2019.01.02

Biegajmy mądrze #3: Jak biegać w ciemności?

Wieczorne lub nocne treningi mają niesamowity klimat i mogą dostarczyć dużo przyjemności. Pozwalają podziwiać widok rozświetlonego miasta, cieszyć się ciszą i spokojem albo zachwycać pięknem gwieździstego nieba. Biegając w ciemnościach, musimy jednak w szczególny sposób zadbać o własne bezpieczeństwo. 

Bieganie wieczorami lub nocą pozwala na poprawę samopoczucia, rozładowanie napięć i chwilę psychicznego relaksu po ciężkim dniu pracy. Wiąże się jednak z dodatkowymi zagrożeniami, których nie spotykamy w ciągu dnia.

Ciemności sprawiają, że inni użytkownicy drogi – kierowcy, rowerzyści, inni biegacze lub piesi – mogą mieć trudności w dostrzeżeniu nas na trasie, co znacznie zwiększa ryzyko wypadków. Mamy też ograniczoną widoczność podłoża, po którym biegniemy, czego skutkiem mogą być potknięcia, upadki lub kontuzje.

Wychodząc na wieczorne lub nocne treningi, pamiętajmy więc o odpowiednim przygotowaniu. Biegajmy mądrze i bezpiecznie!

1. Strój z odblaskami

Kiedy biegamy w ciemności, powinniśmy zadbać o strój z odblaskami, który znacznie zwiększy naszą widoczność dla kierowców samochodów i rowerzystów.

Warto założyć odzież z odblaskowymi paskami – zwłaszcza na nogach i rękach. Alternatywą mogą być specjalne odblaskowe opaski na kostki czy łokcie. Niektóre z nich pozwalają na dostrzeżenie wyposażonej w nie osoby z odległości nawet 150 m, co znacznie podniesie poziom naszego bezpieczeństwa. Dodatkowo możemy też założyć na rękę świecącą bransoletkę z lampką LED.

2. Latarka

Odblaski sprawią, że staniemy się widoczni dla kierowców samochodów, ale nie pomogą w oświetleniu trasy, po której biegniemy. To dlatego na głowę warto założyć tzw. czołówkę czyli mocowaną na elastycznym pasku latarkę. Jeżeli jest nam wygodniej, możemy też biegać z latarką w ręku. Ważne jednak, by była ona lekka i łatwa w obsłudze.

Dzięki oświetleniu lampki dużo lepiej będziemy widzieli otoczenie oraz nawierzchnię naszej trasy i unikniemy potknięć na krzywych płytach chodnikowych, kamieniach, konarach drzew czy innych przeszkodach. W efekcie możemy uchronić się przed mniej lub bardziej poważną kontuzją. Wychodząc na wieczorny trening, powinniśmy też pamiętać o zapasowych bateriach do latarki. 

3. Bieganie grupami

Gdy chcemy dodatkowo zminimalizować ryzyko biegania w ciemności, możemy umówić się na trening ze znajomymi i pobiegać większą grupą. Jeżeli wśród naszych znajomych nie ma amatorów nocnego biegania, możemy znaleźć takich zapaleńców w internecie i dołączyć do jednej z grup, które regularnie trenują.

Dzięki bieganiu w grupie, z całą pewnością podniesiemy poziom swojego bezpieczeństwa. I to nie tylko dlatego, że staniemy się bardziej widoczni lub lepiej słyszalni.

4. Znajomość trasy

Jeżeli chcemy zmniejszyć ryzyko biegania w ciemności, biegajmy po drogach, które dobrze znamy z treningów przy dziennym świetle. Dzięki temu nie zaskoczy nas wystająca płyta chodnikowa, niestabilna pokrywa studzienki kanalizacyjnej albo – jeśli biegamy po parku lub lesie – kamienie, gałęzie czy dziury w ziemi. Na nocne treningi wybierajmy te drogi, ulice i alejki, które są oświetlone latarniami.

5. Przyzwyczajenie oczu do ciemności

Oko ludzkie potrzebuje czasu, żeby przyzwyczaić się do ciemności. Kiedy jest ciemno, źrenica rozszerza się, żeby wpuścić możliwie dużo światła i ułatwić nam widzenie w trudniejszych warunkach. 

