2016.09.26

Zwycięzcy 41. Festiwalu Filmowego w Gdyni

Film Jana P. Matuszyńskiego „Ostatnia rodzina” zdobył Złote Lwy 41. Festiwalu Filmowego  w Gdyni. Wieloletnim patronem festiwalu jest PKO Bank Polski, który w tym roku był także organizatorem specjalnej debaty na temat „Kultura filmowa jako narzędzie budowania wizerunku Polski na świecie”.

Platynowe Lwy

Film debiutującego reżysera Jana P. Matuszyńskiego o historii i tajemnicy rodziny Beksińskich podbił serca jurorów i został zwycięzcą  tegorocznego festiwalu. Srebrne Lwy zdobył Maciej Pieprzyca za film „Jestem mordercą”. Otrzymał także nagrodę za najlepszy scenariusz. Specjalny laur Platynowe Lwy, za wybitne osiągnięcia filmowe zdobył Janusz  Majewski –  podczas uroczystej gali, statuetkę wręczył laureatowi Michał Kuczmierowski, dyrektor PKO Banku Polskiego. Nagrodę za reżyserię otrzymał Tomasz Wasilewski za film „Zjednoczone stany miłości”.

Najlepszą pierwszoplanową rolę męską stworzył Andrzej Seweryn w filmie „Ostatnia rodzina”, a pierwszoplanową rolę kobiecą - Aleksandra Konieczna w tym samym filmie. Nagrodę za drugoplanową rolę męską otrzymał Łukasz Simlat za kreację w filmie „Zjednoczone stany miłości”, w którym Dorota Kolak stworzyła najlepszą drugoplanowa rolą kobiecą.

Nagrody otrzymali także: za zdjęcia – Piotr Sobociński jr za film „Wołyń”, za kostiumy - Monika Kaleta, „Zjednoczone stany miłości”, za montaż - Beata Walentowska, „Zjednoczone stany miłości”,  za scenografię - Andrzej Kowalczyk, „Szczęście świata”, muzykę - Motion Trio: Janusz Wojtarowicz, Paweł Baranek, Marcin Gałażyn, „Szczęście świata”, za dźwięk – Marcin Kasiński i Kacper Habisiak  „Na granicy”. Za profesjonalny debiut aktorski jury uznało rolę Michaliny Łabacz w filmie „Wołyń”. Ponadto nagrodzono Ewę Drobiec za charakteryzację do tego filmu.

Nagrodę specjalna jury otrzymał Marcin Koszałka za film „Czerwony Pająk”, a za debiut reżyserski - Bartosz M. Kowalski za „Plac zabaw”. Andrzej Wajda został laureatem specjalnej pozakonkursowej nagrody za film „Powidoki”.

Podczas tegorocznego święta polskiego kina można było zobaczyć wiele wyjątkowych filmów, wystaw, spotkać się wybitnymi twórcami, a także podyskutować o sztuce filmowej. Ciekawym wydarzeniem była, zorganizowana przez PKO Bank Polski, debata na temat „Kultura filmowa jako narzędzie budowania wizerunku Polski na świecie". Dyskusję z udziałem Michała Kuczmierowskiego - dyrektora marketingu PKO Banku Polskiego, Arkadiusza Gołębiewskiego - dyrektora Festiwalu Filmowego Niepokorni Niezłomni Wyklęci, Jakuba Majmurka z „Krytyki Politycznej" oraz Michała Oleszczyka - dyrektora Festiwalu Filmowego w Gdyni prowadził Łukasz Adamski - redaktor „W Sieci". Paneliści zwrócili uwagę na obserwowane od kilku lat zainteresowanie widzów i czytelników historią Polski. Powieści Marka Krajewskiego, Elżbiety Cherezińskiej, Szczepana Twardocha, niezliczone książki reporterskie, komiksy, a wreszcie seriale i filmy fabularne oraz dokumentalne – wszystko to pokazuje, że historia naszego kraju jest powracającym motywem w twórczości literackiej, filmowej i pracy dziennikarskiej. Coraz częściej jest dostrzegana przez odbiorców na całym świecie. W jaki sposób kino polskie buduje narracje o polskiej historii? Czy możemy mówić o nowej fali filmu historycznego? Jak ten trend może zostać wykorzystany do spopularyzowania historii Polski wśród publiczności międzynarodowej? Paneliści próbowali odpowiedzieć na te i wiele innych pytań.

PKO Bank Polski od wielu lat popularyzuje polskie kino. W tym roku, oprócz wparcia festiwalu czy zaangażowania sponsoringowego w filmowe produkcje zorganizował konkurs „Sfokusuj się na film”, który spotkał się z dużym zainteresowaniem i pokazał, jak inspirujące są rodzime produkcje filmowe. Nagrody – tablety Galaxy Tab E otrzymali: Maria Treder (za zdjęcie nawiązujące do filmu „Latarnik”, reż. Zygmunt Skonieczny), Andrzej Bartkiewicz (za zdjęcie nawiązujące do filmu „W pustyni  i w puszczy” reż. Władysław Ślesicki) oraz Agnieszka Spratek (za zdjęcie nawiązujące do filmu „Wesele” Wojciecha Smarzowskiego, 2004). Zobacz galerię prac konkursowych  

Kolejnym ważnym wydarzeniem filmowym wspieranym przez Bank będzie Festiwal Niepokorni Niezłomni Wyklęci, który rozpocznie się 28 września i potrwa do 1 października. 30 września podczas Festiwalu odbędzie się specjalny pokaz „Bitwy Wrocławskiej”, której sponsorem strategicznym jest PKO Bank Polski. Dokument opowiada o genezie, przebiegu i konsekwencjach manifestacji ulicznej 31 sierpnia 1982 r.

Ewa Maciejewska
specjalista PKO Banku Polskiego

Czytaj także:

"Bitwa Wrocławska" - manifestacje uliczne oczami nastolatka

To nie jest typowy film historyczny

Pliki do pobrania

loaderek.gifoverlay.png