Jak nie wpaść w sieć „phishingu”?
Co roku oszustwa internetowe nazywane phishingiem narażają na straty miliony internautów. Nie oznacza to jednak, że od razu należy rezygnować z transakcji internetowych. Wystarczy pamiętać o kilku ważnych zasadach.
Co to jest phishing?
Phishing to oszustwo polegające na podszywaniu się pod firmę lub instytucję, którą znamy, po to by pozyskać od nas prywatne dane. Jest to szczególnie niebezpieczne w przypadku korzystania z usług bankowych, gdyż wyłudzenie haseł do kont czy numerów kart kredytowych może narazić nas na kradzież. Najczęściej padamy ofiarą stron internetowych, smsów i wiadomości e-mail stworzonych przez cyberprzestępców w taki sposób, że szatą graficzną, formą i treścią przypominają wiadomości przesyłane przez bank.
Fałszywe e-maile i smsy
Pamiętajmy jednak, że są to fałszywe e-maile i SMS-y, mające na celu nie tylko wyłudzenie od odbiorcy danych osobowych lub danych karty, ale także zainstalowanie na jego komputerze lub w telefonie potencjalnie szkodliwych programów podglądających i śledzących jego działania. Należy więc zachować ostrożność i ograniczone zaufanie w stosunku do e-maili lub SMS-ów, w których znajduje się prośba o podanie poufnych danych lub skorzystanie z linku.
Co zrobić gdy dostaniemy taką wiadomość? Odpowiedź jest prosta - nie odpowiadać, nie korzystać z podanego linku i nie udostępniać danych osobowych, loginu i haseł do konta, kodów jednorazowych, jak również danych dotyczących karty płatniczej – PIN-u, kodu CVV.
Co zrobić jeśli daliśmy się „złapać”?
W przypadku klientów PKO Banku Polskiego jeżeli skorzystaliśmy z linku zawartego w otrzymanej wiadomości i podaliśmy jakiekolwiek dane na stronie internetowej przypominającej serwis iPKO, należy skontaktować się telefonicznie z konsultantem pod jednym z numerów: 801 307 307, (numer dla dzwoniących w kraju) lub +48 81 535 60 60 (numer dla dzwoniących w kraju, z zagranicy i z telefonów komórkowych).
Krzysztof Krzykała
ekspert PKO Banku Polskiego
Czytaj także:
Bezpieczeństwo bankowości elektronicznej - żelazne zasady
Nowe nie znaczy nieznane
Nowe technologie
02018.07.25Suma haszowa, czyli wstęp do blockchaina
więcejSuma haszowa stoi na straży informacji, które są przechowywane i przetwarzane w bazach opartych o łańcuch bloków.
Nowe technologie
02016.10.17Proste kroki do Profilu Zaufanego
więcejUtworzenie Profilu Zaufanego i podpisywanie wniosków oraz dokumentów jest bardzo proste. W kilku krokach można to zrobić za pośrednictwem bankowego serwisu transakcyjnego.
Nowe technologie
02015.11.16Nowe IKO - moc mobilnej bankowości
więcejPKO Bank Polski, lider bankowości mobilnej, wprowadza nową wersję aplikacji na telefony komórkowe. Wygodna, intuicyjna nawigacja zgodna z najnowszymi trendami, dostęp do rachunku i salda przed zalogowaniem, czy wykonywanie operacji bezpośrednio z głównego ekranu – to tylko niektóre z jej zalet. Użytkownicy IKO zyskują dostęp do pełnej bankowości za pośrednictwem telefonu. Obecnie z aplikacji mobilnej Banku korzysta ponad 370 tysięcy osób.
Nowe technologie
02015.07.29Wypłaty BLIK dostępne już w ponad 11 tys. bankomatów
więcejSieć bankomatów Euronet obsługujących wypłaty BLIK powiększyła się o blisko 850 maszyn. Bankomaty umieszczone są w oddziałach: Alior Banku, Credit Agricole, Getin Banku, Idea Banku oraz mBanku na terenie całej Polski.
Nowe technologie
02015.07.27„B” jak bezpieczna bankowość
więcej„Bankowali bezpiecznie”, czyli jak? Nie dali złowić się w sieć phishingu i nie padli ofiarą cyberprzestępców. Wypełnili bezbłędnie nasz test wiedzy, zwyciężyli i zdobyli nagrody. Znamy już laureatów konkursu „Bankuj bezpiecznie”. Jakie są ich rady dotyczące korzystania z bankowości?
Nowe technologie
02015.07.24Bank chce chodzić za nami krok w krok
więcejBanki chcą błyskawicznie reagować na potrzeby swoich klientów, a często nawet wyjść im naprzeciw. To od nas zależy, jak blisko zwiążemy się ze swoim bankiem.