2018.01.31

Warszawa miastem „cyfrowo dojrzewającym”

Spieszę się, więc płacę kartą – można usłyszeć z ust klientów kawiarni w zatłoczonym centrum Warszawy. Płacenie kartą to spora oszczędność czasu. A jak ta Twoja niewielka oszczędność czasu wpływa na zysk całego miasta? Zastanawiałeś się kiedykolwiek nad tym, ile zyskuje stolica na sprawnym wdrażaniu płatności bezgotówkowych? Odpowiedź znajdziesz w specjalnym raporcie VISA: „Miasta bezgotówkowe – korzyści z płatności cyfrowych”.

Badaniem objęto 100 aglomeracji na całym świecie. Jego autorom zależało na obliczeniu, jaki byłby finansowy zysk z osiągnięcia przez wybraną grupę miast „możliwego dla nich poziomu bezgotówkowości”. A „możliwy poziom” to taki, który charakteryzuje 10 proc. najbardziej aktywnych użytkowników płatności bezgotówkowych w danym mieście.

Warszawa dojrzewa

Polska stolica trafiła do grupy miast – obok Rzymu, Zurychu, Lizbony, Dubaju czy Szanghaju – określonych mianem „cyfrowo dojrzewających”. Realizują one, wg autorów raportu, jeden z dwóch scenariuszy. Albo są dobrze przygotowane na płatności cyfrowe, przede wszystkim pod względem infrastruktury, ale ich mieszkańcy wciąż korzystają z takich płatności w stopniu umiarkowanym, albo mimo chęci ze strony użytkowników, istnieją jeszcze braki w zakresie infrastruktury lub społeczeństwo jest nadal słabo ubankowione.

Kwoty robią wrażenie

Autorzy badania oszacowali zarówno krótko-, jak i długoterminowe korzyści, które przyniosłaby zmniejszona zależność od gotówki trzem głównym grupom – konsumentom, firmom i sektorowi publicznemu. Łączna wartość bezpośrednich korzyści netto w 100 miastach objętych analizą wyliczona została na około 470 mld dolarów.

W przypadku konsumentów zysk, który dla tej grupy wyniósł 28 mld dolarów rocznie, wynika głównie z oszczędności czasu. Ten jest imponujący – 3,2 mld godzin. Dotyczy on zarówno transakcji bankowych, handlowych, jak również kupna biletów transportu miejskiego. Dodatkowy zysk stanowi zmniejszenie skali przestępczości związanej z kradzieżą gotówki.

Jeszcze większe wrażenie robią profity firm. Oszacowano je w sumie na ponad 312 mld dolarów. W tym przypadku także chodzi o oszczędność czasu (na poziomie do 3,1 mld godzin) przy przetwarzaniu otrzymywanych i przekazywanych płatności. Ale nie tylko – firmy dzięki skróceniu czasu obsługi jednego klienta zyskują dodatkowych kupujących, zarówno online, jak i w sklepach tradycyjnych. Wyniki badań wskazują ponadto, że koszt akceptacji płatności w formie gotówki to 7,1 centa na każdego otrzymanego dolara. W przypadku płatności cyfrowych – kwota spada do 5 centów.

Przy osiągnięciu „możliwego poziomu bezgotówkowości” sektor publiczny w 100 miastach na świecie zyskuje ponad 130 mld dolarów. Byłoby to rezultatem m.in. zwiększonych wpływów podatkowych, szybszego tempa wzrostu gospodarczego, redukcji kosztów administracyjnych oraz niższych kosztów wymiaru sprawiedliwości dzięki zmniejszonej skali przestępczości związanej z kradzieżą gotówki.

Warszawa może dużo zyskać

Popularyzacja płatności cyfrowych w samej tylko stolicy Polski może przynieść nawet 3,7 mld dolarów rocznie. Konsumenci zyskują 0,2 mld, firmy – 2,4 mld, a sektor publiczny – 1,1 mld dolarów. To, jak wyliczają autorzy raportu, w ciągu zaledwie 15 lat oznaczałoby wzrost PKB o 46,4 pkt bazowych.

Społeczeństwa, w których płatności cyfrowe zastępują gotówkę, odnoszą korzyści w postaci szybszego tempa rozwoju gospodarczego, zmniejszonej skali przestępczości, większego zatrudnienia i wyższej wydajności pracy – wyjaśnia Ellen Richey, wiceprezes, dyrektorem ds. ryzyka w firmie Visa.

Rosnąca popularność płatności bezgotówkowych to także swego rodzaju katalizator dla poprawy podstawowych wskaźników ekonomicznych miasta, w tym wzrostu PKB, zatrudnienia, płac czy wydajności.

W raporcie znalazło się także 61 rekomendacji dla polityków i samorządowców dotyczących zwiększenia efektywności miast poprzez upowszechnienie płatności cyfrowych. Zalecenia obejmują m.in. propozycje programów edukacji finansowej adresowanych do tzw. „osób nieubankowionych” czy też podejmowania inicjatyw promujących nowe technologie płatnicze oraz wprowadzanie bezpiecznych, otwartych systemów płatniczych w transporcie publicznym.                                                                                      

                                                                                                                      Anna Wiśniewska

PKO Bank Polski liderem na rynku kart płatniczych!

