Jak zarejestrować się na pue.zus.pl i aktywować moduł ePłatnik
Czy wiesz, że Profil Zaufany możesz wykorzystać także do rozliczania ubezpieczeń swoich i swoich pracowników? Bez dodatkowych działań zalogujesz się bowiem za jego pośrednictwem do Platformy Usług Elektronicznych ZUS (PUE). Masz tam dostęp do danych osobowych i informacji ubezpieczeniowych. Krok po kroku wyjaśniamy proces rejestracji w serwisie PUE.ZUS.PL oraz aktywacji i logowanie w module ePłatnik.
Profil Zaufany i PUE umożliwią ci sprawną, bezpieczną i bezpłatną obsługę dokumentów ubezpieczeniowych dla przedsiębiorstwa liczącego do 100 osób. Aby skorzystać z tych udogodnień należy aktywować w PUE moduł ePłatnik. To bardzo proste - przeprowadzisz aktywację niemal z zamkniętymi oczami.
Zanim zaczniesz rejestrację w PUE.ZUS.PL
Do stworzenia Platformy Usług Elektronicznych ZUS wykorzystano technologię Flash. Aby wykorzystać możliwości PUE przy składaniu wniosków, przeglądarka z której korzystasz może wymagać od ciebie zainstalowania specjalnej wtyczki Adobe Flash Player. Jeśli jej nie masz lub jest nieaktualna, to możesz pobrać i zainstalować najnowszą jej wersję ze strony firmy Adobe.
Kliknij Pobierz teraz a następnie zapisz plik z wtyczką na dysku lub wskaż, aby otworzył się automatycznie po pobraniu.
Po zainstalowaniu wtyczki trzeba będzie ponownie uruchomić przeglądarkę. Teraz możesz cieszyć pełną funkcjonalnością portalu PUE ZUS.
Rejestracja w PUE
W pierwszej kolejności wejdź na Platformę Usług Elektronicznych ZUS. Następnie wybierz postać rejestracji, czy jako osoba fizyczna, przedsiębiorca czy firma.
Na potrzeby artykułu zarejestrujemy się jako przedsiębiorca.
Po kliknięciu wybranej opcji zostaniesz przeniesiony do strony Zarejestruj profil dla przedsiębiorców.
Najwygodniejszą i najszybszą opcją jest dokonanie rejestracji w PUE za pomocą Profilu Zaufanego lub bankowości elektronicznej, np. przez PKO Bank Polski.
REJESTRACJA PRZEZ BANKOWOŚĆ ELEKTRONICZNĄ
Jeśli zdecydujesz się na ten sposób rejestracji kliknij Twoja bankowość elektroniczna. Otworzy się strona z listą banków do wyboru. Znajdź PKO Bank Polski lub Inteligo.
Zostaniesz przeniesiony do strony banku o nazwie Logowanie do PUE ZUS. System poprosi cię o podanie twojego numeru klienta lub loginu do banku.
Na kolejnej stronie sprawdź, czy zgadza się obrazek bezpieczeństwa przypisany do twoich danych logowania. Jeśli tak, to wprowadź hasło. Pamiętaj, że poprawne logowanie nastąpi wtedy, kiedy login, obrazek i hasło będą się zgadzały z tymi, które wcześniej ustawiłeś w banku.
Następnie pojawi się ekran, na którym potwierdzisz logowanie do PUE ZUS za pomocą kodu z narzędzia autoryzacyjnego, np. kodu SMS.
Po zalogowaniu się przez bankowość elektroniczną zostaniesz przekierowany na stronę rejestracji w PUE ZUS.
REJESTRACJA PRZEZ PROFIL ZAUFANY
W tym przypadku zostaniesz przeniesiony na stronę Profilu Zaufanego, gdzie należy dokonać logowania za pomocą hasła albo przez bankowość elektroniczną PKO Banku Polskiego lub Inteligo.
Autoryzacja za pomocą hasła:
Po zalogowaniu do Profilu Zaufanego otwiera się strona o nazwie Podpisywanie dokumentu, zawierająca dane osoby posługującej się Profilem.
Wybierz przycisk Podpisz profilem zaufanym.
