Amore traditore, czyli miłosne potyczki na scenie Filharmonii Narodowej
Ostatni w tym sezonie koncert muzyki dawnej w Filharmonii Narodowej – 10 maja – należał do wykonawców polskich. Trójka wybitnych solistów z Olgą Pasiecznik na czele i kameralny zespół muzyczny Ensemble Club Europa wykonał przygotowany przez siebie spektakl o miłości, zdradzie i przebaczeniu. Z happy endem, oczywiście!
fot. DG Art Projects // Filharmonia Narodowa
Koncert pod wymownym tytułem Amore traditore (Ona, On i ten Trzeci) miał formę pasticcia, które po polsku nazwalibyśmy po prostu… składanką. To gatunek muzyczny charakterystyczny dla okresu baroku, a polegający na tym, że jedno dzieło – np. operę – tworzyło wspólnie kilku artystów. Dzielili pomiędzy siebie poszczególne części – jeden pisał arie, drugi fragmenty instrumentalne lub recytatywy, bądź dzielili się aktami opery. Niekiedy był to wręcz swoisty konkurs pomiędzy kompozytorami, któremu z ciekawością kibicowała publiczność.
Czasem kompozytor przetwarzał własne utwory, które uznał za wyjątkowo udane lub dopisywał arie do dzieła innego twórcy. Taka procedura była w owym czasie powszechna, a pasticcia stały się bardzo popularne i tworzyli je wszyscy barokowi mistrzowie, nawet najwięksi, tacy jak Georg Friedrich Haendel czy Johann Adolph Hasse. Dziś w dobie coraz silniejszej ochrony praw autorskich wydawać się może ona ryzykowna, choć z drugiej strony – wobec królującego w sztuce postmodernizmu – jest przecież… bardzo współczesna!
Scenariusz spektaklu ułożył Artur Stefanowicz (jeden z wykonawców, zasłużony kontratenor, profesor warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego), a posłużył się w nim ariami wszystkich najważniejszych tuzów opery barokowej – przede wszystkim Haendla, ale także Vivaldiego, Pergolesiego, Vinciego, Porpory i Stefaniego, a nawet jedynego w tym gronie kompozytora XVII-wiecznego Giovanniego Felice Sancesa. Bohaterką wieczoru była Olga Pasiecznik (Ona), a jej partnerem młody kontratenor Kacper Szelążek (On). Artur Stefanowicz zarezerwował dla siebie rolę tego Trzeciego.
Treść – jak to w operach barokowych – była oczywista i dobrze ją opisuje tytuł koncertu. On i Ona się kochają, pojawia się ten Trzeci, Ona pozwala się uwieść, On cierpi i ciska gromy, walczy z rywalem, Ona wreszcie trzeźwieje, On przebacza, z czego ten Trzeci pokpiwa na stronie. Do przedstawienia całej tej intrygi dobrano przebojowe arie w odpowiednich proporcjach: liryka przeplatała się z dramatem, duety miłosne z gwałtownymi kłótniami, kpina z patosem, a słodycz z ironią.
Solistom towarzyszył niewielki, zaledwie dziesięcioosobowy zespół instrumentalistów pod kierunkiem Doroty Cybulskiej-Amsler. Enseble Club Europa to grupa muzyków grających na co dzień w znanych zespołach barokowych i specjalizujących się w tzw. wykonawstwie historycznym, czyli grze zgodnej z dawną praktyką wykonawczą.
Para protagonistów nawiązywała do głównych bohaterów Ariodantego Haendla, którą Pasiecznik i Szelążek przedstawiali na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej w ubiegłym roku, a całe pasticcio było chyba wzorowane na podobnym w duchu koncercie Baroque Living Room zagranym w Filharmonii Narodowej przed dwoma laty w bardzo podobnej obsadzie. Tam również forma składanki posłużyła do stworzenia świetnego, dynamicznego i zabawnego spektaklu.
