2016.09.01

Społeczny potencjał bankowych aplikacji

Bankowość mobilna ma wiele zalet zarówno dla klientów, jak i dla banków. Badania amerykańskiego ubezpieczyciela depozytów FDIC pokazują jeszcze jeden ważny aspekt – może służyć społecznej integracji.

Społeczny potencjał bankowych aplikacji

Federal Deposit Insurance Corporation (FDIC) zabrał się do badań w sposób systemowy. Dwa lata temu ogłosił białą księgę, w której przedstawił robocze hipotezy. Główna była taka, że bankowość mobilna ma potencjał, by zaspokajać szczególne, choć niekiedy niewyrafinowane potrzeby finansowe osób zaniedbanych dotąd przez banki, angażować je w długoterminowe i zrównoważone relacje z bankiem, a przez to rozszerzyć krąg korzystających z bezpiecznych usług finansowych.

W ślad za białą księgą i zebraniem opinii banków na temat przedstawionych w niej tez poszły szeroko zakrojone badania, których wyniki FDIC opublikował niedawno w raporcie. To jednak nie wszystko. Do amerykańskich banków wysłał zapytanie, w jaki sposób zamierzają uwzględnić w swoich strategiach wynikające z badań wnioski, jak ich zdaniem powinien wyglądać projekt demo i czy gotowe są, żeby w nim uczestniczyć.

Zarówno w badaniach, jak i w zapytaniu skierowanym do banków chodzi nie tylko o to, żeby banki zaprojektowały aplikacje dla nieubankowionych, ale też żeby przemyślały skierowaną do tej części społeczeństwa ofertę, mającą lepiej zaspokajać jej potrzeby dzięki bankowości mobilnej. Można spodziewać się, że skoro jeden z najważniejszych amerykańskich regulatorów oczekuje tego od banków, ich odpowiedzi nie będą zdawkowe i wymijające.

Sprawa jest o tyle istotna, że w USA w 2013 roku ponad jedna czwarta amerykańskiego społeczeństwa nie korzystała z usług finansowych, korzystała z nich w bardzo ograniczonym zakresie (posługując się, na przykład, wyłącznie czekami lub kartami pre-paid) lub też korzystała z nich, ale poza sektorem bankowym, w różnego rodzaju parabankach.

Wróćmy do badań. W połowie zeszłego roku odbyły się dwie rundy fokusowe, w których brały udział 172 osoby o niskich i średnich dochodach, z proporcjonalnie dobraną grupą ludzi młodych. Badani nie korzystali z usług bankowych bądź korzystali z nich w ograniczonym stopniu. Ba przełomie tego i ubiegłego roku badania zostały pogłębione w wywiadach telefonicznych.

W ten sposób badani określili katalog swoich potrzeb i zaprojektowali zestaw usług bankowych im odpowiadających, rzecz jasna dostępnych za pośrednictwem smartfona. Następnie wywiady przeprowadzono z przedstawicielami 11 instytucji finansowych, żeby poznać ich reakcje na uwagi konsumentów.

Dane, które uzyskano w badaniu, pokazują, że już sama powszechność używania urządzeń mobilnych stwarza potencjał większego „ubankowienia” osób korzystających z usług banków w minimalnym zakresie. Wśród takich właśnie gospodarstw domowych jest więcej użytkowników smartfonów niż w całej populacji. Ponad 40 proc. niekorzystających w ogóle z usług bankowych również ma smartfony.
Najważniejsze wnioski są takie, że narzędzia bankowości mobilnej mogą pomagać w kontrolowaniu finansów osobistych i w bieżącym zarządzaniu nimi. Choćby po to, żeby nie zrobić debetu, co pociąga za sobą wysokie koszty. Jakie są pozostałe wymieniane potrzeby? Nieskrępowany dostęp do pieniędzy, wygoda i oszczędność czasu, przystępność cenowa usług mobilnych, co pozwala unikać zbędnych prowizji.

  • "Bankowość mobilna ma potencjał, by zaspokajać potrzeby finansowe osób zaniedbywanych dotąd przez banki"

Bankowe usługi mobilne obnażają niedociągnięcia w tradycyjnej bankowości. Na przykład dzięki możliwości uzyskania na smartfonach alertów informujących o stanie rachunku, przychodzących środkach czy ostrzegających przed debetem, możliwe jest płynne zarządzanie swoimi finansami, zmniejszenie ponoszonych opłat, trafniejsze podejmowanie decyzji o wydatkach. Tradycyjna bankowość nie daje takich możliwości.

Płatności mobilne i płatności P2P pozwalają rozliczać się szybko i wygodnie. Dla badanych ważna była możliwość płacenia rachunków (np. czynszu) za pośrednictwem bankowości mobilnej. Cześć uczestników badań wyrażała także zainteresowanie takimi funkcjonalnościami, jak długoterminowe zarządzanie swoimi finansami, możliwość śledzenia ofert produktów bankowych, zakładania lokat czy zaciągania kredytu.

Dyskusję wśród badanych wzbudziły natomiast kwestie bezpieczeństwa, które w tradycyjnej bankowości oceniane jest jednak wyżej. Badani wyrażali obawy, że używając bankowości mobilnej, są bardziej narażeni na ryzyko oszustwa, hackingu czy nieautoryzowanego dostępu do rachunku niż w innych kanałach, w tym również w bankowości internetowej. Osoby, które nie używają bankowości mobilnej, powstrzymuje przed tym właśnie obawa o bezpieczeństwo.

