2013.04.25

Płać mobilnie i żyj wygodnie

Płatności mobilne PKO Banku Polskiego wystartowały! Oznacza to, że teraz każdy, kto posiada rachunek w naszym Banku, może, używając swojego telefonu, zapłacić w sklepie, internecie czy wypłacić pieniądze z bankomatu. Jednocześnie, aby zrealizować przelew, wystarczy numer telefonu odbiorcy.

IKO, czyli płatności mobilne PKO Banku Polskiego, to proste, szybkie i wygodne rozwiązanie. Jedynym wymaganiem jest posiadanie rachunku bankowego w Banku. Nie trzeba kupować specjalnego telefonu, zmieniać operatora telefonicznego czy wymieniać karty SIM. Cały system jest oparty na aplikacji IKO instalowanej w komórce użytkownika. Wymagania stawiane przed komórką nie są wysokie. Wystarczy, aby był to telefon umożliwiający instalację aplikacji (IKO działa aktualnie na telefonach z systemem Android oraz firmy Apple, oraz BlackBerry i Java).

Zobacz także: IKO dla każdego!

Najważniejszy w IKO jest kod – sześć cyfr, generowanych specjalnie dla konkretnego klienta, do autoryzacji transakcji. Za jego pomocą można płacić w sklepach tradycyjnych i internetowych, wypłacać pieniądze z bankomatów i przelewać pieniądze na numer telefonu. Tak samo jak klient wpisuje na terminalu lub PIN padzie PIN do karty, potwierdzając transakcję, tak w przypadku IKO wpisuje kod. Ma on charakter jednorazowy, więc nawet jego przechwycenie przez osoby niepowołane nie jest niebezpieczne. Dodatkowym zabezpieczeniem jest fakt, że chęć dokonania transakcji klient potwierdza we własnym telefonie.

  • Kod IKO pozwala na szybkie zakupy online. Jest to rewolucyjne rozwiązanie. Do tej pory płatność w internecie wymagała podania wielu danych, np. karty płatniczej, lub logowania do systemu bankowości internetowej.

To nic trudnego

Opracowaliśmy bardzo proste i intuicyjne rozwiązanie, które nie wymaga specjalistycznej wiedzy technicznej od użytkownika telefonu. Nawet osoby korzystające na co dzień z telefonu tylko do wysyłania SMS-ów i rozmów będą w stanie dokonać płatności mobilnej.

W sklepie stacjonarnym

Dzięki zainstalowaniu aplikacji IKO w swoim telefonie użytkownik może płacić w sklepie, tam gdzie dotychczas używał kart płatniczych. Wygląda to bardzo podobnie do płatności kartą: gdy sprzedawca podliczy zakupy i poprosi o zapłatę, należy go poinformować, że chce się dokonać płatności mobilnej aplikacją IKO. Sprzedawca wprowadzi w terminalu kwotę i poda użytkownikowi PIN pad. Po sprawdzeniu, czy kwota jest prawidłowa, należy podać wyświetlony w aplikacji sześciocyfrowy kod IKO – analogicznie jak w przypadku użycia karty wpisuje się kod PIN. Następnie w aplikacji należy zatwierdzić transakcję i... już – zapłacone!

  • Płatność IKO jest bardzo szybka – wygenerowanie kodu w aplikacji i wpisanie go w terminalu trwa porównywalną ilość czasu co standardowa transakcja kartą. Podczas prób prowadzonych na początku roku nasi testerzy byli pod wrażeniem szybkości i wygody.

Przelewy na numer komórki

Zainstalowana aplikacja IKO pozwala także na łatwiejsze wykonywanie przelewów do znajomych. Pieniądze przekazujemy z naszego rachunku, podając tylko numer telefonu odbiorcy, na przykład z książki adresowej telefonu. Prawda, że proste? Ponieważ przelewy dokonywane są natychmiast, IKO idealnie nadaje się do rozliczania drobnych (i większych) kwot między znajomymi. Bez konieczności logowania się do iPKO czy wizyty w oddziale.

 

Płatności w internecie

Kod IKO, użyty w sklepie internetowym, pozwala na szybkie zakupy online. Jest to rewolucja w zakresie wygody – dotychczas dostępne rozwiązania wymagały podania danych karty płatniczej bądź logowania do systemu bankowości internetowej – za pomocą loginu i hasła. Dzięki IKO proces zakupów w sieci stał się znacznie prostszy, pozostając równie bezpieczny jak dotychczas. Kod IKO jest unikalny, jednorazowy, a sama transakcja dodatkowo potwierdzana na telefonie klienta.

