Warto przeplatać rozrywkę z nauką
Dziecko korzystające w domu z komputera w celach naukowych, choćby dzień lub dwa w tygodniu, osiąga wyraźnie lepsze wyniki w szkole, niż jego rówieśnicy, którzy sięgają po komputer wyłącznie w celach rozrywkowych.
Sama obecność komputera w domu czy w szkole nie jest gwarancją rozwoju cyfrowych kompetencji dzieci i młodzieży. Jak wynika z raportu Edu-Tech 2016, poświęconego nowoczesnej nauce i technologiom w świecie edukacji, biorąc pod uwagę kompetencje cyfrowe najmłodszych członków naszego społeczeństwa, plasujemy się poniżej średniej dla państw Europy.
Z badania wynika, że średnia kompetencji cyfrowych dla państw OECD wynosi 295 punktów. Natomiast wynik polskiej młodzieży (przedział wiekowy 16-24 lata), w zakresie umiejętności rozwiązywania problemów z wykorzystaniem technologii cyfrowych, wyniósł 287 punktów. Podobnych danych dostarcza raport autorstwa Eurostatu. Według niego kompetencje cyfrowe Polaków w przedziale wiekowym 16-29 lat plasują się poniżej średniej dla państw Unii Europejskiej (55 wobec 65 proc.). W polskich szkołach fatalnie przedstawia się również dostęp do głównego źródła wiedzy w społeczeństwach cyfrowych, jakim jest internet. Według szacunków raptem 5 proc. placówek edukacyjnych nad Wisłą korzysta z łącza o przepustowości powyżej 100 MB/s. W polskich szkołach dominują (42 proc.) wolne łącza - do 10 MB/s.
Bawi i uczy
Są to fatalne wieści dla rozwoju kompetencji cyfrowych młodego pokolenia i kształcenia przez polski system edukacji przyszłych prymusów. Tym bardziej, że według badań PISA, dziecko korzystające w domu z komputera w celach naukowych, choćby dzień lub dwa w tygodniu, osiąga wyraźnie lepsze wyniki w szkole, niż jego rówieśnicy, którzy sięgają po komputer wyłącznie w celach rozrywkowych. Technologia staje się zatem wielką szansą dla rodziców i nauczycieli i może nam pomóc w wychowaniu przyszłego pokolenia, o ile potrafimy z niej korzystać.
Generacja Z, jak określa się dzisiaj dzieci i młodzież urodzone po roku 2000, nie pamięta już czasów bez internetu i komputerów. Są pokoleniem urodzonym już w cyfrowym świecie.
- Rozwój internetu oraz oprogramowania komputerowego sprawił, że dziecięca percepcja stała się bardziej poszerzona i chłonna, zaś same dzieci o wiele bardziej ciekawe świata. Kluczowym zadaniem, jakie stoi dzisiaj przed nauczycielami oraz rodzicami jest zapoznanie i oswajanie najmłodszych z ich technologicznym kompanem, jakim w toku nauki i rozwoju będzie komputer. Ważne jest, aby dzieci traktowały go nie tylko jako element rozrywki, ale jako źródło pogłębiające wiedzę i umiejętności, a także aby korzystały z tych samych programów, z którymi później mają styczność w szkole. Ta ciągłość technologii pozwala im zachować komfort psychiczny – przekonuje Karolina Stanek-Kazanecka, psycholog specjalizujący się w rozwoju dzieci i młodzieży.
Odwrócenie ról
Zdaniem pani psycholog gwałtowny rozwój technologii na przełomie XX i XXI wieku sprawił, że starsze pokolenia nie nadążają za cyfrowymi przemianami zachodzącymi w świecie, a dawne „analogowe” wzorce kulturowe przestają się sprawdzać. Świat staje się lepiej zrozumiały dla młodszych, cyfrowych pokoleń. I to właśnie one zaczynają przekazywać wiedzę technologiczną pokoleniom starszym.
– Dzisiaj młodzież w wieku szkolnym często wie o nowych technologiach więcej, niż jej rodzice. Dzieci okazują się zatem nauczycielami i wprowadzają dorosłych w świat komputerów. To pewien paradoks dzisiejszych czasów, który pojawił się właśnie za sprawą rozwoju nowych technologii, obecnych w zasadzie w każdym cyklu rozwojowym młodego człowieka: począwszy od szkoły, przez kontakty z rówieśnikami, a na środowisku domowym skończywszy. Jednak sposób korzystania z technologii przez dzieci jest ukierunkowany, co zrozumiałe, raczej na przyjemność, niż na wiedzę. Zadaniem rodzica i pedagoga jest ten impuls przekierować lub chociaż zrównoważyć – twierdzi Karolina Stanek-Kazanecka.
