2016.09.12

Płatności mobilne IKO – szybko i bezpiecznie

Definicja płatności mobilnych jest dosyć szeroka. Jako płatność możemy bowiem potraktować nie tylko transakcję w sklepie, ale i przelew, czy też doładowanie telefonu komórkowego. Płatności mobilne mogą być też wykonywane w różny sposób – z użyciem jednorazowego kodu, z wykorzystaniem technologii zbliżeniowej, czy też opcji dostępnej „offline” (bez konieczności połączenia z Internetem).

IKO płatności mobilne

Doskonałym narzędziem płatniczym, które w dodatku zawsze możemy mieć przy sobie, jest aplikacja mobilna IKO. Została ona udostępniona w marcu 2013 r. i do dziś jest systematycznie rozwijana.
W zależności od miejsca i sytuacji, w której się znajdujemy, możemy wykorzystać wygodny dla nas, i co najważniejsze - w pełni bezpieczny, sposób dokonania płatności.

Jakie  funkcje płatnicze umożliwia IKO?

W aplikacji IKO wyświetlany jestkod BLIK, który wykorzystujemy do płatności w sklepach „tradycyjnych” i internetowych. O ile wcześniej w ustawieniach wybierzemy opcję udostępnienia kodu przed zalogowaniem, płatność kodem nie wymaga logowania do aplikacji (Ustawienia >> Ustawienia BLIK). Dokonując zapłaty przy kasie wystarczy wpisać kod na terminalu i gotowe.

W sklepie internetowym wybieramy jako metodę płatności „Płacę z iPKO” lub płatność oznaczoną logo BLIK.

kod BLIK kod BLIKkod BLIK

Obok kodu BLIK, dostępne są równie czeki BLIK. Czek tworzymy w aplikacji (BLIK >> Czeki BLIK >> Utwórz czek), po uprzednim nadaniu w systemie bankowości internetowej iPKO hasła do czeków. Czek BLIK jest 9-cyfrowym ciągiem, który, wraz z hasłem, możemy przekazać innej, dowolnej osobie. Żeby dokonać płatności z użyciem czeku BLIK nie jest konieczne posiadanie aplikacji mobilnej.
Czek BLIK może być doskonałym rozwiązaniem na wakacjach – możemy go przekazać dziecku, które dzięki temu zapłaci w sklepie lub wypłaci gotówkę w bankomacie (BLIK >> Czeki BLIK >> wybieramy czek z listy >> Przekaż czek)

czek BLIKczek BLIK

Płatności zbliżeniowe to bardzo wygodna forma regulowania należności w sklepach oraz punktach usługowych. Są one dostępne dla posiadaczy telefonów z systemem Android w wersji min. 4.4 z NFC i kart Visa w PKO Banku Polskim. Płatności zbliżeniowe można aktywować bezpośrednio w aplikacji IKO („podpinając” wybraną kartę). Trzeba również włączyć w telefonie opcję NFC.

Szczegółowe informacje dostępne są tutaj: http://iko.pkobp.pl/funkcje/platnosci-zblizeniowe/

Aplikacja IKO umożliwia również wykonywanie przelewów (W Menu aplikacji wybieramy Przelewy) . Dostępne są:

  • przelew na rachunek własny (Przelewy >> Przelew własny)
  • przelew do dowolnego odbiorcy (na numer rachunku bankowego, Przelewy >> Przelew na numer konta)
  • przelew do zdefiniowanego odbiorcy (możemy wybrać odbiorcę znajdującego się na liście w serwisie bankowości internetowej iPKO, Przelewy >> Przelew na numer konta)
  • przelew na numer telefonu (Przelewy >> Przelew na telefon) – również do odbiorcy posiadającego aplikację mobilną w innym banku (przelewy na numer telefonu dostępne są pomiędzy aplikacją IKO dla klientów PKO Banku Polskiego i Inteligo oraz aplikacjami ING Banku Śląskiego, mBanku, Banku Millennium oraz BZ WBK)

 Przelew IKO

Wypłata gotówki z bankomatu z użyciem kodu BLIK lub czeku BLIK (możemy uznać tę funkcję za rodzaj płatności – wypłacamy gotówkę, by następnie nią zapłacić). Podobnie jak w przypadku terminali w sklepach wystarczy tylko wpisać kod lub czek BLIK, w tym wypadku na ekranie bankomatu. W ten sposób, bez konieczności użycia karty płatniczej, uzyskujemy dostęp do gotówki zgromadzonej na rachunku.

