Wsparcie w spłacie kredytów mieszkaniowych
Część osób z czynnymi umowami o kredyt mieszkaniowy ma problemy ze spłatą rat. Nie musi to wcale oznaczać, że źle zarządzają finansami. Powodów może być wiele: od zawodowych, jak zmiana czy utrata pracy, po kłopoty zdrowotne, skutkujące zwiększonymi wydatkami finansowymi. PKO Bank Polski dysponuje rozwiązaniami na takie przejściowe sytuacje klientów. Jednym z nich jest wsparcie z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców.
Fot. shutterstock.com
19 lutego br. weszła w życie ustawa o wsparciu kredytobiorców znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej, którzy zaciągnęli kredyt mieszkaniowy. Przyjęte w niej rozwiązania umożliwiają udzielenie wsparcia finansowego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Kto i w jaki sposób może skorzystać ze wsparcia z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców?
Kto może wystąpić z wnioskiem o wsparcie?
O wsparcie do PKO Banku Polskiego może wystąpić osoba posiadająca w PKO Banku Polskim lub w PKO Banku Hipotecznym kredyt mieszkaniowy w spłacie, gdy:
- w dniu złożenia wniosku o wsparcie kredytobiorca posiada status bezrobotnego, lub
- kredytobiorca ponosi miesięczne koszty obsługi kredytu w wysokości przekraczającej 60 proc. dochodów osiąganych miesięcznie przez gospodarstwo domowe, lub
- miesięczny dochód gospodarstwa domowego, pomniejszony o miesięczne koszty obsługi kredytu, nie przekracza 634 zł* w przypadku gospodarstwa jednoosobowego lub 514 zł* w przypadku gospodarstwa wieloosobowego.
Wsparcie przyznawane jest, gdy kredyt udzielony był na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych kredytobiorcy oraz kredyt zabezpieczony był hipoteką ustanowioną na kredytowanej nieruchomości.
Gdzie można złożyć wniosek o wsparcie?
Wniosek można złożyć w każdym oddziale PKO Banku Polskiego. Doradcy udzielą klientowi informacji na temat sposobu wypełniania wniosku. Druk wniosku wraz z dodatkowymi formularzami można pozyskać w placówce Banku.
Kiedy wsparcie nie może zostać przyznane?
Wsparcie nie zostanie przyznane, jeżeli np. kredytobiorca rozwiązał umowę o pracę za wypowiedzeniem bądź utrata zatrudnienia nastąpiła z winy pracownika; gdy umowa kredytu została wypowiedziana lub prowadzone są czynności egzekucyjne z kredytowanej nieruchomości.
Klient nie zakwalifikuje się również do udzielenia wsparcia w sytuacji, gdy jest właścicielem innego mieszkania lub domu albo posiada spółdzielcze/spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub domu. Nie może również być najemcą innego lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego.
Na czym polega wsparcie?
Wsparcie polega na przekazywaniu kredytodawcy przez BGK kwoty z przeznaczeniem na spłatę kredytu przez 18 miesięcy (okres ten może być krótszy w niektórych sytuacjach – opisanych w ustawie).
Wysokość wsparcia jest równowartością przewidywanych 18. miesięcznych rat kapitałowych i odsetkowych kredytu. Jeżeli jednak wysokość przewidywanej miesięcznej raty kapitałowej i odsetkowej jest wyższa niż 1500 zł, do określenia wysokości wsparcia przyjmuje się kwotę 1500 zł. Wysokość rat wsparcia określona jest w harmonogramie w dniu podpisania umowy o wsparcie i nie ulega zmianie.
Czy wsparciem objęte są kredyty walutowe?
Wsparciem objęte są kredyty udzielone zarówno w PLN, jak i w walutach obcych.
W przypadku, gdy kredyt jest spłacany w walucie obcej, BGK przekazuje wsparcie w walucie spłaty kredytu, przeliczając ratę wsparcia na walutę spłaty kredytu według kursu sprzedaży NBP obowiązującego w dniu poprzedzającym dzień przekazania środków pieniężnych z tytułu wsparcia.
