2018.09.18

PKO Bank Polski udomowił technologię blockchain

Po kilku miesiącach intensywnych prac nad zastosowaniem technologii blockchain do potwierdzania autentyczności i niezmienności dokumentów wysyłanych przez bank drogą elektroniczną, PKO Bank Polski dokonał pełnego wdrożenia rozwiązania i rozpoczyna historyczną cyfrową wysyłkę do klientów.

W ciągu kliku najbliższych dni, ponad 5 mln klientów banku otrzyma nowe regulaminy produktowe w formie cyfrowej. Pod względem skali, jest to największe w Europie zastosowanie technologii blockchain w bankowości. Rozwiązanie zostało wypracowane wspólnie z Krajową Izbą Rozliczeniową, przy współpracy z dostawcami technologicznymi. Po stronie banku kluczowa była współpraca z polsko-brytyjską firmą Coinfirm, podjęta w ramach platformy rozwoju innowacji i nowoczesnych technologii „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!”.

Blockchain ma ogromny potencjał do tego, aby zwiększyć konkurencyjność polskiego sektora bankowego. To stosunkowo młoda technologia, dla której na całym świecie nieustannie znajdowane są kolejne zastosowania. PKO Bank Polski z sukcesem realizuje strategię ukierunkowaną na cyfryzację, a pełne wdrożenie rozwiązania opartego na blockchainie jest kolejnym krokiem na obranej przez nas ścieżce, który umacnia naszą pozycję lidera technologicznego polskiej bankowości. Pracujemy nad kolejnymi innowacyjnymi rozwiązaniami, a w prace angażujemy partnerów zewnętrznych, wspólnie tworząc nowoczesną bankowość w Polsce. – mówi Adam Marciniak, wiceprezes Zarządu PKO Banku Polskiego.

Jako partner technologiczny banków, pełnimy także rolę sektorowego ośrodka badań i rozwoju. Dlatego, bazując na uzgodnionym w ramach sektora podejściu, wspólnie z PKO Bankiem Polskim wypracowaliśmy rozwiązanie wykorzystujące w praktyce potencjał, jaki daje technologia blockchain – wyjaśnia Piotr Alicki, prezes Zarządu KIR. – Nowa usługa, oparta na technologii blockchain oraz kwalifikowanej pieczęci elektronicznej, pozwala w pełni dopasować się do potrzeb banków, gwarantuje łatwą integrację, wysoką wydajność, skalowalność i bezpieczeństwo – dodaje.

Ponad połowa klientów otrzyma korespondencję cyfrową

Zmiany w regulaminach produktowych, których dotyczy komunikacja, wynikają z europejskich i krajowych regulacji PSD2 określających zasady dostępu do funkcji i danych bankowych przez zewnętrzne podmioty.

Komunikację elektroniczną otrzymają ci klienci banku, którzy wyrazili zgodę na taką formę przekazywania informacji. Aktualnie to ponad 5 mln osób, co stanowi ponad połowę klientów korzystających z produktów banku. Na komunikację drogą elektroniczną decyduje się coraz więcej osób, ponieważ w dobie cyfryzacji łatwiej jest obsługiwać, przechowywać i archiwizować korespondencję elektroniczną niż analogową. Do pozostałych klientów zostanie skierowana tradycyjna korespondencja.

Proste potwierdzanie autentyczności dokumentu

W korespondencji elektronicznej z Banku klienci znajdą m.in. 64-znakowy unikalny identyfikator hash dokumentu oraz odnośnik do strony Banku, gdzie bez logowania, w prosty sposób po wklejeniu identyfikatora hash lub po wgraniu wcześniej pobranego dokumentu otrzymają informację czy dokument jest autentyczny oraz kiedy po raz ostatni był modyfikowany. Dzięki takiemu rozwiązaniu, klienci zachowają dostęp do dokumentów nawet po zakończeniu współpracy z Bankiem oraz będą mieli pewność, że nie zostały one zmodyfikowane. Dokumenty zapisane są jednocześnie na serwerach PKO Banku Polskiego i KIR, a dostęp do nich możliwy jest przez strony internetowe obu instytucji.

