Świat o 1 procent lepszy
Coraz chętniej przekazujemy 1 proc. podatku! W ubiegłym roku z tej możliwości skorzystała prawie połowa uprawnionych. Najczęściej procent swojego podatku przekazujemy dużym organizacjom pożytku publicznego (OPP), ale warto pamiętać o tych mniejszych i działających lokalnie. Wpierając je, pomagamy ich podopiecznym i pozwalamy im się rozwijać. Jakie OPP rekomenduje Fundacja PKO Banku Polskiego?
W ubiegłym roku na konta organizacji pożytku publicznego trafiło łącznie ponad 550 mln zł. Dla porównania, w 2004 – pierwszym roku obowiązywania regulacji pozwalającej przekazywać 1 proc. podatku OPP, otrzymały nieco ponad 10 mln zł. Zainteresowanie tą możliwością systematycznie wzrasta – liczba podatników, którzy z niej skorzystali w 2015 roku (składając zeznanie za 2014 r.) wyniosła 12,5 mln osób, podczas gdy rok wcześniej było ich o pół miliona mniej. Średnia przekazywana przez podatników kwota wynosiła 45 zł.
Każdy indywidualnie może wybrać organizację pożytku publicznego, na działalność której przekaże kwotę z zeznania rocznego. Co ważne, operacja ta nic nie kosztuje, to część naszego podatku, która jeśli nie na szczytny cel, trafi do Skarbu Państwa. Skoro więc mamy szansę rozdysponować tę sumę, warto to zrobić. Każda kwota, która trafi na konto organizacji pożytku publicznego, ma ogromny wpływ na skuteczność jej działań, dotyczy to zarówno tych niewielkich i lokalnych, jak i dużych, ogólnopolskich.
Fundacja PKO Banku Polskiego rekomenduje OPP
ogólnopolskie, średniej wielkości, nastawione na rozwój:
- Klub Jagielloński (edukacja patriotyczna, tradycja)
http://kj.org.pl, KRS 0000128315 - Fundacja Dorastaj z Nami (pomoc dzieciom poległych policjantów, strażaków, żołnierzy)
www.dorastajznami.org, KRS 0000361265 - Stowarzyszenie SIEMACHA – edukacja (wsparcie i rozwój młodych ludzie i ich talentów)
www.siemacha.org.pl, KRS 0000207304
organizacje skoncentrowane na pomocy lokalnemu środowisku:
- Wielofunkcyjna Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza „Wiosna” w Krzydlinie Małej (dom dziecka prowadzony przez Zgromadzenie Sióstr Szkolnych De Notre Dame)
wpow.wiosna.archidiecezja.wroc.pl, KRS 0000398875 - Dom Pomocy Społecznej dla Dzieci i Młodzieży w Grabiu (pomoc dzieciom i młodzieży niepełnosprawnym intelektualnie)
www.dpsgrabie.pl, KRS 0000219842 - Fundacja „Dobry Duszek” z Radomia (dożywianie najmłodszych)
www.fundacjadobryduszek.pl, KRS 0000239253 - Puckie Hospicjum pw. św. Ojca Pio (opieka nad osobami w terminalnym stadium choroby)
www.hospitium.org, KRS 0000231110
- Klub Jagielloński (edukacja patriotyczna, tradycja)
Strategia współpracy
Fundacja PKO Banku Polskiego współpracuje z wieloma stowarzyszeniami czy fundacjami w siedmiu obszarach: edukacja, nadzieja, tradycja, zdrowie, ekologia, kultura, sport. Wśród nich są zarówno te nieduże, działające lokalnie, jak i większe, o zasięgu krajowym. Oprócz pomocy finansowej, Fundacja oferuje im wsparcie merytoryczne, organizacyjne i inspiruje do rozwoju. Dzięki temu buduje solidne, partnerstwa.
Do partnerów strategicznych Fundacji należą m.in. Klub Jagielloński, Fundacja Dorastaj z Nami czy Stowarzyszenie SIEMACHA. Jakie są efekty takiej współpracy?
Dzięki partnerstwu Klubu Jagiellońskiego i Fundacji PKO Banku Polskiego w 2012 r. powstał m.in. projekt Akademia Nowoczesnego Patriotyzmu. Polega on na prowadzeniu w szkołach ponadgimnazjalnych cyklu trzech innowacyjnych zajęć w formie gier RPG, symulacji oraz tzw. case study, poświęconych systemowi parlamentarnemu i samorządowemu w Polsce oraz zaangażowaniu obywatelskiemu.
Z roku na rok rosło zainteresowanie tego rodzaju edukacją – przybywało chętnych do współpracy szkół, lokalnej społeczności, a nawet firm, a to z kolei budziło zainteresowanie samorządów. Tak zacieśniająca się współpraca przyniosła wymierne efekty.
W tym roku szkolnym projekt obejmuje już wszystkie województwa, 160 szkół średnich, 2400 godzin zajęć, ponad 200 wolontariuszy prowadzących zajęcia i ponad 4000 uczestników zajęć.
