2016.08.22

Operowe premiery nowego sezonu

Repertuar nowego sezonu operowego 2016/2017 poznajemy powoli. Nie wszystkie instytucje muzyczne podają szczegółowe dane dotyczące nowego sezonu, ale ta część, którą już odsłonięto, budzi sporą ciekawość. Przed nami interesujące premiery operowe i baletowe!

Operowe premiery nowego sezonu

Opera Krakowska, zasłużenie odpoczywająca po udanym sezonie 2015/2016 zwieńczonym jubileuszową XX edycją Letniego Festiwalu, odsłoniła karty zaledwie częściowo. Poznaliśmy kalendarium do końca tego roku, a w nim – oczywiście – dotychczas grane spektakle (m.in. Cyganeria i Madama Buttefly Pucciniego, Orfeusz i Eurydyka Glucka, Napój miłosny Donizettiego, Tannhäuser Wagnera, Traviata Verdiego i Straszny dwór Moniuszki, spektakle baletowe – Dziadek do orzechów, Kopciuszek, Emocje, a także liczne propozycje dla najmłodszej widowni, m.in. kolejne odsłony znanego i popularnego cyklu Profesor Wiolinek). Opera przygotowuje również dwie premiery: baletową i operową.

Na 29 października zapowiedziano premierę baletu Dwie historie – jeden taniec do muzyki dwóch jazzmanów: Piotra Orzechowskiego i Krzysztofa Ścierańskiego Autorem choreografii będzie Jacek Tyski, a spektakl ma dotyczyć współczesności i opowie o sprawach nurtujących młodych bohaterów wchodzących w dorosłość: miłości, zdradzie, zazdrości i odrzuceniu, a więc o tym, co dotyczy przecież dorastających ludzi w każdym czasie i miejscu.

Natomiast 2 grudnia 2016 roku na dużej scenie zabrzmi prawdziwa repertuarowa perła – opera komiczna Gaetana Donizettiego Don Pasquale. To późne dzieło kompozytora uważane jest powszechnie za absolutnie doskonałą realizację znanego schematu komediowego. Miłości młodych zagraża wtrącenie się starego stryja, ale dzięki własnej determinacji i pomocy wiernego przyjaciela stają w końcu na ślubnym kobiercu. Premiera w Paryżu w 1843 roku rozpoczęła triumfalny pochód dzieła przez europejskie sceny (nota bene w Warszawie wystawiono Don Pasqualego już w 1844 roku). Legenda głosi, że Donizetti napisał tę operę komiczną w ciągu zaledwie 11 dni. Jeśli to prawda, to dni te były niezwykle udane!

Spektakl w Operze Krakowskiej wyreżyseruje Jerzy Stuhr, a kierownictwo muzyczne obejmie Tomasz Tokarczyk. Scenografię przygotuje Alicja Kokosińska, a kostiumy – Maria Balcerek.  Na scenie zabrzmią głosy m.in. Mariusza Kwietnia, Mariusza Godlewskiego, Andrzeja Lamparta, Alexandry Flood, a także Dariusza Macheja i Grzegorza Szostaka w roli tytułowej.

Opera na Zamku w Szczecinie ogłosiła już cały repertuar nowego sezonu. Obok świetnych przedstawień obecnych na tej scenie już w latach ubiegłych (m.in. Carmen Bizeta, Bal maskowy i Traviata Verdiego, Madama Buttefly Pucciniego, musical O krasnoludkach i sierotce Marysi, balety Alicja w Krainie Czarów, Polowanie na czarownice, Dzieje grzechu), Opera na Zamku przygotuje w nowym sezonie trzy premiery. Pierwszą będzie znany balet Dziadek do orzechów do muzyki Piotra Czajkowskiego, którego premierę zapowiedziano na 3 grudnia. Tę, wydawałoby się, oczywistą pozycję w repertuarze, zwłaszcza świątecznym, przeznaczoną dla młodego widza, zrealizuje w Szczecinie Karol Urbański, a kierownictwo muzyczne obejmie Jerzy Wołosiuk. Jak twierdzą twórcy spektaklu – będzie to realizacja inna niż wszystkie, a publiczność – zarówno młoda, jak i dorosła – zostanie zaproszona w niezwykły świat magii i tajemnicy. Ale to, oczywiście, nie wszystko.

31 marca Opera na zamku zaprasza no kolejna premierę – będzie to realizacja jednaj z wczesnych oper Richarda Wagnera – Tannhäuser. Będzie to kolejna po Lohengrinie koprodukcja Opery na Zamku i Theater Vorpommern. Połączone orkiestry sceny polskiej i niemieckiej poprowadzi Golo Berg, a na scenie wystąpią głównie niemieccy śpiewacy. Przed marcową premierą w Szczecinie spektakl zobaczą widzowie w Stralsundzie (w listopadzie) i w Greifswaldzie (w styczniu). Jak widać, Wagnerowska passa na polskich scenach trwa!

Opera szczecińska przygotowuje na maj najodważniejszą premierę przyszłego roku. To współczesny balet oparty na treści znanej powieści „My, dzieci z dworca ZOO” – bestsellerowej książki opowiadającej o tragicznych losach nastoletniej narkomanki. Muzykę tego spektaklu stanowią kompozycje Dawida Bowie, a także islandzkiego twórcy Valgeira Sigurdssona. Twórcą scenariusza i choreografii, a także inscenizatorem spektaklu będzie Robert Glumbek, autor nagrodzonego w 2014 roku spektaklu Ogniwa (także zrealizowanego w Szczecinie).

Jak widać, nowy sezon przyniesie wydarzenia ciekawe, oryginalne i, miejmy nadzieję, udane. W każdym razie jest na co czekać!

Iwona Ramotowska
dolce-tormento.blogspot.com
dolcetormento.pl

  • Sponsorem Opery Krakowskiej i Opery na Zamku w Szczecinie jest PKO Bank Polski, mecenas i patron wydarzeń muzycznych przygotowywanych przez te instytucje.

Czytaj także:

„Klasycznie na trawie” znów w Królikarni

„Kolory polski” – jazzowe weekendy

loaderek.gifoverlay.png