Światowy Dzień Braille’a – rocznica powstania alfabetu Braille’a
4 stycznia to Światowy Dzień Braille’a – najbardziej popularnego na świecie pisma dla niewidomych i słabowidzących. Stosuje je również PKO Bank Polski w bankomatach dostosowanych do potrzeb osób, które straciły wzrok lub u których doszło do znacznego jego pogorszenia.
Louis Braille urodził się we francuskiej wsi Coupvray 4 stycznia 1809 r. Jako dziecko widział. W wieku 3 lat uległ wypadkowi w warsztacie ojca. Doszło do zakażenia, z którym nie poradziła sobie ówczesna medycyna. Po dwóch latach od tego zdarzenia – stracił wzrok. Mimo trudności, Braille jako dziecko i nastolatek kształcił się pod okiem swoich rodziców i przyjaciół rodziny. Podobno nauczył się alfabetu w domu, poznając dotykiem kształty liter zrobionych z wbitych w deskę gwoździ tapicerskich.
Stworzony przez niego w późniejszym czasie alfabet dla niewidomych oparty jest na wojskowym systemie umożliwiającym odczytywanie rozkazów w ciemności, który oparty był na 12 wypukłych punktach. Brajlowski alfabet wykorzystuje 6 punktów. Ułożone są one w dwóch kolumnach po trzy w każdej. Lewa kolumna zawiera umownie oznaczone punkty: 1,2,3, zaś prawą stanowią punkty: 4,5,6. W sumie daje to możliwość zapisu sześćdziesięciu trzech znaków. Dziś istnieje kilka uzupełniających systemów zapisu brajlowskiego alfabetu: matematyczny, chemiczny, fizyczny i muzyczny.
PKO Bank Polski w 2010 r. uruchomił pierwszy bankomat dostosowany do potrzeb osób, które straciły wzrok lub u których doszło do znacznego jego pogorszenia. Urządzenie zostało zainstalowane w Laskach w pobliżu ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niewidomych im. Róży Czackiej prowadzonego przez Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi.
– Najlepszymi bankomatami są urządzenia wyposażone w funkcje podłączenia słuchawek. Takie, które instruują i podpowiadają, jak skorzystać z ich funkcji. Inskrypcje w języku Braille'a umieszczone na klawiszach czy obudowie są ważne, ale nie mogą być jedynymi wskazówkami, bo coraz mniejsza liczba osób go używa – zauważa Jan Gawlik, prezes spółki Tono Praca, organizującej miejsca pracy dla osób niewidomych i niedowidzących.
PKO Bank Polski sukcesywnie rozwija swoją sieć urządzeń samoobsługowych. Liczba bankomatów wynosi obecnie 3206 sztuk. Wychodząc naprzeciw potrzebom osób słabowidzących i niewidomych, Bank sukcesywnie zwiększa liczbę urządzeń wyposażonych w moduły audio. Obecnie jest już ponad 1700 takich maszyn. Bankomaty z tym modułem wyposażone są w gniazdo słuchawkowe z regulacją głośności oraz oprogramowanie do przekazywania komunikatów głosowych opisujących przebieg operacji i sposób obsługi.
Do użycia tej funkcji niezbędne jest posłużenie się słuchawkami, za pomocą których osoba korzystająca z bankomatu słyszy komunikaty głosowe prowadzące ją krok po kroku w trakcie transakcji. Wykonywanie operacji za pomocą komunikatów audio powoduje zablokowanie ekranów wyświetlanych przy realizacji standardowych transakcji poprzez wygaszenie ekranu lub wyświetlenie grafiki z logo PKO Banku Polskiego. Takie rozwiązanie sprawia, że osoby postronne nie widzą, jaką operację wykonuje klient korzystający w danej chwili z bankomatu oraz zapewnia osobom niewidomym i słabowidzącym większą dyskrecję i poczucie bezpieczeństwa. Napisy w języku Braille'a są umieszczone na klawiszach funkcyjnych przy klawiaturze, a także przy czytniku, drukarce potwierdzeń i w miejscu odbioru gotówki.
Pomysłów na dostosowanie urządzeń i programów bankowych do potrzeb osób niewidomych i słabowidzących jest znacznie więcej. – PKO Bank Polski sukcesywnie wymienia wyeksploatowane urządzenia pozbawione tej funkcji na nowe, które posiadają moduły audio. Sama wypłata gotówki w bankomacie, dzięki usłudze IKO, możliwa jest również za pomocą telefonu komórkowego – mówi Zbigniew Jancewicz, kierownik zespołu w Departamencie Sieci i Optymalizacji Procesów PKO Banku Polskiego.
