2018.08.16

Jak powstały karty zbliżeniowe?

Dziś wielu klientów banków nie wyobraża sobie życia bez karty zbliżeniowych. Ale mało kto wie, że technologia, dzięki której powstały, została zapoczątkowana w połowie ubiegłego wieku.

Pierwsze bezstykowe transakcje finansowe wykorzystujące komunikację radiową bliskiego zasięgu pojawiły się na świecie w latach 90-tych XX wieku. Pierwszą na świecie kartę takiego typu wprowadziło do użytku w czerwcu 1996 r. seulskie Stowarzyszenie Transportu Autobusowego. Plastik oferowany pasażerom w stolicy Korei łączył funkcje przedpłaconej karty płatniczej oraz biletu miesięcznego, a wykorzystywał rozwiązanie opracowane przez holenderską firmę NXP Semiconductors.

W 1997 r. płatności zbliżeniowe na swoich stacjach benzynowych wprowadził amerykański Mobil przy współpracy z firmą Verifone. W pierwszej wersji kierowcy posługiwali się breloczkami wyposażonymi w moduły RFID (ang. Radio-Frequency Identification, protoplasta NFC). Zgodnie z zamysłem twórców rozwiązania o nazwie Speedpass Contactless Gas Payment System wydatnie przyśpieszyło ono płatności i obsługę. W 2004 r. w czytniki wyposażonych już było 10 tys. punktów ExxonMobil na całym świecie.

Po sukcesie na stacjach paliw podjęto próbę wprowadzenia Speedpassów w marketach spożywczych i 400 restauracjach McDonald’s w Chicago, ale tu nie zrobiły furory. W 2004 i 2005 r. obie sieci handlowa i fastfoodowa wycofały się ze Speedpassów. Ale system ten wciąż jest używany przez klientów ExxonMobil, choć trzeba podkreślić, że coraz częściej korzystają oni z aplikacji mobilnej Speedpass.

Organizacje kartowe na poważnie zaczęły zastanawiać się nad zaoferowaniem bezpiecznych kart zbliżeniowych dopiero po upowszechnieniu, wprowadzonego w 1996 r. nowego standardu kart wyposażonych w mikroprocesory EMV. Karty takie są o wiele bezpieczniejsze niż ich wcześniejsze wersje z łatwym do skopiowania paskiem magnetycznym. Pierwsze płatnicze karty zbliżeniowe znalazły się na rynku – jak już wspomniałem – między 2006 a 2008 rokiem, gdy trafiły do klientów w Wielkiej Brytanii, Turcji i Polsce.

Kolejne ważne wydarzenie w historii płatności zbliżeniowych miało miejsce w 2011 r., gdy dzięki pewnemu startupowi z Teksasu powstało rozwiązanie HCE (Host Card Emulation). Umożliwia ono płatności zbliżeniowe smartfonami. Więcej na ten temat możecie przeczytać tutaj. Ciekawostką może być natomiast fakt, że pierwsze urządzenie wykorzystujące schemat, który później przekształcił się w RFID a następnie w NFC, skonstruował w 1945 r. sowiecki szpieg i wynalazca Lew Siergiejewicz Termen (ten sam, który zbudował prototyp telewizora). Był to sprzęt… podsłuchowy.

Z kolei w 1971 r. amerykański wynalazca Mario Cardullo przedstawił w Stanach Zjednoczonych urządzenie, które wykorzystywało komunikację zbliżeniową i miało służyć do poboru opłat w nowojorskim porcie. Jednak zdaniem wynalazcy mogło mieć o wiele szersze zastosowanie. Cardullo przekonywał, że może być wykorzystywane w transporcie do identyfikacji pojazdów, automatycznego poboru opłat, jako elektroniczna tablica rejestracyjna, a nawet do zdalnego kierowania pojazdami, w bankowości jako elektroniczna książeczka czekowa i karta kredytowa, do identyfikacji personelu przy automatycznie otwieranych bramach oraz w służbie zdrowia do identyfikacji i zapisywania historii pacjentów.