Let’s Fintech with PKO Bank Polski!

Prace nad wdrożeniem rozwiązania prowadzone były w Banku od wielu miesięcy. Współpracował on z Coinfirm nad stworzeniem bezpiecznej platformy blockchainowej i wyskalowaniu jej, aby mogła znaleźć zastosowanie w największych korporacjach. Te cechy posiada dziś platforma Trudatum, która jest wykorzystywana do potwierdzania autentyczności dokumentów wysyłanych drogą elektroniczną.

– Wdrożenie Trudatum w tak dużej instytucji jak PKO Bank Polski jest przełomem na skalę światową. Pokazuje to, że polska branża finansowa cały czas jest otwarta na innowacje i wyznacza międzynarodowe trendy. Możemy być dumni z tego, jak szybko i efektywnie wdrażamy nowe technologie – mówi Paweł Kuskowski, prezes Coinfirm. – Praca z PKO Bankiem Polskim była olbrzymią przyjemnością – szybko i sprawnie przechodziliśmy od wdrożeń pilotażowych do coraz szerszego wykorzystania technologii. Mamy olbrzymią satysfakcję tego, że wspólnie ułatwiamy życie milionom klientów banku i przyczyniamy się do zmniejszenia kosztów ponoszonych przez bank – podkreśla Paweł Kuskowski.

Współpraca z Coinfirm to sukces platformy rozwoju innowacji i nowoczesnych technologii „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!”, w ramach której Bank poszukuje i rozwija perspektywiczne rozwiązania technologiczne, angażując do tego ekosystem start-upów i fintechów. Bank posiada pełną infrastrukturę umożliwiającą wdrożenia – ekspertów doświadczonych we współpracy ze start-upami, środowisko testowe, fundusz Venture Capital, który może udzielić wsparcia kapitałowego oraz program akceleracji dla start-upów do którego za pośrednictwem strony fintech.pkobp.pl może zgłosić się każdy, kto wspólnie z największym bankiem w Polsce chciałby dokonać wdrożenia swojego rozwiązania fintechowego. Historia Coinfirm to świetny przykład efektywności działania tej platformy – gdy spółka rozpoczynała rok temu współpracę z Bankiem, była małym startupem z kilkunastoosobowym zespołem. Dziś spółka zatrudnia ponad 100 osób i pracuje z klientami z kilkudziesięciu krajów na świecie.

Centrum Kompetencyjne Blockchain pracuje nad kolejnymi zastosowaniami technologii
Blockchain to zdecentralizowana i rozproszona w sieci internetowej baza danych. Dzięki cechom takim jak brak centralnego miejsca przechowywania danych oraz wykorzystanie architektury peer-to-peer (P2P), jest bezstronny i w pełni odporny na ataki. Technologia szybko znajduje nowe zastosowania. Może być wykorzystywana wszędzie tam, gdzie istnieje potrzeba potwierdzenia przez trzecią, niezależną stronę zaistnienia konkretnego zdarzenia. W przypadku dokumentów bankowych, może być wykorzystana np. do potwierdzenia czasu powstania ostatniej wersji dokumentu oraz jego autora. Technologia przekłada się bezpośrednio na funkcjonowanie i wzrost konkurencyjności całego polskiego sektora bankowego oraz krajowej gospodarki. Ze względu na olbrzymi potencjał jej zastosowania, w PKO Banku Polskim na początku 2018 r. powołano Centrum Kompetencyjne Blockchain. Zespół ekspertów koncentruje się na pracach badawczych dotyczących tej technologii w zakresie technologicznym, biznesowym i regulacyjnym, koordynowaniu prac wdrożeniowych oraz poszukiwaniu nowych obszarów jej praktycznego zastosowania w bankowości.

