2016.04.22

Najważniejszy jest pomysł

Każda wielka firma była kiedyś mała. Przedsiębiorstwa, także te nowo powstające, które chcą dynamicznie rozwijać się w Polsce i za granicą, mają dziś do dyspozycji duży wybór atrakcyjnych produktów bankowych. Nie muszą też obawiać się o finansowanie swoich pomysłów.

start-upy, własna firma
Fot. shutterstock.com

Jesteśmy jednym z najbardziej przedsiębiorczych krajów Europy, gdzie codziennie powstaje ok. 1000 przedsiębiorstw. Pod względem gotowości do rozpoczęcia własnej działalności w ciągu najbliższych trzech lat wyprzedzą nas tylko Rumuni, Chorwaci oraz mieszkańcy krajów nadbałtyckich – wynika z danych PARP.

Kapitał (nie tylko) na start

„Gdybym był bogaty...” rzuciłbym etat i założył własną firmę – jeśli tak myślisz, nie warto czekać. Najważniejsze są dobry pomysł, determinacja i zaangażowanie. Już dawno minęły czasy, gdy świeżo upieczeni przedsiębiorcy słyszeli w okienkach banków: „Proszę przyjść za rok, gdy będą państwo mieli odpowiednią historię kredytową”.

Warto już na starcie pamiętać o możliwości „naoliwienia” swojego biznesowego wehikułu dodatkowym kapitałem. Roztropne inwestycje pozwolą szybciej uzyskać efekt skali, dzięki któremu nasza firma może szybko „odskoczyć” konkurentom. Umiejętność połączenia rozwagi z odwagą inwestycyjną nabiera szczególnego znaczenia w przypadku innowacyjnych czy niszowych produktów, gdzie premia za pierwszeństwo jest szczególnie wysoka. Jak wynika z opublikowanego w 2015 roku raportu fundacji Startup Poland, 60 proc. polskich start-upów teleinformatyczych posiłkuje się wyłącznie środkami własnymi. Jednocześnie taki sam odsetek badanych deklaruje, że ich najważniejszą bieżącą potrzebą są pieniądze.

Dobrze dobrane produkty finansowe mogą stać się silną dźwignią rozwoju. Takie wsparcie zapewnia PKO Bank Polski, który towarzysząc polskim firmom od dekad, dysponuje unikalną wiedzą na temat ich potrzeb. Nowo powstającym podmiotom warto polecić specjalnie dla nich stworzone konto:Biznes Debiut 18, które zapewnia sprawną, nowoczesną i atrakcyjną cenowo obsługę firmowych finansów. Firmy handlowo-usługowe mogą skorzystać ze specjalnej oferty terminali POS w postaci rocznego zwolnienia z opłaty za użytkowanie urządzenia. Udostępnienie możliwości płacenia kartą to szansa na zwiększenie przychodów, ale także odpowiedź na oczekiwania klientów, którzy bardzo cenią sobie wygodę płacenia „plastikiem” lub – coraz częściej – smartfonem, także za drobne zakupy. Warto także skorzystać z udostępnianej nieodpłatnie przez pierwsze 6 miesięcy usługi księgowości online. Usługa umożliwia między innymi wystawianie faktur, prowadzenie księgowości, OCR dokumentów księgowych, repozytorium dokumentów, prowadzenie magazynu, rozliczenia podatkowe. Po okresie promocyjnym klienci samodzielnie decydują o dalszym korzystaniu z usługi oraz jej zakresie.

