2016.04.29

Przedsiębiorcy chcą się czuć bezpieczniej w sieci

Przedsiębiorcy przyznają, że mają problemy z bezpieczeństwem w internecie. W odpowiedzi na duże zainteresowanie tym tematem PKO Bank Polski zorganizował szkolenia. Spotkania pod hasłem „Zagrożenia w sieci, czyli jak bezpiecznie korzystać z bankowości internetowej” odbyły się już we Wrocławiu, Poznaniu, Warszawie i Bydgoszczy.

Dla coraz większej liczby firm prowadzenie działalności wiąże się z obecnością w internecie. Jednocześnie rosnącym wyzwaniem jest dla nich utrzymanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Wyciek informacji, poufnych dokumentów czy danych logowania do serwisów to tylko niektóre problemy, z którymi muszą sobie radzić. Przedsiębiorcy nie zawsze są w stanie śledzić pojawiające się zagrożenia. W odpowiedzi na to zapotrzebowanie PKO Bank Polski organizuje dla nich bezpłatne szkolenia.

– Widać rosnące zapotrzebowanie na praktyczną wiedzę, jak się zabezpieczać przed zagrożeniami w sieci. Dotyczy to zarówno klientów indywidualnych, jak i firmowych. Dlatego warto wiedzieć, w jaki sposób działają i jak atakują cyberprzestępcy – mówi Marcin Pułkownik, kierownik Zespołu Bankowości Elektronicznej w PKO Banku Polskim.

Cyberbezpieczeństwo stanowi jeden z filarów strategii banku. Na spotkaniu poruszane są zagadnienia interesujące przedsiębiorców. Omawiane są też przykłady dobrych i złych praktyk.

–  Problemy w firmach związane z bezpieczeństwem są najczęściej skutkiem niewystarczającej ostrożności i niedostatecznej wiedzy na temat aktualnych zagrożeń. Przedsiębiorcy często nieświadomie udostępniają informacje, które oszuści mogą wykorzystać do przeprowadzenia wiarygodnego ataku. Dlatego pokazujemy, jak działają współcześni włamywacze i na co należy zwracać uwagę, pracując przed komputerem podpiętym do internetu, nie tylko podczas korzystania z bankowości online – mówi współprowadzący szkolenie Piotr Konieczny, Chief Information Security Officer z niebezpiecznik.pl.

Szkolenia to jedno z wielu działań prowadzonych na rzecz cyberbezpieczeństwa. PKO Bank Polski bierze udział w programie Microsoft Enterprise Customers Cyber Threat Intelligence Program (ECCTIP) i został nagrodzony w konkursie BIG DATA: Think Big CEE, w kategorii Rozwiązanie Roku, za podnoszenie poziomu bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni i minimalizowanie zagrożeń, na które klienci mogą być narażeni w sieci. Przed zagrożeniami Bank ostrzega klientów w serwisach transakcyjnych, na stronach internetowych, portalu Bankomania.pkobp.pl oraz w przekazywanych przedsiębiorcom materiałach. W związku z dużym zainteresowaniem część spotkania jest poświęcona na omówienie wyłącznie bezpieczeństwa bankowości internetowej.

Szkolenie poruszało szeroki zakres problemów i zagadnień bezpieczeństwa i ochrony danych. Prezentowało też dobre praktyki zwiększające bezpieczeństwo korzystania z systemów bankowych oraz ochronę i prewencję z tym związaną – mówi Małgorzata Wietrzykowska, kierownik Sekcji Rozliczeń i Płatności z firmy Action.

Bardzo istotny był fakt, że tematy omawiane na seminarium były poparte praktycznymi przykładami. Zdobyta wiedza jest niewątpliwie bardzo cenna i przydatna na co dzień – dodaje Magdalena Karasińska, kierownik w dziale finansowym w MPWiK.

PKO Bank Polski obsługuje 430 tys. klientów MŚP i ponad 14 tys. w segmencie korporacyjnym. W kolejnych miesiącach zaplanowane są seminaria w: Białymstoku (25.05), Lublinie (24.06), Katowicach (9.06) i Krakowie (10.06).

