Oświadczenie FATCA tylko do 1 grudnia 2016
Do tego czasu klienci instytucji finansowych, którzy podpisali umowy o rachunek finansowy w okresie od 1 lipca 2014 do 30 listopada 2015 mają obowiązek złożenia oświadczenia o rezydencji podatkowej w Stanach Zjednoczonych. Brak dostarczenia dokumentu w tym terminie spowoduje zablokowanie rachunku.
Co to jest FATCA?
FATCA to amerykańskie ustawodawstwo o ujawnianiu informacji o rachunkach zagranicznych dla celów podatkowych. Zobowiązuje zagraniczne instytucje finansowe, takie jak banki, towarzystwa ubezpieczeniowe, fundusze inwestycyjne czy instytucje powiernicze prowadzące rachunki dla amerykańskich podatników, do przekazywania za pośrednictwem Ministra Finansów danych o saldach rachunków oraz informacji o ich właścicielach – podatnikach USA.
FATCA dla kogo?
Ustawa nakłada na banki, ubezpieczycieli oraz zarządzających funduszami inwestycyjnymi obowiązek wyegzekwowania od klientów oświadczeń o związku z amerykańskim systemem podatkowym. Dotyczy to klientów, z którymi umowa została podpisana pomiędzy 1 lipca 2014 r. a 30 listopada 2015 r
Chodzi głównie o rachunki, na których gromadzone są oszczędności lub które służą inwestycjom (np. rachunek bieżący, lokata terminowa, depozyt automatyczny, inwestycyjny czy karta kredytowa). Oprócz posiadaczy rachunków bankowych, oświadczenia składać muszą m.in. właściciele rachunków maklerskich, posiadacze jednostek uczestnictwa lub certyfikatów funduszy inwestycyjnych. Każda z instytucji posiada własny wzór takiego oświadczenia – w przypadku klientów indywidualnych PKO Banku Polskiego sprowadza się ono do stwierdzenia "jestem/nie jestem podatnikiem Stanów Zjednoczonych".
WAŻNE!
O obowiązku złożenia oświadczenia PKO Bank Polski informował klientów różnymi środkami komunikacji. Wysyłał listy, wykorzystywał infolinię, komunikację mailową, powiadomienia w serwisach iPKO i Inteligo. Doradcy w oddziałach również przekazują takie informacje.
Jeśli jednak klient ma wątpliwości lub nie otrzymał zawiadomienia, powinien niezwłocznie skontaktować się z bankiem.
Ostateczny termin złożenia oświadczenia to 1 grudnia 2016 r.
Brak oświadczenia
Oświadczenie można złożyć w oddziale Banku lub korespondencyjnie (druk oświadczenia dostępny jest w dowolnej placówce lub na stronie internetowej Banku pod linkiem http://www.pkobp.pl/informacja-na-temat-zgodnosci-pko-banku-polskiego-sa-z-fatca-ang-foreign-account-tax-compliance-act/. Jeśli dokument nie zostanie dostarczony do 1 grudnia 2016 r., dana instytucja finansowa jest zobowiązana do zablokowania możliwości korzystania ze środków zgromadzonych na rachunkach. Blokada taka zostanie nałożona w ciągu 3 dni roboczych po upływie tego terminu, co w konsekwencji oznaczać będzie brak możliwości dysponowania środkami. Dopiero po dostarczeniu poprawnie wypełnionego oświadczenia, rachunek zostanie odblokowany. Bank zrobi to w ciągu 3 dni roboczych od jego otrzymania.
Klienci, którzy posiadają jednostki uczestnictwa lub certyfikaty inwestycyjne funduszy inwestycyjnych zarządzanych przez PKO TFI mogą dodatkowo złożyć oświadczenie telefonicznie lub przez serwis internetowy, jeśli tylko posiadają aktywną usługę składania zleceń za pośrednictwem telefonu czy Internetu.
Joanna Fatek
specjalista w PKO Banku Polskim
Klienci, którzy nie złożyli oświadczenia i ich rachunek został zablokowany powinni jak najszybciej skontaktować się z bankiem
Czytaj także:
Podatki dla pracujących za granicą
Samochód firmowy a podatki
Bankofinanse
02019.07.15Dziś Dzień bez Telefonu Komórkowego! Jak go przeżyć?
więcej15 lipca obchodzimy Światowy Dzień bez Telefonu Komórkowego. Co to znaczy dla klientów Banku? Nasze IKO będzie działać, jak zawsze, bez zarzutu.
Z Banku
02019.07.15100-lecie Banku – nasze placówki. Oddział 1 PKO Banku Polskiego w Białymstoku
więcejNajwiększy białostocki oddział PKO Banku Polskiego mieści się w historycznym centrum stolicy Podlasia. Pięknie odrestaurowaną, zabytkową kamienicę przy Rynku Kościuszki 16, w której swoją siedzibę ma Oddział 1, odwiedzają nie tylko stali klienci, ale także wielu turystów.
Z Banku
02019.07.11Filmowy cykl „Bank śmiałych decyzji”: innowacje bankowe
więcejCo Polacy wiedzą o nowych technologiach i nowoczesnej bankowości? Dowiemy się tego oglądając trzeci odcinek cyklu „Bank śmiałych decyzji”.
Bankofinanse
02019.07.11Polacy robią zakupy w internecie. Dołącz do nich i płać z IKO
więcejAż 62 proc. wszystkich polskich internautów dokonuje internetowych zakupów. Oznacza to wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, gdy w sieci zaopatrywało się 56 proc. ankietowanych – wynika z najnowszego raportu Gemius. Zestawienie pokazuje, że zakupy online to dla nas codzienność i wygoda – także pod względem płatności.
Bankofinanse
02019.07.11e-Paragon – cyfrowe potwierdzenie płatności
więcejTradycyjne dowody płatności wkrótce nie będą nam już potrzebne. Ich cyfrowym odpowiednikiem zostanie e-Paragon, powiązany z naszym kontem bankowym oraz debetową kartą płatniczą. Usługa jest już dostępna w bankowości elektronicznej PKO Banku Polskiego. Aby z niej korzystać, wystarczy zalogować się do konta i uruchomić odpowiednią usługę.
Bankofinanse
02019.07.11Czym się różni kantor internetowy od kantoru stacjonarnego?
więcejMusisz sprzedać lub kupić walutę obcą – co robisz? Jeśli pierwsze, co przychodzi ci do głowy, to udanie się do kantoru stacjonarnego, być może powinieneś poznać praktyczniejszy sposób. To korzystanie z kantoru online. Jak działa i czy jest wygodniejszy?