Czynniki rozwoju bankowości na świecie
Bankowość nie jest zawieszona w próżni. Wpływ na jej rozwój ma wiele czynników, takich jak wymagania regulacyjne, zmiany demograficzne czy zintensyfikowana konkurencja.
Wymagania regulacyjne
Od kryzysu w 2008 roku przed bankami na całym świecie stawiane są wyśrubowane wymagania regulacyjne, mające na celu zapewnienie stabilności systemu bankowego, bezpieczeństwo i ochronę klientów. Z jednej strony regulacje zapewniają bezpieczeństwo systemu bankowego, ale z drugiej mogą obniżać konkurencyjność banków. Przykładowo, Bazylea III, która wymaga zwiększenia kapitałów własnych tych instytucji, może ograniczyć ich zaangażowanie w bardziej ryzykownych branżach i utrudniać wprowadzanie nowych produktów lub wpływać na ich ceny (np. wzrost opłat długoterminowych kredytów korporacyjnych).
Działania dostosowawcze generują olbrzymie koszty. Zgodnie z wyliczeniami firmy konsultingowej McKinsey tylko techniczne dostosowanie do wymogów Bazylei III to 45–70 mln euro per bank. W przypadku mniejszych instytucji koszty związane z dostosowaniem do wymagań regulacyjnych zmniejszają ich konkurencyjność, dlatego możliwym scenariuszem jest zwiększona liczba fuzji i przejęć. Duże, uniwersalne banki mogą rozważać większą specjalizację i wykorzystywać efekt skali pozwalający na uzyskanie oczekiwanych przychodów.
Zmiany demograficzne
Populacja krajów rozwijających się w ciągu najbliższych 20 lat może rosnąć prawie 7 razy szybciej niż krajów rozwiniętych, a populacja całego świata wzrośnie do 8 mld. Jednocześnie poziom wykształcenia i efektywność krajów bogatych są nieporównywalnie wyższe niż w krajach rozwijających się.
Globalny poziom dochodu oraz standard życia będą stale wzrastać. Banki będą musiały dostosować ofertę do zmieniającej się struktury społeczeństwa. Spadająca liczba urodzeń w krajach rozwiniętych i wydłużenie przeciętnej długości życia spowoduje wzrost segmentu ludzi powyżej 60. roku życia. Starsi i zamożni klienci krajów rozwiniętych będą mniej oszczędzać, a więcej wydawać na opiekę zdrowotną, podróże oraz produkty związane z emeryturą. Młodsi natomiast będą bardziej zwracać uwagę na nowinki technologiczne i usługi związane z planowaniem oraz zarządzaniem osobistymi finansami (Mint, Quicken).
Według danych EY 30 proc. światowej liczby klientów budują trzy segmenty użytkowników chętnie korzystających z obsługi mobilnej, online i poprzez call center:
- mobilni – czyli młodzi, dobrze wykształceni, z wysokimi dochodami,
- elity – czyli starsi, dobrze wykształceni i dobrze sytuowani,
- new world adopters – czyli młodzi, dobrze wykształceni, bardzo chętnie korzystający i szybko przyswajający nowe rozwiązania technologiczne.
Prognozowany wzrost klasy średniej na świecie również przełoży się na zwiększone zainteresowanie usługami finansowymi, takimi jak kredyty czy programy emerytalne
Konkurencja stymuluje rozwój
Na rynku finansowym banki muszą się liczyć z ogromną konkurencją oraz wejściem nowych graczy, którzy do tej pory nie działali na tym polu. Na przykład, amerykańska sieć marketów Walmart oferuje usługi finansowe, takie jak doładowywanie kart prepaid czy realizowanie przelewów na terenie całego kraju. Ich strategia zakłada, że klienci korzystający w sklepie z usług finansowych przy okazji będą robić zakupy.
W tym przypadku zatrzymanie i wzrost liczby klientów nie powinien być trudny, szczególnie że – jak deklarują właściciele – 95 proc. Amerykanów mieszka w odległości 15 km od ich sklepów. Innym przykładem jest Google, który wprowadził Google Wallet (system płatności mobilnych realizowanych telefonami komórkowymi) oraz zintegrował go z Gmailem (możliwość wysłania pieniędzy załącznikiem).