FDIC zwraca uwagę, że bankowości mobilnej nie da się traktować jako narzędzia ubankowienia samego w sobie. Konieczne jest m.in. wprowadzenie systemu płatności natychmiastowych (taki system w USA, w przeciwieństwie do Polski, nie istnieje, a realizacja dyspozycji przelewu ze smartfona trwa kilka dni) i odbudowanie zaufania do banków, którego brak jest głęboko zakorzeniony.

Jacek Ramotowski

Obserwator finansowy

 

  • Aplikacja mobilna IKO

    Wielu z nas zdarzyła się choć raz sytuacja, w której stojąc w kolejce do kasy z kartą w ręku, zastanawialiśmy się, czy mamy wystarczające środki na koncie. Pozbycie się tej niepewności raz na zawsze to znakomity – i nie jedyny – powód do tego, aby zaprzyjaźnić się z aplikacją IKO. Jedną z jej funkcji jest bowiem możliwość podejrzenia salda nawet bez konieczności logowania.

    Aplikacja IKO udostępnia również szereg innych opcji, takich jak przelewy, zakładanie lokat, sprawdzanie historii operacji, a także mapę najbliższych oddziałów PKO Banku Polskiego i bankomatów.

    Kwintesencją mobilnej wygody są płatności telefonem. Doceniają je zwłaszcza te osoby, które są ciągle w biegu – w przenośni i dosłownie. Teraz telefon sprawdzi się także jako alternatywa dla karty płatniczej, zarówno w trakcie zakupów w sklepie, jak i w razie potrzeby wypłaty gotówki z bankomatu. Aplikacja mobilna IKO to ogromna wygoda i zyskuje coraz szersze grono zwolenników. Doświadczenia jej użytkowników są podobne, żałują tylko jednego: że nie korzystali z IKO wcześniej!

Czytaj także:

IKO ma już 600 tys. użytkowników!

Aplikacja mobilna IKO – dla każdego!

    • Bankofinanse

      02019.04.24

      Zakupy 7/24, czyli niedziela handlowa przez cały rok

      Zakaz handlu w niedzielę w sklepach stacjonarnych to duża szansa dla branży e-commerce. Zakupy przez internet oszczędzają czas i są wygodne. Pozwalają spokojnie poszukać tego, co nas interesuje, porównać ceny i przeczytać opinie. A potem zapłacić online. Co istotne, sklepy internetowe działają także w niedzielę.

      więcej
    • Bankofinanse

      02019.04.19

      Cenna przesyłka, czyli bankomat w roli wpłatomatu

      Mamy gotówkę i chcemy zasilić nią konto? Nie trzeba w tym celu odwiedzać oddziału – wystarczy skorzystać z wpłatomatu lub bankomatu z funkcją wpłacania pieniędzy. Obecnie PKO Bank Polski posiada 1000 urządzeń zdolnych do realizowania takich zadać, a liczba ta wciąż rośnie.

      więcej
    • Z Banku

      02019.04.18

      PKO Leasing ogłosił kolejne wezwanie na akcje PCM

      PKO Leasing, lider rynku leasingu w Polsce, ogłosił kolejne wezwanie na 100 proc. akcji Prime Car Management. Cena jaką oferuje PKO Leasing za każdą akcję PCM wynosi 23,75 zł. To o 0,5 zł więcej niż cena oferowana w konkurencyjnym wezwaniu, która została oceniona przez zarząd Prime Car Management jako odzwierciedlająca wartość godziwą spółki. Zapisy na akcje PCM będą odbywały się w dwóch etapach. Pierwszy potrwa od 13 maja do 22 maja 2019 r., a drugi od 23 maja do 11 czerwca 2019 r. Jedynym warunkiem wezwania jest objęcie zapisami co najmniej 66 proc. ogólnej liczby akcji.

      więcej
    • Z Banku

      02019.04.18

      Zbigniew Jagiełło, prezes Zarządu PKO Banku Polskiego Wizjonerem Finansów

      Podczas Wielkiej Gali „Liderów Świata Bankowości i Ubezpieczeń” Zbigniew Jagiełło, prezes Zarządu PKO Banku Polskiego, otrzymał nagrodę w kategorii Wizjoner Finansów. Kapituła przyznała ją za realizację ambitnej idei przemiany branży bankowej i kreowanie innowacji, które służą sektorowi, krajowej gospodarce, przedsiębiorczości oraz społeczeństwu.

      więcej
    • Z Banku

      02019.04.18

      100-lecie Banku. Nasze placówki – Oddział 1 w Głownie

      Początki Oddziału 1 PKO Banku Polskiego w Głownie nie były typowe – pracownice pozyskiwały klientów odwiedzając ich w domach i rozmawiając z nimi na ulicy. O pracy w oddziale opowiada jego dyrektor – Ewa Rygiel.

      więcej
    • Bankofinanse

      02019.04.17

      Sztuka świętowania, czyli jak zorganizować Wielkanoc

      Przygotowania do Wielkanocy bywają nerwowe. Ale tylko wtedy, gdy nie zaplanujemy ich wcześniej. Ponieważ w roku 2019 Święta Wielkanocne wypadają 21 kwietnia, połączymy je zapewne z wiosennymi porządkami i pracami w ogrodzie. Wszystko w jednym czasie. Musimy sobie postawić priorytety i pomyśleć jak sobie poradzić z wydatkami.

      więcej
    Pokaż więcej