  • Podstawowe zasady bezpieczeństwa:

    1. Zawsze sprawdzajmy adres strony logowania, najlepiej wpisujmy go ręcznie lub logujmy się ze strony głównej banku. Nie wchodźmy w linki do bankowości elektronicznej przesyłane nam w mailach.
    2. Uważajmy na fałszywe maile od nieznanych nam osób i załączniki – szczególnie dotyczące rzekomych przesyłek, ciekawych artykułów, wezwań do zapłaty. Zawsze sprawdzajmy adres, z którego została przesłana wiadomość, a w przypadku wątpliwości skontaktujmy się telefonicznie z firmą, od której rzekomo pochodzi.
    3. Zmieniajmy hasła – zadbajmy o regularną zmianę hasła. Nie powinno być ono również zbyt proste. Nie zapisujmy danych logowania w przeglądarce.
    4. Chrońmy dane do logowania – nie przekazujmy ich nawet najbliższym osobom. Jeśli chcemy, aby mogły korzystać z naszego konta, możemy ustanowić dla nich w banku stosowne pełnomocnictwo.
    5. Nie logujmy się do serwisów bankowości elektronicznej z ogólnodostępnych komputerów, nie korzystajmy też z nieznanych nam, niezabezpieczonych sieci wi-fi.
    6. Aktualizujmy system operacyjny i przeglądarki, z których korzystamy.
    7. Korzystajmy z antywirusa.
    8. Sprawdzajmy treść SMS-ów autoryzacyjnych – powinna dokładnie zgadzać się z transakcją, którą zlecamy w serwisie.
    9. Sprawdzajmy dane przed wysłaniem przelewu – szczególnie numer rachunku.
    10. Kupujmy w bezpiecznych sklepach internetowych, a płacąc w sieci kartą korzystajmy z usługi 3D-Secure.

Michał Tkaczuk
Ekspert PKO Banku Polskiego

Czytaj także:

3D-Secure – 1 maja włączamy wyższy poziom bezpieczeństwa

Zwiększ bezpieczeństwo swojej sieci

    • Bankofirma

      02019.07.04

      Okna, drzwi i bramy z Białegostoku. W Pafo-Bud stawiają na jakość

      Konkretny w rozmowie, skuteczny w biznesie. Taki jest Dariusz Matyszewski, udziałowiec firmy Pafo-Bud z Białegostoku, która od ponad 20 lat produkuje okna, drzwi i bramy. W swoich działaniach spółka stawia na jakość towaru i usługi przy zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.07.04

      Przejdź płynnie do faktoringu

      Po faktoring sięga coraz większa grupa przedsiębiorców. Nie wszyscy jednak jeszcze wiedzą, jakie mogą mieć korzyści z umowy faktoringu. Nie chodzi tylko o płynność finansową firmy – faktoring to również możliwość zabezpieczenia się przed nieuczciwymi partnerami i ich weryfikacja jeszcze przed rozpoczęciem współpracy.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.07.01

      Maciejowy Sad – kiedy rodzinna pasja, staje się biznesem

      Maciejowy Sad to idealny przykład, jak rodzinną pasję przekuwać w rodzinny biznes. Przed laty Jerzy Karczewski na lutyńskiej ziemi w okolicach Wrocławia założył sad. Później opiekę nad gospodarstwem przekazał synowi Maciejowi. W 2010 r. postanowili zwiększyć dostępność tłoczonych soków, żeby szersze grono konsumentów mogło skosztować ich produktów.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.06.28

      Pizza była mało znana. „Pruszynka” to zmieniła

      Kiedy Piotr Pruszyński w 1998 r. otworzył swoją pierwszą pizzerię „Pruszynka” w Białymstoku, wielu ludzi w regionie nie wiedziało, czym jest pizza i co po złożeniu zamówienia otrzymają na talerzu. Dziś przedsiębiorca posiada pięć lokali, które z powodzeniem zaspokajają apetyty mieszkańców miasta.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.06.13

      Pensjonat i hotelik w mazurskim stylu. Goście przyjeżdżają nawet trzy razy w roku

      Goście z Europy Zachodniej zamiast dużych hoteli wolą mniejsze i kameralne obiekty, gdzie mają bezpośredni kontakt z właścicielami. Znajdują to u nas w Pensjonaciku Cyklada i Mazurskiej Chacie – przekonuje Jacek Jaworski, który wraz z żoną Izabelą prowadzi obiekty wypoczynkowe na uboczu Mikołajek w okolicach Jeziora Mikołajskiego. Małżeństwo przygotowuje właśnie Pawilon SPA z sauną i jacuzzi, bo ciągle chce rozwijać ofertę dla turystów.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.06.11

      Let’s Fintech with PKO Bank Polski – rozumiemy potrzeby innowacyjnych firm

      PKO Bank Polski rozwija projekt Let’s Fintech, dzięki któremu współpracuje ze startupami i angażuje się w wyszukiwanie najbardziej perspektywicznych rozwiązań technologicznych dostępnych na rynku. O pracy zespołu, wdrożeniach i poszukiwaniu kolejnych projektów mówi Grzegorz Pawlicki, dyrektor Biura Innowacji w PKO Banku Polskim

      więcej
    Pokaż więcej
loaderek.gifoverlay.png