2017.10.18

Warto płacić kartą! Jakie są zalety płatności kartą płatniczą?

Za kawę, śniadanie, kosmetyki, czy nawet gumy do żucia – niemal za wszystko płacimy dziś kartą płatniczą. Każdy Polak używa swojego „plastikowego pieniądza” średnio 23 razy w miesiącu. Karta bankowa przestała być jedynie narzędziem do wypłacania gotówki z bankomatu.

Karta płatnicza pojawiła się w Polsce pod koniec lat 60., ale do powszechnego użycia weszła znacznie później. Dynamiczny rozwój rynku kart płatniczych następował stopniowo od lat 90., a od kilku lat obserwujemy prawdziwy boom.

Dopóki jednak płatności kartą opierały się na wykorzystaniu wyłącznie paska magnetycznego i autoryzacji podpisem, płacenie należało do czynności bardziej prestiżowych niż wygodnych. Zmiany technologiczne, takie jak wykorzystanie w karcie mikroprocesora i wdrożenie płatności zbliżeniowych (tzw. contactless) spowodowały, że płacenie kartą stało się bezpieczne, łatwe i przyjemne.

Dziś karta płatnicza to nie tylko prostokątny kawałek plastiku ­– może mieć formę breloka, zegarka, maskotki czy opaski. Nowoczesna karta bankowa jest także tożsama z ciągiem 16 cyfr, którym można się posłużyć płacąc za zakupy w Internecie.

Co ważne, rozwój technologii wpłynął nie tylko na wprowadzenie nowych form płatności, ale także na zwiększenie bezpieczeństwa użytkowania karty płatniczej. Krokiem w tę stronę było wprowadzenie autoryzacji przez kod PIN, którą umożliwia specjalny chip umieszczony na karcie. Taki sposób zatwierdzania wydatków wyraźnie podniósł poziom bezpieczeństwa płatności bezgotówkowych, ograniczając jednocześnie ryzyko sfałszowania podpisu.

Na zakupach w sklepie i punkcie usługowym

Najczęściej wykorzystywaną funkcją płatniczej karty bankowej pozostaje płacenie za zakupy i usługi w tradycyjnych sklepach i punktach usługowych. Jak podaje NBP, tylko w pierwszym kwartale tego roku Polacy wykonali aż 833 miliony takich transakcji. To o prawie jedną czwartą więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego. Rośnie także popularność płatności zbliżeniowych – na koniec pierwszego kwartału ich udział w ogólnej liczbie transakcji bezgotówkowych w Polsce wyniósł blisko 65 procent.

Na zakupach w internecie

Dzięki nowoczesnym kartom bankowym wzrósł także komfort robienia zakupów w sieci. Kupując towary lub usługi w internecie można za nie płacić bezgotówkowo wykorzystując opcję „zapłać kartą”. Wystarczy podać numer karty oraz kod CVV2 (umieszczony z tyłu karty) i zatwierdzić płatność.

Posiadacze kart kredytowych PKO Banku Polskiego mogą skorzystać z opcji jeszcze prostszej i wygodniejszej. Wybierając formę płatności „Płacę z iPKO”, dokonają zapłaty bezpośrednio z karty kredytowej. W tym przypadku nie trzeba podawać danych – podczas transakcji nastąpi bezpośrednie połączenie z serwisem banku. W taki sam sposób wyglądają płatności z kart kredytowych Inteligo.

Co ciekawe, PKO BP odnotowuje wśród płatności wykonywanych przez swoich klientów aż kilkakrotnie więcej transakcji typu pay-by-link niż kartą. W całym ubiegłym roku klienci banku za zakupy w internecie, autoryzowane za pomocą kart płatniczych, pay-by-linków oraz IKO zapłacili w sumie ponad 6,2 mld. zł.

Płacąc za towary i usługi w internecie klienci PKO BP korzystają również z usługi 3D Secure (3DS). To dodatkowe zabezpieczenie transakcji w sieci polega na autoryzowaniu transakcji w systemie banku poprzez wpisanie jednorazowego hasła.

