Optymistyczne prognozy dla banków na 2015 rok
Prawie 60 proc. banków działających na polskim rynku spodziewa się w tym roku wzrostu zysków, przychodów i planuje inwestycje - głównie w rozwój produktów i narzędzia nowoczesnej bankowości. Banki w Polsce optymistyczniej spoglądają w przyszłość niż instytucje z innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej - wynika z badania "Banking Executive Survey 2014" przeprowadzonego przez KPMG w 14 krajach regionu.
Większość - około 57 proc. bankowców działających na polskim rynku - w 2015 roku oczekuje wzrostu przychodów, a niespełna 30 proc. jest zdania, że nie zmienią się one, licząc rok do roku. Jednocześnie ponad połowa krajowych respondentów zakłada wzrost zysków. I tę opinię polskich bankowców potwierdza 48 proc. badanych z krajów Europy Środkowo-Wschodniej.
Bankowość w regionie
Raport KPMG powstał na podstawie badania przeprowadzonego wśród zarządów banków z 14 krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Wzięli w nim udział przedstawiciele sektora bankowego z Austrii, Czech, Polski, Litwy, Łotwy, Estonii, Węgier, Słowacji, Słowenii, Rumunii, Białorusi, Albanii, Serbii i Kosowa, łącznie 119 respondentów.
Branża z regionu zgodnie uważa, że kluczowym czynnikiem wpływającym na sektor bankowy w ciągu najbliższych pięciu lat będą regulacje. Innym - indywidualizacja usług, czyli ich elastyczność i dopasowanie do klientów, na co wskazało 86 proc. przedstawicieli branży w regionie. Zdaniem badanych duży wpływ na przyszłość sektora bankowego będą miały także nowe metody płatności (np. z wykorzystaniem telefonu komórkowego) - takiego zdania jest 79 proc. przedstawicieli banków z Polski i 77 proc. z Europy Środkowo-Wschodniej.
Polski optymizm
Zdecydowana większość (86 proc.) przebadanych przez KPMG banków na rynku polskim planuje zwiększenie wydatków na rozwój produktów w tym roku. Prawie dwie trzecie zwiększy wydatki w obszarze customer experience, a połowa - zainwestuje w rozwiązania typu business intelligence.
Pokazuje to, że na polskim rynku banki planują teraz sięgać po nowoczesne technologie i wykorzystywać je m.in. do odpowiedniego adresowania swojej oferty. Zdaniem Stacy Ligas, eksperta, partnera KPMG, banki w Polsce patrzą w przyszłość bardziej optymistycznie niż instytucje z innych krajów regionu Europy Środkowo-Wschodniej i śmielej stawiają na rozwój produktów oraz wzmacnianie relacji z klientem poprzez indywidualizację i elastyczność usług.
Cięcie kosztów
Z badania wynika, że ponad 70 proc. przedstawicieli banków w Polsce zamierza ograniczyć wydatki na rozwój sieci dystrybucji, a ok. 30 proc. zmniejszy je także na doradztwo. I tę tendencję widać też w Europie Środkowo-Wschodniej - w skali całego regionu 32 proc. banków zetnie środki na doradztwo, a 26 proc. - na sieć dystrybucji.
Ogólnie kadra kierownicza banków naszej części Europy ocenia obecne warunki rozwoju znaczenie lepiej niż w poprzedniej edycji badania, w 2012 roku. Respondenci ze Słowenii byli w swoich opiniach najbardziej optymistyczni, podczas gdy Białorusini i Węgrzy najgorzej ocenili warunki ekonomiczne.
Agnieszka Morawiecka
ISBnews
Czytaj także:
Polskie firmy na globalnej scenie
Czynniki rozwoju bankowości na świecie
Bankofinanse
02019.07.15Dziś Dzień bez Telefonu Komórkowego! Jak go przeżyć?
więcej15 lipca obchodzimy Światowy Dzień bez Telefonu Komórkowego. Co to znaczy dla klientów Banku? Nasze IKO będzie działać, jak zawsze, bez zarzutu.
Bankofinanse
02019.07.11Polacy robią zakupy w internecie. Dołącz do nich i płać z IKO
więcejAż 62 proc. wszystkich polskich internautów dokonuje internetowych zakupów. Oznacza to wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, gdy w sieci zaopatrywało się 56 proc. ankietowanych – wynika z najnowszego raportu Gemius. Zestawienie pokazuje, że zakupy online to dla nas codzienność i wygoda – także pod względem płatności.
Bankofinanse
02019.07.11e-Paragon – cyfrowe potwierdzenie płatności
więcejTradycyjne dowody płatności wkrótce nie będą nam już potrzebne. Ich cyfrowym odpowiednikiem zostanie e-Paragon, powiązany z naszym kontem bankowym oraz debetową kartą płatniczą. Usługa jest już dostępna w bankowości elektronicznej PKO Banku Polskiego. Aby z niej korzystać, wystarczy zalogować się do konta i uruchomić odpowiednią usługę.
Bankofinanse
02019.07.11Czym się różni kantor internetowy od kantoru stacjonarnego?
więcejMusisz sprzedać lub kupić walutę obcą – co robisz? Jeśli pierwsze, co przychodzi ci do głowy, to udanie się do kantoru stacjonarnego, być może powinieneś poznać praktyczniejszy sposób. To korzystanie z kantoru online. Jak działa i czy jest wygodniejszy?
Bankofinanse
02019.07.09Lojalnie polecam – ZenCard bliżej klientów
więcejMobilna aplikacja ZenCard to narzędzie do tworzenia programów lojalnościowych działające na terminalach płatniczych. Jej potencjał udowodniła ogólnopolska kampania, którą ZenCard przeprowadził z PKO Bankiem Polskim.
Bankofinanse
02019.07.04PKO Konto dla młodych – narodziny gwiazdy
więcejOsiemnaste urodziny są wyjątkową okazją, momentem, kiedy możemy decydować jakie konto wybierzemy na przyszłość. PKO Konto dla Młodych to świetny pakiet startowy. Jeśli dobrze zaczniemy, już na początku zyskamy przewagę.