2019.06.13

Zwinny model pracy – czym różni się od tradycyjnego?

Agile, czyli tzw. zwinne metody pracy, to odpowiedź na dynamicznie zmieniającą się rzeczywistość i rozwój technologii. Twórcy Manifestu Agile doskonale zdawali sobie sprawę z konieczności zmiany podejścia oraz wypracowania umiejętności szybkiego tworzenia rozwiązań dopasowanych do potrzeb klientów. PKO Bank Polski również czerpie z metod zwinnych, dzięki czemu udało nam się wypracować efektywny i dostosowany do współczesnych wyzwań Nowy Model Pracy.

Konieczność zmiany

Współczesna bankowość znacząco różni się od tej sprzed dekady. Dziś każdy z nas bez problemu może korzystać z usług Banku z dowolnego miejsca na świecie, dzięki aplikacjom mobilnym. Klienci coraz większy nacisk stawiają na wygodę i komfort, jaki oferują im dane rozwiązania. PKO Bank Polski, chcąc odpowiedzieć na te potrzeby, zdecydował się na zmianę modelu pracy.

Nowy Model Pracy oparty o metody zwinne pozwala nadążać za zmianami i oznacza znacznie szybsze dostarczanie produktów klientom. Jest to możliwe dzięki efektywnej współpracy specjalistów z różnych dziedzin. Realizują oni zadania w ramach Formacji, czyli interdyscyplinarnych i samoorganizujących się zespołów, które pracują nad rozwojem produktów, z kluczowych obszarów biznesowych.

Rozwijanie nowych kompetencji

W Nowym Modelu Pracy zdefiniowaliśmy także nowe role i funkcje. I tak do zespołów dołączyli Scrum Masterzy, Agile Coach’e i Technical Product Ownerzy. Każdy uczestnik Transformacji Cyfrowej w PKO Banku Polskim ma szansę rozwinąć dotychczasowe kompetencje i zdobyć nowe. Zyskuje je podczas specjalistycznych szkoleń i warsztatów zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Bank jest również otwarty na pozyskiwanie wiedzy ekspertów z rynku.

Każda zmiana wewnątrz organizacji wymaga zaangażowania jej pracowników. Do pracy przy wdrażaniu Transformacji Cyfrowej zapraszamy wszystkich, którzy chcą być częścią tej zmiany i wspólnie z nami ją kształtować – mówi Karol Krawiec, dyrektor Biura Transformacji Cyfrowej w PKO Banku Polskim. – Nowy Model Pracy znacznie nam to ułatwia. Formacje pracują razem w jednej przestrzeni, co znacząco poprawiło komunikację wewnątrz zespołów. Zrezygnowaliśmy też z długich i nieefektywnych spotkań. W Nowym Modelu Pracy na bieżąco oceniamy postępy prac i weryfikujemy kierunek naszych wcześniejszych założeń – dodaje.

Agile uwalnia kreatywność i odwagę

Dzięki zmianie modelu pracy, zespoły zyskały znacznie większą autonomię i samodzielność.

Jedną z wartości Agile jest odwaga. Odkąd pracujemy w Nowym Modelu Pracy zauważaliśmy, że pracownicy zyskali większą śmiałość do proponowania własnych niestandardowych rozwiązań. To wszystko składa się na sukces. Z powodzeniem łączymy biznes z IT, gromadząc w ramach Formacji specjalistów o różnorodnych kompetencjach, którzy są zaangażowani w rozwój produktów i usług. To pozwala pracownikom uczyć się od siebie nowych rzeczy, otwierać się na niestandardowe rozwiązania i myślenie – dodaje Karol Krawiec.

Zmiany wprowadzane w PKO Banku Polskim widać już w konkretnych produktach i usługach. Po zaledwie kilku miesiącach pracy Formacja Obsługi Klienta Detalicznego wprowadziła autoryzację transakcji w oddziałach za pomocą SMS, co znacznie skróciło czas realizacji dyspozycji. Formacja Pożyczki Gotówkowej uprościła proces składania wniosku kredytowego przez IKO do zaledwie czterech kliknięć, a Formacja Open Banking opracowała rozwiązania, które przygotują Bank na współpracę z innymi podmiotami finansowymi, w ramach dyrektywy unijnej PSD 2.

Jarosław Melon

Czytaj także:

PKO Bank Hipoteczny wyemituje pierwsze w Polsce zielone listy zastawne o wartości 250 mln zł

Szymon Wałach Ambasadorem Gospodarki Elektronicznej

PKO Bank Polski z trzema nagrodami w konkursie Power of Content Marketing Awards 2019

loaderek.gifoverlay.png