2015.07.14

Karta płatnicza i wakacje - bezpieczne i wygodne połączenie

Jakie karty najlepiej sprawdzą się na urlopie? Której i gdzie opłaca się używać? Na co zwracać uwagę, płacąc kartą podczas zagranicznych wojaży? Wszystko, co podczas zagranicznych wakacji powinniśmy wiedzieć o kartach płatniczych - w rozmowie z Piotrem Helbichem, dyrektorem Biura Kart i Płatności w Departamencie Produktów Klienta Indywidualnego PKO Banku Polskiego.

Piotr Helbich

Większość z nas ma dwie lub kilka kart płatniczych. Której najbardziej opłaca się używać podczas wakacyjnych podróży?

Zarówno karty debetowe, jak i kredytowe służą do regulowania bieżących płatności w sklepach, punktach usługowych oraz do wypłaty gotówki z bankomatów. Wyjeżdżając zagranicę, warto sprawdzić, czy tam, gdzie się wybieramy, będziemy mogli płacić posiadanymi przez nas kartami; chodzi o organizacje płatnicze: Visa lub MasterCard. To ważne, ponieważ w niektórych krajach sieć punktów akceptacji kart jednej z tych organizacji może być bardziej rozbudowana, a drugiej zupełnie odwrotnie. Najlepiej jest więc mieć dwie karty, np. debetową i kredytową, dwóch różnych organizacji. Warto jednak pamiętać o jednej głównej zasadzie – do płatności np. w sklepach nadają się obie karty, ale debetową bardziej opłaca się dokonywać wypłat z bankomatów.

A która z kart lepiej sprawdzi się zagranicą?

Dla wyjeżdzających za granicę korzystnym rozwiązaniem jest karta walutowa w PKO Banku Polskim. Dzięki niej, płacąc za hotel lub realizując inne płatności w walucie rachunku, do którego wydana została karta np. euro, nie zostaniemy obciążeni dodatkowymi opłatami ani prowizjami związanymi z transakcją. Karta ta wyposażona jest w dodatkową funkcję „multiwalutowości”.

Co to oznacza?

Dzięki tej usłudze, za pomocą jednej karty, możemy realizować transakcje z rachunków prowadzonych w różnych walutach, np. USD, EUR, GBP. Przykładowo, jeśli klient posiada kartę wydaną do konta w euro, ma możliwość podpięcia do niej drugiego rachunku – w innej walucie, np. USD. Wszystkie transakcje zrealizowane w dolarach, automatycznie zostaną rozliczone z rachunku w walucie transakcji – bez przewalutowań. Jeżeli tą samą kartą zrealizujemy płatność w euro, transakcja automatycznie obciąży rachunek prowadzony w tej walucie. Klienci mają możliwość samodzielnego podpinania rachunków w serwisie iPKO – zmiana jest widoczna i aktywowana od razu.

Komu rachunek walutowy przyda się najbardziej?

Rachunek walutowy w PKO Banku Polskim jest idealnym rozwiązaniem na pewno dla osób zarabiających oraz prowadzących rozliczenia i płatności w walucie innej niż złoty, jak również dla tych, którzy często podróżują po świecie. Posiadanie takiego rachunku daje łatwy, szybki i przede wszystkim bezpieczny dostęp do zgromadzonych środków – zarówno w kraju (np. rozbudowana sieć placówek), zagranicą (karty walutowe wydawane do rachunków prowadzonych w EUR, USD, GBP), a także za pośrednictwem serwisu internetowego iPKO.

Rachunki walutowe mogą być prowadzone jako indywidualne lub wspólne, ale istnieje też możliwość ustanawiania pełnomocnictw dla wskazanych osób. Rachunki oraz karty walutowe to również sposób na ograniczenie kosztów związanych z przewalutowaniem, np. przy zakupach w zagranicznych sklepach internetowych.

Z jakimi kosztami wiąże się założenie i prowadzenie takiego konta?

Za otwarcie rachunku walutowego w oddziale PKO Bank Polski nie nalicza żadnych prowizji. Opłaty związane z obsługą konta i karty są zgodne z aktualnie obowiązująca Taryfą Prowizji i Opłat. Opłata miesięczna za rachunek walutowy wynosi 5 zł, a roczna za kartę – 6 EUR, 8 USD lub 5 GBD, w zależności od waluty karty. Płacąc kartą walutową za towar, którego cena podana jest np. w dolarach, nie ponosimy kosztów związanych z przewalutowaniem, a rachunek obciążany jest kwotą równą transakcji. Co ważne, klient może mieć kilka takich rachunków prowadzonych w różnych walutach. To zależy od indywidulanych potrzeb i preferencji.

Na co warto zwrócić szczególną uwagę posługując się kartami zagranicą?