Ciekawe, że to Cardullo przewidział większość zastosowań komunikacji radiowej na krótką odległość, a nie człowiek, który opatentował RFID. Uczynił to w 1983 r. Charles Walton. Jego rozwiązanie miało być konkurencją dla kodów kreskowych i służyć do zapisywania informacji o towarach w supermarketach. Pomysł Amerykanina okazał się kilka razy droższy niż czarno-białe paski i dlatego wylądował w koszu. Jakby tego było mało, pomysły Waltona dotyczące komunikacji radiowej zaczęto doceniać dopiero pod koniec lat 90., gdy jego prawa patentowe do RFID już wygasły. Najpierw na ogromną skalę zaczął korzystać z tego rozwiązania Walmart, potem Departament Obrony USA, a po 2007 r. banki na całym świecie.

 Cashless.pl

Czytaj także:

Czym jest blockchain? Poradnik dla początkujących

Suma haszowa, czyli wstęp do blockchaina

Rośnie popularność usługi cashback

    • Bankofinanse

      02019.06.18

      Nie daj się cyberprzestępcom na wakacjach. Sprawdź, jak być bezpiecznym

      Wakacje to wymarzony czas dla cyberprzestępców. Jesteśmy zrelaksowani, skupieni na wypoczynku i to, niestety, usypia naszą czujność. Zapominamy o podstawowych zasadach bezpieczeństwa, a liczba pułapek zastawionych w sieci jest na tyle duża, że łatwo w którąś wpaść i zepsuć sobie długo wyczekiwany wypoczynek. Są jednak zasady, których przestrzeganie znacznie utrudni zadanie cyberprzestępcom. Do najważniejszych należą: unikanie publicznych sieci wi-fi, dbanie o swój sprzęt, niekorzystanie z kafejek internetowych oraz ogólnodostępnych komputerów, a także dokładne weryfikowanie, komu przesyłamy albo pożyczamy pieniądze.

      więcej
    • Z Banku

      02019.06.17

      Stawiamy klienta w centrum zainteresowania

      Nastała era klienta, w której musimy działać zwinnie. Dla klientów kluczowe jest doświadczenie. Jeżeli chcemy, aby korzystali z naszych produktów, muszą one być łatwo dostępne i wywoływać pozytywne skojarzenia. W PKO Banku Polskim robimy to m.in. w ramach Transformacji Cyfrowej.

      więcej
    • Z Banku

      02019.06.14

      PKO Bank Polski laureatem dwóch Nagród Gospodarczych Polskiego Radia

      PKO Bank Polski zdobył pierwsze miejsce w kategorii Przełomowe Rozwiązanie 2019, w której wyróżniane są najbardziej innowacyjne firmy w Polsce. Kapituła Nagród Gospodarczych Polskiego Radia doceniła Bank za dynamiczny rozwój bankowości internetowej, m.in. za szybkie przelewy oraz usługę e-Prawnik dla firm. W kategorii Ambasador Biznesu RP 2019, Bank zajął drugie miejsce za nowoczesność i ekspansję zagraniczną.

      więcej
    • Bankofinanse

      02019.06.14

      Blik, obywatel świata

      Użytkownicy BLIKA będą mogli wkrótce płacić zbliżeniowo nie tylko w Polsce, ale także na całym świecie. Mastercard i Polski Standard Płatności ogłosiły strategiczną współpracę. Za rok będą nim również płacić w Emiratach Arabskich.

      więcej
    • Z Banku

      02019.06.14

      PKO Bank Polski rozwija kompetencje w zakresie tokenizacji i smart kontraktów

      PKO Bank Polski rozpoczął prace badawcze nad usługami tokenizacji oraz usługami wykorzystującymi smart kontrakty. Projekt ma charakter badawczo-rozwojowy. Jego celem jest przede wszystkim zdobycie specjalistycznej wiedzy i wypracowanie rozwiązań, które mogłyby zostać wykorzystane w przyszłości. Projekt potrwa 30 miesięcy i będzie realizowany wspólnie z Politechniką Warszawską. Jego wartość wynosi 13,4 mln zł, z czego 6,6 mln zł to środki z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

      więcej
    • Bankofinanse

      02019.06.13

      Mobilne bankomaty – wakacyjny gadżet

      Pusty portfel może nas zaskoczyć wszędzie. Co wtedy? Do akcji wkracza bankomat! W czasie wakacji jest ich więcej, szczególnie w miejscach, gdzie odpoczywamy, a turystów przybywa. Specjalne mobilne urządzenia już czekają na urlopowiczów.

      więcej
    Pokaż więcej