2015.12.22

Kradzież smartfona z aplikacją płatniczą lub bankową. Co robić?

Jeżeli nasz telefon jest jednocześnie portfelem, w wypadku kradzieży nie będziemy musieli obawiać się o bezpieczeństwo naszych pieniędzy pod warunkiem, że przestrzegamy kilku ważnych zasad bezpieczeństwa.

Kradzież smartfona z aplikacją płatniczą lub bankową. Co robić. Fot. shutterstock.com
Fot. shutterstock.com

Smartfon zastępuje nam coraz więcej przedmiotów codziennego użytku. Powoli staje się tak także z portfelem. Aplikacje płatnicze, przy pomocy których płacimy za parkowanie czy bilety komunikacji miejskiej, wyeliminowały konieczność noszenia ze sobą monet. Z kolei takie rozwiązania jak Blik umożliwiają płacenie za zakupy w sklepach, co powoduje, że nie potrzebujemy mieć ze sobą banknotów i kart. Z kolei aplikacja bankowa pozwala na dostęp do rachunku w każdym miejscu, w którym się aktualnie znajdujemy. Ale czy nasze pieniądze są bezpieczne, gdy nagle ukradną nam telefon? Są – pod warunkiem przestrzegania kilku zasad. Oto najważniejsze z nich.

O Bliku, Polskim Standardzie Płatności, który jest jego operatorem, oraz innych terminach związanych z płatnościami elektronicznymi przeczytacie więcej na Bankowiki –  finansowym kompedium wiedzy Bankomanii.

Chrońmy telefon hasłem

Konieczność wpisywania PIN-u lub przeciągania „wężyka” za każdym razem, gdy sięgamy po komórkę, jest niewygodna. Ale nie możemy pozwolić na to, by przypadkowa osoba, która wejdzie w posiadanie naszego urządzenia, miała swobodny dostęp do wszelkich zgromadzonych na nim danych. Oczywiście sprawni hakerzy bez trudu poradzą sobie z pokonaniem takiej zapory jak blokada telefonu. Trwa to jednak chwilę, co daje czas na inne działania zmierzające do zapobieżenia skutkom kradzieży smartfona.

Nie zapisujmy kodu karty w telefonie

Wiele aplikacji płatniczych umożliwia wykonywanie transakcji bezpośrednio w ciężar rachunku karty bankowej. W tym celu kartę trzeba podpiąć do konta aplikacji, a każdą transakcję autoryzować kodem zabezpieczającym z rewersu plastiku. Nie zapisujmy go ani na urządzeniu ani w notatkach smartfona. Zapamiętajmy go tak samo, jak PIN do karty.

Jeżeli chcemy jeszcze bardziej zwiększyć bezpieczeństwo, możemy założyć drugi rachunek bankowy z kartą przeznaczoną tylko do płatności internetowych i zdalnych. Następnie rachunek karty możemy zasilać niewielkimi kwotami adekwatnie do aktualnych potrzeb. W razie kradzieży wystawimy na ryzyko jedynie niewielkie środki znajdujące się na rachunku, z którym połączona jest ta karta.

W razie utraty telefonu zablokujmy kartę SIM

Konta najpopularniejszych aplikacji płatniczych, służących do opłacania biletów czy parkingów nie są połączone z urządzeniem mobilnym, tylko z numerem telefonu. W razie kradzieży komórki pierwszą rzeczą, jaką powinniśmy zrobić, jest zablokowanie karty SIM u operatora telekomunikacyjnego. W ten sposób spowodujemy nie tylko to, że złodziej nie będzie mógł z naszego numeru zadzwonić, ale nie będzie także mógł skorzystać z pieniędzy pozostających na koncie aplikacji. Podobnie zresztą jak z produktów, np. biletów, zakupionych przez nas wcześniej za jej pomocą.

Gdy otrzymamy duplikat karty SIM i włożymy ją do nowego urządzenia, będziemy mogli ponownie zainstalować aplikację płatniczą, na której wciąż znajdować się będą nasze pieniądze oraz zakupione bilety. Gdyby się nie pojawiły, powinniśmy zgłosić ten fakt w biurze obsługi klienta operatora swojej aplikacji.

Zmieńmy hasło logowania i PIN aplikacji

Po przygodzie z utratą telefonu najlepiej zmieńmy również hasło logowania oraz hasło do autoryzacji transakcji. Dotyczy to zarówno aplikacji płatniczych, jak i bankowych. Zmiany haseł można dokonać bezpośrednio w aplikacji zainstalowanej na nowym urządzeniu lub, jeżeli jeszcze nie mamy nowego telefonu, w serwisie internetowym operatora płatności mobilnych oraz w serwisie transakcyjnym banku.

  • Zapomniałeś portfela, a musisz coś kupić w sklepie? Nic straconego! Telefonem z zainstalowaną aplikacją IKO możesz zapłacić w 80 tys. terminali płatniczych w całej Polsce  są one oznaczone logiem IKO lub BLIK. Jak płacić w sklepie kodem BLIK lub czekiem BLIK z aplikacji IKO  czytaj tutaj.

Jacek Uryniuk
Cashless.pl

Czytaj także:

Bezpieczne bankowanie. Odc. 6: Chroń swoje dane!

Bezpieczne bankowanie. Odc. 4: Płać telefonem i zachowaj zasady bezpieczeństwa!

loaderek.gifoverlay.png