Jesteśmy zmęczeni hasłami, PIN-ami i kodami
Prawie połowa z nas jest zmęczona liczbą haseł dostępu, kodów i PIN-ów, które musimy zapamiętać, aby zweryfikować swoją tożsamość u operatora komórkowego, banku czy na portalach społecznościowych. Tym bardziej, że średnio jest to aż 14 haseł. A gdyby tak można było poddać się weryfikacji za pomocą głosu? Aż 54 proc Polaków uważa, że to wygody i bezpieczny i wygodny sposób weryfikacji, ale co piąty jest sceptyczny - wynika z badania przeprowadzonego przez TNS Polska.
Wyniki polskiego badania potwierdzają wnioski płynące z innych krajów, które mówią, że numery i hasła dostępu mogą stanowić barierę w dostępie do usług. Użytkownicy internetu i urządzeń mobilnych oczekują bardziej przyjaznych metod autentykacji, bo chcą mieć dostęp do kont osobistych przez różne kanały dostępu - smartfon, telefoniczne centra obsługi czy poprzez bezpośrednią obsługę "przy okienku". Zmiany są więc tylko kwestią czasu.
Niemal każdy z nas musi podać jakieś hasło czy dane, aby skorzystać z usług czy produktów bez ruszania się z domu. Jesteśmy już zmęczeni wymyślaniem i co ważniejsze pamiętaniem ciągu liczb/znaków w celu logowania się lub potwierdzania swojej tożsamości - takich odczuć doświadcza 47 proc. z nas. Denerwujemy się, gdy system wymusza tworzenie skomplikowanych haseł - wiemy, że pomogą nam lepiej zabezpieczyć się, ale jednocześnie zastanawiamy się, czy damy radę zapamiętać taki ciąg znaków. Co trzeci z nas chciałby używać jednego kodu do wszystkich miejsc.
O swoje bezpieczeństwo dba tylko połowa badanych
Połowa badanych uważa, że bezpieczeństwo naszych danych zależy od instytucji, z usług których korzystają, a nie od nas samych. Bardziej też boimy się włamania na konto bankowe, przejęcie hasła do bankowości elektronicznej czy kradzieży kart płatniczych niż włamania do mieszkania.
Jednocześnie aż co trzeci z nas myśli, że nie jest atrakcyjnym celem dla złodziei czy hakerów, więc nie musi specjalnie dbać o swoje bezpieczeństwo, a 15 proc. badanych zapisuje hasła i kody PIN na kartce bądź w telefonie komórkowym.
Tylko co piąty Polak zmienia swoje hasło czy PIN przynajmniej raz w roku, aby podnieść swoje bezpieczeństwo w sieci, a prawie 40 proc. wykonuje tę czynność tylko dlatego, że system wymusza taką zmianę.
Zaledwie połowa Polaków ocenia poziom swojej wiedzy na temat zagrożeń związanych z kradzieżą haseł, PIN-ów, czy tożsamości jako dobry lub bardzo dobry.
Alternatywa dla tradycyjnego PIN-u? Powiedz to
Choć PIN-y i hasła to obecnie najpopularniejsze narzędzia autentykacji, to Polacy chętnie skorzystaliby z prostszych form weryfikowania danych - np. z hasła głosowego. Połowa z nas deklaruje, że słyszała ogólne informacje na temat biometrycznych zabezpieczeń dostępu, a najczęściej wymieniany był odczyt linii papilarnych i skan tęczówki oka. Weryfikację głosową kojarzy 57 proc. badanych.
Polacy doceniają wygodę, prostotę i bezpieczeństwa biometrycznych zabezpieczeń dostępu, jednak co piąty martwi się o zmiany głosu - np. podczas choroby oraz o możliwość nagrania głosu i odtworzenia go przez niepowołane osoby w celu identyfikacji.
- Nasz głos jest unikalny i niepowtarzalny, a biometria głosowa prawidłowo identyfikuje każdą osobę poprzez porównanie głosu z wcześniej zarejestrowanym jego wzorcem. Zaawansowane technologie stosowane w biometrii gwarantują, że nastąpi uwierzytelnienie bez względu na warunki zewnętrzne jak hałasy otoczenia czy czynniki fizyczne, jak np. zachrypnięty głos - zapewnia Krystyna Hirshman z Nuance Communications, firmy, która jest dostawcą rozwiązań głosowych i językowych.
W ostatnich dwóch latach łączna liczba osób na świecie, które zgodziły się na dokonanie wzorca głosowego w bankach, u operatorów telefonii komórkowej i innych organizacjach przekroczyła 45 milionów.
Według prognoz firmy Opus Research, globalny rynek technologii biometrii głosowej wzrośnie do 750 mln dolarów w 2017 r. wobec 200 mln dolarów w 2013 r.
Badanie TNS Polska zostało przeprowadzone w listopadzie 2014 r. na reprezentatywnej próbie 1 tys. osób - użytkowników internetu między 18. a 65. rokiem życia.
Agnieszka Morawiecka
ISBnews
Czytaj także:
Biometria - przyszłość w bankowości
Klient społecznościowy
Nowe technologie
02018.07.25Suma haszowa, czyli wstęp do blockchaina
więcejSuma haszowa stoi na straży informacji, które są przechowywane i przetwarzane w bazach opartych o łańcuch bloków.
Nowe technologie
02016.10.17Proste kroki do Profilu Zaufanego
więcejUtworzenie Profilu Zaufanego i podpisywanie wniosków oraz dokumentów jest bardzo proste. W kilku krokach można to zrobić za pośrednictwem bankowego serwisu transakcyjnego.
Nowe technologie
02015.11.16Nowe IKO - moc mobilnej bankowości
więcejPKO Bank Polski, lider bankowości mobilnej, wprowadza nową wersję aplikacji na telefony komórkowe. Wygodna, intuicyjna nawigacja zgodna z najnowszymi trendami, dostęp do rachunku i salda przed zalogowaniem, czy wykonywanie operacji bezpośrednio z głównego ekranu – to tylko niektóre z jej zalet. Użytkownicy IKO zyskują dostęp do pełnej bankowości za pośrednictwem telefonu. Obecnie z aplikacji mobilnej Banku korzysta ponad 370 tysięcy osób.
Nowe technologie
02015.07.29Wypłaty BLIK dostępne już w ponad 11 tys. bankomatów
więcejSieć bankomatów Euronet obsługujących wypłaty BLIK powiększyła się o blisko 850 maszyn. Bankomaty umieszczone są w oddziałach: Alior Banku, Credit Agricole, Getin Banku, Idea Banku oraz mBanku na terenie całej Polski.
Nowe technologie
02015.07.27„B” jak bezpieczna bankowość
więcej„Bankowali bezpiecznie”, czyli jak? Nie dali złowić się w sieć phishingu i nie padli ofiarą cyberprzestępców. Wypełnili bezbłędnie nasz test wiedzy, zwyciężyli i zdobyli nagrody. Znamy już laureatów konkursu „Bankuj bezpiecznie”. Jakie są ich rady dotyczące korzystania z bankowości?
Nowe technologie
02015.07.24Bank chce chodzić za nami krok w krok
więcejBanki chcą błyskawicznie reagować na potrzeby swoich klientów, a często nawet wyjść im naprzeciw. To od nas zależy, jak blisko zwiążemy się ze swoim bankiem.