Rozwój technologii cyfrowych wymusił również zmianę podejścia pedagogów i psychologów do kwestii wychowawczo-edukacyjnych wśród dzieci i młodzieży. Musieli nauczyć się mówić ich językiem i myśleć na ich sposób, a w myśleniu młodego człowieka technologia odgrywa kluczową rolę. Psychologia i pedagogika muszą być z nią na bieżąco, chcąc dotrzymywać kroku młodemu, cyfrowemu pokoleniu. Dlatego w procesie edukacyjnym coraz częściej wykorzystuje się multimedia, np. tablice interaktywne czy komputery z ekranami dotykowymi, które skutecznie stymulują rozwój intelektualny dziecka.
Rozwój kompetencji cyfrowych wśród najmłodszych członków społeczeństwa stanowi być może jedno z najważniejszych zadań, jakie stoją przed polskim systemem edukacyjnym.
Marcin Złoch
PKO Junior - Innowacyjna, kompleksowa oferta dedykowana rodzicom dzieci w wieku 0-13 lat
- bezpłatny, atrakcyjnie oprocentowany rachunek dla dziecka (PKO Konto Dziecka)
- nowoczesny i przyjazny najmłodszym użytkownikom internetowy serwis transakcyjny PKO Junior (junior.pkobp.pl), wzbogacony o funkcje wspierające edukację finansową i
- rozwój postawy przedsiębiorczej dziecka
- ciekawe materiały edukacyjne przygotowane specjalnie dla dzieci, które nie ukończyły 13 lat oraz ich rodziców
Czytaj także:
Przechodzimy do wirtualnej rzeczywistości
Internet oddala? – era cyfrowa i relacje międzyludzkie
Bankofinanse
02019.07.15Dziś Dzień bez Telefonu Komórkowego! Jak go przeżyć?
więcej15 lipca obchodzimy Światowy Dzień bez Telefonu Komórkowego. Co to znaczy dla klientów Banku? Nasze IKO będzie działać, jak zawsze, bez zarzutu.
Z Banku
02019.07.15100-lecie Banku – nasze placówki. Oddział 1 PKO Banku Polskiego w Białymstoku
więcejNajwiększy białostocki oddział PKO Banku Polskiego mieści się w historycznym centrum stolicy Podlasia. Pięknie odrestaurowaną, zabytkową kamienicę przy Rynku Kościuszki 16, w której swoją siedzibę ma Oddział 1, odwiedzają nie tylko stali klienci, ale także wielu turystów.
Z Banku
02019.07.11Filmowy cykl „Bank śmiałych decyzji”: innowacje bankowe
więcejCo Polacy wiedzą o nowych technologiach i nowoczesnej bankowości? Dowiemy się tego oglądając trzeci odcinek cyklu „Bank śmiałych decyzji”.
Bankofinanse
02019.07.11Polacy robią zakupy w internecie. Dołącz do nich i płać z IKO
więcejAż 62 proc. wszystkich polskich internautów dokonuje internetowych zakupów. Oznacza to wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, gdy w sieci zaopatrywało się 56 proc. ankietowanych – wynika z najnowszego raportu Gemius. Zestawienie pokazuje, że zakupy online to dla nas codzienność i wygoda – także pod względem płatności.
Bankofinanse
02019.07.11e-Paragon – cyfrowe potwierdzenie płatności
więcejTradycyjne dowody płatności wkrótce nie będą nam już potrzebne. Ich cyfrowym odpowiednikiem zostanie e-Paragon, powiązany z naszym kontem bankowym oraz debetową kartą płatniczą. Usługa jest już dostępna w bankowości elektronicznej PKO Banku Polskiego. Aby z niej korzystać, wystarczy zalogować się do konta i uruchomić odpowiednią usługę.
Bankofinanse
02019.07.11Czym się różni kantor internetowy od kantoru stacjonarnego?
więcejMusisz sprzedać lub kupić walutę obcą – co robisz? Jeśli pierwsze, co przychodzi ci do głowy, to udanie się do kantoru stacjonarnego, być może powinieneś poznać praktyczniejszy sposób. To korzystanie z kantoru online. Jak działa i czy jest wygodniejszy?