Przelew na błędny numer konta. Jak odzyskać pieniądze?
Jak postąpić, gdy przelew został już zrealizowany, ale środki wcale nie trafiły do właściwego adresata? Czy odzyskanie pieniędzy jest w ogóle możliwe?
Każdy numer rachunku w Polsce (tzw. format NRB) zbudowany jest z 26 cyfr:
Liczba Kontrolna | Numer rozliczeniowy jednostki banku | Numer rachunku Klienta w ramach jednostki |
2 pierwsze cyfry | 8 kolejnych cyfr | 16 pozostałych cyfr |
XX | XXXX XXXX | XXXX XXXX XXXX XXXX |
Pierwsze dwie cyfry rachunku to algorytm ze wszystkich pozostałych. Nie tak łatwo pomylić numer konta, gdyż błędne wpisanie nawet jednej cyfry sprawi, że suma kontrolna całego numeru nie będzie prawidłowa. Pomyłka w numerze zostanie wykryta jeszcze przed realizacją przelewu. Bank poinformuje Cię o tym poprzez specjalny komunikat w serwisie bankowości elektronicznej iPKO:
Może się jednak zdarzyć, że wpisany numer rachunku istnieje, a pieniądze trafią na inne konto.
Zgodnie z Ustawą o usługach płatniczych banki dokonują przelewów wyłącznie na podstawie numeru rachunku wskazanego przez nadawcę i nie mają obowiązku porównywania danych odbiorcy. Podanie adresu odbiorcy w formatce przelewu również nie jest obligatoryjne. Warto jednak podać te dane, gdyż w przypadku pomyłki w numerze konta łatwo udowodnisz, że środki miały trafić do kogoś innego.
Czas to pieniądz
Jeśli od razu po zleceniu przelewu zorientowałeś się, że numer konta był błędny, nie marnuj ani minuty! Przelewy międzybankowe realizowane są w godzinach sesji Elixir. Być może pieniądze nie opuściły jeszcze Banku i istnieje możliwość anulowania przelewu przed sesją rozliczeniową. Każdy taki przypadek rozpatrywany jest indywidualnie i wszystko zależy od etapu, na jakim jest zlecona płatność.
Dlatego niezwłocznie skontaktuj się z Infolinią Banku – konsultanci są do Twojej dyspozycji przez całą dobę pod bezpłatnym numerem 800 302 302.
Jeżeli jednak przelew został już zrealizowany, upewnij się, czy znasz odbiorcę.
- Przelew zlecony na rzecz osoby/firmy, którą znasz
Zlecając przelew możesz skopiować cały numer rachunku i wkleić go bezpośrednio do formularza przelewu. Ale czy jesteś przekonany, że skopiowałeś właściwy numer? Być może miałeś w przeglądarce kilka aktywnych okien, a w nich różne numery kont? Jeśli przez pomyłkę zleciłeś przelew do osoby lub firmy którą znasz, pieniądze najszybciej odzyskasz, gdy w sprawie zwrotu skontaktujesz się z nią bezpośrednio. - Przelew zlecony przez pomyłkę do nieznanej osoby /firmy
Gdy przelałeś pieniądze na konto obcej osoby, koniecznie skontaktuj się z Bankiem, który w Twoim imieniu wystosuje do banku odbiorcy prośbę o kontakt z beneficjentem transakcji w celu zwrotu nienależnych mu środków. Co ważne, za rozpatrzenie takiego zgłoszenia PKO Bank Polski nie pobierze żadnej opłaty.
Osoba przypadkowo „obdarowana” w świetle art. 405 – 414 Kodeksu Cywilnego o bezpodstawnym wzbogaceniu powinna oddać otrzymane pieniądze.
Gdy odbiorca nie zgadza się na zwrot środków, możesz:
- skierować sprawę do sądu, występując z powództwem o zapłatę - w takim przypadku to na Tobie spoczywa obowiązek ustalenia danych odbiorcy przelewu. Stanowią one tajemnicę bankową, dlatego bank nie ma możliwości ujawnienia danych właściciela rachunku.
- zgłosić się na policję - ma ona obowiązek wszcząć postępowanie wyjaśniające, na mocy roszczenia o bezpodstawne wzbogacenie. Bank nie jest już stroną w takiej sprawie.
Przelew na zamknięty rachunek bankowy
Jeśli wykonasz przelew na rachunek, który nie istnieje (np. został zamknięty), środki wrócą na Twój rachunek w ciągu 2 dni roboczych.