Ponad 8 mln kart mają w swoich portfelach klienci PKO Banku Polskiego. I aktywnie z nich korzystają – 23 proc. transakcji kartowych w Polsce dokonywanych jest właśnie nimi. Już prawie160 tys. kart płatniczych aktywowali klienci w aplikacji IKO – dzięki temu mogą płacić zbliżeniowo telefonem.

PKO Bank Polski oferuje kilkadziesiąt rodzajów kart dla klientów indywidualnych, firm z sektora MSP oraz korporacji. Można nimi wypłacać gotówkę w bankomatach, płacić w sklepach tradycyjnych i internetowych na całym świecie – także zbliżeniowo, w tym smartfonem.

Bank stara się dopasowywać produkty kartowe do zmieniających się preferencji i potrzeb klientów. Najmłodsi z nich mają kilka lat, najstarszy posiadacz karty urodził się ponad 100 lat temu. Wśród użytkowników naszych plastików mamy prawie idealną równowagę – kobiety to 49,6 proc. użytkowników kart, mężczyźni – 50,4 proc. 

Czytaj także:

2w1, czyli oszczędzaj portfel – karta płatnicza z funkcją karty miejskiej

To łatwiejsze niż jazda na nartach! W czasie ferii płać kartą płatniczą!

Dwie karty – debetowa i kredytowa – więcej możliwości!

    • Z Banku

      02018.05.25

      Platynowa karta kredytowa PKO Banku Polskiego najtańsza na rynku

      Platynowa karta kredytowa od zawsze kojarzyła się z luksusem i produktem przeznaczonym dla najbogatszych. Dziś możesz mieć ja również ty! PKO Bank Polski obniżył cenę dla nowo wydawanych platynowych kart kredytowych do 250 zł rocznie, przy jednoczesnym zachowaniu bogatego zestawu usług dodatkowych dostępnych dla posiadaczy tych kart.

      więcej
    • Z Banku

      02018.05.25

      Data scientist – matematyk, programista i biznesmen w jednym

      Czym jest Big Data w bankowości, jakie cechy posiada specjalista data science oraz co trzeba zrobić, aby dołączyć do zespołu Banku? Na takie pytania odpowiedzi uzyskali studenci Wydziału Matematyki i Nauk Informacyjnych, którzy 23 maja wzięli udział w warsztacie „Big Data w PKO Banku Polskim”.

      więcej
    • Z Banku

      02018.05.25

      „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!” – szansa rozwoju dla innowacyjnych przedsiębiorców

      „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!” to autorski program akceleracyjny skierowany do start-upów oferujących nowatorskie podejście do tradycyjnych rozwiązań finansowych. Bank poszukuje również młodych firm chętnych do współpracy przy testowaniu środowiska API, które niedługo będzie służyć rozwojowi całego rynku usług fintech w Polsce. Młode firmy biorące udział w „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!” otrzymają wsparcie w postaci zaplecza technologicznego i wiedzy. Start-upy, które przejdą proces rekrutacji, mogą także liczyć na wsparcie banku w procesie skalowania ich biznesu.

      więcej
    • Z Banku

      02018.05.24

      PKO Bank Polski otrzymał statuetkę „Lamparta 2018” za budowanie wizerunku marki nowoczesnego banku. Głosami oddanymi przez konkurencję w badaniu Kantar TNS zajął 2 miejsce.

      Celem działań PKO Banku Polskiego – zarówno biznesowych jak i społecznych – jest utrwalanie wizerunku marki jako polskiej, przyjaznej i godnej zaufania instytucji finansowej. Bank od lat rozwija relacje z otoczeniem, prowadząc aktywne działania na rzecz społeczeństwa i z jego udziałem. Wspiera wydarzenia i projekty edukacyjne, obywatelskie, kulturalne i charytatywne. W każdym obszarze działania PKO Bank Polski wykorzystuje najnowsze technologie. Tworząc i rozbudowując nowoczesne platformy komunikacji zwiększa dynamikę oraz efektywność dialogu, wzmacnia wizerunek i umacnia pozycję lidera polskiej bankowości.

      więcej
    • Z Banku

      02018.05.23

      Wciąż się uczę

      Za swój największy sukces zawodowy uważa zespół, którym kieruje. Ludzi zaangażowanych, godnych zaufania, kreatywnych i otwartych na zmiany. Iwona Michalska, dyrektor Oddziału 1 PKO Banku Polskiego w Dąbrowie Górniczej i jednocześnie trener wewnętrzny, w banku pracuje od 23 lat. Swoją wiedzą i doświadczeniem w zakresie zarządzania ludźmi chętnie dzieli się z innymi profesjonalistami z branży HR.

      więcej
    • Z Banku

      02018.05.22

      Dobry start w 2018 rok. Najlepsze wyniki wśród banków

      PKO Bank Polski rozpoczął ten rok doskonałymi wynikami finansowymi. Zysk netto za I kw. 2018 r. wzrósł o ponad 44 proc. w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. Przyczynił się do tego dalszy dynamiczny rozwój działalności biznesowej.

      więcej
    Pokaż więcej