Od zera do eksportera

Myśl globalnie – to uniwersalna rada dla wszystkich przedsiębiorców. Ekspansja zagraniczna zwiększa szansę na dynamiczny rozwój. Polskie firmy coraz chętniej spoglądają w kierunku Azji Środkowej i Dalekiego Wschodu. Na celowniku są już nie tylko Chiny, ale także np. Indie czy Pakistan. Rosnącym zainteresowaniem cieszą się także Afryka i kraje Zatoki Perskiej, a prawdziwym hitem w ostatnim czasie jest Iran. PKO Bank Polski, umacniając pozycję lidera polskiej bankowości, kładzie nacisk na wielotorowe wspieranie polskich firm na rynkach zagranicznych. To nie tylko specjalistyczne produkty (np. gwarancje, akredytywy, obsługa walutowa), ale także realne wsparcie w bieżącej obsłudze zagranicznych kontraktów. Dzięki nieustannemu rozwojowi oferty Banku w obszarze rozliczeń zagranicznych polskie firmy mogą korzystać z pomocy w prowadzeniu i finansowaniu działalności praktycznie w każdym miejscu na świecie.

Z myślą o eksporterach, którzy koncentrują się na rynku niemieckim, PKO Bank Polski otworzył w grudniu 2015 roku oddział korporacyjny we Frankfurcie. To odpowiedź na potrzeby tych firm, które dzięki dobrej historii finansowej w kraju mogłyby uzyskać korzystniejszą ofertę bankową za granicą.

PKO Bank Polski, znając polskie firmy, jest w stanie lepiej oszacować ryzyko i na podstawie tej oceny bezpiecznie zaproponować lepsze warunki finansowania. W innych krajach klienci PKO Banku Polskiego mogą liczyć na preferencyjną obsługę w sieci tzw. banków korespondentów, czyli banków, za pośrednictwem których realizowane są rozliczenia zagraniczne. Dzięki poleceniu Banku klienci są bardziej wiarygodni, a przez to mogą w banku korespondencie liczyć na bardziej zindywidualizowaną obsługę i lepsze warunki.

Po pierwsze, bezpieczeństwo

Wsparciem w dynamicznym rozwoju firmy jest wygodna bankowość elektroniczna. Korzystając z jej zalet, pamiętajmy zawsze o podstawowych zasadach bezpieczeństwa w sieci. PKO Bank Polski rozpoczął ogólnopolski program szkoleń „Zwiększ swoje bezpieczeństwo w sieci”. W pilotażowym spotkaniu we Wrocławiu wzięło udział 140 firm! Marcin Pułkownik, kierownik Zespołu Bankowości Elektronicznej w PKO Banku Polskim, zwraca uwagę na to, że ważne jest nie tylko rozwijanie zabezpieczeń, nad czym cały czas pracują w Banku zespoły ekspertów ds. bezpieczeństwa i IT, ale także pokazywanie klientom dobrych praktyk i rozwiązań.

Najwyższe bezpieczeństwo to nasz priorytet. To oznacza dla nas dużo więcej niż tylko dbałość o życie i zdrowie pracowników oraz turystów. Pamiętamy o nim w każdym aspekcie naszej działalności, także jeśli chodzi o bankowość elektroniczną. Korzystamy z niej od lat, doceniając fantastyczne możliwości „wirtualnego” oddziału, ale zawsze towarzyszy nam świadomość, że to my jako użytkownicy – nasze nawyki, zachowania i postawy – w największym stopniu decydujemy o bezpieczeństwie stosowanych technologii – mówi Elżbieta Szumska, właścicielka Kopalni Złota Złoty Stok. W najbliższych miesiącach odbędą się kolejne szkolenia dla przedsiębiorców, w których łącznie weźmie udział kilkaset osób.

Szymon Pinderak, Michał Zwoliński, Michał Tkaczuk
PKO Bank Polski

  • Na dobry pomysł zawsze znajdą się pieniądze

    A najlepsze pomysły to te, które rodzą się z pasji. To ona dodaje energii i motywacji do ciężkiej pracy, nierzadko po kilkanaście godzin dziennie. Ten aspekt osobistego zaangażowania podkreślam nieprzypadkowo – uważam bowiem, że warto możliwie jak najdłużej rozwijać swój biznes samodzielnie, korzystając ze wsparcia np. inkubatorów przedsiębiorczości i, w razie potrzeby, z preferencyjnych kredytów bankowych. Dzięki temu w oczach potencjalnych inwestorów nie będziemy już tylko „studentami z ciekawymi pomysłami”, ale staniemy się przedsiębiorcami, którzy udowodnili, że potrafią przekuć pomysł na biznes i zbudować silną, rozpoznawalną – jak Forbot.pl z ponad 500 tys. odsłon miesięcznie – markę.

