TKANFARB: sukces utkany z pasji
Inteligentne ubrania? Szybciej niż się spodziewamy. Rodzinna firma z Łodzi jest gotowa i na tę rewolucję. Od lat bowiem łączy tradycję łódzkiego przemysłu włókienniczego z innowacyjnością. TKANFARB dba o to, by oferowany klientom materiał był czymś więcej niż tylko prostym splotem nitek. Doświadczony zespół firmy nie tylko bieli, barwi, drukuje, ale także zmienia właściwości tkanin, zapewniając im np. zapach czy odporność na plamy, wodę, bakterie. Dzięki własnemu nowoczesnemu laboratorium, TKANFARB stale doskonali stosowane receptury.
Od początku staraliśmy się, by oferowane przez nas materiały były czymś więcej niż prostym splotem nitek. Dzięki temu budujemy przewagę na innowacyjności i jakości, a nie tylko cenie – mówi Robert Wieteska, prezes łódzkiej firmy TKANFARB.
Korzenie włókiennictwa w Łodzi sięgają początków XIX wieku. Czy tradycja miała wpływ na wybór przez Państwa przedmiotu działalności?
Wraz z transformacją gospodarczą otworzyła się historyczna szansa dla każdego, kto miał żyłkę przedsiębiorczości. W naszym wyborze było sporo przypadku, ale też i chłodnej kalkulacji. Skoro tak wiele osób postawiło na odzież – sprzedając ją ze słynnych łóżek polowych czy „szczęk” – chcieliśmy partycypować w dynamicznym rozwoju tego segmentu, ale jednocześnie nie wystawiać się na bezpośrednią walkę w najsilniej obsadzonej konkurencji, czyli handlu. Postawiliśmy wtedy na wykańczanie materiałów i z dzisiejszej perspektywy wiem, że był to dobry wybór.
Dziś jest trudniej niż wtedy, 25 lat temu?
Na pewno trudniej – dzisiejsza gospodarka ma formę imago, skończonego organizmu, w którym praktycznie wszystko jest już rozwinięte i poukładane. Ale my zawsze lubiliśmy wyzwania. Nie zmieniło się jedno: praca jest dla mnie taką samą pasją, jak przed 25 laty. Wciąż szukamy pomysłów na doskonalenie każdego aspektu naszej działalności i nadal drzemie w nas podobny głód wiedzy na temat innowacji w włókiennictwie. Mamy własne laboratorium, w którym, głównie na nasze potrzeby, ale także innych podmiotów, badamy parametry i testujemy nowe funkcjonalności tkanin.
Kiedy inteligentne tkaniny pojawią się w Państwa ofercie?
Inteligentne tkaniny, mogące np. monitorować stan zdrowia, trafią pod strzechy szybciej niż się spodziewamy. Technologie już są, kwestia tego, by największe globalne firmy odzieżowe uznały, że to jest ten moment, w którym warto wokół filozofii inteligentnej odzieży zbudować nowy mega-trend rynkowy.
Zawsze staraliśmy się, by tworzone przez nas materiały były czymś więcej niż tylko prostym splotem nitek. Oferujemy praktycznie każdą formę wykończenia tkaniny – bielenie, barwienie, drukowanie, zmienianie właściwości materiału na np. wodoodporne, plamoodporne, antybakteryjne. Oprócz szerokiego spektrum możliwości usługowego wykańczania tkanin, niedawno ruszyliśmy również z własną ich produkcją. Przywiązujemy ogromną wagę do jakości, potwierdzonej najważniejszymi certyfikatami w naszej branży. Dzięki temu, że budujemy przewagę na innowacyjności i jakości, a nie tylko cenie, udało nam się stawić czoła konkurencji z krajów o niższych kosztach pracy. Zbudowaliśmy solidny fundament pod dalszy rozwój – naszą ambicją jest ekspansja zagraniczna. Chcemy walczyć z postrzeganiem Polski jako kraju, który dostarcza głównie tanie, nisko przetworzone produkty.
Od kilku lat w zarządzaniu wspiera Pana syn.
Jestem bardzo dumny z faktu, że ma tyle zaraźliwego zapału, motywacji i nowych pomysłów na rozwój. Przyznam, że gdyby nie on, pewnie miałbym chwile zwątpienia, czy warto poświęcać się bez reszty, kosztem życia prywatnego, czasu wolnego, odpoczynku. Świadomość, że mam następcę, niesamowicie uskrzydla i dodaje energii.
TKANFARB zawsze był firmą rodzinną, nie tylko z racji struktury własności, ale przede wszystkim niezwykłych relacji w zespole. Szanujemy się, wspieramy, wkładamy w pracę całe serce. Od lat gramy w praktycznie niezmienionym składzie, a nowi pracownicy szybko zaczynają nadawać na podobnych falach. Bez naszego zespołu niczego byśmy nie osiągnęli.
