2017.05.22

Na miejsca, gotowi, start-up!

Niski próg wejścia i łatwy dostęp do globalnego rynku sprawiają, że nigdy nie było lepszego czasu na założenie firmy. Niemal każdego dnia można przeczytać o kolejnym rewolucyjnym start-upie „zmieniającym świat na lepsze”. Ale kiedy przychodzi do praktyki, przedsiębiorcy mierzą się z podstawowymi problemami, które utrudniają koncentrację na rozwoju firmy.

Na miejsca, gotowi, start-up!

Artykuły zaczynające się od słów „rzucił/-a korporację, by realizować marzenia…” stały się medialną codziennością. Ludzie z generacji Y czują się skrępowani w korporacyjnych strukturach i  marzą „o przejściu na swoje”. Start-up, a więc taka organizacja, która intensywnie poszukuje swojego modelu biznesowego, często jeszcze nawet oficjalnie nie zarejestrowana, wydaje się idealnym rozwiązaniem – pozwala na pracę „po godzinach”, a w przypadku potwierdzenia wartości i uzyskania trakcji, uwalnia od etatu.

Zanim zaczniesz

Ważną kwestią jest świadome podjęcie decyzji o uruchomieniu własnej działalności. Należy liczyć się z tym, że pasja i marzenie o zmianie świata na lepsze wiążą się z poświęceniem i zmęczeniem wieloma pobocznymi obowiązkami. Nie obejdzie się także bez określenia kilku podstawowych kwestii, które będą w przyszłości rzutować na elastyczność naszej działalności. W polskim systemie prawnym chodzi głównie o określenie formy rozliczenia – do wyboru mamy opodatkowanie na zasadach ogólnych, podatek liniowy i zryczałtowane formy opodatkowania. Warto skonsultować się z księgowym, który wskaże najbardziej opłacalny sposób, biorąc pod uwagę prognozowane przychody i kategorię działalności. Kolejnym krokiem jest założenie firmowego konta. Co prawda, nie ma formalnego obowiązku rozdzielania go od prywatnego, ale to praktyka pomagająca utrzymać przejrzystość w finansach. W ofercie proponowanej przez PKO Bank Polski każdy przedsiębiorca (także wykonawca wolnego zawodu) może liczyć na darmowe konto (wystarczy wykonać płatność kartą na kwotę 500 zł w miesiącu i przelew do ZUS) i 30 darmowych przelewów krajowych przez internet. Jedną z najważniejszych decyzji będzie wybór biura księgowego – zwłaszcza na początku działalności można pogubić się w gąszczu przepisów i regulacji – dlatego warto postawić na takie, które umożliwia szybki i bezpośredni kontakt oraz pomoc. PKO Bank Polski podchodzi do kwestii przedsiębiorczości kompleksowo – zakładając konto, otrzymujemy sześciomiesięczny darmowy dostęp do platformy szybkafaktura.pl. Możemy dzięki niej szybko – nomen omen – wystawić fakturę, ale także znaleźć profesjonalne biuro rachunkowe w swoim mieście.

Gdy przygoda się rozpocznie

Mimo konieczności mierzenia się z wieloma formalnościami, załatwiania spraw, pilnowania umów i dokumentów, najważniejsze to przekuć pasję w sprawnie funkcjonujący biznes – i to na tym powinniśmy się skoncentrować przede wszystkim. Rzeczywistość jest jednak taka, że jedynie jeden na dziesięć start-upów przetrwa. Dzięki dojrzałości, którą osiągnął rynek start-upów, można wyszczególnić kilka zasadniczych powodów, będących przyczyną niepowodzenia większości z tych przedsięwzięć. Chodzi o nieodpowiedni produkt, zbyt powolną akwizycję użytkowników i niedostatecznie szybki wzrost oraz pospolity brak funduszy.

Na każdy problem jest rozwiązanie

Odpowiednie podejście do mapowania potrzeb użytkowników, przeprowadzenie badań jakościowych oraz ilościowych, a także różnorodne narzędzia (np. analiza SWOT) pomogą dokładnie określić, czy nasz pomysł faktycznie odpowiada na realne zapotrzebowanie. Jeśli nie – „odrobienie lekcji” przed przystąpieniem do właściwej pracy zaoszczę-dzi nam czas i nerwy oraz pomoże rozpoznać prawdziwe bolączki potencjalnych klientów. Pozyskiwanie użytkowników do aplikacji czy portalu to bardzo duży temat i nie ma tu jednoznacznej odpowiedzi, ale warto zagłębić się w temat tzw. growth hackingu. W internecie można znaleźć sporo poradników i książek, które ten temat pomagają zrozumieć i wdrożyć w każdej firmie. Kiedy przychodzi do kwestii finansów, mamy trzy możliwości (zanim uda się zacząć zarabiać na produkcie): finansowanie ze środków własnych (tzw. bootstrapping), sprzedaż udziałów funduszowi inwestycyjnemu lub aniołowi biznesu albo kredyt na rozwój dzia- łalności. Jasne jest, że dopóki firma pozostaje w 100 procentach w naszych rękach i ryzykujemy jedynie własne środki, dopóty znajdujemy się w uprzywilejowanej sytuacji.

Czas na wzrost

Start-upy to jednak specyficzne organizacje. Wymagają bardzo szybkiej adaptacji (osią- gnięcia tzw. product-market fit) i uzyskania trakcji – a to często wiąże się z koniecznością szybkiego pozyskania gotówki na bieżącą działalność i strategiczne inwestycje. Jeżeli jesteśmy przekonani, że mamy produkt który naprawdę ma szansę zdominować rynek, i chcemy w przyszłości posiadać nad nim całkowitą kontrolę, warto rozważyć pożyczkę. PKO oferuje kilka ich form: od kredytu MSP na dowolny cel związany z prowadzoną działalnością gospodarczą, przez kredyt obrotowy dla małych i średnich firm, kredyt inwestycyjny, po pożyczkę hipoteczną. Istnieje też oferta związana z programami europejskimi – jak choćby kredyt pomostowy przeznaczony na finansowanie inwestycji współfinansowanych ze środków pomocowych UE.