Partnerstwo procentuje
Fundacja PKO Banku Polskiego aktywnie współpracuje również z Fundacją Dorastaj z Nami, założoną przez 27 polskich firm zjednoczonych w solidarnej misji społecznej po katastrofie smoleńskiej w 2010 roku. Dzięki partnerstwu powstało wiele projektów tutoringowych i edukacyjnych. Do nich należy np. stypendialna „Misja: Semper fi”. Jej celem było pozyskanie stypendiów edukacyjnych dla podopiecznych, których rodzice polegli na misjach w Iraku i Afganistanie. Aktualnie partnerzy realizują kampanię społeczną „Bohaterowie”, pokazującą codzienną pracę funkcjonariuszy służb publicznych i wyjaśniającą, dlaczego powinniśmy wspierać dzieci poległych żołnierzy.
Wielopoziomowe działania Fundacji ze Stowarzyszeniem SIEMACHA to wyjątkowy przykład skuteczności strategicznego partnerstwa. SIEMACHA realizuje autorską ideę wychowania rówieśniczego, motywując młodzież do rozwoju i zapewniając jej niezbędne warunki, jak np. pomoc psychologiczną (w ciągu miesiąca odbywa się 1000 spotkań terapeutycznych). Obecnie stowarzyszenie prowadzi ośrodki w całym kraju – 30 specjalistycznych placówek wsparcia dziennego, całodobowego, a także sportowych i terapeutycznych. Korzysta z nich 110 dzieci, 1500 zaś uczestniczy w zajęciach dziennych.
To tylko kilka przykładów działań Fundacji PKO Banku Polskiego i jej partnerów. Ta aktywna i wielowarstwowa współpraca przynosi wymierne korzyści zarówno konkretnym beneficjentom, jak i całemu społeczeństwu. Inspirowanie się do działania, włączanie do wspólnych akcji kolejnych chętnych, budzenie zainteresowania wolontariuszy, osób prywatnych, podmiotów gospodarczych czy samorządowych daje efekty. Ale wiele zależy od funduszy, pozwalających skutecznie działać na rzecz potrzebujących.
1 procent podatku oddany na organizację pożytku publicznego może pomóc bardziej, niż nam się wydaje.
Ewa Maciejewska
Specjalista PKO Banku Polskiego
Czytaj także:
Piątka dla naszej Fundacji
Bankopasje
02019.07.16Kolejne niezwykłe filmowe spotkanie już w czwartek w Kinematografie
więcej„Stan cywilny? Tak.” To tylko jeden z wielu cytatów z „Rejsu”, które na stałe zagościły w języku polskim. Bo czy jest ktoś, kto owego dialogu nie kojarzy ze słynną filmową podróżą po Wiśle? W najbliższy czwartek 18 lipca w łódzkim kinie Kinematograf nie lada gratka dla fanów polskiego kina – na widzów czekać będzie kultowy obraz w reżyserii Marka Piwowskiego.
Bankopasje
02019.07.15Wielka bitwa konserwatorów o wielkie dzieło
więcejW 600. rocznicę wiktorii grunwaldzkiej z 15 lipca 1410 r. poddano kompleksowej renowacji obraz Jana Matejki „Bitwa pod Grunwaldem”. Dzięki przedsięwzięciu, które finansowo wsparł PKO Bank Polski, możemy dzisiaj podziwiać artystyczny rozmach twórcy. Powinniśmy przy tym docenić żmudną pracę konserwatorów dążących do przywrócenia dziełu świetności na co najmniej pół wieku.
Bankopasje
02019.07.12PKO Bank Polski oficjalnym partnerem quizu Ekstraklasy!
więcejPKO Bank Polski razem z Ekstraklasą S.A. prezentują nową i innowacyjną formułę rywalizacji wśród piłkarskich kibiców!
Bankopasje
02019.07.11„Świat przedwojennej fonografii” – o muzyce, sztuce i radiu opowiada Jan Emil Młynarski
więcejJazz trafił do Polski latach międzywojennych. Rolę sal koncertowych spełniały wówczas przede wszystkim dancingowe restauracje i nocne kluby, w których występowali pianiści i orkiestry jazzowe, piosenkarze oraz tancerze. Atmosferę kawiarnianych koncertów jazzowych Krakowa, Lwowa, a zwłaszcza Warszawy przywołuje podczas swoich występów Jazz Band Młynarski-Masecki.
Bankopasje
02019.07.09Sztafeta pomocy w Kluczborku
więcejPracownicy PKO Banku Polskiego i mieszkańcy Kluczborka wybiegali uśmiech dla Weroniki. Dzięki uczestnikom biegowej akcji charytatywnej, Fundacja PKO Banku Polskiego przekazała 10 tys. zł na rehabilitację dziewczynki. W ubiegłym roku podobną akcję zorganizowano dla Patryka, który teraz pomógł Weronice.
Bankopasje
02019.07.08#KandydatNaGwiazde – odcinek 5.
więcejZapraszamy na najnowszy odcinek naszego cyklu wideo #KandydatNaGwiazde.