Ponieważ do podpisywania dokumentów Profilem Zaufanym niezbędna jest twoja autoryzacja, to po kliknięciu powyższego system otworzy okienko, zależnie od wybranego wcześniej sposobu autoryzacji – poprzez hasło lub PKO Bank Polski.
Autoryzacja przez PKO Bank Polski
Jeśli wybrałeś autoryzację poprzez bank PKO to pojawi się okienko o nazwie Autoryzacja podpisania dokumentu profilem zaufanym, w którym znajduje się informacja o uwierzytelnieniu w zewnętrznym dostawcy tożsamości. W tym przypadku jest to PKO Bank Polski. Kliknij Autoryzuj i podpisz dokument.
W kolejnym kroku wybierz opcję logowania za pomocą banku.
Spowoduje to przekierowanie do serwisu iPKO. Na tej stronie zostaniesz poproszony o podanie numeru klienta lub loginu.
W kolejnym kroku zobaczysz stronę z obrazkiem weryfikującym bezpieczeństwo (takim, który jako klient banku wcześniej przypisałeś do swojego procesu logowania) oraz poprosi o podanie hasła. Pamiętaj, że poprawne logowanie nastąpi wtedy, kiedy login, obrazek i hasło będą się zgadzały z tymi, które wcześniej ustawiłeś
w banku.
Po zalogowaniu się na konto iPKO pojawi się okienko o nazwie Autoryzacja dyspozycji z użyciem Profilu Zaufanego. Wprowadź otrzymany kod SMS w odpowiednie pole, usytuowane w prawym dolnym rogu okienka, a następnie potwierdź operację klikając Wykonaj.
Po zalogowaniu się zostaniesz przekierowany na stronę rejestracji w PUE ZUS.
PROCES REJESTRACJI
Na stronie, która pokaże się po zalogowaniu (obrazek powyżej) należy kliknąć Zarejestruj Profil, aby otworzyła się strona z formularzem.
Część danych, takich jak imię, nazwisko, PESEL, data urodzenia, czy NIP powinna zostać wypełniona automatycznie. Pola oznaczone gwiazdką, które nie są wypełnione trzeba uzupełnić. Nie musisz podawać tylko numeru telefonu.
Bardzo ważne jest, aby hasło zawierało odpowiednie znaki – wielkie, małe litery, cyfry oraz znaki specjalne (1). Na dole strony trzeba także zaakceptować regulamin i wyrazić zgodę na przetwarzanie i gromadzenie danych przez ZUS (2). Zgoda na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji nie jest konieczna.
Po wprowadzeniu i sprawdzeniu wszystkich danych należy kliknąć Zarejestruj profil.System przeniesie cię na stronę z potwierdzeniem założenia profilu w PUE-ZUS.
Dodatkowo potwierdzenie dotyczące założenia konta otrzymasz także na podany podczas rejestracji adres e-mail.
AKTYWACJA MODUŁU EPŁATNIK
Jeśli jesteś przedsiębiorcą, z pewnością przyda ci się dostęp do obsługi dokumentów ubezpieczeniowych twoich oraz twoich pracowników. Do tego służy moduł ePłatnik, który przed pierwszym użyciem należy aktywować.
W tym celu po rejestracji zaloguj się do Platformy Usług Elektronicznych ZUS i postępuj zgodnie z instrukcją logowania w artykule:
Logowanie do PUE ZUS przez bankowość elektroniczną lub Profil Zaufany
Po zalogowaniu trafisz do PANELU OGÓLNEGO PUE.
W dolnej części lewej kolumny menu znajdziesz zakładkę Ustawienia/Konfiguracja profilu. Kliknij ją, aby rozwinąć dostępne opcje i wybierz link Aktywacja ePłatnika.
Otworzy się panel Aktywacja ePłatnika, w którym znajdziesz nazwę lub nazwy firm. Zaznacz kwadracik obok firmy, dla której chcesz aktywować panel ePłatnika (1) i kliknij Aktywuj ePłatnika (2).
Czynność ta wywoła okienko informujące o aktywowaniu usługi.
Dokończenie procesu aktywacji wymaga wylogowania i ponownego zalogowania do PUE. Po zalogowaniu w górnym menu pojawi się zakładka o nazwie ePłatnik.
Krzysztof Gontarek
Dziennik Internautów