Co nie mniej ważne, bank zapewnia ubezpieczenie spłaty pożyczki na wypadek czasowej niezdolności lub przestoju w działalności. „Kreatywna destrukcja” (z ang. disruption), którą „urządzają” nam start-upy w najróż- niejszych sferach życia (transport, zdrowie, żywienie, edukacja etc.), nie omija także sektora bankowego. Decydując się na wybór operatora finansowego, koniecznie zwracajmy uwagę, czy w swoim podejściu rozumie globalne przesunięcie paradygmatu; z klasycznej formy robienia biznesu, dziś nieco już skostniałej, w stronę bardzo elastycznej, w ramach której szybko testuje się różne hipotezy i dostosowuje je do sytuacji rynkowej.

PKO Bank Polski od dłuższego czasu wspiera polskie środowisko start-upów: w grudniu ubiegłego roku był współorganizatorem D-RAFT Corporate Demo Day „FinTech & Mobile”, podczas którego młodzi przedsiębiorcy i przedstawiciele wielkich korporacji mogli wzajemnie czerpać ze swoich doświadczeń. Bank współpracuje także ze start-upami w obszarze nowych technologii w ramach programu akceleracyjnego MIT Enterprise Forum Poland. Obecnie trwa kolejna rekrutacja, podczas której Bank jest patronem ścieżki „Let’s Fintech with PKO Bank Polski”. I nie chodzi o to, czy planujesz spróbować swoich sił w sektorze fintech – lokując swoje środki w banku wspierającym start-upy, możesz być pewny, że korzystasz z usług partnera będącego „po tej samej stronie” co twoja firma i jesteś traktowany nie tylko jak klient, ale także jako swoista inwestycja.

Daniel Kotliński

  • KREDYT OBROTOWY MSP

    • Na dowolny cel związany z bieżącą działalnością firmy
    • Okres kredytowania nawet do 36 miesięcy
    • Możliwość wyboru waluty kredytu: PLN, USD, EUR, CHF

    Wypełnij formularz - oddzwonimy

 

Czytaj także:

Start-up, czyli szansa

PKO Bank Polski stawia na technologiczne start-upy

    • Bankofirma

      02019.07.04

      Okna, drzwi i bramy z Białegostoku. W Pafo-Bud stawiają na jakość

      Konkretny w rozmowie, skuteczny w biznesie. Taki jest Dariusz Matyszewski, udziałowiec firmy Pafo-Bud z Białegostoku, która od ponad 20 lat produkuje okna, drzwi i bramy. W swoich działaniach spółka stawia na jakość towaru i usługi przy zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.07.04

      Przejdź płynnie do faktoringu

      Po faktoring sięga coraz większa grupa przedsiębiorców. Nie wszyscy jednak jeszcze wiedzą, jakie mogą mieć korzyści z umowy faktoringu. Nie chodzi tylko o płynność finansową firmy – faktoring to również możliwość zabezpieczenia się przed nieuczciwymi partnerami i ich weryfikacja jeszcze przed rozpoczęciem współpracy.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.07.01

      Maciejowy Sad – kiedy rodzinna pasja, staje się biznesem

      Maciejowy Sad to idealny przykład, jak rodzinną pasję przekuwać w rodzinny biznes. Przed laty Jerzy Karczewski na lutyńskiej ziemi w okolicach Wrocławia założył sad. Później opiekę nad gospodarstwem przekazał synowi Maciejowi. W 2010 r. postanowili zwiększyć dostępność tłoczonych soków, żeby szersze grono konsumentów mogło skosztować ich produktów.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.06.28

      Pizza była mało znana. „Pruszynka” to zmieniła

      Kiedy Piotr Pruszyński w 1998 r. otworzył swoją pierwszą pizzerię „Pruszynka” w Białymstoku, wielu ludzi w regionie nie wiedziało, czym jest pizza i co po złożeniu zamówienia otrzymają na talerzu. Dziś przedsiębiorca posiada pięć lokali, które z powodzeniem zaspokajają apetyty mieszkańców miasta.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.06.13

      Pensjonat i hotelik w mazurskim stylu. Goście przyjeżdżają nawet trzy razy w roku

      Goście z Europy Zachodniej zamiast dużych hoteli wolą mniejsze i kameralne obiekty, gdzie mają bezpośredni kontakt z właścicielami. Znajdują to u nas w Pensjonaciku Cyklada i Mazurskiej Chacie – przekonuje Jacek Jaworski, który wraz z żoną Izabelą prowadzi obiekty wypoczynkowe na uboczu Mikołajek w okolicach Jeziora Mikołajskiego. Małżeństwo przygotowuje właśnie Pawilon SPA z sauną i jacuzzi, bo ciągle chce rozwijać ofertę dla turystów.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.06.11

      Let’s Fintech with PKO Bank Polski – rozumiemy potrzeby innowacyjnych firm

      PKO Bank Polski rozwija projekt Let’s Fintech, dzięki któremu współpracuje ze startupami i angażuje się w wyszukiwanie najbardziej perspektywicznych rozwiązań technologicznych dostępnych na rynku. O pracy zespołu, wdrożeniach i poszukiwaniu kolejnych projektów mówi Grzegorz Pawlicki, dyrektor Biura Innowacji w PKO Banku Polskim

      więcej
    Pokaż więcej
loaderek.gifoverlay.png