Handel mobilny w Polsce rośnie 3 razy szybciej niż e-commerce ogółem
Polacy zakochali się w handlu mobilnym - jego wartość rośnie w Polsce trzykrotnie szybciej niż cały sektor e-commerce. Do 2016 roku wydatki mobilne w Polsce zwiększą się do prawie 3,5 mld zł wobec niespełna 1,5 mld zł w 2013 roku - wynika z najnowszego międzynarodowego badanie firmy PayPal i Ipsos, obejmującego swym zasięgiem 22 rynki i ponad 17,5 tys. konsumentów. Aż 60 proc. globalnych zakupowiczów mobilnych ma od 18 do 34 lat.
Tylko w samym 2014 roku wydatki Polaków na zakupy mobilne wzrosły o 35 proc. W ciągu trzech lat - do 2016 roku, średnia roczna stopa wzrostu handlu mobilnego w Polsce wyniesie 32,8 proc., w porównaniu do 10,4 proc. wzrostu w przypadku e-handlu ogółem (uwzględniającego już handel mobilny).
Smartfony i tablety są relatywnie nowymi udogodnieniami w e-handlu, ale korzystamy z nich już w pełni świadomie. Zgodnie z wynikami badania, 26 proc. polskich kupujących on-line w ciągu 12 miesięcy robiło zakupy za pomocą smartfona, a 16 proc. na tablecie.
Co więcej, urządzenia mobilne nie służą nam tylko do zakupów, ale także do poszukiwania dodatkowych informacji z nimi związanych - 37 proc. użytkowników smartfonów poszukiwało informacji o sklepie lub firmie, 27 proc. czytało na telefonach recenzje lub opinie innych klientów, a 22 proc. porównywało na nim ceny będąc już w sklepie.
Bez tracenia czasu
Doceniamy też wygodę i prostotę aplikacji służących do dokonywania płatności mobilnych. Największą zaletą płacenia przez aplikację jest wygoda (stwierdziło tak 46 proc. respondentów), 39 proc. wybiera szybkość, a dla 26 proc. z nas największą wygodą jest brak konieczności noszenia ze sobą fizycznego portfela. Innymi pozytywnymi atrybutami aplikacji są: możliwość przypomnienia o zniżkach i kuponach (22 proc. użytkowników smartfonów lub tabletów), otrzymywanie natychmiastowego potwierdzenia płatności (21 proc.) oraz trzymania w jednym miejscu wszystkich dowodów zakupu, niezbędnych do ewentualnych zwrotów (20 proc.).
Nie powinno więc dziwić, że siłą napędową handlu mobilnego są młodzi dorośli: 59 proc. globalnych zakupowiczów mobilnych ma od 18 do 34 lat. W przypadku wszystkich nabywców on-line stanowią oni 44 proc.
Wolimy duży ekran
Co prawda nie boimy się innowacji i lubimy kupować online, ale w dalszym ciągu zdarza nam się wybierać bardziej klasyczne rozwiązania. Dlaczego? Bo lubimy robić zakupy, mając do dyspozycji większy ekran urządzenia. Wybieramy chętniej takie urządzenia jak komputer czy laptop - tak robi ponad połowa z tych, którzy posiadają smartfona, ale nie używają go do zakupów online.
Ewolucja rynku online jest wspierana przez coraz większą liczbę stron internetowych, które stanowią najpopularniejsze medium dla e-zakupów: w ciągu ostatnich 12 miesięcy, 69 proc. polskich kupujących przez smartfony kupowało online, posługując się przeglądarką, a tylko 35 proc. aplikacją.
Agnieszka Morawiecka
ISBnews
Czytaj także:
Aplikacja zmieniające nasze podejście do zakupów
Bezpieczne zakupy przez internet w sklepach zagranicznych
Bankofinanse
02019.07.15Dziś Dzień bez Telefonu Komórkowego! Jak go przeżyć?
więcej15 lipca obchodzimy Światowy Dzień bez Telefonu Komórkowego. Co to znaczy dla klientów Banku? Nasze IKO będzie działać, jak zawsze, bez zarzutu.
Z Banku
02019.07.15100-lecie Banku – nasze placówki. Oddział 1 PKO Banku Polskiego w Białymstoku
więcejNajwiększy białostocki oddział PKO Banku Polskiego mieści się w historycznym centrum stolicy Podlasia. Pięknie odrestaurowaną, zabytkową kamienicę przy Rynku Kościuszki 16, w której swoją siedzibę ma Oddział 1, odwiedzają nie tylko stali klienci, ale także wielu turystów.
Z Banku
02019.07.11Filmowy cykl „Bank śmiałych decyzji”: innowacje bankowe
więcejCo Polacy wiedzą o nowych technologiach i nowoczesnej bankowości? Dowiemy się tego oglądając trzeci odcinek cyklu „Bank śmiałych decyzji”.
Bankofinanse
02019.07.11Polacy robią zakupy w internecie. Dołącz do nich i płać z IKO
więcejAż 62 proc. wszystkich polskich internautów dokonuje internetowych zakupów. Oznacza to wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, gdy w sieci zaopatrywało się 56 proc. ankietowanych – wynika z najnowszego raportu Gemius. Zestawienie pokazuje, że zakupy online to dla nas codzienność i wygoda – także pod względem płatności.
Bankofinanse
02019.07.11e-Paragon – cyfrowe potwierdzenie płatności
więcejTradycyjne dowody płatności wkrótce nie będą nam już potrzebne. Ich cyfrowym odpowiednikiem zostanie e-Paragon, powiązany z naszym kontem bankowym oraz debetową kartą płatniczą. Usługa jest już dostępna w bankowości elektronicznej PKO Banku Polskiego. Aby z niej korzystać, wystarczy zalogować się do konta i uruchomić odpowiednią usługę.
Bankofinanse
02019.07.11Czym się różni kantor internetowy od kantoru stacjonarnego?
więcejMusisz sprzedać lub kupić walutę obcą – co robisz? Jeśli pierwsze, co przychodzi ci do głowy, to udanie się do kantoru stacjonarnego, być może powinieneś poznać praktyczniejszy sposób. To korzystanie z kantoru online. Jak działa i czy jest wygodniejszy?