Wygoda i bezpieczeństwo w jednym

Oprócz płatności w sklepach można również dokonywać wypłat z bankomatów. Opcja "Wypłata IKO" jest już obecna na ekranach 95 proc. bankomatów PKO Banku Polskiego. Szczególnie ważna jest to wiadomość dla osób, które na co dzień nie noszą ze sobą karty, a telefon mają zawsze przy sobie. Kod IKO można wygenerować w każdej chwili. Jest jednorazową kombinacją sześciu cyfr, ważną jedynie przez krótki czas. Każda wypłata z bankomatu jest dodatkowo potwierdzana przez klienta, w jego własnym telefonie komórkowym.

Dodatkowo dzięki aplikacji IKO w łatwy i szybki sposób można sprawdzić saldo rachunku bankowego i historię transakcji oraz wyszukać w najbliższej okolicy bankomaty i punkty handlowo-usługowe, w których można płacić telefonem. Często w kontekście płatności mobilnych pojawiają się pytania o bezpieczeństwo transakcji. Aplikacja IKO jest zabezpieczona ustalonym przy aktywacji przez użytkownika kodem PIN – to znaczy, że nawet jeśli zgubi się telefon, osoba, która go znajdzie, będzie mogła skorzystać z aplikacji jedynie w przypadku, gdy pozna specjalnie nadany kod PIN. Dodatkowo każdy rodzaj płatności mobilnej ma ustalone limity. W razie potrzeby użytkownik może samodzielnie zadecydować, jakie transakcje i na jakie kwoty można wykonać, a zmiany dokonać w serwisie transakcyjnym iPKO. W każdej chwili również użytkownik aplikacji IKO może zablokować dostęp do środków z konta, dzwoniąc na infolinię, logując się w serwisie iPKO lub zgłaszając taką potrzebę w każdym oddziale Banku. To połączenie płatności mobilnych z infrastrukturą największego Banku w Polsce jest jednym z unikalnych atutów naszego rozwiązania.

Zobacz także: McDonalds, Empik, Smyk – przewodnik po promocjach IKO

Jak zacząć?

Do skorzystania z płatności mobilnych PKO Banku Polskiego niezbędne jest konto osobiste w naszym Banku (np. PKO Konto za Zero lub PKO Konto bez Granic) z dostępem do bankowości elektronicznej iPKO. Aby rozpocząć korzystanie z płatności mobilnych PKO Banku Polskiego, należy:

1) pobrać aplikację IKO i zainstalować ją w swoim telefonie – dokładnie w taki sam sposób, jak instaluje się inne aplikacje czy gry, (czyli za pośrednictwem odpowiedniego sklepu z aplikacjami, np. Apple App Store czy Google Play).

2) dokonać aktywacji, korzystając z bankowości elektronicznej iPKO (dzięki temu można połączyć rachunek bankowy z urządzeniem i aplikacja uzyska dostęp do zgromadzonych na nim środków).

Nie ma znaczenia, czy najpierw pobierze się aplikację bezpośrednio na telefon, czy zaloguje się do iPKO. W najbliższym czasie planowane jest również uruchomienie usługi dla osób nieposiadających konta w PKO Banku Polskim, za pomocą tzw. portmonetki. To rewolucyjne rozwiązanie będzie dostępne dla wszystkich zainteresowanych płatnością telefonem komórkowym. Najnowsze wiadomości na temat płatności mobilnych można także śledzić na fanpage'u "Płacę telefonem": www.facebook.com/placetelefonem.


  • Krok 1

    Wybraliśmy produkty. Stojąc w kolejce, uruchamiamy aplikację na telefonie i logujemy się do niej PIN-em nadanym w procesie aktywacji. Informujemy kasjera, że chcemy zapłacić kodem IKO. Dalszy przebieg transkacji identyczny jak w przypadku płatności gotówką czy kartą.

    Krok 2

    Kasjer na terminalu wybiera opcję "Płatność IKO" (nie wymaga to z jego strony dodatkowych czynności – zatem nie wydłuża czasu samej transakcji). A co robimy my? Zamiast PIN-u do karty – wprowadzamy na terminalu odczytany kod IKO.

    Krok 3

    W zależności od kwoty transakcji i ustawionego limitu (limity można zmienić w bankowości internetowej iPKO) – akceptujemy transakcję w telefonie (poprzez kliknięcie ) lub wprowadzamy (również w telefonie) kod PIN, ten sam, który służy nam do logowania się.

    Zapłacone

    Możemy już cieszyć się z zakupów! Podobnie można wypłacić środki z bankomatu czy zapłacić w sklepie internetowym. Kod wygenerowany w aplikacji IKO podaje się wtedy odpowiednio: na ekranie bankomatu i na stronie internetowej przeznaczonej do procesowania płatności.

Wojciech Bolanowski,
dyrektor Pionu Bankowości Elektronicznej

loaderek.gifoverlay.png