2018.01.31

Warszawa miastem „cyfrowo dojrzewającym”

Spieszę się, więc płacę kartą – można usłyszeć z ust klientów kawiarni w zatłoczonym centrum Warszawy. Płacenie kartą to spora oszczędność czasu. A jak ta Twoja niewielka oszczędność czasu wpływa na zysk całego miasta? Zastanawiałeś się kiedykolwiek nad tym, ile zyskuje stolica na sprawnym wdrażaniu płatności bezgotówkowych? Odpowiedź znajdziesz w specjalnym raporcie VISA: „Miasta bezgotówkowe – korzyści z płatności cyfrowych”.

Badaniem objęto 100 aglomeracji na całym świecie. Jego autorom zależało na obliczeniu, jaki byłby finansowy zysk z osiągnięcia przez wybraną grupę miast „możliwego dla nich poziomu bezgotówkowości”. A „możliwy poziom” to taki, który charakteryzuje 10 proc. najbardziej aktywnych użytkowników płatności bezgotówkowych w danym mieście.

Warszawa dojrzewa

Polska stolica trafiła do grupy miast – obok Rzymu, Zurychu, Lizbony, Dubaju czy Szanghaju – określonych mianem „cyfrowo dojrzewających”. Realizują one, wg autorów raportu, jeden z dwóch scenariuszy. Albo są dobrze przygotowane na płatności cyfrowe, przede wszystkim pod względem infrastruktury, ale ich mieszkańcy wciąż korzystają z takich płatności w stopniu umiarkowanym, albo mimo chęci ze strony użytkowników, istnieją jeszcze braki w zakresie infrastruktury lub społeczeństwo jest nadal słabo ubankowione.

Kwoty robią wrażenie

Autorzy badania oszacowali zarówno krótko-, jak i długoterminowe korzyści, które przyniosłaby zmniejszona zależność od gotówki trzem głównym grupom – konsumentom, firmom i sektorowi publicznemu. Łączna wartość bezpośrednich korzyści netto w 100 miastach objętych analizą wyliczona została na około 470 mld dolarów.

W przypadku konsumentów zysk, który dla tej grupy wyniósł 28 mld dolarów rocznie, wynika głównie z oszczędności czasu. Ten jest imponujący – 3,2 mld godzin. Dotyczy on zarówno transakcji bankowych, handlowych, jak również kupna biletów transportu miejskiego. Dodatkowy zysk stanowi zmniejszenie skali przestępczości związanej z kradzieżą gotówki.

Jeszcze większe wrażenie robią profity firm. Oszacowano je w sumie na ponad 312 mld dolarów. W tym przypadku także chodzi o oszczędność czasu (na poziomie do 3,1 mld godzin) przy przetwarzaniu otrzymywanych i przekazywanych płatności. Ale nie tylko – firmy dzięki skróceniu czasu obsługi jednego klienta zyskują dodatkowych kupujących, zarówno online, jak i w sklepach tradycyjnych. Wyniki badań wskazują ponadto, że koszt akceptacji płatności w formie gotówki to 7,1 centa na każdego otrzymanego dolara. W przypadku płatności cyfrowych – kwota spada do 5 centów.

Przy osiągnięciu „możliwego poziomu bezgotówkowości” sektor publiczny w 100 miastach na świecie zyskuje ponad 130 mld dolarów. Byłoby to rezultatem m.in. zwiększonych wpływów podatkowych, szybszego tempa wzrostu gospodarczego, redukcji kosztów administracyjnych oraz niższych kosztów wymiaru sprawiedliwości dzięki zmniejszonej skali przestępczości związanej z kradzieżą gotówki.

Warszawa może dużo zyskać

Popularyzacja płatności cyfrowych w samej tylko stolicy Polski może przynieść nawet 3,7 mld dolarów rocznie. Konsumenci zyskują 0,2 mld, firmy – 2,4 mld, a sektor publiczny – 1,1 mld dolarów. To, jak wyliczają autorzy raportu, w ciągu zaledwie 15 lat oznaczałoby wzrost PKB o 46,4 pkt bazowych.

Społeczeństwa, w których płatności cyfrowe zastępują gotówkę, odnoszą korzyści w postaci szybszego tempa rozwoju gospodarczego, zmniejszonej skali przestępczości, większego zatrudnienia i wyższej wydajności pracy – wyjaśnia Ellen Richey, wiceprezes, dyrektorem ds. ryzyka w firmie Visa.

Rosnąca popularność płatności bezgotówkowych to także swego rodzaju katalizator dla poprawy podstawowych wskaźników ekonomicznych miasta, w tym wzrostu PKB, zatrudnienia, płac czy wydajności.

W raporcie znalazło się także 61 rekomendacji dla polityków i samorządowców dotyczących zwiększenia efektywności miast poprzez upowszechnienie płatności cyfrowych. Zalecenia obejmują m.in. propozycje programów edukacji finansowej adresowanych do tzw. „osób nieubankowionych” czy też podejmowania inicjatyw promujących nowe technologie płatnicze oraz wprowadzanie bezpiecznych, otwartych systemów płatniczych w transporcie publicznym.                                                                                      

                                                                                                                      Anna Wiśniewska

PKO Bank Polski liderem na rynku kart płatniczych!