Jan Gawlik dodaje, że większość z nas posługuje się smartfonami oraz dedykowanymi aplikacjami. To również przyszłość bankowości dla niewidomych i niedowidzących. Aplikacja mobilna IKO, serwis telefoniczny oraz bankowość elektroniczna zostały zaprojektowane z uwzględnieniem potrzeb osób z niepełnosprawnościami, np. pod względem dostosowania aplikacji i serwisów do współpracy z oprogramowaniem typu OCR, z którego korzystają osoby niewidome.
Bank zapewnia także indywidualną obsługę, dostosowaną do szczególnej potrzeby klienta. Obecnie 80 proc. oddziałów jest urządzonych zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego, co daje wygodę korzystania z nich wszystkim klientom, również tym z niepełnosprawnościami. PKO Bank Polski wdrożył również pilotażową usługę tłumacza języka migowego, co pozwoli przede wszystkim zapewnić większy komfort kontaktu i zachowanie prywatności finansowej osobom niesłyszącym i słabosłyszącym. Komunikacja odbywa się online za pośrednictwem aplikacji na tablecie w oddziale.
Warto wiedzieć
Tekst zapisany alfabetem Braille’a zajmuje nawet trzy razy więcej miejsca niż tradycyjny druk.
Odmiany systemu Braille’a dostosowane są do niemal wszystkich języków świata.
Współcześnie istnieje wiele podobnych do alfabetu Braille’a wypukłych systemów dla osób niewidomych.
Nauka czytania alfabetem Braille’a wymaga przygotowania opuszków palców i ćwiczenia zmysłu dotyku.
Czytaj także:
SPiNKa – studenci za kółkiem mimo niepełnosprawności
Pasja pomaga przekraczać bariery
Bankofinanse
02019.07.15Dziś Dzień bez Telefonu Komórkowego! Jak go przeżyć?
więcej15 lipca obchodzimy Światowy Dzień bez Telefonu Komórkowego. Co to znaczy dla klientów Banku? Nasze IKO będzie działać, jak zawsze, bez zarzutu.
Z Banku
02019.07.15100-lecie Banku – nasze placówki. Oddział 1 PKO Banku Polskiego w Białymstoku
więcejNajwiększy białostocki oddział PKO Banku Polskiego mieści się w historycznym centrum stolicy Podlasia. Pięknie odrestaurowaną, zabytkową kamienicę przy Rynku Kościuszki 16, w której swoją siedzibę ma Oddział 1, odwiedzają nie tylko stali klienci, ale także wielu turystów.
Z Banku
02019.07.11Filmowy cykl „Bank śmiałych decyzji”: innowacje bankowe
więcejCo Polacy wiedzą o nowych technologiach i nowoczesnej bankowości? Dowiemy się tego oglądając trzeci odcinek cyklu „Bank śmiałych decyzji”.
Bankofinanse
02019.07.11Polacy robią zakupy w internecie. Dołącz do nich i płać z IKO
więcejAż 62 proc. wszystkich polskich internautów dokonuje internetowych zakupów. Oznacza to wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, gdy w sieci zaopatrywało się 56 proc. ankietowanych – wynika z najnowszego raportu Gemius. Zestawienie pokazuje, że zakupy online to dla nas codzienność i wygoda – także pod względem płatności.
Bankofinanse
02019.07.11e-Paragon – cyfrowe potwierdzenie płatności
więcejTradycyjne dowody płatności wkrótce nie będą nam już potrzebne. Ich cyfrowym odpowiednikiem zostanie e-Paragon, powiązany z naszym kontem bankowym oraz debetową kartą płatniczą. Usługa jest już dostępna w bankowości elektronicznej PKO Banku Polskiego. Aby z niej korzystać, wystarczy zalogować się do konta i uruchomić odpowiednią usługę.
Bankofinanse
02019.07.11Czym się różni kantor internetowy od kantoru stacjonarnego?
więcejMusisz sprzedać lub kupić walutę obcą – co robisz? Jeśli pierwsze, co przychodzi ci do głowy, to udanie się do kantoru stacjonarnego, być może powinieneś poznać praktyczniejszy sposób. To korzystanie z kantoru online. Jak działa i czy jest wygodniejszy?