2016.03.14

XXIII Bydgoski Festiwal Operowy

Przed nami jedno z ważniejszych wydarzeń operowych w kraju - XXIII edycja Bydgoskiego Festiwalu Operowego. Od 23 kwietnia do 8 maja 2016 w nowoczesnym gmachu Opera Nova w Bydgoszczy zaproszeni krajowi i zagraniczni goście zaprezentują spektakle, stanowiące w ostatnim czasie ważne wydarzenia muzyczne na scenach polskich, europejskich, a nawet światowych.

XXIII Bydgoski Festiwal Operowy

Bydgoski Festiwal Operowy jest przedsięwzięciem bez precedensu. Dwadzieścia trzy lata temu nowy wówczas dyrektor Opery Nova Maciej Figas zorganizował z właściwym sobie rozmachem pierwszy przegląd festiwalowy i to od razu międzynarodowy. Od tego czasu Festiwal odbywa się co roku według tych samych, przyjętych na początku, reguł: za każdym razem otwiera go premiera przygotowana przez scenę-gospodarza Festiwalu, czyli Operę Nova; co roku w jego trakcie prezentują się inne polskie sceny; co roku również z ciekawymi propozycjami przyjeżdżają starannie wybrani goście - zespoły muzyczne, operowe i baletowe z całego świata.

Nie inaczej będzie w tym roku. Festiwal otworzy 23 kwietnia premiera Opery Nova - w tym roku jest to "Don Carlos" Giuseppe Verdiego w reżyserii Włodzimierza Nurkowskiego, przygotowany pod kierownictwem artystycznym Piotra Wajraka. Jak przypominają organizatorzy - poprzednia realizacja tej opery w Bydgoszczy odbyła się 44 lata temu, więc jest to na pewno powrót znaczący. "Don Carlos", dzieło oparte na dramacie Friedricha Schillera, jest dziś jedną za najbardziej znanych i cenionych oper Verdiego. Choć, jako przedsięwzięcie przytłaczające swym rozmachem, była wielokrotnie zmieniana, skracana i przerabiana przez samego kompozytora. Jak zauważa Piotr Kamiński w "Tysiąc i jedna opera": Nie przypadkiem operowa adaptacja Verdiego znacznie częściej odwiedza dziś sceny światowe niż oryginał Schillera.

Kolejny spektakl, który zagości na Festiwalu to "Straszny dwór" Stanisława Moniuszki w reżyserii Krystyny Jandy, również pod kierownictwem muzycznym Piotra Wajraka (przedstawi go zespół Teatru Wielkiego z Łodzi). Natomiast 28 kwietnia będziemy mogli zobaczyć musical "Mistrz i Małgorzata" według powieści Michaiła Bułhakowa. Spektakl Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu wyreżyserował Wojciech Kościelniak (autor tłumaczenia i adaptacji), teksty piosenek stworzył Rafał Dziwisz, a muzykę skomponował Piotr Dziubek, który jest także kierownikiem muzycznym całości.

Ostatni dzień kwietnia należy do muzyki barokowej. Wersję sceniczną "Les Indes Galantes", czyli "Zamorskich zalotów", Jeana-Philippe’a Rameau, przedstawi międzynarodowy zespół Il Giardino d’Amore prowadzony przez Stefana Plewiaka - orkiestra grająca na dawnych instrumentach i kopiach z epoki. Il Giardino d’amore pokazał już wersję koncertową tej opery na Pierwszym Festiwalu Opery Barokowej Dramma per musica w Warszawie we wrześniu ubiegłego roku i było to przedsięwzięcie bardzo udane, przywołanie na scenę dzieła kompozytora niemal w Polsce nieobecnego. Wersję sceniczną opery wyreżyseruje Natalia Kozłowska, której dotychczasowe teatralne propozycje ("Agrippina i Orlando" Haendla w Łazienkach, "Pigmalion Rameau" w Warszawskiej Operze Kameralnej) cieszyły się dużym uznaniem publiczności.

Tyle o gościach polskich. Bowiem druga część Festiwalu to propozycje zza granicy. Jest wśród nich "Jenufa" Leosa Janácka - sztandarowe dzieło tego kompozytora w niedawno powstałej wersji przywiezie do Bydgoszczy Państwowa Opera im Janácka z Brna. Z kolei "Poskromienie złośnicy" wg Szekspira - balet znanego choreografa Johna Cranki z muzyką Kurta-Heinza Stolze (wg Domenica Scarlattiego) przedstawiony zostanie przez Polski Balet Narodowy. W finale Festiwalu współczesny balet "Jane Eyre" według wiktoriańskiej powieści Charotte Brontë, w choreografii Patricka De Bana, zobaczymy w wykonaniu The Shanghai Ballet z Chin.

Już ten pierwszy przegląd propozycji tegorocznego Festiwalu świadczy o jego różnorodności. Spośród propozycji festiwalowych - od francuskiego baroku, przez klasykę włoską, czeską i polską, aż po musical i balet współczesny - każdy może wybrać coś interesującego dla siebie.

 

Iwona Ramotowska
dolce-tormento.blogspot.com
dolcetormento.pl

  • Sponsorem XXIII Bydgoskiego Festiwalu Operowego po raz kolejny jest PKO Bank Polski, mecenas Opery Nova w Bydgoszczy, patronujący ważnym wydarzeniom muzycznym organizowanym przez tę instytucję.

Czytaj także:

Filharmonia Warmińsko-Mazurska - 70 lat minęło..

Jazzowe gwiazdy w Narodowym Forum Muzyki

loaderek.gifoverlay.png