2016.06.08

Wsparcie w spłacie kredytów mieszkaniowych

Część osób z czynnymi umowami o kredyt mieszkaniowy ma problemy ze spłatą rat. Nie musi to wcale oznaczać, że źle zarządzają finansami. Powodów może być wiele: od zawodowych, jak zmiana czy utrata pracy, po kłopoty zdrowotne, skutkujące zwiększonymi wydatkami finansowymi. PKO Bank Polski dysponuje rozwiązaniami na takie przejściowe sytuacje klientów. Jednym z nich jest wsparcie z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców.

kredyt mieszkaniowy, spłata kredytu, raty, fundusz wsparcia kredytobiorców
Fot. shutterstock.com

19 lutego br. weszła w życie ustawa o wsparciu kredytobiorców znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej, którzy zaciągnęli kredyt mieszkaniowy. Przyjęte w niej rozwiązania umożliwiają udzielenie wsparcia finansowego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Kto i w jaki sposób może skorzystać ze wsparcia z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców?

Kto może wystąpić z wnioskiem o wsparcie?

O wsparcie do PKO Banku Polskiego może wystąpić osoba posiadająca w PKO Banku Polskim lub w PKO Banku Hipotecznym kredyt mieszkaniowy w spłacie, gdy:

  1. w dniu złożenia wniosku o wsparcie kredytobiorca posiada status bezrobotnego, lub
  2. kredytobiorca ponosi miesięczne koszty obsługi kredytu w wysokości przekraczającej 60 proc. dochodów osiąganych miesięcznie przez gospodarstwo domowe, lub
  3. miesięczny dochód gospodarstwa domowego, pomniejszony o miesięczne koszty obsługi kredytu, nie przekracza 634 zł* w przypadku gospodarstwa jednoosobowego lub 514 zł* w przypadku gospodarstwa wieloosobowego.

Wsparcie przyznawane jest, gdy kredyt udzielony był na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych kredytobiorcy oraz kredyt zabezpieczony był hipoteką ustanowioną na kredytowanej nieruchomości.

Gdzie można złożyć wniosek o wsparcie?

Wniosek można złożyć w każdym oddziale PKO Banku Polskiego. Doradcy udzielą klientowi informacji na temat sposobu wypełniania wniosku. Druk wniosku wraz z dodatkowymi formularzami można pozyskać w placówce Banku.

Kiedy wsparcie nie może zostać przyznane?

Wsparcie nie zostanie przyznane, jeżeli np. kredytobiorca rozwiązał umowę o pracę za wypowiedzeniem bądź utrata zatrudnienia nastąpiła z winy pracownika; gdy umowa kredytu została wypowiedziana lub prowadzone są czynności egzekucyjne z kredytowanej nieruchomości.

Klient nie zakwalifikuje się również do udzielenia wsparcia w sytuacji, gdy jest właścicielem innego mieszkania lub domu albo posiada spółdzielcze/spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub domu. Nie może również być najemcą innego lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego.

Na czym polega wsparcie?

Wsparcie polega na przekazywaniu kredytodawcy przez BGK kwoty z przeznaczeniem na spłatę kredytu przez 18 miesięcy (okres ten może być krótszy w niektórych sytuacjach – opisanych w ustawie).

Wysokość wsparcia jest równowartością przewidywanych 18. miesięcznych rat kapitałowych i odsetkowych kredytu. Jeżeli jednak wysokość przewidywanej miesięcznej raty kapitałowej i odsetkowej jest wyższa niż 1500 zł, do określenia wysokości wsparcia przyjmuje się kwotę 1500 zł. Wysokość rat wsparcia określona jest w harmonogramie w dniu podpisania umowy o wsparcie i nie ulega zmianie.

Czy wsparciem objęte są kredyty walutowe?

Wsparciem objęte są kredyty udzielone zarówno w PLN, jak i w walutach obcych.

W przypadku, gdy kredyt jest spłacany w walucie obcej, BGK przekazuje wsparcie w walucie spłaty kredytu, przeliczając ratę wsparcia na walutę spłaty kredytu według kursu sprzedaży NBP obowiązującego w dniu poprzedzającym dzień przekazania środków pieniężnych z tytułu wsparcia.

O szczegóły przeliczeń można spytać doradców hipotecznych, którzy wytłumaczą powyższe kwestie.

Jakie dokumenty powinien dostarczyć klient?

Wniosek o udzielenie wsparcia można pozyskać w oddziale Banku, gdzie doradcy przekażą wszelkie szczegółowe informacje.

Wniosek musi być poprawnie wypełniony oraz podpisany przez wszystkich kredytobiorców, którzy wnioskują o przyznanie wsparcia do kredytu mieszkaniowego.

Do wniosku kredytobiorca zobowiązany jest dostarczyć dokumenty potwierdzające wysokości uzyskiwanych dochodów, zaś w przypadku osób bezrobotnych – konieczne będzie dostarczenie zaświadczenie z Urzędu Pracy.

Do kiedy można składać wnioski?

Wnioski o wsparcie mogą być składane przez kredytobiorców w oddziale Banku do 31 grudnia 2018 r.

Szczegółowe informacje na temat zasad udzielania wsparcia dostępne są na infolinii Banku, w oddziałach PKO Banku Polskiego oraz na stronie internetowej Banku w sekcji Kryteria wsparcia.


* Wartość aktualna na 06.06.2016

Beata Fabijańska
Ekspert w Departamencie Produktów Bankowości Hipotecznej

  • Bankowiki wyjaśnia:



Czytaj także:

PKO Bank Polski gotowy do przyjmowania wniosków o wsparcie z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców

Kredyty bez pułapek

loaderek.gifoverlay.png