2016.07.08

Trzy lata ważniejsze od pół wieku

Prawie trzy czwarte prezesów globalnych spółek (CEO) deklaruje, że następne trzy lata będą bardziej istotne dla ich biznesu niż poprzednich 50 lat. Prognozy są optymistyczne – 89 proc. spodziewa się w tym czasie rozwoju firmy, a aż 96 proc. przewiduje wzrost zatrudnienia. Prezesi są również zgodni co do tego, że drugim najważniejszym elementem wpływającym na rozwój firmy – obok czynników związanych z globalną gospodarką i krajowymi warunkami gospodarczymi – są technologie, wynika z raportu KPMG International pt. „2016 Global CEO Outlook”.

firma, msp, ceo
Fot. shutterstock.com

Pomimo prognozowanego umiarkowanego wzrostu gospodarczego w ciągu najbliższych kilku lat, 89 proc. prezesów spółek jest przekonana o rozwoju własnej firmy w perspektywie kolejnych trzech lat. Niewiele mniej (86 proc.) uważa, że to będzie dobry czas dla gospodarki kraju, w którym prowadzą działalność, 85 proc. przewiduje rozwój branży, a 80 proc. spodziewa się rozwoju globalnej gospodarki. Blisko połowa prezesów oczekuje, że roczny wzrost przychodów osiągnie pomiędzy 2 a 5 proc. w kolejnych trzech latach.

Badanie KPMG przeprowadzono wśród 1268 menedżerów z całego świata. Przedstawia ono oczekiwania prezesów globalnych spółek (CEO) wobec rozwoju działalności gospodarczej, wyzwań stojących przed firmami oraz strategii osiągnięcia sukcesu organizacyjnego przez najbliższe 3 lata. Wynika z niego, że głównymi źródłami tego wzrostu będą:

  • nowe produkty (28 proc.)
  • nowi klienci (26 proc.)
  • nowe rynki (25 proc.)
  • nowe kanały sprzedaży (22 proc)

Lojalność i czas w cenie

Prezesi spółek muszą stawiać czoła wielu wyzwaniom, z którymi – jak wskazują – nie spotkali się do dotychczas. Aż 88 proc. menadżerów obawia się o lojalność swoich klientów, a taki sam odsetek martwi się o wpływ światowej gospodarki na ich firmę, w przypadku gdy globalny wzrost gospodarczy będzie mniejszy niż przewidywany.

Aż 86 proc. respondentów wskazuje na brak czasu na strategiczne myślenie o przełomowych rozwiązaniach biznesowych i innowacjach kształtujących przyszłość ich firm. Ponad połowa (53 proc.) CEO twierdzi, że ich własne organizacje nie wprowadzają wystarczająco przełomowych modeli biznesowych. Co istotne, jednocześnie 65 proc. prezesów globalnych spółek obawia się wejścia na rynek nowych konkurentów, którzy podejmą przełomowe przedsięwzięcia biznesowe.

Prezesi spółek mają świadomość, że ich organizacje muszą wprowadzać przełomowe przedsięwzięcia biznesowe i muszą to zrobić teraz albo nigdy. Pomimo dzisiejszej niepewności geopolitycznej oraz istnienia przełomowych mechanizmów rynkowych i sił społecznych, CEO w naszym badaniu koncentrują się na rozwoju, umacnianiu swoich obecnych możliwości i przygotowaniu swoich przedsiębiorstw na zupełnie odmienną przyszłość przy pomocy transformacji, zaawansowanych technologii i bardziej wyspecjalizowanych pracowników – mówi John Veihmeyer, Global Chairman w KPMG International.

Technologiczny zawrót głowy

Wśród strategicznych priorytetów na najbliższe trzy lata prezesi globalnych spółek wymienili wspieranie innowacji (21 proc.), koncentrację na potrzebach klientów (19 proc.), implementację przełomowych technologii (18 proc.), rozwój lub zarządzanie pracownikami (18 proc.), a także skuteczniejszy marketing, branding i komunikację (17 proc.).

Wszystkie strategiczne priorytety, które zostały wskazane przez prezesów globalnych firm są również aktualne dla największych polskich firm. Poczynając od innowacji, poprzez koncentrację na klientach i dostęp do najlepszych pracowników – wszystkie te tematy są dzisiaj wyzwaniami dla polskiej gospodarki i będą decydujące w wytyczaniu jej konkurencyjności w najbliższych latach – mówi partner, szef działu usług doradczych w KPMG w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej Leszek Wroński.

W swoich planach transformacji biznesu, CEO zwracali szczególną uwagę na technologie, twierdząc, że są one drugim najważniejszym czynnikiem wpływającym na rozwój firmy — tuż za czynnikami związanymi z globalną gospodarką oraz krajowymi warunkami gospodarczymi.

