2015.01.16

Optymistyczne prognozy dla banków na 2015 rok

Prawie 60 proc. banków działających na polskim rynku spodziewa się w tym roku wzrostu zysków, przychodów i planuje inwestycje - głównie w rozwój produktów i narzędzia nowoczesnej bankowości. Banki w Polsce optymistyczniej spoglądają w przyszłość niż instytucje z innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej - wynika z badania "Banking Executive Survey 2014" przeprowadzonego przez KPMG w 14 krajach regionu.

Optymistyczne prognozy dla banków na 2015 rok

Większość - około 57 proc. bankowców działających na polskim rynku - w 2015 roku oczekuje wzrostu przychodów, a niespełna 30 proc. jest zdania, że nie zmienią się one, licząc rok do roku. Jednocześnie ponad połowa krajowych respondentów zakłada wzrost zysków. I tę opinię polskich bankowców potwierdza 48 proc. badanych z krajów Europy Środkowo-Wschodniej.

Bankowość w regionie

Raport KPMG powstał na podstawie badania przeprowadzonego wśród zarządów banków z 14 krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Wzięli w nim udział przedstawiciele sektora bankowego z Austrii, Czech, Polski, Litwy, Łotwy, Estonii, Węgier, Słowacji, Słowenii, Rumunii, Białorusi, Albanii, Serbii i Kosowa, łącznie 119 respondentów.

Branża z regionu zgodnie uważa, że kluczowym czynnikiem wpływającym na sektor bankowy w ciągu najbliższych pięciu lat będą regulacje. Innym - indywidualizacja usług, czyli ich elastyczność i dopasowanie do klientów, na co wskazało 86 proc. przedstawicieli branży w regionie. Zdaniem badanych duży wpływ na przyszłość sektora bankowego będą miały także nowe metody płatności (np. z wykorzystaniem telefonu komórkowego) - takiego zdania jest 79 proc. przedstawicieli banków z Polski i 77 proc. z Europy Środkowo-Wschodniej.

Polski optymizm

Zdecydowana większość (86 proc.) przebadanych przez KPMG banków na rynku polskim planuje zwiększenie wydatków na rozwój produktów w tym roku. Prawie dwie trzecie zwiększy wydatki w obszarze customer experience, a połowa - zainwestuje w rozwiązania typu business intelligence.

Pokazuje to, że na polskim rynku banki planują teraz sięgać po nowoczesne technologie i wykorzystywać je m.in. do odpowiedniego adresowania swojej oferty. Zdaniem Stacy Ligas, eksperta, partnera KPMG, banki w Polsce patrzą w przyszłość bardziej optymistycznie niż instytucje z innych krajów regionu Europy Środkowo-Wschodniej i śmielej stawiają na rozwój produktów oraz wzmacnianie relacji z klientem poprzez indywidualizację i elastyczność usług.

Cięcie kosztów

Z badania wynika, że ponad 70 proc. przedstawicieli banków w Polsce zamierza ograniczyć wydatki na rozwój sieci dystrybucji, a ok. 30 proc. zmniejszy je także na doradztwo. I tę tendencję widać też w Europie Środkowo-Wschodniej - w skali całego regionu 32 proc. banków zetnie środki na doradztwo, a 26 proc. - na sieć dystrybucji.

Ogólnie kadra kierownicza banków naszej części Europy ocenia obecne warunki rozwoju znaczenie lepiej niż w poprzedniej edycji badania, w 2012 roku. Respondenci ze Słowenii byli w swoich opiniach najbardziej optymistyczni, podczas gdy Białorusini i Węgrzy najgorzej ocenili warunki ekonomiczne.

Agnieszka Morawiecka
ISBnews

Czytaj także:

Polskie firmy na globalnej scenie

Czynniki rozwoju bankowości na świecie

loaderek.gifoverlay.png