Pewnym rodzajem płatności jest też doładowanie telefonu komórkowego na kartę. Dzięki specjalnej funkcji w aplikacji można w mgnieniu oka zasilić telefon swój lub innej osoby (w Menu aplikacji wybieramy Doładowanie telefonu). Jeśli w serwisie bankowości internetowej iPKO zdefiniujemy wcześniej taką funkcję, to pojawi się ona również w IKO. Opcja doładowania jest wtedy jeszcze prostsza, gdyż podajemy jedynie kwotę.

Doładowanie telefonu IKO

A co w sytuacji, kiedy to my oczekujemy na przelew od innej osoby lub szybko chcemy się z kimś rozliczyć? Doskonałą opcją ułatwiającą wykonanie płatności jest prośba o przelew (W Menu aplikacji wybieramy Prośba o przelew). Wystarczy wysłać ją do innego posiadacza aplikacji IKO, a wtedy ta osoba może jednym kliknięciem „odesłać” nam środki na rachunek. Odbiorca prośby o przelew otrzymuje wszystkie dane do przelewu na telefon i wystarczy, że zatwierdzi taką dyspozycję.

W przypadku prośby o przelew i przelewu na telefon z aplikacji wysyłany jest tzw. push (powiadomienie na telefon) i notyfikacja (w aplikacji), które informują odbiorcę o otrzymanym przelewie lub prośbie o przelew.

Prośba o przelew IKOProśba o przelew IKO

Szybkość i wygoda

Płatności mobilne są bez wątpienia najszybszym sposobem dokonania zapłaty za towar, czy usługę lub przekazania środków innej osobie.

Ogromna sieć punktów POS oraz bankomatów, w których można skorzystać z IKO umożliwia dostęp do tego wygodnego narzędzia płatniczego niemal w każdym zakątku Polski.
W aplikacji możemy w prosty sposób wyszukać takie miejsca, korzystając z funkcji geolokalizacji (Bankomaty i oddziały)

Bankomaty

Przelewy i doładowania telefonów komórkowych dostępne są w dowolnym miejscu i czasie. Dzięki temu na ich realizację możemy wykorzystać nawet kilka wolnych minut w drodze do pracy.

Dzięki szerokiemu wachlarzowi usług płatniczych dostępnych w aplikacji IKO, każdy użytkownik może wybrać najwygodniejszą dla siebie metodę. Dodatkowo najczęściej używane funkcje mogą zostać spersonalizowane i „wyciągnięte” na główny ekran aplikacji. Żeby to zrobić wystarczy wejść w Ustawienia >> Przycisk skrótów.

Bezpieczeństwo płatności mobilnych

Płatności mobilne, powiązane z telefonem, wymagają przestrzegania przez każdego użytkownika kilku podstawowych zasad bezpieczeństwa.

Każdy, kto używa telefonu jako narzędzia do realizacji płatności powinien przede wszystkim:

  • zawsze blokować swój telefon (czyli uniemożliwić do niego dostęp przypadkowej osobie)
  • wylogowywać się z aplikacji IKO (jeśli tego nie zrobimy, aplikacja sama wyloguje się po kilku minutach)
  • zdefiniować taki kod PIN, aby nie był on łatwy do odgadnięcia przez osobę trzecią
  • nie zapisywać kodu PIN (ani w telefonie, ani na kartce w portfelu, czy notesie)

Warto również:

zainstalować oprogramowanie antywirusowe w telefonie

  • świadomie korzystać z Internetu w urządzeniu mobilnym (czyli nie wchodzić na strony z użyciem linków niewiadomego pochodzenia)
  • nie instalować aplikacji z nieznanych źródeł
  • aktualizować system operacyjny w telefonie (często producenci umieszczają w takich aktualizacjach unikać publicznych sieci WiFi podczas korzystania z aplikacji bankowej

Telefon zawiera zazwyczaj dużo prywatnych danych jego użytkownika, dlatego powinniśmy unikać udostępniania go innym osobom. Jeśli na przykład urządzenie ulegnie uszkodzeniu i musi być przekazane do serwisu, warto usunąć z niego poufne dane (np. SMS-y od banku).

Justyna Piątek
Ekspert Centrum Bankowości Mobilnej i Internetowej
PKO Banku Polskiego

Czytaj także:

IKO ma już 600 tys. użytkowników!

Klienci doceniają IKO!

loaderek.gifoverlay.png