Grono solistów spisało się znakomicie – Olgi Pasiecznik i Artura Stefanowicza przedstawiać nie trzeba. Cała trójka wykonawców zaprezentował się porywająco w finałowym Nel profondo – znanej przebojowej arii z Orlanda Furioso Vivaldiego. Ale gwiazdą wieczoru był niewątpliwie Kacper Szelążek. Dostał szansę pokazania swoich możliwości i w ariach lirycznych (Alto Giove Porpory – przebój nad przeboje!) i brawurowych (Crude furie z opery Serse Haendla). Trzeba przyznać, że dobrze ją wykorzystał! Ten młody i niewątpliwie charyzmatyczny śpiewak jest już w czołówce śpiewu kontratenorowego w Polsce. A śpiew kontratenorowy to przecież kwintesencja barokowej sztuki.
Iwona Ramotowska
dolce-tormento.blogspot.com
dolcetormento.pl
- PKO Bank Polski jest strategicznym mecenasem Filharmonii Narodowej w Warszawie, wspierając program artystyczny tej instytucji w sezonie artystycznym 2016/2017.
Czytaj także:
Fluorescencyjna odyseja – sukces spektaklu dzieci dla dzieci
Bydgoski Festiwal Operowy wystartował Weselem Figara
Bankopasje
02019.07.16Kolejne niezwykłe filmowe spotkanie już w czwartek w Kinematografie
więcej„Stan cywilny? Tak.” To tylko jeden z wielu cytatów z „Rejsu”, które na stałe zagościły w języku polskim. Bo czy jest ktoś, kto owego dialogu nie kojarzy ze słynną filmową podróżą po Wiśle? W najbliższy czwartek 18 lipca w łódzkim kinie Kinematograf nie lada gratka dla fanów polskiego kina – na widzów czekać będzie kultowy obraz w reżyserii Marka Piwowskiego.
Bankopasje
02019.07.15Wielka bitwa konserwatorów o wielkie dzieło
więcejW 600. rocznicę wiktorii grunwaldzkiej z 15 lipca 1410 r. poddano kompleksowej renowacji obraz Jana Matejki „Bitwa pod Grunwaldem”. Dzięki przedsięwzięciu, które finansowo wsparł PKO Bank Polski, możemy dzisiaj podziwiać artystyczny rozmach twórcy. Powinniśmy przy tym docenić żmudną pracę konserwatorów dążących do przywrócenia dziełu świetności na co najmniej pół wieku.
Bankopasje
02019.07.12PKO Bank Polski oficjalnym partnerem quizu Ekstraklasy!
więcejPKO Bank Polski razem z Ekstraklasą S.A. prezentują nową i innowacyjną formułę rywalizacji wśród piłkarskich kibiców!
Bankopasje
02019.07.11„Świat przedwojennej fonografii” – o muzyce, sztuce i radiu opowiada Jan Emil Młynarski
więcejJazz trafił do Polski latach międzywojennych. Rolę sal koncertowych spełniały wówczas przede wszystkim dancingowe restauracje i nocne kluby, w których występowali pianiści i orkiestry jazzowe, piosenkarze oraz tancerze. Atmosferę kawiarnianych koncertów jazzowych Krakowa, Lwowa, a zwłaszcza Warszawy przywołuje podczas swoich występów Jazz Band Młynarski-Masecki.
Bankopasje
02019.07.09Sztafeta pomocy w Kluczborku
więcejPracownicy PKO Banku Polskiego i mieszkańcy Kluczborka wybiegali uśmiech dla Weroniki. Dzięki uczestnikom biegowej akcji charytatywnej, Fundacja PKO Banku Polskiego przekazała 10 tys. zł na rehabilitację dziewczynki. W ubiegłym roku podobną akcję zorganizowano dla Patryka, który teraz pomógł Weronice.
Bankopasje
02019.07.08#KandydatNaGwiazde – odcinek 5.
więcejZapraszamy na najnowszy odcinek naszego cyklu wideo #KandydatNaGwiazde.