głowy, to udanie się do kantoru stacjonarnego, być może powinieneś poznać praktyczniejszy sposób. To korzystanie z kantoru online. Jak działa i czy jest wygodniejszy?
Bankofinanse
02019.07.09Lojalnie polecam – ZenCard bliżej klientów
więcejMobilna aplikacja ZenCard to narzędzie do tworzenia programów lojalnościowych działające na terminalach płatniczych. Jej potencjał udowodniła ogólnopolska kampania, którą ZenCard przeprowadził z PKO Bankiem Polskim.
Bankofinanse
02019.07.04PKO Konto dla młodych – narodziny gwiazdy
więcejOsiemnaste urodziny są wyjątkową okazją, momentem, kiedy możemy decydować jakie konto wybierzemy na przyszłość. PKO Konto dla Młodych to świetny pakiet startowy. Jeśli dobrze zaczniemy, już na początku zyskamy przewagę.