2016.04.20

Internetowe bhp

Bankowość elektroniczna i mobilna to ogromna wygoda, która – przy doborze odpowiednich produktów i aktywnym z nich korzystaniu – nic nie kosztuje. I co ważne – jest bezpieczna! Należy jednak pamiętać o kilku podstawowych zasadach bezpieczeństwa w sieci.

Internetowe bhp. Fot. shutterstock.com
Fot. shutterstock.com

Bankowanie na tablecie czy w telefonie to wygoda. Dla zachowania bezpieczeństwa w internecie należy pamiętać o zasadach, których każdy użytkownik powinien przestrzegać.

  1. Zawsze sprawdzaj adres strony logowania. Jeśli go nie pamiętasz, wejdź na główną stronę i skorzystaj z zamieszczonego tam linku. Prawidłowy adres zaczyna się od protokołu https:// i zawiera symbol zamkniętej kłódki.
  2. Uważaj na fałszywe maile i załączniki. Jedną z najczęściej stosowanych metod przez złodziei jest tzw. phising, czyli wysyłka do losowo wybranych osób wiadomości z linkiem kierującym do fałszywego systemu transakcyjnego. Osoby, które skorzystają z „zaproszenia”, przekazują swoje dane logowania złodziejom. Pamiętaj! Bank nigdy  nie wysyła tego rodzaju maili!
  3. Chroń dane logowania. Pamiętaj, by hasło nie było zbyt proste i często je zmieniaj.
  4. Loguj się tylko z własnego komputera. Korzystanie z bankowości internetowej np. w kafejkach internetowych wiąże się z ryzykiem trafienia naszych danych logowania do osób niepowołanych.
  5. Aktualizuj system i przeglądarki. Kolejne uaktualnienia mogą zawierać nowe sposoby „uszczelnienia” systemu przed potencjalnymi atakami hakerów.
  6. Korzystaj z programów antywirusowych.
  7. Sprawdzaj dane przed wysłaniem przelewu oraz SMS-y autoryzacyjne.
  8. Kupuj w bezpiecznych sklepach internetowych.
  9. Pamiętaj, że transakcje „bezgotówkowe” (przelewy internetowe, zakładanie lokat online, płatności kartą, itp.) zawsze będą bezpieczniejsze niż operacje gotówkowe.

Przestrzegając tych kilku zasad, zyskujemy pewność, że „bankowanie” on-line (zarówno z poziomu przeglądarki internetowej, jak i wygodnej aplikacji IKO) jest nie tylko darmowe, ale i bezpieczne.

PKO Bank Polski i Microsoft razem dla bezpieczeństwa w sieci

Bezpieczny jak w banku – to hasło nabiera szczególnego znaczenia, kiedy chodzi o dostęp do konta przez internet. Szybka informacja o nowych zagrożeniach w sieci jest kluczowa zarówno dla zespołów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo, jak i dla klientów. PKO Bank Polski, jako pierwszy bank w Europie, rozpoczął współpracę z firmą Microsoft.

Współpraca Banku z Microsoftem obejmuje m.in. współdziałanie prawników, ekspertów z dziedziny bezpieczeństwa sieciowego oraz informatyków śledczych z całego świata. Wszystko to wpłynie na poprawę bezpieczeństwa klientów PKO Banku Polskiego.

  • PKO Bank Polski obsługuje ponad 7,6 mln klientów bankowości internetowej, dlatego dba nie tylko o najwyższe standardy bezpieczeństwa po stronie bankowych serwerów, ale również w kwestii edukowania i informowania klientów. Internauci powinni być szczególnie wyczuleni na maile, w których hakerzy podszywają się pod instytucje finansowe, mieć świadomość zagrożeń występujących w sieci oraz wiedzę na temat podstawowych zasad bezpieczeństwa. Publikowane są również stosowne ostrzeżenia w serwisach transakcyjnych, na stronach internetowych Banku oraz w materiałach dla klientów (np. w wydawnictwach drukowanych dostępnych w oddziałach).

Michał Tkaczuk
Ekspert PKO Banku Polskiego

Bankowiki wyjaśnia:

Czytaj także:

3D Secure – 1 maja włączamy wyższy poziom bezpieczeństwa

Vademecum bezpieczeństwa

loaderek.gifoverlay.png