2016.10.21

Jak złożyć wniosek o odpis aktu małżeństwa, urodzenia i zgonu z Profilem Zaufanym?

Załatwienie kluczowych spraw rodzinnych wymaga najczęściej posiadania odpisu aktu stanu cywilnego. Kiedyś uzyskanie tego dokumentu równało się podróży do odpowiedniego urzędu. Obecnie wniosek o odpis aktu można złożyć przez Internet, a gotowy dokument otrzymamy pocztą lub odbierzemy w dowolnym urzędzie. Wystarczy założyć w serwisie iPKO lub Inteligo Profil Zaufany i korzystać z dobrodziejstw e-administracji.

Jak złożyć wniosek o odpis aktu małżeństwa, urodzenia i zgonu z Profilem Zaufanym?

Odpis aktu stanu cywilnego można wydać osobie, której akt dotyczy, a także niektórym krewnym i innym osobom, które wykażą interes prawny.  Usługa wymaga wniesienia opłaty skarbowej w wysokości 22 zł (za odpis skrócony) lub 33 zł (za odpis zupełny). Opłatę należy uiścić na konto gminy właściwej ze względu na siedzibę urzędu stanu cywilnego, do którego składany jest wniosek o wydanie odpisu.

Zapłacić można rzecz jasna przez Internet… i również przez Internet można złożyć wniosek o wydanie odpisu aktu. Posłuży nam do tego platforma ePUAP i Profil Zaufany. Cały proces wygląda podobnie niezależnie od tego, czy staramy się o odpis aktu małżeństwa, urodzenia czy zgonu.

Składanie wniosku o odpis aktu stanu cywilnego - krok po kroku

Krok 1: Logujemy się do serwisu ePUAP Profilem Zaufanym, wybierając opcję “Zaloguj się przez bankowość elektroniczną”.

Krok 1

Krok 2: W katalogu usług powinniśmy znaleźć kategorię “Sprawy obywatelskie”, w której są “Akty stanu cywilnego”. Klikamy na tę kategorię.

 2

Krok 3: Rozwija się menu spraw. Jeszcze raz musimy wybrać pozycję “Akty stanu cywilnego” oraz “Wnioskowanie o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego”

 3

Krok 4: Przechodzimy do karty sprawy. Na tym etapie możemy zapoznać się z takimi informacjami jak czas realizacji wniosku, opłaty, tryb odwoławczy itd. Konieczne będzie dokonanie wpłaty na konto gminy właściwej ze względu na siedzibę urzędu stanu cywilnego, do którego składany jest wniosek o wydanie odpisu.

Jeśli wszystko wiemy i chcemy przejść dalej, klikamy przycisk “Załatw sprawę”.

 4

Krok 5: Wyświetla się formularz wniosku o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego. Na początku musimy zaadresować dokument. W tym celu korzystamy z wyszukiwarki, która wyświetli podpowiedzi.

5

UWAGA: Kiedy już wskażemy urząd z listy podpowiedzi, należy kliknąć w słowo “Zaadresuj”, tak jak pokazano na zrzucie poniżej.

 5_2

Krok 6: W formularzu zaznaczamy odpowiednie opcje i wpisujemy dane. Koniecznie trzeba zaznaczyć jaki odpis będzie nam potrzebny i jakiego aktu ma dotyczyć (urodzenia, małżeństwa, zgonu). W formularzu jest też miejsce na wpisanie powodu ubiegania się o odpis aktu.

6

Krok 7: Należy pamiętać o załączeniu do wniosku dowodu wniesienia opłaty skarbowej. Można to zrobić po zaznaczeniu w końcowej wersji formularza opcji “dowód wniesienia opłaty skarbowej”. Rozwinie się wówczas przycisk (zielony plus) pozwalający na dodanie załącznika.

 7

Krok 8: Gdy już wszystko jest wypełnione i załączone, klikamy przycisk “Dalej”.

 8

Krok 9: Przechodzimy do podglądu wypełnionego wniosku. Przed wysłaniem musimy go podpisać Profilem Zaufanym. W tym celu klikamy “Podpisz”.

 9

Krok 10: System spyta, jaką metodą chcemy podpisać wniosek. Wybieramy “Podpisz Profilem Zaufanym”.

10

Po wypełnieniu właściwego wniosku zaznaczamy opcję „Podpisz Profilem Zaufanym”, następnie korzystamy z opcji logowania przy pomocy banku i wybieramy „iPKO” lub Inteligo – nastąpi automatyczne przekierowanie do serwisu transakcyjnego. Po zalogowaniu widzimy pole z nazwą podpisywanego dokumentu i miejsce na podanie kodu z narzędzia autoryzacyjnego. Potwierdzamy nim operację, po czym następuje automatyczny powrót do strony administracji publicznej.

Całość przypomina proces płacenia w sklepie internetowym, gdy na chwilę trafiamy na stronę banku, a po zatwierdzeniu dyspozycji wracamy do strony sklepu.

 11

Krok 11: Wracamy do podglądu wniosku. Nad dokumentem powinna być informacja “Wszystkie podpisy prawidłowe” (strzałka 1). Teraz wystarczy kliknąć przycisk “Wyślij” (strzałka 2).

12

Po kliknięciu przycisku “Wyślij” powinniśmy zobaczyć informację o wysłaniu dokumentu. To wszystko.

Informacje dodatkowe

Odpis aktu stanu cywilnego można odebrać osobiście w urzędzie lub otrzymać go pocztą. Można też dostać dokument elektroniczny, ale nie dotyczy to odpisu wielojęzycznego.

Wydanie dokumentu następuje niezwłocznie, jeżeli akt stanu cywilnego znajduje się w rejestrze stanu cywilnego. Jeżeli akt istnieje w postaci papierowej, to czas oczekiwania będzie różny w zależności od tego, czy wniosek został już złożony do kierownika urzędu stanu cywilnego, który przechowuje księgi stanu cywilnego. Wydanie odpisu powinno nastąpić w ciągu 7 lub 10 dni roboczych (szczegóły znajdziecie w karcie usługi).

  • Konto osobiste uławia codzienne życie. Dzięki dostępowi do bankowości elektronicznej możemy łatwo płacić rachunki za mieszkanie, prąd, gaz czy wodę, a dzięki karcie płatniczej – szybko regulować należności np. na stacji benzynowej, w sklepie czy restauracji. Od niedawna załatwimy też sprawy urzędowe (Profil Zaufany). Takich zalet jest dużo więcej. Nie masz jeszcze konta w PKO Banku Polskim? Wybierz najbardziej odpowiednie dla siebie.

    • PKO Konto za Zero - konto i karta za 0 zł przy aktywnym korzystaniu plus debet nawet do 1000 zł -  Otwórz konto
    • PKO Konto bez Granic – wiele atrakcyjnych usług, w tym wypłaty z bankomatów w Polsce i na świecie  - w ramach tylko jednej opłaty - Otwórz konto
    • PKO Konto dla Młodych - w pełni internetowe i mobilne konto dla osób w wieku 18-26 lat -  Otwórz konto
    • PKO Konto za Zero dla Rodziny 500+- specjalne warunki cenowe dla wszystkich klientów korzystających z rządowego programu Rodzina 500+ - Otwórz konto

Marcin Maj
Dziennik Internautów

Czytaj także:

Wniosek o kartę EKUZ z Profilem Zaufanym - jak to zrobić?

Wniosek o wydanie wtórnika prawa jazdy z Profilem Zaufanym

Jak złożyć wniosek o dowód osobisty przez Internet?

loaderek.gifoverlay.png