Jak zabezpieczyć się przed phishingiem – 5 prostych sposobów
Anti-Phishing Working Group ostrzega, że nastąpił znaczący wzrost liczby ataków phishingowych. Jest to powszechny problem, stwarzający ogromne zagrożenie dla osób i organizacji

Kilka prostych zasad, dzięki którym można zabezpieczyć się przed phishingiem:.
- Zachowaj rozsądek
Można znacznie zmniejszyć ryzyko zostania ofiarą oszustów, zachowując się rozsądnie podczas przeglądania stron internetowych i sprawdzania wiadomości e-mail.
Nigdy nie należy klikać w linki w wiadomości e-mail lub na stronie internetowej, jeżeli nie jesteśmy pewni, że są one autentyczne i pochodzą ze sprawdzonego źródła. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, należy otworzyć w przeglądarce nowe okno i wpisać adres URL w pasku adresu.
Trzeba także uważać na e-maile z prośbą o podanie poufnych informacji - zwłaszcza, jeśli chodzi o dane osobowe lub informacje bankowe. Organizacje działające zgodnie z prawem, w tym również banki, nigdy nie żądają podania chronionych informacji za pośrednictwem poczty elektronicznej. - Uważaj na skrócone linki
Cyberprzestępcy często korzystają z możliwości skrócenia linków (np. za pośrednictwem Bit.ly czy Goo.gl) po to, aby ukryć rzeczywisty adres strony, a użytkownik uwierzył, iż klika w wiarygodny link, który kieruje go na bezpieczną witrynę. W rzeczywistości zostaje przekierowany na fałszywą stronę internetową.
Zawsze należy najeżdżać kursorem myszy na łącze internetowe podane w wiadomości e-mail, aby sprawdzić, czy faktycznie prowadzi ona na prawidłową stronę - tzn. czy link, który pojawia się w tekście wiadomości e-mail jest taki sam jak link, który widać, gdy najedziemy myszką na wyświetlany adres.
Cyberprzestępcy mogą wykorzystywać „fałszywe” strony internetowe, aby wykraść dane osobowe użytkownika lub przeprowadzić atak typu drive-by-download prowadzący do zainfekowania komputera złośliwym oprogramowaniem szpiegującym. - Gdy wiadomość e-mail wygląda podejrzanie, przeczytaj ją raz jeszcze
Mnóstwo wyłudzających informacje e-maili zdradza swój charakter już na pierwszy rzut oka. Są naszpikowane literówkami, słowami pisanymi wielkimi literami oraz wykrzyknikami. Mogą również zawierać bezosobowe powitanie - na przykład „Drogi Kliencie” lub „Szanowny Panie/Szanowna Pani” lub zawierać nieprawdopodobną i zaskakującą treść.
Cyberprzestępcy często popełniają w takich wiadomościach błędy, czasami nawet celowo, by przedostać się przez filtry antyspamowe, zwiększyć szansę odpowiedzi i nabrać odbiorców. - Ostrożnie podchodź do gróźb i pilnych terminów
Czasami renomowana spółka rzeczywiście wymaga od swoich klientów pilnego działania. Na przykład, firma eBay zwróciła się do klientów, aby szybko zmienili swoje hasła, w następstwie włamania do systemów spółki.
Jest to jednak wyjątek od reguły. Zwykle groźby i żądania pilnego działania pochodzące od podmiotów, które twierdzą, iż są działającymi legalnie firmami to oznaka działań phishingowych.
Niektóre z tych gróźb mogą zawierać zawiadomienia o grożącej grzywnie lub rady, co należy zrobić, by uniknąć zablokowania konta. Należy zignorować takie wiadomości i samodzielnie skontaktować się z firmą za pośrednictwem znanego i zaufanego kanału łączności. - Przeglądaj Internet bezpiecznie przez HTTPS
Należy zawsze, o ile to możliwe, korzystać z bezpiecznych stron internetowych (oznaczonych https:// i ikoną „kłódki” na pasku adresu przeglądarki), zwłaszcza przy podawaniu poufnych informacji w Internecie, takich jak np. numery kart kredytowych.
Nigdy nie należy używać publicznych, niezabezpieczonych sieci Wi-Fi do przeprowadzania operacji bankowych, robienia zakupów lub wprowadzania danych osobowych w Internecie (wygoda nie powinna zastępować bezpieczeństwa i rozsądku).
Paweł Jacewicz
starszy specjalista PKO Banku Polskiego
Czytaj także:
Mobilny, dobrze zabezpieczony
Raport #Cyberstrażnika – jakie dane najczęściej ujawniamy w sieci?
Bankofinanse
02019.07.15Dziś Dzień bez Telefonu Komórkowego! Jak go przeżyć?
więcej15 lipca obchodzimy Światowy Dzień bez Telefonu Komórkowego. Co to znaczy dla klientów Banku? Nasze IKO będzie działać, jak zawsze, bez zarzutu.
Z Banku
02019.07.15100-lecie Banku – nasze placówki. Oddział 1 PKO Banku Polskiego w Białymstoku
więcejNajwiększy białostocki oddział PKO Banku Polskiego mieści się w historycznym centrum stolicy Podlasia. Pięknie odrestaurowaną, zabytkową kamienicę przy Rynku Kościuszki 16, w której swoją siedzibę ma Oddział 1, odwiedzają nie tylko stali klienci, ale także wielu turystów.
Z Banku
02019.07.11Filmowy cykl „Bank śmiałych decyzji”: innowacje bankowe
więcejCo Polacy wiedzą o nowych technologiach i nowoczesnej bankowości? Dowiemy się tego oglądając trzeci odcinek cyklu „Bank śmiałych decyzji”.
Bankofinanse
02019.07.11Polacy robią zakupy w internecie. Dołącz do nich i płać z IKO
więcejAż 62 proc. wszystkich polskich internautów dokonuje internetowych zakupów. Oznacza to wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, gdy w sieci zaopatrywało się 56 proc. ankietowanych – wynika z najnowszego raportu Gemius. Zestawienie pokazuje, że zakupy online to dla nas codzienność i wygoda – także pod względem płatności.
Bankofinanse
02019.07.11e-Paragon – cyfrowe potwierdzenie płatności
więcejTradycyjne dowody płatności wkrótce nie będą nam już potrzebne. Ich cyfrowym odpowiednikiem zostanie e-Paragon, powiązany z naszym kontem bankowym oraz debetową kartą płatniczą. Usługa jest już dostępna w bankowości elektronicznej PKO Banku Polskiego. Aby z niej korzystać, wystarczy zalogować się do konta i uruchomić odpowiednią usługę.
Bankofinanse
02019.07.11Czym się różni kantor internetowy od kantoru stacjonarnego?
więcejMusisz sprzedać lub kupić walutę obcą – co robisz? Jeśli pierwsze, co przychodzi ci do głowy, to udanie się do kantoru stacjonarnego, być może powinieneś poznać praktyczniejszy sposób. To korzystanie z kantoru online. Jak działa i czy jest wygodniejszy?