    Damian Szymański, założyciel Forbot.pl, największego w Polsce serwisu publikującego kursy elektroniki, zwycięzca konkursu Gdyński Biznesplan 2015, który wspiera PKO Bank Polski

Czytaj także:

Badanie ekosystemu start-upów w Polsce

PKO Bank Polski i start-upy przy jednym stole

    • Bankofirma

      02019.07.04

      Okna, drzwi i bramy z Białegostoku. W Pafo-Bud stawiają na jakość

      Konkretny w rozmowie, skuteczny w biznesie. Taki jest Dariusz Matyszewski, udziałowiec firmy Pafo-Bud z Białegostoku, która od ponad 20 lat produkuje okna, drzwi i bramy. W swoich działaniach spółka stawia na jakość towaru i usługi przy zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.07.04

      Przejdź płynnie do faktoringu

      Po faktoring sięga coraz większa grupa przedsiębiorców. Nie wszyscy jednak jeszcze wiedzą, jakie mogą mieć korzyści z umowy faktoringu. Nie chodzi tylko o płynność finansową firmy – faktoring to również możliwość zabezpieczenia się przed nieuczciwymi partnerami i ich weryfikacja jeszcze przed rozpoczęciem współpracy.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.07.01

      Maciejowy Sad – kiedy rodzinna pasja, staje się biznesem

      Maciejowy Sad to idealny przykład, jak rodzinną pasję przekuwać w rodzinny biznes. Przed laty Jerzy Karczewski na lutyńskiej ziemi w okolicach Wrocławia założył sad. Później opiekę nad gospodarstwem przekazał synowi Maciejowi. W 2010 r. postanowili zwiększyć dostępność tłoczonych soków, żeby szersze grono konsumentów mogło skosztować ich produktów.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.06.28

      Pizza była mało znana. „Pruszynka” to zmieniła

      Kiedy Piotr Pruszyński w 1998 r. otworzył swoją pierwszą pizzerię „Pruszynka” w Białymstoku, wielu ludzi w regionie nie wiedziało, czym jest pizza i co po złożeniu zamówienia otrzymają na talerzu. Dziś przedsiębiorca posiada pięć lokali, które z powodzeniem zaspokajają apetyty mieszkańców miasta.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.06.13

      Pensjonat i hotelik w mazurskim stylu. Goście przyjeżdżają nawet trzy razy w roku

      Goście z Europy Zachodniej zamiast dużych hoteli wolą mniejsze i kameralne obiekty, gdzie mają bezpośredni kontakt z właścicielami. Znajdują to u nas w Pensjonaciku Cyklada i Mazurskiej Chacie – przekonuje Jacek Jaworski, który wraz z żoną Izabelą prowadzi obiekty wypoczynkowe na uboczu Mikołajek w okolicach Jeziora Mikołajskiego. Małżeństwo przygotowuje właśnie Pawilon SPA z sauną i jacuzzi, bo ciągle chce rozwijać ofertę dla turystów.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.06.11

      Let’s Fintech with PKO Bank Polski – rozumiemy potrzeby innowacyjnych firm

      PKO Bank Polski rozwija projekt Let’s Fintech, dzięki któremu współpracuje ze startupami i angażuje się w wyszukiwanie najbardziej perspektywicznych rozwiązań technologicznych dostępnych na rynku. O pracy zespołu, wdrożeniach i poszukiwaniu kolejnych projektów mówi Grzegorz Pawlicki, dyrektor Biura Innowacji w PKO Banku Polskim

      więcej
    Pokaż więcej
loaderek.gifoverlay.png