2017.02.22

Akademia Mendelssohnowska w Narodowym Forum Muzyki

Narodowe Forum Muzyki już po raz czwarty zaprasza na swoją Akademię. W dniach 22-26 lutego we Wrocławiu młodzi muzycy mogą uczestniczyć w klasach mistrzowskich znanych artystów, publiczności zaś - w ciekawych koncertach i spotkaniach. Jak co roku Akademia ma swojego “przewodniego” twórcę. Tym razem to Felix Mendelssohn-Bartholdy.

Akademia Mendelssohnowska w Narodowym Forum Muzyki

Felix Mendelssohn-Barholdy to twórca wyjątkowy. Choć nie jest stawiany w jednym rzędzie z takimi tuzami muzyki jak Mozart czy Beethoven, to jego Marsz weselny zna przecież każdy. Był niezwykle wszechstronny: tworzył muzykę kameralną, symfoniczną, świecką, religijną, instrumentalną i wokalną. Był nie tylko kompozytorem, lecz również instrumentalistą (m.in. znakomitym organistą) i wybitnym dyrygentem – dyrygował z pamięci nawet partytury liczące wiele stron. Ale największą chyba zasługą Mendelssohna było ponowne odkrycie po latach zapomnianej twórczości Jana Sebastiana Bacha.

I właśnie wokół tego odkrycia – początkowo młodzieńczej fascynacji, potem niewyczerpanego źródła inspiracji i natchnienia - obraca się tegoroczna edycja Akademii. Dlatego muzyka romantycznego twórcy i barokowego giganta są ze sobą zestawiane i konfrontowane w rozmaitych konfiguracjach – tak jak Variationes concertantes D-dur na wiolonczelę i fortepian op. 17 Mendelssohna z III Suitą wiolonczelową C-dur BWV 1000 Bacha.

Twórczość Mendelssohna dostarcza niezliczonych przykładów fascynacji dziełem Bacha. Inspirowany jego kantatami tworzył pieśni religijne i jest powszechnie uważany za odnowiciela formy oratoryjnej. Chorały i motety jego autorstwa usłyszymy na jednym z koncertów w wykonaniu Chóru NFM i uczestników Kursu Wokalnego Akademii.

Osobny koncert poświęcony zostanie twórczości symfonicznej Mendelssohna, a jego uwertura Hebrydy i V Symfonia D-dur op. 107 „Reformacyjna” zostanie tym razem zestawiona z Koncertem skrzypcowym „Pamięci anioła” Alana Berga, który wykona we Wrocławiu wybitny wirtuoz Linus Roth na skrzypcach Stradivariusa, zwanych „Dancla”.

Muzyczna klamra spinająca Bacha i Mendelssohna podyktowała też dobór pedagogów prowadzących klasy mistrzowskie tegorocznej Akademii. W tym roku są to dwaj muzycy belgijscy: wiolonczelista Roel Dieltiens i pianista Piet Kuijken. Obaj są niezwykle wszechstronni – równie sprawnie grają na instrumentach historycznych, jak i na współczesnych, wykonując repertuar barokowy i prawykonania utworów kompozytorów dzisiejszych. Uczestnicy kursów będą mogli zaprezentować się podczas koncertu Matinee, nawiązującego do słynnego muzycznego salonu Mendelssohnów, do którego ściągali tłumnie ówcześni młodzi artyści.

Na zakończenie Akademii czeka nas wielki finał: tegoroczną edycję zwieńczy wykonanie Pasji wg św. Mateusza Johanna Sebastiana Bacha – dzieła, które młody Mendelssohn odkrył i do którego wykonania doprowadził z ogromną determinacją w 1829 roku, co stało się zaczątkiem „powrotu” Bacha na sale koncertowe po wieloletniej nieobecności. Przygotowana przez młodego Mendelssohna wersja Bachowskiej Pasji miała jedno z sześciu pierwszych wykonań właśnie we Wrocławiu – dlatego jej brzmienie w tym kształcie w salach koncertowych NFM ma szczególną wymowę.

Ale finał jeszcze przed nami, podobnie jak koncerty, kursy i spotkania z artystami. Akademia Mendelssohnowska wystartowała!

Iwona Ramotowska
dolce-tormento.blogspot.com
dolcetormento.pl

  • PKO Bank Polski jest strategicznym partnerem Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu, wspierając program artystyczny tej instytucji w sezonie artystycznym 2016/2017.

Czytaj także:

Koncerty brandenburskie w Filharmonii Narodowej

Festiwal „Schola Cantorum” - Kalisz 2017

loaderek.gifoverlay.png