Płatności mobilne IKO – szybko i bezpiecznie
Definicja płatności mobilnych jest dosyć szeroka. Jako płatność możemy bowiem potraktować nie tylko transakcję w sklepie, ale i przelew, czy też doładowanie telefonu komórkowego. Płatności mobilne mogą być też wykonywane w różny sposób – z użyciem jednorazowego kodu, z wykorzystaniem technologii zbliżeniowej, czy też opcji dostępnej „offline” (bez konieczności połączenia z Internetem).
Doskonałym narzędziem płatniczym, które w dodatku zawsze możemy mieć przy sobie, jest aplikacja mobilna IKO. Została ona udostępniona w marcu 2013 r. i do dziś jest systematycznie rozwijana.
W zależności od miejsca i sytuacji, w której się znajdujemy, możemy wykorzystać wygodny dla nas, i co najważniejsze - w pełni bezpieczny, sposób dokonania płatności.
Jakie funkcje płatnicze umożliwia IKO?
W aplikacji IKO wyświetlany jestkod BLIK, który wykorzystujemy do płatności w sklepach „tradycyjnych” i internetowych. O ile wcześniej w ustawieniach wybierzemy opcję udostępnienia kodu przed zalogowaniem, płatność kodem nie wymaga logowania do aplikacji (Ustawienia >> Ustawienia BLIK). Dokonując zapłaty przy kasie wystarczy wpisać kod na terminalu i gotowe.
W sklepie internetowym wybieramy jako metodę płatności „Płacę z iPKO” lub płatność oznaczoną logo BLIK.
Obok kodu BLIK, dostępne są równie czeki BLIK. Czek tworzymy w aplikacji (BLIK >> Czeki BLIK >> Utwórz czek), po uprzednim nadaniu w systemie bankowości internetowej iPKO hasła do czeków. Czek BLIK jest 9-cyfrowym ciągiem, który, wraz z hasłem, możemy przekazać innej, dowolnej osobie. Żeby dokonać płatności z użyciem czeku BLIK nie jest konieczne posiadanie aplikacji mobilnej.
Czek BLIK może być doskonałym rozwiązaniem na wakacjach – możemy go przekazać dziecku, które dzięki temu zapłaci w sklepie lub wypłaci gotówkę w bankomacie (BLIK >> Czeki BLIK >> wybieramy czek z listy >> Przekaż czek)
Płatności zbliżeniowe to bardzo wygodna forma regulowania należności w sklepach oraz punktach usługowych. Są one dostępne dla posiadaczy telefonów z systemem Android w wersji min. 4.4 z NFC i kart Visa w PKO Banku Polskim. Płatności zbliżeniowe można aktywować bezpośrednio w aplikacji IKO („podpinając” wybraną kartę). Trzeba również włączyć w telefonie opcję NFC.
Szczegółowe informacje dostępne są tutaj: http://iko.pkobp.pl/funkcje/platnosci-zblizeniowe/
Aplikacja IKO umożliwia również wykonywanie przelewów (W Menu aplikacji wybieramy Przelewy) . Dostępne są:
- przelew na rachunek własny (Przelewy >> Przelew własny)
- przelew do dowolnego odbiorcy (na numer rachunku bankowego, Przelewy >> Przelew na numer konta)
- przelew do zdefiniowanego odbiorcy (możemy wybrać odbiorcę znajdującego się na liście w serwisie bankowości internetowej iPKO, Przelewy >> Przelew na numer konta)
- przelew na numer telefonu (Przelewy >> Przelew na telefon) – również do odbiorcy posiadającego aplikację mobilną w innym banku (przelewy na numer telefonu dostępne są pomiędzy aplikacją IKO dla klientów PKO Banku Polskiego i Inteligo oraz aplikacjami ING Banku Śląskiego, mBanku, Banku Millennium oraz BZ WBK)
Wypłata gotówki z bankomatu z użyciem kodu BLIK lub czeku BLIK (możemy uznać tę funkcję za rodzaj płatności – wypłacamy gotówkę, by następnie nią zapłacić). Podobnie jak w przypadku terminali w sklepach wystarczy tylko wpisać kod lub czek BLIK, w tym wypadku na ekranie bankomatu. W ten sposób, bez konieczności użycia karty płatniczej, uzyskujemy dostęp do gotówki zgromadzonej na rachunku.
Pewnym rodzajem płatności jest też doładowanie telefonu komórkowego na kartę. Dzięki specjalnej funkcji w aplikacji można w mgnieniu oka zasilić telefon swój lub innej osoby (w Menu aplikacji wybieramy Doładowanie telefonu). Jeśli w serwisie bankowości internetowej iPKO zdefiniujemy wcześniej taką funkcję, to pojawi się ona również w IKO. Opcja doładowania jest wtedy jeszcze prostsza, gdyż podajemy jedynie kwotę.
A co w sytuacji, kiedy to my oczekujemy na przelew od innej osoby lub szybko chcemy się z kimś rozliczyć? Doskonałą opcją ułatwiającą wykonanie płatności jest prośba o przelew (W Menu aplikacji wybieramy Prośba o przelew). Wystarczy wysłać ją do innego posiadacza aplikacji IKO, a wtedy ta osoba może jednym kliknięciem „odesłać” nam środki na rachunek. Odbiorca prośby o przelew otrzymuje wszystkie dane do przelewu na telefon i wystarczy, że zatwierdzi taką dyspozycję.