O szczegóły przeliczeń można spytać doradców hipotecznych, którzy wytłumaczą powyższe kwestie.
Jakie dokumenty powinien dostarczyć klient?
Wniosek o udzielenie wsparcia można pozyskać w oddziale Banku, gdzie doradcy przekażą wszelkie szczegółowe informacje.
Wniosek musi być poprawnie wypełniony oraz podpisany przez wszystkich kredytobiorców, którzy wnioskują o przyznanie wsparcia do kredytu mieszkaniowego.
Do wniosku kredytobiorca zobowiązany jest dostarczyć dokumenty potwierdzające wysokości uzyskiwanych dochodów, zaś w przypadku osób bezrobotnych – konieczne będzie dostarczenie zaświadczenie z Urzędu Pracy.
Do kiedy można składać wnioski?
Wnioski o wsparcie mogą być składane przez kredytobiorców w oddziale Banku do 31 grudnia 2018 r.
Szczegółowe informacje na temat zasad udzielania wsparcia dostępne są na infolinii Banku, w oddziałach PKO Banku Polskiego oraz na stronie internetowej Banku w sekcji Kryteria wsparcia.
* Wartość aktualna na 06.06.2016
Beata Fabijańska
Ekspert w Departamencie Produktów Bankowości Hipotecznej
Bankowiki wyjaśnia:
Czytaj także:
PKO Bank Polski gotowy do przyjmowania wniosków o wsparcie z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców
Kredyty bez pułapek
Bankofinanse
02019.07.15Dziś Dzień bez Telefonu Komórkowego! Jak go przeżyć?
więcej15 lipca obchodzimy Światowy Dzień bez Telefonu Komórkowego. Co to znaczy dla klientów Banku? Nasze IKO będzie działać, jak zawsze, bez zarzutu.
Z Banku
02019.07.15100-lecie Banku – nasze placówki. Oddział 1 PKO Banku Polskiego w Białymstoku
więcejNajwiększy białostocki oddział PKO Banku Polskiego mieści się w historycznym centrum stolicy Podlasia. Pięknie odrestaurowaną, zabytkową kamienicę przy Rynku Kościuszki 16, w której swoją siedzibę ma Oddział 1, odwiedzają nie tylko stali klienci, ale także wielu turystów.
Z Banku
02019.07.11Filmowy cykl „Bank śmiałych decyzji”: innowacje bankowe
więcejCo Polacy wiedzą o nowych technologiach i nowoczesnej bankowości? Dowiemy się tego oglądając trzeci odcinek cyklu „Bank śmiałych decyzji”.
Bankofinanse
02019.07.11Polacy robią zakupy w internecie. Dołącz do nich i płać z IKO
więcejAż 62 proc. wszystkich polskich internautów dokonuje internetowych zakupów. Oznacza to wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, gdy w sieci zaopatrywało się 56 proc. ankietowanych – wynika z najnowszego raportu Gemius. Zestawienie pokazuje, że zakupy online to dla nas codzienność i wygoda – także pod względem płatności.
Bankofinanse
02019.07.11e-Paragon – cyfrowe potwierdzenie płatności
więcejTradycyjne dowody płatności wkrótce nie będą nam już potrzebne. Ich cyfrowym odpowiednikiem zostanie e-Paragon, powiązany z naszym kontem bankowym oraz debetową kartą płatniczą. Usługa jest już dostępna w bankowości elektronicznej PKO Banku Polskiego. Aby z niej korzystać, wystarczy zalogować się do konta i uruchomić odpowiednią usługę.
Bankofinanse
02019.07.11Czym się różni kantor internetowy od kantoru stacjonarnego?
więcejMusisz sprzedać lub kupić walutę obcą – co robisz? Jeśli pierwsze, co przychodzi ci do głowy, to udanie się do kantoru stacjonarnego, być może powinieneś poznać praktyczniejszy sposób. To korzystanie z kantoru online. Jak działa i czy jest wygodniejszy?