2014.10.09

Pomysł na biznes: wedding planner

Zawód ten, od lat niezwykle popularny w Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych, zaczyna cieszyć się coraz większym zainteresowaniem również w Polsce. Konsultant ślubny – wedding planner – kim jest, czym się zajmuje i jakie musi posiadać kwalifikacje?

Pomysł na biznes - wedding planner

Choć większość Polaków wciąż decyduje się zorganizować ślub i wesele samodzielnie, co roku rośnie liczba młodych par, które powierzają to zadanie profesjonalistom. Wolą mieć pewność, że o niczym nie zapomną i wszystko będzie dopięte na ostatni guzik, a jednocześnie odciążą się z mnóstwa dodatkowych obowiązków i stresów, jakie wiążą się z planowaniem tego wyjątkowego wydarzenia. Wiele wskazuje na to, że ta tendencja będzie rosnąć, a prowadzenie takich firm dla wielu może okazać się bardzo dochodowym interesem.

Rynek ślubny w Polsce

Według danych zebranych przez GUS rynek ślubny jest jednym z najszybciej i najprężniej rozwijających się rynków w Polsce (jego wartość szacuje się na ok. 7 miliardów złotych). Eksperci oceniają, że będzie tak nadal, mimo że od 2008 r. liczba ślubów zawieranych rocznie w naszym kraju spada. Wpływ na to ma zarówno niż demograficzny z lat. 90. jak i wzrost akceptacji dla osób pozostających w niesformalizowanych związkach. Z drugiej strony przeciętna młoda para wydaje coraz więcej na organizację ślubu i wesela niż jeszcze kilka-kilkanaście lat temu.

  • Biznes ślubny kwitnie też w internecie. Przykład? W 2012 r. na Allegro sprzedano 4 mln zaproszeń oraz 2 mln dodatków w kategorii „Ślub i wesele”.

Usługa profesjonalnego doradztwa ślubnego pojawiła się w naszym kraju stosunkowo niedawno – pierwsza agencja wedding plannerska powstała w Polsce w 2000 r. od tego czasu ich liczba systematycznie wzrasta.

Dziś na polskim rynku funkcjonuje kilkadziesiąt firm specjalizujących się w organizacji ślubów. Ale wciąż nie jest to rynek nasycony. Specjaliści nie mają jednak wątpliwości: usługi wedding plannerów będą coraz bardziej popularne.

Zawód: wedding planner

Organizacja ślubu i wesela to nie lada wyzwanie, wymagające zaangażowania, dobrej koordynacji i umiejętności „spięcia” wielu marzeń (niejednokrotnie ograniczonych budżetem), a także poświęcenia sporej ilości czasu. Profesjonalny wedding planner to osoba, która zajmuje się kompleksową organizacją uroczystości ślubnych: poszukiwaniem miejsca weselnego, wyborem menu, zapewnieniem noclegów, pomocą w dopilnowaniu formalności prawnych, wyborze sukni dla panny młodej, zakupie kwiatów do kościoła/urzędu stanu cywilnego oraz sali weselnej, rozmieszczeniu gości, jak też koordynacją wszystkich punktów w dniu samego ślubu. Czasem usługa ta obejmuje również pomoc w zaplanowaniu podróży poślubnej. Ale taka lista może wyglądać rozmaicie – mieć kilkanaście punktów lub obejmować znacznie węższy zakres obowiązków konsultanta.

Dlatego wedding planner to przede wszystkim osoba z doświadczeniem, którego, siłą rzeczy, nie może mieć para młoda organizująca swoje wesele po raz pierwszy. Wedding planner powinien wiedzieć, jakie rozwiązania są najlepsze i gdzie czyhają niebezpieczeństwa. Orientuje się również w najnowszych trendach związanych z organizacją wesela – miejscach wartych polecenia czy atrakcjach, które towarzyszą imprezie (np. w tym sezonie hitem przyjęć weselnych jest „fotobudka” – kabina, w której goście, przebrani w zabawne nakrycia głowy, okulary itp., mogą robić sobie zdjęcia, a następnie wkleić je do pamiątkowej księgi).

Wedding planner dba również o detale, z których młoda para nie zdaje sobie sprawy, i jest przygotowany na wszelkie problematyczne sytuacje. Ponadto, podczas ślubu i wesela osobiście synchronizuje i nadzoruje prace podwykonawców, czego, przez wzgląd na masę innych obowiązków, nie mogą dopilnować państwo młodzi.

Jakie jeszcze cechy powinien posiadać idealny konsultant ślubny? Przede wszystkim powinien być otwarty i kontaktowy, potrafić wczuć się w potrzeby innych ludzi. Musi być to ktoś, kto jest dobrym słuchaczem i ktoś, kto ma predyspozycje do tego, by zostać najlepszym przyjacielem zestresowanej – szczególnie – panny młodej.

Jak zostać wedding plannerem?

Zanim podejmiemy decyzję o tym, by założyć firmę organizującą śluby, warto się dobrze przygotować do tego, co nas czeka.

