2015.11.20

Polacy lubią biegać

Bieganie jest w Polsce bardzo popularne. Nie dziwi nas widok biegających na ulicach, w lesie, rano, wieczorem, latem i zimą. Uczestniczymy w imprezach masowych i lubimy chwalić się dobrym wynikiem oraz medalem, wrzucając fotki na Facebooka czy Instagram. Chętnie bierzemy też udział w akcjach charytatywnych podczas biegów. PKO Bank Polski, który od kilku lat realizuje autorski program „PKO Biegajmy razem”, zbadał zwyczaje biegaczy w Polsce i postanowił podzielić się jego wynikami.

Jak pokazuje badanie „Zwyczaje biegaczy w Polsce”*, przeprowadzone przez agencję badawczą PBS na zlecenie PKO Banku Polskiego, w naszym kraju biega prawie tyle samo mężczyzn (52 proc.), co kobiet (48 proc.). Nieco inaczej wygląda to w przypadku startów w biegach masowych – tu udział deklaruje już więcej panów (60 proc.). Biegacze mają od 25 do 39 lat.

Zdecydowana większość badanych (77 proc.) to osoby, które uprawiają ten sport nie dłużej niż 5 lat, w tym co czwarta osoba krócej niż rok. Połowa respondentów biega 2-3 razy w tygodniu, kolejne 22 proc. – częściej.

Kiedy biegamy? Zazwyczaj wieczorem, przy czym 83 proc. deklaruje, że robi to bez względu na porę roku, a 39 proc. nawet przy niesprzyjającej pogodzie. Dla wielu (35 proc.) badanych, zachętą okazują się biegowe aplikacje, wśród których najpopularniejszą jest Endomondo. Korzystają z nich jednak głównie najmłodsi (43 proc.) oraz startujący w imprezach masowych (61 proc.). Ponad połowa uczestników badania przyznaje, że zdarza im się publikować swoje wyniki w sieci, ale tylko 13 proc. robi to regularnie.

Biegamy dla zdrowia i przyjemności

Głównym powodem, dla którego rozpoczynamy przygodę z bieganiem, jest dbałość o zdrowie i kondycję (84 proc.), ale co ciekawe, na drugim miejscu znalazła się chęć zmiany czegoś w życiu – to podejście przeważało wśród najmłodszych. Kolejnym argumentem była namowa rodziny lub znajomych.

Biegacze zapytani o motywację do biegania, najczęściej wskazywali pozytywny wpływ tego sportu na zdrowie i kondycję (87 proc.) oraz sylwetkę (47 proc.), choć to drugie podawały częściej panie niż panowie (55 proc. vs 40 proc.) i osoby młode.

Bieganie stało się drogą, którą rzesze podążają do zdrowia i to nie tylko fizycznego. Od pewnego czasu coraz więcej mówi się o tym, że zdrowie psychiczne jest równie ważne i o nie również musimy zadbać. Bieganie daje taką szansę – jest relaksem, czasem na poukładanie sobie „wirujących myśli”. Aż 42 proc. biegaczy deklaruje, że biega po prostu dla przyjemności, jaką z tej aktywności czerpie – mówi Monika Jagiełło, starszy kierownik projektów w agencji badawczej PBS.

„Biegam bo lubię” – pogląd ten był najbardziej popularny wśród mężczyzn, osób najstarszych oraz uczestników imprez masowych.

Biegamy razem

Wyniki badania pokazują, że dwie piąte biegających chętnie bierze udział w imprezach masowych. Dowiadują się o nich przede wszystkim z internetu (80 proc.), na drugim miejscu są znajomi (42 proc.), a na trzecim telewizja i radio (41 proc.). Dlaczego biegacze decydują się uczestniczyć w takich wydarzeniach? Najczęściej wymienianym przez respondentów argumentem były: dbałość o zdrowie i chęć utrzymania dobrej kondycji (38 proc.), a także poczucie niezwykłej atmosfery (34 proc.) i przyjemność biegania (31 proc.). 20 proc. wymieniło możliwość poznania nowych ludzi. Prawie tyle samo osób za motywujące uznało porównywanie wyniku z innymi.

