Wszystko o IKO dla dzieci
Udostępnienie portmonetki IKO dzieciom poniżej 13. roku życia to doskonałe uzupełnienie oferty PKO Junior. Daje najmłodszym możliwość płacenia telefonem za drobne codzienne zakupy i wypłacanie gotówki z bankomatów. Nic dziwnego, że spotkało się z entuzjastyczną reakcją ze strony rodziców. Jednocześnie, jak każda innowacja, rodzi wiele pytań. Odpowiadamy na najczęstsze z nich.
Jak nasza pociecha może zacząć korzystać z portmonetki IKO? Proces jej aktywacji jest dość prosty i intuicyjny. Wystarczy, że rodzic, po zainstalowaniu aplikacji na telefonie dziecka, zarejestruje ją w serwisie portmonetka.pkobp.pl i zaznaczy, że z usługi będzie korzystać dziecko (ograniczy to dzienny limit operacji do kwoty 150 zł). I tyle - można zacząć korzystać z portmonetki.
Wydatki kontrolowane
- Uważam, że IKO dla dzieci to bardzo ciekawa propozycja. Przydałaby się mojej córce choćby na wypadach związanych z feriami czy wakacjami. Ale ciekawi mnie, jak dokładnie działa ta kontrola rodzicielska? Mogę ograniczyć ilość wydawanych pieniędzy na dzień, tydzień, miesiąc…? Czy można kontrolować to, na co dziecko wydaje kieszonkowe? Jak to wygląda w praktyce? - zastanawia się pani Bożena, mama 11-letniej Izy.
Jeśli przy rejestrowaniu portmonetki IKO zaznaczymy, że będzie z niej korzystało dziecko, mamy pewność ograniczenia kwoty dokonywanych przez nie transakcji - dziennie nie przekroczą one 150 zł.
Rodzic ma również pełny wgląd do szczegółowej historii wydatków dziecka, co jest kolejnym elementem kontroli z jego strony. Portmonetkę można doładować dowolną kwotą w taki sam sposób jak zasilenie chociażby karty pre-paid czy zwykłego rachunku bankowego. Może to zrobić albo rodzic, albo samo dziecko - ze swojego konta w ramach PKO Junior. W tym drugim przypadku transakcję również zawsze zatwierdza rodzic.
Magiczna 13
- Innowacyjność nowej oferty PKO Banku Polskiego polega m.in. na tym, że IKO udostępniono dla dzieci poniżej 13. roku życia. Co wyjątkowego jest w tym wieku, że tak się tę informację akcentuje? Czemu nie 15 albo 16 lat? - pyta z kolei pan Grzegorz, ojciec 14-letniej Marty i 9-letniego Jasia.
"Magia" wieku 13 lat wynika z polskiego prawa bankowego - wyklucza ono możliwość wydania instrumentu płatniczego do rachunku bankowego, którego posiadaczem jest osoba poniżej 13. roku życia (nie jest zatem możliwe np. wydanie karty debetowej do rachunku bankowego PKO Junior). IKO dla dzieci jest formą technicznego rachunku przedpłaconego. Stąd też jest pierwszym tego typu instrumentem na polskim rynku, z którego zgodnie z prawem bankowym i regulaminem banku mogą korzystać młodsze dzieci.
Kodeks cywilny wiek 13 lat czyni granicą między dwiema kategoriami małoletnich - przed nią, dzieci nie mają w ogóle zdolności do czynności prawnych, powyżej (aż do 18 roku życia) posiadają tzw. ograniczoną zdolność.
Coraz bardziej młodzieżowe PKO
- Trudno nie zauważyć, że PKO BP się zmienia - najpierw reaktywacja SKO, potem PKO Junior, teraz IKO dla dzieci. Czy zapotrzebowanie na produkty bankowe dla najmłodszych rzeczywiście jest aż tak wielkie? - docieka pan Tomasz z Lublina.
Rzeczywiście, zainteresowanie produktami finansowymi dla dzieci jest ogromne. Świadczą o tym liczby: w ciągu pół roku od wprowadzenia do oferty PKO Konta Dziecka w ramach oferty Junior, klienci otworzyli swoim dzieciom ponad 90 tysięcy takich rachunków. W przypadku lokaty PKO Pierwszy Kapitał - produktu przygotowanego z myślą o rodzicach dzieci w wieku do 12 lat - w ciągu 3 miesięcy klienci założyli ich ponad 100 tysięcy. Ponad 150 tys. dzieci oszczędza w SKO.
Nowa oferta PKO Banku Polskiego wychodzi naprzeciw potrzebom dzieci i oczekiwaniom rodziców, którym zależy na wygodniejszych i bezpieczniejszych instrumentach finansowych niż tradycyjna, "żywa" gotówka. Płatności mobilne IKO zadania te bez wątpienia realizują.
Więcej informacji TUTAJ.
Tomasz Filipiuk
Czytaj także:
IKO dla dzieci już działa
Konto dla najmłodszych
Młodzi finansiści
Pierwszy Kapitał: oszczędności na dobry start
Nowe technologie
02018.07.25Suma haszowa, czyli wstęp do blockchaina
więcejSuma haszowa stoi na straży informacji, które są przechowywane i przetwarzane w bazach opartych o łańcuch bloków.
Nowe technologie
02016.10.17Proste kroki do Profilu Zaufanego
więcejUtworzenie Profilu Zaufanego i podpisywanie wniosków oraz dokumentów jest bardzo proste. W kilku krokach można to zrobić za pośrednictwem bankowego serwisu transakcyjnego.
Nowe technologie
02015.11.16Nowe IKO - moc mobilnej bankowości
więcejPKO Bank Polski, lider bankowości mobilnej, wprowadza nową wersję aplikacji na telefony komórkowe. Wygodna, intuicyjna nawigacja zgodna z najnowszymi trendami, dostęp do rachunku i salda przed zalogowaniem, czy wykonywanie operacji bezpośrednio z głównego ekranu – to tylko niektóre z jej zalet. Użytkownicy IKO zyskują dostęp do pełnej bankowości za pośrednictwem telefonu. Obecnie z aplikacji mobilnej Banku korzysta ponad 370 tysięcy osób.
Nowe technologie
02015.07.29Wypłaty BLIK dostępne już w ponad 11 tys. bankomatów
więcejSieć bankomatów Euronet obsługujących wypłaty BLIK powiększyła się o blisko 850 maszyn. Bankomaty umieszczone są w oddziałach: Alior Banku, Credit Agricole, Getin Banku, Idea Banku oraz mBanku na terenie całej Polski.
Nowe technologie
02015.07.27„B” jak bezpieczna bankowość
więcej„Bankowali bezpiecznie”, czyli jak? Nie dali złowić się w sieć phishingu i nie padli ofiarą cyberprzestępców. Wypełnili bezbłędnie nasz test wiedzy, zwyciężyli i zdobyli nagrody. Znamy już laureatów konkursu „Bankuj bezpiecznie”. Jakie są ich rady dotyczące korzystania z bankowości?
Nowe technologie
02015.07.24Bank chce chodzić za nami krok w krok
więcejBanki chcą błyskawicznie reagować na potrzeby swoich klientów, a często nawet wyjść im naprzeciw. To od nas zależy, jak blisko zwiążemy się ze swoim bankiem.