2019.06.27

Neony PKO

Pierwsze neony rozświetlały dosyć mroczne polskie miasta jeszcze przed II wojną światową. Pionierem ich wykorzystywania jako nośnika reklamy była Pocztowa Kasa Oszczędności, czyli obecny PKO Bank Polski. W latach powojennych tysiące neonów rozbłysło w setkach polskich miast. Niektóre świecą do dzisiaj, ale z przestrzeni publicznej są skutecznie wypierane przez np. telebimy. Część likwidowanych neonów trafia do muzeum, gdzie wciąż można poddawać się urokowi ich elektryzującego blasku.

 Neon PKO na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie był tłem wielu ważnych wydarzeń przedwojennej stolicy. 1936 r.

Historia neonów ma niewiele ponad 100 lat. Wspomnienie splendoru XX-wiecznych miast wbiło się w naszą zbiorową wyobraźnię nieokiełznaną architekturą, masową motoryzacją i właśnie blaskiem tych „świecących rurek”. Pozwalały one na tworzenie liter, rysunków, symboli i układanie z nich kolorowych reklam.

Gdy wysokie napięcie jonizowało gazy zamknięte w lampie i ożywiało neon, można było sterować jego cyklami świecenia, uzyskiwać wrażenie ruchu, zmieniać kolory. To było piękne! Tak przynajmniej uważała ogromna część społeczeństwa zachwycona nocną jasnością. W połowie minionego wieku wielu ludzi pamiętało przecież czasy sprzed elektryfikacji: uliczne latarnie gazowe i lampy naftowe.

Dzisiaj neony lata świetności mają za sobą, ale na początku drugiej połowy XX w. były one jedną z najpopularniejszych form reklamy zewnętrznej. Historia PKO Banku Polskiego bardzo mocno zaznaczyła się neonami. Pocztowa Kasa Oszczędności wyprzedziła swoją epokę i konkurencję – „P.K.O. Ubezpieczenia. Czeki. Oszczędności” – pierwsze hasło Pocztowej Kasy Oszczędności rozświetlało warszawskie ulice już w 20-leciu międzywojennym i było perełką w wieczornym pejzażu stolicy. Zostało zainstalowane na budynku przy ul. Brackiej.

Ten pierwszy neon reklamowy w Warszawie pojawił się dzięki prezesowi Kasy Henrykowi Gruberowi, za którego prezesury Bank stawiał na nowoczesne formy reklamy. A wówczas neony były najbardziej efektowną formą reklamy zewnętrznej.

Kolejne neony PKO zaczęły licznie pojawiać się na budynkach pod koniec lat 50. XX w. Zawarte w nich charakterystyczne hasła i symbole Banku wpisały się w świadomość Polaków i zostały zapamiętane na lata. Ten powiew nowoczesności dodawał otuchy mieszkańcom Warszawy i innych miast stopniowo podnoszących się z wojennych zniszczeń. Szczyt swojej popularności neony przeżywały w lat 60. i 70. minionego wieku, kiedy to wykonane z nich reklamy PKO namawiały do oszczędzania i przekonywały, że Bank jest właśnie „Twoją kasą”.

W latach 80. świetność neonów, z powodu nieustającego kryzysu gospodarczego, znacznie przyblakła. Potem, już w gospodarce rynkowej, zaczęto je zastępować nowszymi technologicznie nośnikami reklamy zewnętrznej, bo ekrany plazmowe czy telebimy diodowe mają nieporównywalnie większe możliwości. Swoim pełnym blaskiem neony świecą nadal m.in. w jednym z nielicznych na świecie Muzeum Neonów przy ul. Mińskiej 25 na warszawskiej Pradze.

Charakterystyczny neon z okazji 100-lecia istnienia PKO Banku Polskiego zdobi też budynek centrali Banku przy ul. Puławskiej 15 w Warszawie udowadniając, że urok kolorowych kompozycji ze szklanych rurek wypełnionych zjonizowanym gazem wciąż jest niepodważalny.

Z okazji 100-lecia PKO Bank Polski zaświecił neon na budynku centrali w Warszawie

Bogdan Kowalski

 

Czytaj także:

Przedpłaty na Fiaty

Dobra luksusowe

Akcja propagandowa Pocztowej Kasy Oszczędności „Oszczędzajcie”

loaderek.gifoverlay.png