2017.04.14

Czy leci z nami pilot? - Polacy ufają autonomicznym samochodom

„Myślę, że w odległej przyszłości prowadzenie samochodu przez człowieka będzie w ogóle zabronione” – taką opinię wygłosił Elon Musk, szef Tesli.  Już dziś najnowszy Mercedes klasy E potrafi do prędkości 60 km/h jeździć w dużym stopniu autonomicznie, czyli bez udziału kierowcy.

Czy leci z nami pilot?

W 2019 r. VW Golf ma być opcjonalnie wyposażony w autopilota potrafiącego prowadzić samochód do prędkości 130 km/h. Według konserwatywnych szacunków w 2025 r. na ulicach pojawią się samochody z funkcją w pełni automatycznej jazdy. A już w 2030 r. autonomiczne pojazdy mogą stanowić nawet 25 proc. wszystkich aut.

Po drogach USA poruszają się już autonomiczne samochody Google. Auta przejechały do tej pory ponad 3 mln km, podczas których trafiły na wiele różnych sytuacji drogowych. Jednak samochody z autopilotem od Google, dzięki skanowaniu drogi w czasie rzeczywistym, potrafią m.in. wykrywać remonty, samodzielnie znaleźć pas tymczasowy, omijać samochody zaparkowane na drodze, rozpoznać że rowerzysta wyciąga rękę i chce skręcić, czy zatrzymać się przed przejazdem niestrzeżonym, czekając na resztę pojazdów. Okazuje się, że wszystko co wygląda na skomplikowane i nieco chaotyczne, może być doskonale przewidziane przez komputer. Samochody Google jak na razie uczestniczyły w kilkunastu wypadkach, przy czym, jak zapewnia kalifornijski koncern, żaden nie był z winy autonomicznego auta.

Otwarty jak Polak...

Czy Polscy kierowcy są gotowi na pojazdy autonomiczne? Na to pytanie odpowiadali uczestnicy badań kierowców zrealizowanych przez Goodyeara i London School of Economics and Political Science (LSE). Co ciekawe okazuje się, że Polacy są bardziej otwarci na innowacje w motoryzacji i wprowadzenie na drogi samochodów autonomicznych od innych Europejczyków . 

Na tle innych krajów Polscy kierowcy są niezwykle otwarci na kwestie związane z rozwojem nowych technologii. Odsetek pozytywnych odpowiedzi w tym zakresie był najwyższy ze wszystkich przebadanych państw. Aż 68 proc. respondentów potwierdziło, że „nauka i technologia czynią nasze życie zdrowszym, łatwiejszym i wygodniejszym”, a 60 proc. stwierdziło, że „im więcej technologii pozwalającej kontrolować otaczającą nas rzeczywistości, tym lepiej”. Polscy respondenci najliczniej zgadzali się również, że „nie mamy wyjścia, musimy dostosować się do nowych, nadchodzących technologii” (79 proc.) oraz znaleźli się na drugim miejscu pod kątem zgodności ze stwierdzeniem iż „czerpią przyjemność z korzystania z najnowszych produktów i usług technologicznych kiedy nadarza się ku temu okazja” (82 proc.).

... ale pod pewnymi warunkami

Otwartość na nowe technologie przekłada się bezpośrednio na podejście do pojazdów autonomicznych.  Polska jest jednym z zaledwie trzech krajów, gdzie więcej jest respondentów (35 proc.), którzy czuliby się komfortowo jadąc obok pojazdów autonomicznych, niż tych odczuwających dyskomfort (27 proc.). Jednocześnie pozostałe 38 proc. nie opowiedziało się po żadnej ze stron. Dodatkowo aż  46 proc. badanych kierowców znad Wisły deklaruje, że nie ma dla nich znaczenia czy jeździliby w otoczeniu samochodów prowadzonych przez ludzi, czy wśród pojazdów autonomicznych, a tylko 29 proc. zgodziło się ze stwierdzeniem, że „współobecność pojazdów kierowanych przez ludzi i pojazdów autonomicznych nie sprawdzi się.”

Jednocześnie na tle innych przebadanych państw Polacy wykazują znacznie większe zaufanie do tego typu samochodów, niż do innych kierowców. Polscy ankietowani najliczniej zgodzili się ze stwierdzeniami, że „przyczyną większości wypadków jest błąd człowieka, dlatego pojazdy autonomiczne byłyby bezpieczniejsze” (51 proc.) oraz, że „maszyny nie odczuwają emocji, dlatego mogą być lepszymi kierowcami niż ludzie” (44 proc.).

Równocześnie, pomimo pozytywnych odczuć w niektórych aspektach, ankietowani znad Wisły podzielają obawy na temat pojazdów autonomicznych wyrażane przez badanych z innych krajów. Przykładowo 61 proc. Polaków zgodziło się ze stwierdzeniem, że „maszyny nie mają zdrowego rozsądku niezbędnego do prawidłowych interakcji z ludźmi za kierownicą”. Ma to szczególne znaczenie w kontekście niepisanych zasad zachowania wobec innych kierowców, których istnienie potwierdza aż 77 proc. polskich ankietowanych, co stawia Polaków na pierwszym miejscu (ex aequo z Francją) w tym zakresie spośród wszystkich przebadanych krajów.

Najprawdopodobniej z tego powodu podejście polskich kierowców do pojazdów autonomicznych ulega znaczącej zmianie w momencie, w którym muszą przewieźć pasażerów. W takiej sytuacji 46 proc. polskich respondentów stwierdziło, że wyłączałoby autonomiczne sterowanie pojazdem „zwykle lub zawsze”, co daje Polsce drugie miejsce w badaniu. Dodatkowo aż 81 proc. ankietowanych osób wskazało kierownicę, jako głównym element, który powinny posiadać pojazdy autonomiczne. Dodatkowo respondenci zwracali uwagę na konieczność zastosowania zaawansowanych systemów ochrony pieszych (75 proc.) oraz funkcji zabezpieczających pojazd przed elektronicznym atakiem (71 proc.).

Wyniki badań pokazują kierowców znad Wisły jako osoby otwarte na innowacyjne rozwiązania technologiczne, które mogą w znaczący sposób wpłynąć na jakość ich życia. Polacy wyprzedają europejską średnią w kwestii pozytywnego podejścia do pojazdów autonomicznych, jednak nie robią tego w sposób bezrefleksyjny, zwracając szczególną uwagę na takie aspekty jak bezpieczeństwo lub możliwość przejęcia sterowania nad samochodem.

Marcin Złoch

 

  • IKO, które powstało w 2013 roku, jest dziś wszechstronną aplikacją łączącą funkcje bankowości  i płatności mobilnych, pozwalając klientom na pełną obsługę ich finansów z poziomu telefonu komórkowego. W ostatnich tygodniach została one wzbogacona w nowe funkcje: skarbonki, nadawanie PIN i zmianę limitów dla kart debetowych i kredytowych, wygodne kopiowanie cyfr kodu BLIK czy możliwość generowania potwierdzeń dokonanych transakcji. Klienci PKO Banku Polskiego i Inteligo aktywowali już łącznie 900 tysięcy aplikacji IKO.

    Dowiedz się więcej

Czytaj także:

Inwazja robotów będzie powolna

Ciemna strona internetu rzeczy

loaderek.gifoverlay.png