Jaką rolę w rozwoju firmy odgrywa PKO Bank Polski?
Znamienne jest to, że w czasach transformacji przedsiębiorcy przypominali sobie o bankach, gdy w ich firmach działo się źle. Dziś banki pokazują swoją prawdziwą wartość wtedy, gdy jest dobrze, a chcemy – poprzez nowe inwestycje czy poszerzanie profilu działalności – by było jeszcze lepiej.
Udaje nam się to właśnie z PKO Bankiem Polskim, z którym jesteśmy związani od lat. Testowaliśmy inne możliwości, ale PKO Bank Polski zawsze wygrywał podejściem do klienta – profesjonalnym, autentycznie zaangażowanym, oferującym rzeczywiste, praktyczne wsparcie.
Rozmawiała
Małgorzata Osuch
TKANFARB – ŁÓDŹ
Inteligentne ubrania? Szybciej niż się spodziewamy. Rodzinna fi rma z Łodzi jest gotowa i na tę rewolucję, bo od lat łączy tradycję łódzkiego przemysłu włókienniczego z innowacyjnością. Tkanfarb dba, by oferowany klientom materiał był czymś więcej niż prostym splotem nitek. Doświadczony zespół fi rmy nie tylko bieli, barwi, drukuje, ale także zmienia właściwości tkanin, nadaje im np. zapach czy odporność na plamy, wodę, bakterie. A dzięki własnemu nowoczesnemu laboratorium stale doskonali stosowane receptury.
Na zdjęciu Robert Wieteska, właściciel PPHU TKANFARB
Czytaj także:
SAS – Choszczno. Nigdy nie można poczuć się sytym
Nieodzowne dla przedsiębiorców
Bankofirma
02019.07.04Okna, drzwi i bramy z Białegostoku. W Pafo-Bud stawiają na jakość
więcejKonkretny w rozmowie, skuteczny w biznesie. Taki jest Dariusz Matyszewski, udziałowiec firmy Pafo-Bud z Białegostoku, która od ponad 20 lat produkuje okna, drzwi i bramy. W swoich działaniach spółka stawia na jakość towaru i usługi przy zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych.
Bankofirma
02019.07.04Przejdź płynnie do faktoringu
więcejPo faktoring sięga coraz większa grupa przedsiębiorców. Nie wszyscy jednak jeszcze wiedzą, jakie mogą mieć korzyści z umowy faktoringu. Nie chodzi tylko o płynność finansową firmy – faktoring to również możliwość zabezpieczenia się przed nieuczciwymi partnerami i ich weryfikacja jeszcze przed rozpoczęciem współpracy.
Bankofirma
02019.07.01Maciejowy Sad – kiedy rodzinna pasja, staje się biznesem
więcejMaciejowy Sad to idealny przykład, jak rodzinną pasję przekuwać w rodzinny biznes. Przed laty Jerzy Karczewski na lutyńskiej ziemi w okolicach Wrocławia założył sad. Później opiekę nad gospodarstwem przekazał synowi Maciejowi. W 2010 r. postanowili zwiększyć dostępność tłoczonych soków, żeby szersze grono konsumentów mogło skosztować ich produktów.
Bankofirma
02019.06.28Pizza była mało znana. „Pruszynka” to zmieniła
więcejKiedy Piotr Pruszyński w 1998 r. otworzył swoją pierwszą pizzerię „Pruszynka” w Białymstoku, wielu ludzi w regionie nie wiedziało, czym jest pizza i co po złożeniu zamówienia otrzymają na talerzu. Dziś przedsiębiorca posiada pięć lokali, które z powodzeniem zaspokajają apetyty mieszkańców miasta.
Bankofirma
02019.06.13Pensjonat i hotelik w mazurskim stylu. Goście przyjeżdżają nawet trzy razy w roku
więcejGoście z Europy Zachodniej zamiast dużych hoteli wolą mniejsze i kameralne obiekty, gdzie mają bezpośredni kontakt z właścicielami. Znajdują to u nas w Pensjonaciku Cyklada i Mazurskiej Chacie – przekonuje Jacek Jaworski, który wraz z żoną Izabelą prowadzi obiekty wypoczynkowe na uboczu Mikołajek w okolicach Jeziora Mikołajskiego. Małżeństwo przygotowuje właśnie Pawilon SPA z sauną i jacuzzi, bo ciągle chce rozwijać ofertę dla turystów.
Bankofirma
02019.06.11Let’s Fintech with PKO Bank Polski – rozumiemy potrzeby innowacyjnych firm
więcejPKO Bank Polski rozwija projekt Let’s Fintech, dzięki któremu współpracuje ze startupami i angażuje się w wyszukiwanie najbardziej perspektywicznych rozwiązań technologicznych dostępnych na rynku. O pracy zespołu, wdrożeniach i poszukiwaniu kolejnych projektów mówi Grzegorz Pawlicki, dyrektor Biura Innowacji w PKO Banku Polskim