Choć w Polsce nie ma jeszcze szkół przygotowujących do wykonywania zawodu konsultanta ślubnego, można zapisać się na jedno ze szkoleń prowadzonych przez profesjonalnych praktyków tego zawodu. Dowiemy się na nich m.in., jak skoordynować każdy rodzaj ślubu i wesela (ślub cywilny w USC, ślub cywilny w plenerze, tzw. ślub konkordatowy, wesele polskie i międzynarodowe). Kurs pomoże również w nawiązaniu pierwszych kontaktów biznesowych z dostawcami usług ślubnych.

Po przejściu szkolenia należy się zorientować w możliwościach finansowego wsparcia firmy, którą planujemy założyć. By skutecznie wystartować i rozwijać działalność, warto wybrać się do jednego z oddziałów PKO Banku Polskiego, gdzie doświadczeni doradcy pomogą w dobraniu z szerokiej palety produktów dla małych i średnich przedsiębiorstw te, które najbardziej pasują do profilu i potrzeb przyszłego wedding plannera.

Bank posiada w swojej ofercie wiele pakietów biznesowych, w ramach których firma może ubiegać się o środki na bieżącą działalność lub inwestycje.


  • Warto rozważyć

    Świeżo upieczeni przedsiębiorcy cenią sobie szczególnie Pakiet BIZNES DEBIUT 18, który zapewnia nowoczesną i atrakcyjną cenowo obsługę firmowych finansów. Przez pierwsze 9 miesięcy prowadzenie konta jest bezpłatne. Za darmo można również przez pół roku testować platformę do prowadzenia księgowości. Użytkowanie karty kredytowej, dostęp do iPKO, przelewy internetowe w ramach PKO BP oraz pięć przelewów miesięcznie do innych banków są bezpłatne. Od chwili otwarcia konta jego właściciel może dysponować saldem debetowym, będącym zabezpieczeniem niespodziewanych wydatków.

Po znalezieniu odpowiadających nam form finansowania początków działalności – możemy wystartować i zacząć realizować marzenia przyszłych małżonków.

Joanna Janowicz

Czytaj także:

Pierwszy biznes

Samozatrudnienie: plusy i minusy

Firmowa strona internetowa

Rejestracja firmy: jak to zrobić?

    • Bankofirma

      02019.07.04

      Okna, drzwi i bramy z Białegostoku. W Pafo-Bud stawiają na jakość

      Konkretny w rozmowie, skuteczny w biznesie. Taki jest Dariusz Matyszewski, udziałowiec firmy Pafo-Bud z Białegostoku, która od ponad 20 lat produkuje okna, drzwi i bramy. W swoich działaniach spółka stawia na jakość towaru i usługi przy zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.07.04

      Przejdź płynnie do faktoringu

      Po faktoring sięga coraz większa grupa przedsiębiorców. Nie wszyscy jednak jeszcze wiedzą, jakie mogą mieć korzyści z umowy faktoringu. Nie chodzi tylko o płynność finansową firmy – faktoring to również możliwość zabezpieczenia się przed nieuczciwymi partnerami i ich weryfikacja jeszcze przed rozpoczęciem współpracy.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.07.01

      Maciejowy Sad – kiedy rodzinna pasja, staje się biznesem

      Maciejowy Sad to idealny przykład, jak rodzinną pasję przekuwać w rodzinny biznes. Przed laty Jerzy Karczewski na lutyńskiej ziemi w okolicach Wrocławia założył sad. Później opiekę nad gospodarstwem przekazał synowi Maciejowi. W 2010 r. postanowili zwiększyć dostępność tłoczonych soków, żeby szersze grono konsumentów mogło skosztować ich produktów.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.06.28

      Pizza była mało znana. „Pruszynka” to zmieniła

      Kiedy Piotr Pruszyński w 1998 r. otworzył swoją pierwszą pizzerię „Pruszynka” w Białymstoku, wielu ludzi w regionie nie wiedziało, czym jest pizza i co po złożeniu zamówienia otrzymają na talerzu. Dziś przedsiębiorca posiada pięć lokali, które z powodzeniem zaspokajają apetyty mieszkańców miasta.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.06.13

      Pensjonat i hotelik w mazurskim stylu. Goście przyjeżdżają nawet trzy razy w roku

      Goście z Europy Zachodniej zamiast dużych hoteli wolą mniejsze i kameralne obiekty, gdzie mają bezpośredni kontakt z właścicielami. Znajdują to u nas w Pensjonaciku Cyklada i Mazurskiej Chacie – przekonuje Jacek Jaworski, który wraz z żoną Izabelą prowadzi obiekty wypoczynkowe na uboczu Mikołajek w okolicach Jeziora Mikołajskiego. Małżeństwo przygotowuje właśnie Pawilon SPA z sauną i jacuzzi, bo ciągle chce rozwijać ofertę dla turystów.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.06.11

      Let’s Fintech with PKO Bank Polski – rozumiemy potrzeby innowacyjnych firm

      PKO Bank Polski rozwija projekt Let’s Fintech, dzięki któremu współpracuje ze startupami i angażuje się w wyszukiwanie najbardziej perspektywicznych rozwiązań technologicznych dostępnych na rynku. O pracy zespołu, wdrożeniach i poszukiwaniu kolejnych projektów mówi Grzegorz Pawlicki, dyrektor Biura Innowacji w PKO Banku Polskim

      więcej
    Pokaż więcej
loaderek.gifoverlay.png