2016.06.07

Contact Center radzi. Cz. 7: Co to jest skimming?

Najprościej rzecz ujmując, skimming to przestępstwo polegające na nielegalnym skopiowaniu danych z paska magnetycznego karty płatniczej. Do skimmingu może dojść zarówno podczas pobierania gotówki z bankomatu, jak i płacenia kartą w kinie czy restauracji.

Aby zminimalizować zagrożenie skimmingiem, nigdy nie powinniśmy tracić naszej karty z oczu. Nasze podejrzenia może więc wzbudzić sytuacja, w której pracownik punktu usługowego nie będzie chciał przyjąć płatności na miejscu, tylko na przykład na zapleczu czy w innym miejscu poza zasięgiem naszego wzroku. Ostrożność powinniśmy zachować także podczas wypłaty środków z bankomatu.

Jak zatem bezpiecznie wypłacać pieniądze z bankomatu? Poniżej trzy podstawowe zasady:

  • zakrywaj klawiaturę podczas wprowadzania PIN-u,
  • upewnij się, czy osoby postronne nie znajdują się w zbyt bliskiej odległości,
  • zwróć uwagę na sam wygląd bankomatu (czy nie są do niego dołączone żadne elementy dodatkowe, czy klawiatura przymocowana jest stabilnie oraz czy do maszyny nie przytwierdzona jest żadna dodatkowa kamerka).

Jeśli coś budzi nasze wątpliwości, należy niezwłocznie zawiadomić bank, firmę, która obsługuje dany bankomat (odpowiednia informacja jest umieszczona na każdym urządzeniu) lub policję. W przypadku podejrzenia przestępstwa, powinniśmy również jak najszybciej zastrzec kartę pod uniwersalnym, czynnym czynnym całą dobę, numerem: +48 828 828 828

Warto pamiętać, że karty płatnicze są naprawdę bardzo praktycznymi i bezpiecznymi narzędziami płatności. Nawet jeśli padniemy ofiarą przestępstwa, to do momentu zastrzeżenia karty odpowiadamy do maksymalnej kwoty 150 euro. Po zastrzeżeniu żadna wykonana przez przestępcę operacja nie obciąży już naszego rachunku.

Edytę Litkowiec
Konsultant Contact Center PKO Banku Polskiego

Czytaj także:

Klient pyta, Contact Center odpowiada. Cz. 1: Zmiana danych – to proste!

Klient pyta, Contact Center odpowiada. Cz. 2: Jak zmienić limit płatności?

Klient pyta, Contact Center odpowiada. Cz. 3: Karta – o czym warto wiedzieć?

Klient pyta, Contact Center odpowiada. Cz. 4: Przestaw się na nowe iPKO

Contact Center radzi. Cz. 5: Dopasuj limity transakcji do własnych potrzeb

Contact Center radzi. Cz. 6: Przed wyjazdem zadbaj o finanse

loaderek.gifoverlay.png