Ponad 8 mln kart mają w swoich portfelach klienci PKO Banku Polskiego. I aktywnie z nich korzystają – 23 proc. transakcji kartowych w Polsce dokonywanych jest właśnie nimi. Już prawie160 tys. kart płatniczych aktywowali klienci w aplikacji IKO – dzięki temu mogą płacić zbliżeniowo telefonem.

PKO Bank Polski oferuje kilkadziesiąt rodzajów kart dla klientów indywidualnych, firm z sektora MSP oraz korporacji. Można nimi wypłacać gotówkę w bankomatach, płacić w sklepach tradycyjnych i internetowych na całym świecie – także zbliżeniowo, w tym smartfonem.

Bank stara się dopasowywać produkty kartowe do zmieniających się preferencji i potrzeb klientów. Najmłodsi z nich mają kilka lat, najstarszy posiadacz karty urodził się ponad 100 lat temu. Wśród użytkowników naszych plastików mamy prawie idealną równowagę – kobiety to 49,6 proc. użytkowników kart, mężczyźni – 50,4 proc. 

Czytaj także:

2w1, czyli oszczędzaj portfel – karta płatnicza z funkcją karty miejskiej

To łatwiejsze niż jazda na nartach! W czasie ferii płać kartą płatniczą!

Dwie karty – debetowa i kredytowa – więcej możliwości!

    • Bankofinanse

      02019.06.18

      Nie daj się cyberprzestępcom na wakacjach. Sprawdź, jak być bezpiecznym

      Wakacje to wymarzony czas dla cyberprzestępców. Jesteśmy zrelaksowani, skupieni na wypoczynku i to, niestety, usypia naszą czujność. Zapominamy o podstawowych zasadach bezpieczeństwa, a liczba pułapek zastawionych w sieci jest na tyle duża, że łatwo w którąś wpaść i zepsuć sobie długo wyczekiwany wypoczynek. Są jednak zasady, których przestrzeganie znacznie utrudni zadanie cyberprzestępcom. Do najważniejszych należą: unikanie publicznych sieci wi-fi, dbanie o swój sprzęt, niekorzystanie z kafejek internetowych oraz ogólnodostępnych komputerów, a także dokładne weryfikowanie, komu przesyłamy albo pożyczamy pieniądze.

      więcej
    • Z Banku

      02019.06.17

      Stawiamy klienta w centrum zainteresowania

      Nastała era klienta, w której musimy działać zwinnie. Dla klientów kluczowe jest doświadczenie. Jeżeli chcemy, aby korzystali z naszych produktów, muszą one być łatwo dostępne i wywoływać pozytywne skojarzenia. W PKO Banku Polskim robimy to m.in. w ramach Transformacji Cyfrowej.

      więcej
    • Z Banku

      02019.06.14

      PKO Bank Polski laureatem dwóch Nagród Gospodarczych Polskiego Radia

      PKO Bank Polski zdobył pierwsze miejsce w kategorii Przełomowe Rozwiązanie 2019, w której wyróżniane są najbardziej innowacyjne firmy w Polsce. Kapituła Nagród Gospodarczych Polskiego Radia doceniła Bank za dynamiczny rozwój bankowości internetowej, m.in. za szybkie przelewy oraz usługę e-Prawnik dla firm. W kategorii Ambasador Biznesu RP 2019, Bank zajął drugie miejsce za nowoczesność i ekspansję zagraniczną.

      więcej
    • Bankofinanse

      02019.06.14

      Blik, obywatel świata

      Użytkownicy BLIKA będą mogli wkrótce płacić zbliżeniowo nie tylko w Polsce, ale także na całym świecie. Mastercard i Polski Standard Płatności ogłosiły strategiczną współpracę. Za rok będą nim również płacić w Emiratach Arabskich.

      więcej
    • Z Banku

      02019.06.14

      PKO Bank Polski rozwija kompetencje w zakresie tokenizacji i smart kontraktów

      PKO Bank Polski rozpoczął prace badawcze nad usługami tokenizacji oraz usługami wykorzystującymi smart kontrakty. Projekt ma charakter badawczo-rozwojowy. Jego celem jest przede wszystkim zdobycie specjalistycznej wiedzy i wypracowanie rozwiązań, które mogłyby zostać wykorzystane w przyszłości. Projekt potrwa 30 miesięcy i będzie realizowany wspólnie z Politechniką Warszawską. Jego wartość wynosi 13,4 mln zł, z czego 6,6 mln zł to środki z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

      więcej
    • Bankofinanse

      02019.06.13

      Mobilne bankomaty – wakacyjny gadżet

      Pusty portfel może nas zaskoczyć wszędzie. Co wtedy? Do akcji wkracza bankomat! W czasie wakacji jest ich więcej, szczególnie w miejscach, gdzie odpoczywamy, a turystów przybywa. Specjalne mobilne urządzenia już czekają na urlopowiczów.

      więcej
    Pokaż więcej