5 zasad wykonania przelewu na właściwe konto
Aby mieć pewność, że przelewane przez Ciebie środki bezpiecznie trafią do odbiorcy, stosuj poniższe zasady:
- dokładnie sprawdź (najlepiej 2-3 razy) numer rachunku odbiorcy, szczególnie dwie pierwsze oraz cztery ostatnie cyfry,
- unikaj opcji „kopiuj-wklej” i wpisuj numer rachunku ręcznie,
- podaj pełne dane odbiorcy (nazwa i adres),
- jeśli regularnie przelewasz środki na dany numer konta, ustaw zdefiniowanego odbiorcę,
- przed zatwierdzeniem przelewu sprawdź, czy prezentowany w systemie transakcyjnym bank odbiorcy jest taki sam, jak podany na rachunku.
Planowane zmiany
Kancelaria Prezydenta RP we współpracy z Rzecznikiem Finansowym przygotowała projekt nowelizacji ustawy o usługach płatniczych ułatwiającej odzyskanie pieniędzy przelanych na niewłaściwy numer konta.
Projekt ma na celu ochronę danych osób, które zdecydują się oddać pieniądze dobrowolnie. Wprowadza także wyjątek od obowiązku zachowania tajemnicy bankowej w przypadku, w którym odbiorca przelewu nie odda dobrowolnie środków, aby zlecający przelew mógł wystąpić do sądu z powództwem w celu odzyskania pieniędzy.
W drugiej połowie maja inicjatywa ustawodawcza została skierowana do Sejmu.
Jeżeli zmiana szybko wejdzie w życie, odzyskanie pomyłkowo przelanych pieniędzy będzie zdecydowanie łatwiejsze.
Marta Pachowska
Młodszy specjalista
w Centrum Obsługi Klienta Detalicznego
PKO Banku Polskiego
Czytaj także:
Eliksir czasu, czyli przelewy pod kontrolą
Bankofinanse
02019.07.15Dziś Dzień bez Telefonu Komórkowego! Jak go przeżyć?
więcej15 lipca obchodzimy Światowy Dzień bez Telefonu Komórkowego. Co to znaczy dla klientów Banku? Nasze IKO będzie działać, jak zawsze, bez zarzutu.
Z Banku
02019.07.15100-lecie Banku – nasze placówki. Oddział 1 PKO Banku Polskiego w Białymstoku
więcejNajwiększy białostocki oddział PKO Banku Polskiego mieści się w historycznym centrum stolicy Podlasia. Pięknie odrestaurowaną, zabytkową kamienicę przy Rynku Kościuszki 16, w której swoją siedzibę ma Oddział 1, odwiedzają nie tylko stali klienci, ale także wielu turystów.
Z Banku
02019.07.11Filmowy cykl „Bank śmiałych decyzji”: innowacje bankowe
więcejCo Polacy wiedzą o nowych technologiach i nowoczesnej bankowości? Dowiemy się tego oglądając trzeci odcinek cyklu „Bank śmiałych decyzji”.
Bankofinanse
02019.07.11Polacy robią zakupy w internecie. Dołącz do nich i płać z IKO
więcejAż 62 proc. wszystkich polskich internautów dokonuje internetowych zakupów. Oznacza to wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, gdy w sieci zaopatrywało się 56 proc. ankietowanych – wynika z najnowszego raportu Gemius. Zestawienie pokazuje, że zakupy online to dla nas codzienność i wygoda – także pod względem płatności.
Bankofinanse
02019.07.11e-Paragon – cyfrowe potwierdzenie płatności
więcejTradycyjne dowody płatności wkrótce nie będą nam już potrzebne. Ich cyfrowym odpowiednikiem zostanie e-Paragon, powiązany z naszym kontem bankowym oraz debetową kartą płatniczą. Usługa jest już dostępna w bankowości elektronicznej PKO Banku Polskiego. Aby z niej korzystać, wystarczy zalogować się do konta i uruchomić odpowiednią usługę.
Bankofinanse
02019.07.11Czym się różni kantor internetowy od kantoru stacjonarnego?
więcejMusisz sprzedać lub kupić walutę obcą – co robisz? Jeśli pierwsze, co przychodzi ci do głowy, to udanie się do kantoru stacjonarnego, być może powinieneś poznać praktyczniejszy sposób. To korzystanie z kantoru online. Jak działa i czy jest wygodniejszy?