2018.09.19

„Rodzina +/-”, czyli obraz pokoleń na deskach teatru. Rusza XII Przegląd Przedstawień Istotnych „Przez Dotyk”

Siedem spektakli, których treść, przesłanie i forma nawiązują do tematu budowania relacji rodzinnych, będzie można wkrótce obejrzeć w Teatrze im. Adama Mickiewicza w Częstochowie. W najbliższy piątek rusza tam bowiem XII Przegląd Przedstawień Istotnych „Przez dotyk”.

Na deskach teatru będzie można zobaczyć m.in. „Pustostan” Teatru Polskiego z Bielska-Białej, poruszające monodramy Agnieszki Przepiórskiej „I będą święta” oraz „Tato nie wraca”, koncert Katarzyny Groniec promujący jej najnowszą płytę „Ach!”, a także „Bóg mordu” Teatru Nowego ze Słupska. Częstochowski Teatr zaprezentuje z kolei spektakl „Czechow: Żarty z życia” w reżyserii Andrzeja Bubienia. Przegląd potrwa do 30 września.

Rodzina jest jednym z najczęściej wykorzystywanych toposów w teatrze. Pojawiając się na scenie w roli zbiorowego bohatera spektaklu – czy twórcy tego chcą, czy nie – zamienia się często w symbol społeczeństwa, a jej losy stają się losami naszych rodzin i nas samych. Najlepszymi przykładami takich spektakli w ostatnich latach są te oparte na epopejach, opowiadających z założenia o świecie za pomocą metafory rodziny, a więc „Chłopi” w reż. Krzysztofa Garbaczewskiego z Teatru Powszechnego w Warszawie oraz „Noce i dnie. Tom VI. Nie wiem, o czym jest jutro” w reżyserii Seba Majewskiego z Teatru im. Bogusławskiego w Kaliszu. Takich spektakli jest mnóstwo – mówi Tomasz Domagała, krytyk teatralny.

Każdy z siedmiu zaplanowanych w programie spektakli wart jest uwagi:

„Pustostan” Teatru Polskiego z Bielska-Białej jest groteskowym dramatem rodzinnym rozgrywającym się podczas jednego wieczoru. Dramat Maliny Prześlugi dotyka tematu zamknięcia na bliskość. Bohaterami sztuki są pozbawieni imion członkowie familii: Mama, Tata, Córka, Syn, Babcia i Pies. Kolacja wigilijna, do której zgodnie z tradycją zasiadają, okazuje się być katalizatorem drzemiących pod skórą konfliktów.

Monodram Agnieszki Przepiórskiej „I będą święta” to monolog kobiety, która straciła męża w katastrofie lotniczej. Jego niespodziewana śmierć staje się inspiracją do rozliczenia z samą sobą – próbą nazwania swojego miejsca w dotychczasowym życiu, które definitywnie się skończyło. Obserwujemy różne stadia konfrontacji z osobistym doświadczeniem śmierci kogoś bliskiego.

Drugi z monodramów Przepiórskiej „Tato nie wraca” jest historią młodej kobiety, która dorastała bez ojca. Bohaterka to osoba z sukcesami, menadżerka w banku, matka, żona, z mieszkaniem w Warszawie, letnim domkiem na Mazurach i luksusowym Audi. Pewnego dnia, wykonując rutynowe spotkania z klientami w banku, Agnieszka w jednym z nich odnajduje niewidzianego od wielu lat ojca, który zniknął z jej życia, gdy miała 3 lata. Spotkanie uruchamia lawinę wspomnień i wypieranych przez lata uczuć. W emocjonalnych, pełnych pasji i nostalgii monologach, odbywamy wraz z bohaterką podróż do świata utraconego dzieciństwa, do autentyczności i niewinności.

Spektakl „Czechow. Żarty z życia” budują trzy jednoaktówki „Niedźwiedź”, „Jubileusz”, „Oświadczyny” oraz monolog „O szkodliwości tytoniu”. Utwory te łączy Człowiek, któremu pisarz przygląda się z niezwykłą czułością, ale i przenikliwością. Miłość, a raczej niezdarne amory wraz z ich zabawnymi konsekwencjami. Dobra materialne wywołujące dreszcz emocji. Humor, gdzie nostalgia miesza się z ironią, ciepło z sarkazmem.

Komedia „Tata ma kota” Szymona Bogacza jest głosem ojców samotnie wychowujących dzieci. Głosem ojców, którzy dzieci swoich zostali pozbawieni, próbujących zrozumieć sytuację i ułożyć sobie życie pomiędzy dzieckiem a Tą Której Od Dawna Nie Ma, czyli byłą żoną i na zawsze matką dziecka. Spektakl jest subiektywnym spojrzeniem na problem rozpadających się małżeństw i dzieci, do których ojcowie zazwyczaj tracą swoje naturalne prawa.

W spektaklu „Tato” Małgorzata Bogajewska w oryginalny sposób inscenizuje dramat skomplikowanych relacji ojcowsko-synowskich. Wyborny komentarz do akcji stanowi muzyka wykonywana na żywo przez aktorów.

I wreszcie „Bóg mordu” Teatru Nowego ze Słupska. To niezwykle napisana komedia psychologiczna jednej z najpopularniejszych autorek w Europie Yasminy Rezy. Akcja spektaklu rozgrywa się w czasie rzeczywistym podczas spotkania dwóch małżeństw, których dzieci wdały się w bójkę. Tekst, oprócz wielokrotnych adaptacji scenicznych, zyskał ogromną popularność dzięki nakręconemu na jego podstawie filmowi „Rzeź” Romana Polańskiego. Do współpracy przy realizacji spektaklu Teatr zaprosił gwiazdorską obsadę Katarzynę Maciąg i Lesława Żurka, którzy zagrają z aktorami Nowego Teatru.

Szczegółowy program XII Przegląd Przedstawień Istotnych „Przez Dotyk” dostępny jest na stronie internetowej Teatru im Adama Mickiewicza.

Oktawia Staciewińska

Czytaj także:

Kto powalczy w tym roku o Złote Lwy? Niebawem rozpoczyna się 43. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni

„Archeomarket. Od wymiany po stragany”. Rusza XXIV Festyn Archeologiczny w Biskupinie

„Kontrasty – Niepodległa”. Rusza 56. Bydgoski Festiwal Muzyczny

loaderek.gifoverlay.png