Prognozy ekspertów i trendy rynkowe wskazują, że liczba transakcji bezgotówkowych będzie wciąż rosła. Dotyczy to także transakcji bezstykowych, które Polacy polubili szczególnie – zwłaszcza te o niskiej wartości (poniżej 50 zł), niewymagające podawania PIN-u. Według danych NBP średnia wartość transakcji zbliżeniowej oscyluje obecnie poniżej tego progu i wciąż się obniża. Oznacza to, że bezstykowo płacimy coraz częściej i coraz chętniej sięgamy po kartę płacąc nawet za najdrobniejsze zakupy.

Grzegorz Culepa
ekspert w PKO Banku Polskim

Czytaj także:

Każdy dzień, miesiąc, rok z aplikacją IKO

Karta wielowalutowa

    • Z Banku

      02018.05.25

      Platynowa karta kredytowa PKO Banku Polskiego najtańsza na rynku

      Platynowa karta kredytowa od zawsze kojarzyła się z luksusem i produktem przeznaczonym dla najbogatszych. Dziś możesz mieć ja również ty! PKO Bank Polski obniżył cenę dla nowo wydawanych platynowych kart kredytowych do 250 zł rocznie, przy jednoczesnym zachowaniu bogatego zestawu usług dodatkowych dostępnych dla posiadaczy tych kart.

      więcej
    • Z Banku

      02018.05.25

      Data scientist – matematyk, programista i biznesmen w jednym

      Czym jest Big Data w bankowości, jakie cechy posiada specjalista data science oraz co trzeba zrobić, aby dołączyć do zespołu Banku? Na takie pytania odpowiedzi uzyskali studenci Wydziału Matematyki i Nauk Informacyjnych, którzy 23 maja wzięli udział w warsztacie „Big Data w PKO Banku Polskim”.

      więcej
    • Z Banku

      02018.05.25

      „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!” – szansa rozwoju dla innowacyjnych przedsiębiorców

      „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!” to autorski program akceleracyjny skierowany do start-upów oferujących nowatorskie podejście do tradycyjnych rozwiązań finansowych. Bank poszukuje również młodych firm chętnych do współpracy przy testowaniu środowiska API, które niedługo będzie służyć rozwojowi całego rynku usług fintech w Polsce. Młode firmy biorące udział w „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!” otrzymają wsparcie w postaci zaplecza technologicznego i wiedzy. Start-upy, które przejdą proces rekrutacji, mogą także liczyć na wsparcie banku w procesie skalowania ich biznesu.

      więcej
    • Z Banku

      02018.05.24

      PKO Bank Polski otrzymał statuetkę „Lamparta 2018” za budowanie wizerunku marki nowoczesnego banku. Głosami oddanymi przez konkurencję w badaniu Kantar TNS zajął 2 miejsce.

      Celem działań PKO Banku Polskiego – zarówno biznesowych jak i społecznych – jest utrwalanie wizerunku marki jako polskiej, przyjaznej i godnej zaufania instytucji finansowej. Bank od lat rozwija relacje z otoczeniem, prowadząc aktywne działania na rzecz społeczeństwa i z jego udziałem. Wspiera wydarzenia i projekty edukacyjne, obywatelskie, kulturalne i charytatywne. W każdym obszarze działania PKO Bank Polski wykorzystuje najnowsze technologie. Tworząc i rozbudowując nowoczesne platformy komunikacji zwiększa dynamikę oraz efektywność dialogu, wzmacnia wizerunek i umacnia pozycję lidera polskiej bankowości.

      więcej
    • Z Banku

      02018.05.23

      Wciąż się uczę

      Za swój największy sukces zawodowy uważa zespół, którym kieruje. Ludzi zaangażowanych, godnych zaufania, kreatywnych i otwartych na zmiany. Iwona Michalska, dyrektor Oddziału 1 PKO Banku Polskiego w Dąbrowie Górniczej i jednocześnie trener wewnętrzny, w banku pracuje od 23 lat. Swoją wiedzą i doświadczeniem w zakresie zarządzania ludźmi chętnie dzieli się z innymi profesjonalistami z branży HR.

      więcej
    • Z Banku

      02018.05.22

      Dobry start w 2018 rok. Najlepsze wyniki wśród banków

      PKO Bank Polski rozpoczął ten rok doskonałymi wynikami finansowymi. Zysk netto za I kw. 2018 r. wzrósł o ponad 44 proc. w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. Przyczynił się do tego dalszy dynamiczny rozwój działalności biznesowej.

      więcej
    Pokaż więcej