Warto przypomnieć, że PKO Bank Polski również udostępnia swoim klientom tego typu rozwiązanie – portmonetkę IKO.
Z jednej strony wielu analityków twierdzi, że Google, Apple czy Facebook na razie nie są skłonne do otwierania banków (m.in. z powodów dotyczących obciążeń regulacyjnych), ale z drugiej Google już ma licencję bankową, Facebook stara się o licencję bankową w Irlandii, a Apple wyposażył iPhone’a w czytnik linii papilarnych (dzięki czemu może pełnić funkcję bezpiecznej karty kredytowej). Z kolei banki poszukują synergii, np. decydując się na alianse z firmami telekomunikacyjnymi, np. Alior z T-Mobile, gdzie bank uzyskuje dostęp do wielomilionowej bazy klientów, czy mBank z firmą Orange.
Co przyniesie przyszłość?
Trendy, które można obecnie zaobserwować, wskazują na duży potencjał rozwoju usług finansowych na świecie. Zmiany demograficzne i w konsekwencji zmiana struktury społecznej z jednej strony oraz intensywny rozwój nowych technologii z drugiej mogą przedefiniować role na rynku. Trudno przewidzieć, jak dokładnie będzie wyglądała przyszłość, tak jak trudno było przewidzieć, że Amazon stanie się największą księgarnią świata, a iTunes firmy Apple największym sklepem z muzyką. Banki z pewnością będą inwestować w nowe technologie, tak aby zwiększać interakcje z klientami. Gracze na rynku usług finansowych, którzy dobrze zrozumieją otoczenie rynkowe i efektywnie wdrożą nowe rozwiązania, zyskają przewagę konkurencyjną.
Magdalena Wojtyś
ekspert PKO Banku Polskiego
Czytaj także:
Nowe technologie w bankowości
Polska mobilna
Technologie ubieralne w bankowości
Bankofinanse
02019.07.15Dziś Dzień bez Telefonu Komórkowego! Jak go przeżyć?
więcej15 lipca obchodzimy Światowy Dzień bez Telefonu Komórkowego. Co to znaczy dla klientów Banku? Nasze IKO będzie działać, jak zawsze, bez zarzutu.
Bankofinanse
02019.07.11Polacy robią zakupy w internecie. Dołącz do nich i płać z IKO
więcejAż 62 proc. wszystkich polskich internautów dokonuje internetowych zakupów. Oznacza to wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, gdy w sieci zaopatrywało się 56 proc. ankietowanych – wynika z najnowszego raportu Gemius. Zestawienie pokazuje, że zakupy online to dla nas codzienność i wygoda – także pod względem płatności.
Bankofinanse
02019.07.11e-Paragon – cyfrowe potwierdzenie płatności
więcejTradycyjne dowody płatności wkrótce nie będą nam już potrzebne. Ich cyfrowym odpowiednikiem zostanie e-Paragon, powiązany z naszym kontem bankowym oraz debetową kartą płatniczą. Usługa jest już dostępna w bankowości elektronicznej PKO Banku Polskiego. Aby z niej korzystać, wystarczy zalogować się do konta i uruchomić odpowiednią usługę.
Bankofinanse
02019.07.11Czym się różni kantor internetowy od kantoru stacjonarnego?
więcejMusisz sprzedać lub kupić walutę obcą – co robisz? Jeśli pierwsze, co przychodzi ci do głowy, to udanie się do kantoru stacjonarnego, być może powinieneś poznać praktyczniejszy sposób. To korzystanie z kantoru online. Jak działa i czy jest wygodniejszy?
Bankofinanse
02019.07.09Lojalnie polecam – ZenCard bliżej klientów
więcejMobilna aplikacja ZenCard to narzędzie do tworzenia programów lojalnościowych działające na terminalach płatniczych. Jej potencjał udowodniła ogólnopolska kampania, którą ZenCard przeprowadził z PKO Bankiem Polskim.
Bankofinanse
02019.07.04PKO Konto dla młodych – narodziny gwiazdy
więcejOsiemnaste urodziny są wyjątkową okazją, momentem, kiedy możemy decydować jakie konto wybierzemy na przyszłość. PKO Konto dla Młodych to świetny pakiet startowy. Jeśli dobrze zaczniemy, już na początku zyskamy przewagę.