Zanim rozpoczniemy wieczorny trening, zadbajmy więc o rozgrzewkę w takich warunkach, w których będziemy biegać. W ten sposób do biegania przygotujemy nie tylko mięśnie, ale i oczy. Zwłaszcza, jeśli na trasie brakuje latarni, a my z jakichś przyczyn nie możemy skorzystać z czołówki.

6. Bez muzyki na uszach

Podczas biegania w ciemności nasz zmysł wzroku ma ograniczone możliwości. Nie warto więc ograniczać też zmysłu słuchu. Wtedy lepiej jest odstawić słuchawki i zrezygnować z słuchania muzyki. Choćby po to, by słyszeć jeżdżące za naszymi plecami samochody albo nadjeżdżających rowerzystów.

Marek Wiśniewski

Czytaj także:

Nie przegap zapisów! Rusza organizacja 7. PKO Nocnego Wrocław Półmaratonu i 37. PKO Wrocław Maratonu

Czy człowiek jest w stanie złamać 2 godziny w maratonie?

Biegajmy mądrze #1. Jak biegać w mrozie -10 stopni i nie zachorować?

 

    • Biegajmy razem

      02019.01.17

      Kamil Karbowiak: To był rok dużych zmian, ale największe sukcesy są jeszcze przede mną

      – Jestem zadowolony z sukcesów, które osiągnąłem. W Biegu Niepodległości w Warszawie zrobiłem życiówkę na 10 km. Zwycięstwo odniosłem też w Biegu Powstania Warszawskiego. Za sobą mam pierwszy sezon w rywalizacji z seniorami, czuję się dobrze i wiem, że największe sukcesy są jeszcze przede mną – mówi 23-letni biegacz Kamil Karbowiak, jeden z największych talentów młodego pokolenia.

      więcej
    • Biegajmy razem

      02019.01.15

      Biegajmy mądrze #5: Dlaczego żele energetyczne są niezbędne w maratonach?

      Czy podczas biegania półmaratonów i maratonów warto stosować żele energetyczne? W jaki sposób najlepiej to robić? Jakie daje to korzyści? Czołowi polscy biegacze długodystansowi są zgodni – stosowanie żelów jest bardzo ważne i pomaga w pokonywaniu długich dystansów. A amatorom może pozwolić na w spełnienie marzeń o mecie maratonu.

      więcej
    • Biegajmy razem

      02019.01.11

      Kto może ustanowić nowy rekord Polski w maratonie?

      Od 2012 r. rekord Polski w maratonie należy do Henryka Szosta i wynosi 2:07:39. Przez prawie siedem lat żaden z polskich biegaczy nie zdołał poprawić tego wyniku. Kiedy doczekamy się nowego rekordu kraju? Tego nie wie nikt. Kto ma największe szanse, żeby go ustanowić? Mamy w kraju kilku biegaczy z dużym potencjałem i… po cichu marzących, żeby zapisać się w historii.

      więcej
    • Biegajmy razem

      02019.01.07

      Jakie postanowienia noworoczne mają biegacze?

      Początek stycznia to idealny czas na noworoczne postanowienia. Wielu ludzi decyduje, że zacznie o siebie dbać i motywuje się do przestrzegania diety lub odbywania regularnych treningów. Zrób podobnie! Jeżeli nie biegasz, zacznij. Jeżeli biegasz, postaw sobie nowe cele. Sprawdziliśmy, jak wyglądają postanowienia noworoczne czołowych polskich biegaczy.

      więcej
    • Biegajmy razem

      02019.01.07

      Szymon Kulka: Nie możemy się bać rywali z Kenii i Etiopii

      – Z rywalami z Kenii i Etiopii radzę sobie dość dobrze. Z nimi po prostu trzeba umieć biegać. Nie można się ich bać, bo też są do pokonania. Nieraz to udowadniałem. Myślę, że z każdym można wygrać. Trzeba tylko w odpowiedni sposób podejść do rywalizacji – mówi Szymon Kulka, jeden z najlepszych polskich biegaczy, aktualny mistrz Polski w półmaratonie z Piły i wicemistrz Polski w biegu na 10 tys. m z Łomży.

      więcej
    • Biegajmy razem

      02019.01.04

      Jak zdobyć Koronę Półmaratonów Polskich w 2019 roku?

      Bieganie jest twoją wielką pasją? Masz za sobą wiele startów na dystansie 10 km lub półmaratonu? Szukasz nowych wyzwań? W 2019 r. zdobądź Koronę Polskich Półmaratonów!

      więcej
    Pokaż więcej