2014.05.12

PKO Leasing Sverige: w drodze na europejskie rynki

Dla części klientów PKO Banku Polskiego nasz kraj jest tylko jednym z rynków, na którym działają. Myśląc o ich obsłudze, również za granicą zapewniamy im wsparcie, wygodę i kompleksową ofertę.

We wrześniu 2013 roku w sztokholmskim sądzie została zarejestrowana spółka PKO Leasing Sverige. Działalność spółki leasingowej koncentruje się na finansowaniu autobusów marki Solaris na tamtejszym rynku. Klient Banku – poznańska firma Solaris Bus & Coach przymierzała się do przetargu na dostawę autobusów, a jednym z warunków było zapewnienie finansowania z rynku krajowego. Kryterium to często okazywało się słabą stroną producenta. Pierwsza transakcja na kwotę 17 mln euro została zrealizowana jeszcze w 2013 roku. W jej efekcie szwedzki przewoźnik wziął w leasing 54 autobusy, w tym takie z tradycyjnym napędem spalinowym, jak również niezwykle przyjazne środowisku pojazdy napędzane gazem ziemnym CNG.

Na szwedzkim rynku

Współpracowaliśmy z różnymi międzynarodowymi bankami, jednak współpraca była trochę utrudniona m.in. ze względów językowo-formalnych. I nie należała do najtańszych. Przegrywaliśmy z konkurentami, dużymi firmami samochodowymi, które mają własne instytucje finansowe – mówi Zbigniew Palenica, członek zarządu Solaris.

Koncepcja zapewnienia takiej formy finansowania, która wspiera działania klienta, została opracowana wspólnie. Po rozpoznaniu rynku okazało się, że trzeba utworzyć oddział albo spółkę. – Zdecydowaliśmy się na drugie rozwiązanie, gdyż jest ono dla nas bardziej efektywne. Na początku skupiamy się na obsłudze kontraktu dla Solarisa, a w przyszłości możemy zacząć prowadzić regularną działalność leasingową na terenie Szwecji – wyjaśnia Paweł Pach, prezes PKO Leasing.

Biznes poza Polską

Przygotowania do uruchomienia spółki trwały prawie rok. – Inwestycja w Szwecji jest naszą pierwszą zagraniczną spółką i dlatego chcieliśmy mieć pewność, że wszystko zostało starannie przygotowane. To doświadczenie wiele nas nauczyło i teraz wiemy, jak otwierać i prowadzić biznes poza Polską. Naszym kapitałem jest know-how i wykwalifikowana kadra – mówi szef PKO Leasing.

PKO Bank Polski ma wielu klientów prowadzących działalność poza granicami naszego kraju. Dlatego szwedzkie doświadczenia mogą okazać się niezwykle przydatne. Przypadek Solarisa wskazuje kierunek skutecznego wspierania klienta w jego aktywności zagranicznej. Jest zgodny z oczekiwaniami odbiorców i obowiązującymi na rynku trendami. Historia pokazuje, że wiele instytucji bankowych – niemieckich, francuskich czy skandynawskich – podąża za swoimi klientami.

Struktura aktywności zagranicznej klientów korporacyjnych naszego Banku pokrywa się w dużym stopniu z ogólną aktywnością polskich przedsiębiorstw. Głównymi kierunkami ich ekspansji są kraje UE, głównie Niemcy, Francja i Czechy, a poza nią Rosja i Ukraina. PKO Bank Polski jest i będzie ze swoimi klientami także tam, oferując im m.in.: zarządzanie gotówką, międzynarodowy cash pooling, bankowość elektroniczną, przelewy międzynarodowe, kredyty zagraniczne oraz trade finance.

Podążając za klientami

Zgodnie ze strategią na lata 2013–2015, PKO Bank Polski zapewnia satysfakcję klientów poprzez wiarygodność oraz dopasowaną do ich potrzeb ofertę produktową i profesjonalną obsługę. Kompetencje w obsłudze zagranicznej klientów nasz Bank zdobywa dwutorowo. Z jednej strony dzięki doświadczeniu wynikającemu z otwarcia spółki leasingowej w Szwecji. Z drugiej strony wykorzystując kolejny atut, również o szwedzkim rodowodzie. Działająca w Polsce Nordea AB, realizująca politykę „podążania” za swoimi klientami, obsługuje na naszym rynku również klientów skandynawskich. Przejmując Nordea Bank Polska, w naszych strukturach znalazł się doświadczony zespół do obsługi skandynawskich firm.