Korzystając z kart, warto zwracać uwagę na walutę operacji zagranicznych. W przypadku kart debetowych w PKO Banku Polskim obowiązuje 10 walut, które są przeliczane bezpośrednio na złotówki. Pozostałe waluty najpierw są przeliczane na euro, a dopiero później na złotówki. Podobne zasady obowiązują przy korzystaniu z bankomatów za granicą. Nawet jeśli nie ma żadnej prowizji naliczanej przez Bank za korzystanie z ATM (np. dla posiadaczy PKO Konta dla Młodych, PKO Konta Pierwszego albo PKO Konta bez Granic), to wypłaty w lokalnej walucie również są przeliczane według tych samych zasad na złote. W przypadku korzystania z kart kredytowych za granicą, tylko transakcje dokonywane w euro są bezpośrednio przeliczane na walutę krajową. W każdym innym przypadku następują dwa przewalutowania, najpierw na euro, a później z EUR na PLN. Należy pamiętać także o tym, że Bank nalicza odsetki oraz pobiera prowizję od wypłat gotówki w bankomatach.

W przypadku operacji w walutach spoza tabeli kursowej Banku pobierana jest dodatkowa prowizja za przewalutowanie zgodnie z aktualną Taryfą Prowizji i Opłat, z wyjątkiem kart MasterCard wydanych do PKO Konta dla Młodych.

To jedyne dodatkowe opłaty?

Może wystąpić dodatkowa prowizja pobierana przez właściciela bankomatu, ale o tym klient jest informowany w trakcje realizacji wypłaty gotówki. Jest to opłata niezależna od opłat bankowych.
Należy zwrócić uwagę, że kantory często także stosują dosyć wysokie prowizje przy sprzedaży walut i niejednokrotnie są one znacznie wyższe niż prowizje naliczane przez Bank, przy czym bezpieczeństwo kart w porównaniu z gotówką wypłaconą w kantorze jest nieporównywalne. W przypadku utraty gotówki nic nie możemy zrobić; kartę wystarczy zastrzec i nasze pieniądze są bezpieczne.

Bez względu na to, jaką kartę posiadamy, zawsze jest ryzyko, że ją zgubimy lub zostanie nam skradziona. Co powinniśmy wtedy zrobić, jak szybko reagować?

Niestety zawsze może się tak zdarzyć, zwłaszcza podczas urlopu. Utrata karty zawsze budzi obawy o zgromadzenie na koncie pieniądze. W takich sytuacjach najważniejsze jest szybka reakcja i zastrzeżenie karty. Można to zrobić np. w serwisie iPKO, ale wielu z nas preferuje kontakt z doradcą Banku. Często więc wybieramy telefon do konsultanta, tj. czynnej 24 godziny na dobę kartolinii (tel. 801 124 365 lub +48 81 535 60 50 – numer dla przebywających zagranicą) lub wizytę w placówce.

Kartę można też zastrzec pod uniwersalnym dla wszystkich banków numerem telefonu: 828 828 828.
W przypadku prestiżowych kart kredytowych możliwe jest wydanie karty zastępczej lub skorzystanie z awaryjnej wypłaty gotówki w placówce innego banku nawet w innym kraju – usługa dla kart Infinite i Platinium jest bezpłatna. Zresztą kredytówki w ogóle doskonale sprawdzają się w podróży. Są zabezpieczeniem w przypadku nieoczekiwanych wydatków.

Czy w sytuacji utraty karty możemy liczyć na odpowiedzialność Banku? W jakim zakresie?

W przypadku wszystkich kart płatniczych PKO Bank Polski przejmuje odpowiedzialność za każdą operację dokonaną po utracie karty, od momentu zgłoszenia jej zaginięcia. Odpowiedzialność klienta za operacje dokonane przed zgłoszeniem jest ograniczona do równowartości 150 euro. W przypadku kart kredytowych można też skorzystać z płatnej usługi przejęcia odpowiedzialności przez Bank za wszystkie transakcje przed zgłoszeniem utraty karty.

Co można zrobić, gdy stracimy kartę i dostęp do naszych środków, a potrzebujemy pieniędzy np. na dalszy pobyt na wakacjach?

Nie życzę nikomu takiej sytuacji, ale i w takim przypadku możemy liczyć na Bank. Jeśli jesteśmy w Polsce, możemy skorzystać z wypłat w bankomatach i płatności telefonem komórkowym lub smartfofonem z zainstalowaną aplikacją IKO. Zagranicą sytuacja jest bardziej skomplikowana, ale tu z pomocą mogą przyjść rodzina lub przyjaciele. W oddziałach i agencjach PKO mogą skorzystać z usług Western Union i wysłać przekaz pieniężny. Przekazy pieniężne można wypłacić u ponad 500 000 agentów w ponad 200 krajach na świecie. Kwota jednego przekazu nie może przekroczyć równowartości 7500 USD, a pieniądze w ciągu kilku minut można odebrać w innym kraju w lokalnej walucie lub w USD.

Rozmawiał: Grzegorz Culepa
Ekspert PKO Banku Polskiego

Czytaj także:

Karty dobre na lato

Badanie Visa Europe: za granicą korzystamy z kart znacznie rzadziej niż w kraju

loaderek.gifoverlay.png