W przypadku prośby o przelew i przelewu na telefon z aplikacji wysyłany jest tzw. push (powiadomienie na telefon) i notyfikacja (w aplikacji), które informują odbiorcę o otrzymanym przelewie lub prośbie o przelew.
Szybkość i wygoda
Płatności mobilne są bez wątpienia najszybszym sposobem dokonania zapłaty za towar, czy usługę lub przekazania środków innej osobie.
Ogromna sieć punktów POS oraz bankomatów, w których można skorzystać z IKO umożliwia dostęp do tego wygodnego narzędzia płatniczego niemal w każdym zakątku Polski.
W aplikacji możemy w prosty sposób wyszukać takie miejsca, korzystając z funkcji geolokalizacji (Bankomaty i oddziały)
Przelewy i doładowania telefonów komórkowych dostępne są w dowolnym miejscu i czasie. Dzięki temu na ich realizację możemy wykorzystać nawet kilka wolnych minut w drodze do pracy.
Dzięki szerokiemu wachlarzowi usług płatniczych dostępnych w aplikacji IKO, każdy użytkownik może wybrać najwygodniejszą dla siebie metodę. Dodatkowo najczęściej używane funkcje mogą zostać spersonalizowane i „wyciągnięte” na główny ekran aplikacji. Żeby to zrobić wystarczy wejść w Ustawienia >> Przycisk skrótów.
Bezpieczeństwo płatności mobilnych
Płatności mobilne, powiązane z telefonem, wymagają przestrzegania przez każdego użytkownika kilku podstawowych zasad bezpieczeństwa.
Każdy, kto używa telefonu jako narzędzia do realizacji płatności powinien przede wszystkim:
- zawsze blokować swój telefon (czyli uniemożliwić do niego dostęp przypadkowej osobie)
- wylogowywać się z aplikacji IKO (jeśli tego nie zrobimy, aplikacja sama wyloguje się po kilku minutach)
- zdefiniować taki kod PIN, aby nie był on łatwy do odgadnięcia przez osobę trzecią
- nie zapisywać kodu PIN (ani w telefonie, ani na kartce w portfelu, czy notesie)
Warto również:
zainstalować oprogramowanie antywirusowe w telefonie
- świadomie korzystać z Internetu w urządzeniu mobilnym (czyli nie wchodzić na strony z użyciem linków niewiadomego pochodzenia)
- nie instalować aplikacji z nieznanych źródeł
- aktualizować system operacyjny w telefonie (często producenci umieszczają w takich aktualizacjach unikać publicznych sieci WiFi podczas korzystania z aplikacji bankowej
Telefon zawiera zazwyczaj dużo prywatnych danych jego użytkownika, dlatego powinniśmy unikać udostępniania go innym osobom. Jeśli na przykład urządzenie ulegnie uszkodzeniu i musi być przekazane do serwisu, warto usunąć z niego poufne dane (np. SMS-y od banku).
Justyna Piątek
Ekspert Centrum Bankowości Mobilnej i Internetowej
PKO Banku Polskiego
Czytaj także:
IKO ma już 600 tys. użytkowników!
Klienci doceniają IKO!
Bankofinanse
02019.07.15Dziś Dzień bez Telefonu Komórkowego! Jak go przeżyć?
więcej15 lipca obchodzimy Światowy Dzień bez Telefonu Komórkowego. Co to znaczy dla klientów Banku? Nasze IKO będzie działać, jak zawsze, bez zarzutu.
Z Banku
02019.07.15100-lecie Banku – nasze placówki. Oddział 1 PKO Banku Polskiego w Białymstoku
więcejNajwiększy białostocki oddział PKO Banku Polskiego mieści się w historycznym centrum stolicy Podlasia. Pięknie odrestaurowaną, zabytkową kamienicę przy Rynku Kościuszki 16, w której swoją siedzibę ma Oddział 1, odwiedzają nie tylko stali klienci, ale także wielu turystów.
Z Banku
02019.07.11Filmowy cykl „Bank śmiałych decyzji”: innowacje bankowe
więcejCo Polacy wiedzą o nowych technologiach i nowoczesnej bankowości? Dowiemy się tego oglądając trzeci odcinek cyklu „Bank śmiałych decyzji”.
Bankofinanse
02019.07.11Polacy robią zakupy w internecie. Dołącz do nich i płać z IKO
więcejAż 62 proc. wszystkich polskich internautów dokonuje internetowych zakupów. Oznacza to wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, gdy w sieci zaopatrywało się 56 proc. ankietowanych – wynika z najnowszego raportu Gemius. Zestawienie pokazuje, że zakupy online to dla nas codzienność i wygoda – także pod względem płatności.
Bankofinanse
02019.07.11e-Paragon – cyfrowe potwierdzenie płatności
więcejTradycyjne dowody płatności wkrótce nie będą nam już potrzebne. Ich cyfrowym odpowiednikiem zostanie e-Paragon, powiązany z naszym kontem bankowym oraz debetową kartą płatniczą. Usługa jest już dostępna w bankowości elektronicznej PKO Banku Polskiego. Aby z niej korzystać, wystarczy zalogować się do konta i uruchomić odpowiednią usługę.
Bankofinanse
02019.07.11Czym się różni kantor internetowy od kantoru stacjonarnego?
więcejMusisz sprzedać lub kupić walutę obcą – co robisz? Jeśli pierwsze, co przychodzi ci do głowy, to udanie się do kantoru stacjonarnego, być może powinieneś poznać praktyczniejszy sposób. To korzystanie z kantoru online. Jak działa i czy jest wygodniejszy?