Pełnomocnictwo do rachunku bankowego - kiedy i dla kogo?
Upoważnienie do korzystania z rachunku osobistego udzielił co dziesiąty klient posiadający w PKO Banku Polskim rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy. Właściciel konta może dowolnie określić zakres pełnomocnictwa.
Pełnomocnikiem rachunku nie musi być osoba spokrewniona, choć najczęściej mamy do czynienia z taką sytuacją. Istotne jest to, aby była to osoba fizyczna, mającą pełną zdolność do czynności prawnych. Osoba działająca w granicach udzielonego pełnomocnictwa, ma takie same prawa i obowiązki jak posiadacz rachunku.
Rodzaje pełnomocnictw do rachunków
O zakresie upoważnienia decyduje właściciel ROR-u. Może udzielić pełnomocnictwa pełnego, czyli bez ograniczeń. Wówczas pełnomocnik może dokonywać niemal wszystkich operacji na rachunku. Wyjątki to:
- udzielanie dalszych pełnomocnictw,
- zawieranie umów kredytu odnawialnego,
- występowanie o wydanie nowej karty,
- składania dyspozycji na wypadek śmierci i
- wypowiedzenie lub zmiana umowy.
W sytuacji, gdy właściciel konta nie godzi się na tak szeroki zakres upoważnienia, może zawęzić jego zakres. Udzielając w oddziale pełnomocnictwa może ściśle określić, jakie operacje na jego koncie może dokonywać wskazana osoba.
Jak i gdzie ustanowić pełnomocnictwo do rachunku?
Najczęściej upoważnienia do rachunku udzielane są pisemnie w dowolnym oddziale. Czasami jednak jest to niemożliwie. W takich sytuacjach pełnomocnictwo można udzielić korespondencyjnie, zachowując odpowiednią formę. Dokument można doręczyć pocztą lub może je przekazać inna osoba, jeśli tożsamość i własnoręczność podpisu została poświadczona przez upoważnionego pracownik banku (w innej placówce), notariusza albo za granicą przez polskie przedstawicielstwo dyplomatyczne lub urząd konsularny. Jest też możliwość potwierdzenia autentyczności podpisu przez notariusza zagranicznego, ale wówczas takie poświadczenie musi być opatrzone klauzulą "apostille". Poświadczenie oraz klauzula powinny być przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego w Polsce.
Wygaśnięcie pełnomocnictwa do rachunku
Standardowe pełnomocnictwa udzielone przez właściciela rachunku wygasają po jego śmierci. Jeśli więc następuje wypłata środków przez pełnomocnika, który wie o śmierci właściciela rachunku, to musi mieć świadomość, że dokonuje tej wypłaty jako osoba nieuprawniona, gdyż uprawnieni do środków zgromadzonych na rachunku są jedynie spadkobiercy.
To zastrzeżenie nie dotyczy sytuacji, w której właściciel złożył w banku specjalną dyspozycję na wypadek śmierci na rzecz wskazanej osoby (zgodnie z Prawem bankowym). Bez takiej dyspozycji i bez zakończenia postepowania spadkowego, można z konta zmarłego wypłacić jedynie kwotę wydatkowaną na pokrycie kosztów pogrzebu (po przedstawieniu rachunków). Pozostałe środki zostaną przekazane spadkobiercom na podstawie aktu poświadczenia dziedziczenia ustawowego albo postanowienia sądu o nabyciu spadku, po dostarczeniu do banku niezbędnych dokumentów.
Dodatkowa karta do rachunku bankowego
Dostęp do pieniędzy na rachunku bez pełnomocnictwa jest możliwy, jeśli właściciel rachunku podejmie decyzję o wydaniu dodatkowej karty do swojego rachunku dla wskazanej osoby. Może ona wówczas przy jej pomocy wypłacać gotówkę z bankomatu i płacić za zakupy. Jednak to właściciel rachunku decyduje o głównych parametrach karty, czyli może określić wysokości dziennego limitu wypłat gotówkowych, operacji płatniczych lub internetowych. Również właściciel decyduje o tym, czy karta i PIN zostaną przesłane na jego adres czy też bezpośrednio do użytkownika karty. Użytkownik, który korzysta z karty i nie ma pełnomocnictwa z dostępem do rachunku, nie ma też dostępu do informacji o wysokości środków na rachunku właściciela i historii swoich operacjach kartowych.
Grażyna Szeląg
Ekspert PKO Banku Polskiego
Czytaj także:
Czy warto mieć wspólne konto?
Na co zwrócić uwagę przy wyborze rachunku bankowego?
Bankofinanse
02019.07.15Dziś Dzień bez Telefonu Komórkowego! Jak go przeżyć?
więcej15 lipca obchodzimy Światowy Dzień bez Telefonu Komórkowego. Co to znaczy dla klientów Banku? Nasze IKO będzie działać, jak zawsze, bez zarzutu.
Bankofinanse
02019.07.11Polacy robią zakupy w internecie. Dołącz do nich i płać z IKO
więcejAż 62 proc. wszystkich polskich internautów dokonuje internetowych zakupów. Oznacza to wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, gdy w sieci zaopatrywało się 56 proc. ankietowanych – wynika z najnowszego raportu Gemius. Zestawienie pokazuje, że zakupy online to dla nas codzienność i wygoda – także pod względem płatności.
Bankofinanse
02019.07.11e-Paragon – cyfrowe potwierdzenie płatności
więcejTradycyjne dowody płatności wkrótce nie będą nam już potrzebne. Ich cyfrowym odpowiednikiem zostanie e-Paragon, powiązany z naszym kontem bankowym oraz debetową kartą płatniczą. Usługa jest już dostępna w bankowości elektronicznej PKO Banku Polskiego. Aby z niej korzystać, wystarczy zalogować się do konta i uruchomić odpowiednią usługę.
Bankofinanse
02019.07.11Czym się różni kantor internetowy od kantoru stacjonarnego?
więcejMusisz sprzedać lub kupić walutę obcą – co robisz? Jeśli pierwsze, co przychodzi ci do głowy, to udanie się do kantoru stacjonarnego, być może powinieneś poznać praktyczniejszy sposób. To korzystanie z kantoru online. Jak działa i czy jest wygodniejszy?
Bankofinanse
02019.07.09Lojalnie polecam – ZenCard bliżej klientów
więcejMobilna aplikacja ZenCard to narzędzie do tworzenia programów lojalnościowych działające na terminalach płatniczych. Jej potencjał udowodniła ogólnopolska kampania, którą ZenCard przeprowadził z PKO Bankiem Polskim.
Bankofinanse
02019.07.04PKO Konto dla młodych – narodziny gwiazdy
więcejOsiemnaste urodziny są wyjątkową okazją, momentem, kiedy możemy decydować jakie konto wybierzemy na przyszłość. PKO Konto dla Młodych to świetny pakiet startowy. Jeśli dobrze zaczniemy, już na początku zyskamy przewagę.