Szymon Pinderak
kierownik zespołu w PKO Banku Polskim

Czytaj także:

Czym jest blockchain? Poradnik dla początkujących

Suma haszowa, czyli wstęp do blockchaina

Rośnie popularność usługi cashback

    • Bankofinanse

      02019.06.18

      Nie daj się cyberprzestępcom na wakacjach. Sprawdź, jak być bezpiecznym

      Wakacje to wymarzony czas dla cyberprzestępców. Jesteśmy zrelaksowani, skupieni na wypoczynku i to, niestety, usypia naszą czujność. Zapominamy o podstawowych zasadach bezpieczeństwa, a liczba pułapek zastawionych w sieci jest na tyle duża, że łatwo w którąś wpaść i zepsuć sobie długo wyczekiwany wypoczynek. Są jednak zasady, których przestrzeganie znacznie utrudni zadanie cyberprzestępcom. Do najważniejszych należą: unikanie publicznych sieci wi-fi, dbanie o swój sprzęt, niekorzystanie z kafejek internetowych oraz ogólnodostępnych komputerów, a także dokładne weryfikowanie, komu przesyłamy albo pożyczamy pieniądze.

      więcej
    • Z Banku

      02019.06.17

      Stawiamy klienta w centrum zainteresowania

      Nastała era klienta, w której musimy działać zwinnie. Dla klientów kluczowe jest doświadczenie. Jeżeli chcemy, aby korzystali z naszych produktów, muszą one być łatwo dostępne i wywoływać pozytywne skojarzenia. W PKO Banku Polskim robimy to m.in. w ramach Transformacji Cyfrowej.

      więcej
    • Z Banku

      02019.06.14

      PKO Bank Polski laureatem dwóch Nagród Gospodarczych Polskiego Radia

      PKO Bank Polski zdobył pierwsze miejsce w kategorii Przełomowe Rozwiązanie 2019, w której wyróżniane są najbardziej innowacyjne firmy w Polsce. Kapituła Nagród Gospodarczych Polskiego Radia doceniła Bank za dynamiczny rozwój bankowości internetowej, m.in. za szybkie przelewy oraz usługę e-Prawnik dla firm. W kategorii Ambasador Biznesu RP 2019, Bank zajął drugie miejsce za nowoczesność i ekspansję zagraniczną.

      więcej
    • Bankofinanse

      02019.06.14

      Blik, obywatel świata

      Użytkownicy BLIKA będą mogli wkrótce płacić zbliżeniowo nie tylko w Polsce, ale także na całym świecie. Mastercard i Polski Standard Płatności ogłosiły strategiczną współpracę. Za rok będą nim również płacić w Emiratach Arabskich.

      więcej
    • Z Banku

      02019.06.14

      PKO Bank Polski rozwija kompetencje w zakresie tokenizacji i smart kontraktów

      PKO Bank Polski rozpoczął prace badawcze nad usługami tokenizacji oraz usługami wykorzystującymi smart kontrakty. Projekt ma charakter badawczo-rozwojowy. Jego celem jest przede wszystkim zdobycie specjalistycznej wiedzy i wypracowanie rozwiązań, które mogłyby zostać wykorzystane w przyszłości. Projekt potrwa 30 miesięcy i będzie realizowany wspólnie z Politechniką Warszawską. Jego wartość wynosi 13,4 mln zł, z czego 6,6 mln zł to środki z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

      więcej
    • Bankofinanse

      02019.06.13

      Mobilne bankomaty – wakacyjny gadżet

      Pusty portfel może nas zaskoczyć wszędzie. Co wtedy? Do akcji wkracza bankomat! W czasie wakacji jest ich więcej, szczególnie w miejscach, gdzie odpoczywamy, a turystów przybywa. Specjalne mobilne urządzenia już czekają na urlopowiczów.

      więcej
    Pokaż więcej