Zastanawiając się, jak wykorzystać to aktywo do rozwoju naszego Banku, a także, jak aktywnie wspierać klientów korporacyjnych za granicą, doszliśmy do wniosku, że możemy zbudować silniejszy zespół międzynarodowy do obsługi firm eksportowo-importowych. Po drugie, w oparciu o doświadczenia PKO Leasing Sverige rozważamy, czy nie warto w krajach, gdzie działają nasi klienci, zbudować przedstawicielstw albo oddziałów – mówi Zbigniew Jagiełło, prezes PKO Banku Polskiego. A pytany o plany zagranicznej ekspansji i akwizycje, uważa, że model oddziałowy jest w obecnych warunkach najrozsądniejszy i dodaje: – Jesteśmy namawiani do spektakularnych działań (…), natomiast nam wydaje się, że pójście za granicę za naszymi klientami jest czymś bardziej naturalnym. Tam, gdzie są klienci, są pieniądze do zarobienia. Trzeba wykonać ten ruch, poznać rynek i dopiero potem myśleć o kolejnych posunięciach.

Iwona Wardzyńska-Kaźmierczak

Czytaj także:

Gratulujemy naszemu klientowi! PESA z nagrodą Financial Times lepsza od Twittera

Leasing szyty na miarę

    • Bankofirma

      02019.07.04

      Okna, drzwi i bramy z Białegostoku. W Pafo-Bud stawiają na jakość

      Konkretny w rozmowie, skuteczny w biznesie. Taki jest Dariusz Matyszewski, udziałowiec firmy Pafo-Bud z Białegostoku, która od ponad 20 lat produkuje okna, drzwi i bramy. W swoich działaniach spółka stawia na jakość towaru i usługi przy zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.07.04

      Przejdź płynnie do faktoringu

      Po faktoring sięga coraz większa grupa przedsiębiorców. Nie wszyscy jednak jeszcze wiedzą, jakie mogą mieć korzyści z umowy faktoringu. Nie chodzi tylko o płynność finansową firmy – faktoring to również możliwość zabezpieczenia się przed nieuczciwymi partnerami i ich weryfikacja jeszcze przed rozpoczęciem współpracy.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.07.01

      Maciejowy Sad – kiedy rodzinna pasja, staje się biznesem

      Maciejowy Sad to idealny przykład, jak rodzinną pasję przekuwać w rodzinny biznes. Przed laty Jerzy Karczewski na lutyńskiej ziemi w okolicach Wrocławia założył sad. Później opiekę nad gospodarstwem przekazał synowi Maciejowi. W 2010 r. postanowili zwiększyć dostępność tłoczonych soków, żeby szersze grono konsumentów mogło skosztować ich produktów.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.06.28

      Pizza była mało znana. „Pruszynka” to zmieniła

      Kiedy Piotr Pruszyński w 1998 r. otworzył swoją pierwszą pizzerię „Pruszynka” w Białymstoku, wielu ludzi w regionie nie wiedziało, czym jest pizza i co po złożeniu zamówienia otrzymają na talerzu. Dziś przedsiębiorca posiada pięć lokali, które z powodzeniem zaspokajają apetyty mieszkańców miasta.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.06.13

      Pensjonat i hotelik w mazurskim stylu. Goście przyjeżdżają nawet trzy razy w roku

      Goście z Europy Zachodniej zamiast dużych hoteli wolą mniejsze i kameralne obiekty, gdzie mają bezpośredni kontakt z właścicielami. Znajdują to u nas w Pensjonaciku Cyklada i Mazurskiej Chacie – przekonuje Jacek Jaworski, który wraz z żoną Izabelą prowadzi obiekty wypoczynkowe na uboczu Mikołajek w okolicach Jeziora Mikołajskiego. Małżeństwo przygotowuje właśnie Pawilon SPA z sauną i jacuzzi, bo ciągle chce rozwijać ofertę dla turystów.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.06.11

      Let’s Fintech with PKO Bank Polski – rozumiemy potrzeby innowacyjnych firm

      PKO Bank Polski rozwija projekt Let’s Fintech, dzięki któremu współpracuje ze startupami i angażuje się w wyszukiwanie najbardziej perspektywicznych rozwiązań technologicznych dostępnych na rynku. O pracy zespołu, wdrożeniach i poszukiwaniu kolejnych projektów mówi Grzegorz Pawlicki, dyrektor Biura Innowacji w PKO Banku Polskim

      więcej
    Pokaż więcej
loaderek.gifoverlay.png