Wraz ze wzrostem popularności biegania rośnie też popularność imprez biegowych. Chcemy się angażować, czuć się częścią pewnej społeczności – to nic nowego, ale formy wyrażania tego zaangażowania, które obserwujemy, są czymś nieco innym niż to, które pamiętamy z przeszłości. Ludzie łączą się nie dlatego, że muszą, ale dlatego, że chcą się poczuć wspólnotą – wyjaśnia Monika Jagiełło. – Bardzo ważną motywacją do uczestnictwa we wspólnym bieganiu jest właśnie potrzeba zaangażowania w społeczność ludzi, którzy podobnie jak my pragną poczuć atmosferę udziału w czymś wyjątkowym – dodaje.

Zarówno uczestnicy imprez masowych, jak i kibice, zostali poproszeni o wskazanie najbardziej atrakcyjnych biegów. W czołówce znalazły się Bieg Powstania Warszawskiego, PKO Nocny Wrocław Półmaraton oraz Bieg Niepodległości. To, co biegacze w największym stopniu w nich docenili, to przede wszystkim trasa, miejsce oraz jakość, organizacja i towarzyszące atrakcje.

Biegacze zapytani o powody nieuczestniczenia w masowych imprezach, wskazywali najczęściej na masowość tego typu wydarzeń, co wiąże się z bieganiem w tłumie (45 proc.), problemy logistyczne – daleką odległość od organizowanych imprez (32 proc.) oraz słabe zdrowie i kondycję (28 proc.).

Zwyczaje biegaczy w Polsce - infografika

Biegamy i pomagamy

Z badania wynika, że prawie połowa biegających angażuje się w akcje charytatywne. Potwierdzają to doświadczenia i obserwacje PKO Banku Polskiego. – Dla wielu zawodników świadomość, że biegną nie tylko dla siebie i osiągnięcia dobrego wyniku, ale także by komuś pomóc, jest świetną motywacją. Realizowany przez PKO Bank Polski program „PKO Biegajmy razem” odpowiada na autentyczne zapotrzebowanie społeczne, a dodatkowo pozwala łączyć pasję do sportu z pomaganiem osobom potrzebującym. Akcje charytatywne organizowane przy każdym wspieranym przez nas biegu cieszą się bardzo dużą popularnością – mówi Agnieszka Kielichowska, dyrektor Biura Komunikacji i Odpowiedzialności Społecznej PKO Banku Polskiego.

Od 2013 roku odbyły się 144 takie akcje, a Fundacja PKO Banku Polskiego wsparła beneficjentów kwotą ponad 2 mln zł. W sumie od początku istnienia programu biegacze przemierzyli charytatywnie 1 mln 305 tys. km, co równa się ponad 32 okrążeniom Ziemi wzdłuż równika. Dodatkowo, 19 września 2015 r. pod hasłem „Pomagamy z każdym krokiem”, odbył się PKO Bieg Charytatywny. Akcja rozegrała się równocześnie na stadionach 12. miast Polski. Jej uczestnicy pokonali łącznie ponad 26 tys. okrążeń. Fundacja mogła dzięki temu przekazać ponad 600 tys. zł na posiłki dla najbardziej potrzebujących dzieci w całej Polsce.

* Badanie „Zwyczaje biegaczy w Polsce” zostało zrealizowane metodą CAWI w dniach 4-31 sierpnia 2015 roku przez agencję badawczą PBS na ogólnopolskiej próbie 3232 internautów.

Joanna Kornaga
Ekspert PKO Banku Polskiego

Zobacz prezentację „Zwyczaje biegaczy w Polsce”

Pliki do pobrania