Prezesi podkreślili, że nowe technologie są głównym czynnikiem umożliwiającym szybszy rozwój i zadeklarowali, że planują zainwestować znaczne środki w technologie w ciągu najbliższych trzech lat, zwiększając możliwości związane z zaawansowaną analityką danych (25 proc.) oraz wprowadzając rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa cyfrowego (22 proc.). Ryzyko związane z technologią jest również priorytetem zarządzających, którzy wskazują na cyberbezpieczeństwo i ryzyko związane z nowymi technologiami jako dwa z trzech głównych zagrożeń.

Umiejętność wykorzystania nowych technologii i szybkość ich wdrożenia będzie jedną z najważniejszych cech umożliwiających dynamiczny wzrost i osiągnięcie dominującej pozycji rynkowej. Dotyczy to zarówno wielkich korporacji jak i nowo powstających firm. Jest to jedna z największych szans, jaka stoi przed polską gospodarką – mówi Leszek Wroński z KPMG.

W kontekście zmieniającego się środowiska biznesowego, 41 proc. ankietowanych prezesów przewiduje znaczącą transformację swoich spółek w ciągu najbliższych 3 lat. Jest to znaczny wzrost w porównaniu do ubiegłorocznej edycji badania, kiedy 29 proc. CEO wyraziło taką opinię.

Agnieszka Morawiecka
ISBnews

Czytaj także:

Najważniejszy jest pomysł

Nowa oferta rachunków dla firm w PKO Banku Polskim

    • Bankofirma

      02019.07.04

      Okna, drzwi i bramy z Białegostoku. W Pafo-Bud stawiają na jakość

      Konkretny w rozmowie, skuteczny w biznesie. Taki jest Dariusz Matyszewski, udziałowiec firmy Pafo-Bud z Białegostoku, która od ponad 20 lat produkuje okna, drzwi i bramy. W swoich działaniach spółka stawia na jakość towaru i usługi przy zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.07.04

      Przejdź płynnie do faktoringu

      Po faktoring sięga coraz większa grupa przedsiębiorców. Nie wszyscy jednak jeszcze wiedzą, jakie mogą mieć korzyści z umowy faktoringu. Nie chodzi tylko o płynność finansową firmy – faktoring to również możliwość zabezpieczenia się przed nieuczciwymi partnerami i ich weryfikacja jeszcze przed rozpoczęciem współpracy.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.07.01

      Maciejowy Sad – kiedy rodzinna pasja, staje się biznesem

      Maciejowy Sad to idealny przykład, jak rodzinną pasję przekuwać w rodzinny biznes. Przed laty Jerzy Karczewski na lutyńskiej ziemi w okolicach Wrocławia założył sad. Później opiekę nad gospodarstwem przekazał synowi Maciejowi. W 2010 r. postanowili zwiększyć dostępność tłoczonych soków, żeby szersze grono konsumentów mogło skosztować ich produktów.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.06.28

      Pizza była mało znana. „Pruszynka” to zmieniła

      Kiedy Piotr Pruszyński w 1998 r. otworzył swoją pierwszą pizzerię „Pruszynka” w Białymstoku, wielu ludzi w regionie nie wiedziało, czym jest pizza i co po złożeniu zamówienia otrzymają na talerzu. Dziś przedsiębiorca posiada pięć lokali, które z powodzeniem zaspokajają apetyty mieszkańców miasta.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.06.13

      Pensjonat i hotelik w mazurskim stylu. Goście przyjeżdżają nawet trzy razy w roku

      Goście z Europy Zachodniej zamiast dużych hoteli wolą mniejsze i kameralne obiekty, gdzie mają bezpośredni kontakt z właścicielami. Znajdują to u nas w Pensjonaciku Cyklada i Mazurskiej Chacie – przekonuje Jacek Jaworski, który wraz z żoną Izabelą prowadzi obiekty wypoczynkowe na uboczu Mikołajek w okolicach Jeziora Mikołajskiego. Małżeństwo przygotowuje właśnie Pawilon SPA z sauną i jacuzzi, bo ciągle chce rozwijać ofertę dla turystów.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.06.11

      Let’s Fintech with PKO Bank Polski – rozumiemy potrzeby innowacyjnych firm

      PKO Bank Polski rozwija projekt Let’s Fintech, dzięki któremu współpracuje ze startupami i angażuje się w wyszukiwanie najbardziej perspektywicznych rozwiązań technologicznych dostępnych na rynku. O pracy zespołu, wdrożeniach i poszukiwaniu kolejnych projektów mówi Grzegorz Pawlicki, dyrektor Biura Innowacji w PKO Banku Polskim

      więcej
    Pokaż więcej
loaderek.gifoverlay.png